SAAB 900i -86

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Eli tämä auto tuli hommattua kustom-kuupan seuraajaksi, Saabi piti korvata Saabilla ja tällainen satku löytyi samasta kaupungista. Ihan käyttöautoksi hommasin, koska edellisen käyttöauton (Volkswagen Vento) kanssa kävi sillai, että sillä tulee enää ajeltua vain kauniina kesäpäivinä. Lisäksi Saab on lämmin ja hyvä ajettava talvisin, eli mainio talviauto :)

Itse autosta: metallihohto vaaleansininen 900i, 2.0 koneella on nyt ajettu 312tkm, toimii mahtavasti, ei syö nesteitä, vuoda taikka kolise. 5-vaihteinen laatikko toimii mainiosti. Vuosimalli on 86 ja käsijarru siis eteen. Lisävarusteita ei hirveästi ole, keskikonsoli, takaniskatuet ja keskuslukitus, mutta eipä sitä oikein muita lisävarusteita käyttiksessä tarvitsekkaan olla. Sisusta on vaaleanharmaa ja kohtuu siisti, kattoverhoilu roikkuu tottakai, se pittäisi liimata kiinni, nyt on hakaneuloilla korjattu :D

Uutta osaa on laitettu, iskarit, pakoputken loppu, vesipumppua yms.
Koriltaan tämä on yllättävän hyvä, ainoat hitsaukset joutuu kesällä vramaan tekemään takaiskareiden yläpäihin, koska niissä on alkavaa ruostumista, mutta ne ovat helppo korjata.

Viikon päivät kerkesin ajella ilman mitään kummempia muokkauksia, takavalon tiivisteitä joutui hieman elvyyttämään koska kontin pohjalla oli havaittavissa jonkin verran vettä joka aiheutti taas ikkunoiden jatkuvan huurtumisen. Lisäksi kotelosuoja-ainetta tuli ruiskittua huolellisesti joka väliin.

Musiikkipuoli tuli laitettua ekana kuntoon, Alpinen soitin, vahvistin + subbari tuli asennettua autossa olleiden pioneerin valmistamien kaiuttimien kavereiksi. Nyt soi mukavasti ja Saab ei yllättäen rämise amisautomaisesti.

Sitten rupesi häiritsemään tuo Saabille ominainen keulimisasento, eturenkaan ja kaaren väliin oli lähes 15cm ja auto näytti todella typerältä. 3cm maavaran omaavalla Ventolla ajelin viime kesän niin pakkohan tätäkin oli vähän madaltaa. Eteen uudet iskarit ja jousista kaksi kierrosta rälläkällä pois, voila, nyt on sopivasti keula matalemmalla ja alusta jäykkeni huomattavasti.

Myyntiosiosta löytyi turbomallin etulippa, se oli pakko saada. Lisäksi piti hakea motonetistä laadukkaat kirkkaat etuvilkut ja sivuvilkut kromipolttimoilla. Nämä kiinni ja puskurin listojen teippaus, muuttui keulan ilme huomattavasti modernimmaksi.
Lisäksi tilasin parit gripen-tarrat jotka löysi paikkansa etulokarin takareunasta. Konepellin reunaan laitettiin kiveniskusuoja, joka ainakin omaan silmään sopii mainiosti kirkkaiden vilkkujen kera. B-pilarit teippasin mustaksi.

Talvirenkaat olivat aivan nahkat, niissä oli ruosteiset peltivanteet ja markettimalliset rumat pölymiinikapselit. Hain eräältä Saabistilta parempikuntoiset peltivanteet jotka saivat kiiltävän mustan miranolin päällensä ja Nokian Hakkapeliitta 4 kumit 185/65 koossa, ovat aika monsterirenkaat mutta kesällä tulossa jotain aivan muuta sitten ;)

Kaikenlaista pientä siistimistä on tässä lisäksi tehty ja tehdään vielä paljon lisää. Tarkoitus olisi kokopunaiset takavalot maalata ja 50% kalvot vetästä joka lasiin. Kesällä uutta vannetta ja ehkä tekniikkapäivitystäkin voisi harkita..
Nyt niitä kuvia:

tässä ainoastaan madallettuna:
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva054.jpg

Sitten muuta kuvaa:

http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva059.jpg

http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva060.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva061.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva063.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva064.jpg

