SAAB 900i -86
Lähetetty: Ma Joulu 07, 2009 14:20
Eli tämä auto tuli hommattua kustom-kuupan seuraajaksi, Saabi piti korvata Saabilla ja tällainen satku löytyi samasta kaupungista. Ihan käyttöautoksi hommasin, koska edellisen käyttöauton (Volkswagen Vento) kanssa kävi sillai, että sillä tulee enää ajeltua vain kauniina kesäpäivinä. Lisäksi Saab on lämmin ja hyvä ajettava talvisin, eli mainio talviauto
Itse autosta: metallihohto vaaleansininen 900i, 2.0 koneella on nyt ajettu 312tkm, toimii mahtavasti, ei syö nesteitä, vuoda taikka kolise. 5-vaihteinen laatikko toimii mainiosti. Vuosimalli on 86 ja käsijarru siis eteen. Lisävarusteita ei hirveästi ole, keskikonsoli, takaniskatuet ja keskuslukitus, mutta eipä sitä oikein muita lisävarusteita käyttiksessä tarvitsekkaan olla. Sisusta on vaaleanharmaa ja kohtuu siisti, kattoverhoilu roikkuu tottakai, se pittäisi liimata kiinni, nyt on hakaneuloilla korjattu
Uutta osaa on laitettu, iskarit, pakoputken loppu, vesipumppua yms.
Koriltaan tämä on yllättävän hyvä, ainoat hitsaukset joutuu kesällä vramaan tekemään takaiskareiden yläpäihin, koska niissä on alkavaa ruostumista, mutta ne ovat helppo korjata.
Viikon päivät kerkesin ajella ilman mitään kummempia muokkauksia, takavalon tiivisteitä joutui hieman elvyyttämään koska kontin pohjalla oli havaittavissa jonkin verran vettä joka aiheutti taas ikkunoiden jatkuvan huurtumisen. Lisäksi kotelosuoja-ainetta tuli ruiskittua huolellisesti joka väliin.
Musiikkipuoli tuli laitettua ekana kuntoon, Alpinen soitin, vahvistin + subbari tuli asennettua autossa olleiden pioneerin valmistamien kaiuttimien kavereiksi. Nyt soi mukavasti ja Saab ei yllättäen rämise amisautomaisesti.
Sitten rupesi häiritsemään tuo Saabille ominainen keulimisasento, eturenkaan ja kaaren väliin oli lähes 15cm ja auto näytti todella typerältä. 3cm maavaran omaavalla Ventolla ajelin viime kesän niin pakkohan tätäkin oli vähän madaltaa. Eteen uudet iskarit ja jousista kaksi kierrosta rälläkällä pois, voila, nyt on sopivasti keula matalemmalla ja alusta jäykkeni huomattavasti.
Myyntiosiosta löytyi turbomallin etulippa, se oli pakko saada. Lisäksi piti hakea motonetistä laadukkaat kirkkaat etuvilkut ja sivuvilkut kromipolttimoilla. Nämä kiinni ja puskurin listojen teippaus, muuttui keulan ilme huomattavasti modernimmaksi.
Lisäksi tilasin parit gripen-tarrat jotka löysi paikkansa etulokarin takareunasta. Konepellin reunaan laitettiin kiveniskusuoja, joka ainakin omaan silmään sopii mainiosti kirkkaiden vilkkujen kera. B-pilarit teippasin mustaksi.
Talvirenkaat olivat aivan nahkat, niissä oli ruosteiset peltivanteet ja markettimalliset rumat pölymiinikapselit. Hain eräältä Saabistilta parempikuntoiset peltivanteet jotka saivat kiiltävän mustan miranolin päällensä ja Nokian Hakkapeliitta 4 kumit 185/65 koossa, ovat aika monsterirenkaat mutta kesällä tulossa jotain aivan muuta sitten
Kaikenlaista pientä siistimistä on tässä lisäksi tehty ja tehdään vielä paljon lisää. Tarkoitus olisi kokopunaiset takavalot maalata ja 50% kalvot vetästä joka lasiin. Kesällä uutta vannetta ja ehkä tekniikkapäivitystäkin voisi harkita..
Nyt niitä kuvia:
tässä ainoastaan madallettuna:
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva054.jpg
Sitten muuta kuvaa:
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva059.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva060.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva061.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva063.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva064.jpg
Tässä joku päivä tulee vähän parempia kuvia.
Itse autosta: metallihohto vaaleansininen 900i, 2.0 koneella on nyt ajettu 312tkm, toimii mahtavasti, ei syö nesteitä, vuoda taikka kolise. 5-vaihteinen laatikko toimii mainiosti. Vuosimalli on 86 ja käsijarru siis eteen. Lisävarusteita ei hirveästi ole, keskikonsoli, takaniskatuet ja keskuslukitus, mutta eipä sitä oikein muita lisävarusteita käyttiksessä tarvitsekkaan olla. Sisusta on vaaleanharmaa ja kohtuu siisti, kattoverhoilu roikkuu tottakai, se pittäisi liimata kiinni, nyt on hakaneuloilla korjattu
Uutta osaa on laitettu, iskarit, pakoputken loppu, vesipumppua yms.
Koriltaan tämä on yllättävän hyvä, ainoat hitsaukset joutuu kesällä vramaan tekemään takaiskareiden yläpäihin, koska niissä on alkavaa ruostumista, mutta ne ovat helppo korjata.
Viikon päivät kerkesin ajella ilman mitään kummempia muokkauksia, takavalon tiivisteitä joutui hieman elvyyttämään koska kontin pohjalla oli havaittavissa jonkin verran vettä joka aiheutti taas ikkunoiden jatkuvan huurtumisen. Lisäksi kotelosuoja-ainetta tuli ruiskittua huolellisesti joka väliin.
Musiikkipuoli tuli laitettua ekana kuntoon, Alpinen soitin, vahvistin + subbari tuli asennettua autossa olleiden pioneerin valmistamien kaiuttimien kavereiksi. Nyt soi mukavasti ja Saab ei yllättäen rämise amisautomaisesti.