Tässä joku päivä tulee vähän parempia kuvia.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Suorastaan huutaa mustia ikkunalistoja ja ovenkahvoja.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Jep, pysyisköhän ovenkahvoissa spraymaali? ja noita listoja varmaan vähän nihkeesti löytää ehjänä koko satsia.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kyllä on sopivan matala peli. Onkos tämä muutettu pystykeulasta viistoksi?
Matalampi tuo on kuin Lesjöillä omani.
900S(T5.5) M1991(KR)
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja jka »

muistaakseni omassa turbossa oli toinen takakahva paukulla vedetty ja oli hiukan rapistunut, MUTTA oli vedetty ihan suoraan kromin päälle hiomatta. Joten uskon että kun huolella tekee, niin onnistuu maalaamalla. Itse meinasin maalata kahvat ja listat, kun on noi itsellä hiukan rapistuneet.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

-87 tuli viistokeula, kertokaa joku mestari et onko näitä sattunut tulemaan tehtaalta 86 vuosimallisena viistokeulana? esim. loppuvuodesta, luulisin et tähän on vaihdettu noi hilppeet uudemmasta kun käsijarrukin on etupyörille.

Kaverin autoon tulee tänään lesjöt alle, pitää mennä tekemään vertailua ;)
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

-87 vuosimalli on käsijarru etupyöriin ja viistokeula. Eli lukeeko jossain ihan M86 vai onko vaan rekisteröity 86?

Toisinpäin on nähty eli oli aikoinaan pystykeula kaasari 900 mallia M87 jossa oli kuitenkin käsijarru taakse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Täytyy katsoa jos ensi viikonloppuna ehtisi käyttämään noi listat ja kahvat irti. Huono tehdä tollasia maalaushommia kun on käyttöautona.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Neuni kirjoitti:Jep, pysyisköhän ovenkahvoissa spraymaali? ja noita listoja varmaan vähän nihkeesti löytää ehjänä koko satsia.
Ei varmaan kauaa pysy , ekasta raapasusta lähtee irti.

Tuo keula ei mielestäni tule ihan noin matalalle niillä Lesjöillä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

jcarlson kirjoitti:-87 vuosimalli on käsijarru etupyöriin ja viistokeula. Eli lukeeko jossain ihan M86 vai onko vaan rekisteröity 86?

Toisinpäin on nähty eli oli aikoinaan pystykeula kaasari 900 mallia M87 jossa oli kuitenkin käsijarru taakse.
Ok, 86 rekisteröity loppuvuodesta. Täytyy runkonumerosta tarkistaa tuo valmistusvuosi.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Asiallisen näkönen satku
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Kiitoksia, tänään vertailtiin tota mun satkua ja kaverin lesjöforssin jousilla madallettua niin olihan tuo aika matala siihen verrattuna keulasta.

Tummat kalvot kaikkiin laseihin ja etulasien tuuliohjaimet saattavat viikonloppuna ilmestyä, tietääkö joku mistä saisi takalaseihin tuuliohjamet, kun mielestäni olen niitä jossain nähnyt..
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Löytypä kuva vielä lähtökohdasta :D

Kuva

Tuli muutamat osat tilattua lisää ja ensi kesän vanteita vähän suunniteltua mutta niistä enemmän sit ku osaa rupee saapumaan..
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Malliesimerkki siitä, miten pienillä muutoksilla saa aikaan paljon 8)
Mitä jos nuo keskimmäiset pystylistat teippaisi myös mustiksi?

Omaan silmääni perä näyttää olevan melko lailla eri paria keulan kanssa. Jotta auto olisi vaaterissa, pitäisi takarenkaiden varmaankin mennä osittain pyöränkotelon sisälle. Nythän se on todellisuudessa useita senttejä keulaa ylempänä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: SAAB 900i -86

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Joo voiski testaa huomenna teippaa noi pystylistat ;)

Mä tykkään et perä on noin, sopiva etukeno tulee. Ja käyttöauton virkaa ajaa niin tällä pitää pystyä kuljettamaan takapenkilläkin kolmea ihmistä. Sit jos perää madaltaa niin keulaakin pitäisi taas laskea vähän, se on fail jos helmalinja menee ihan vaakasuorassa, etuosan pitää olla pikkasen alempana :)
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Vastaa Viestiin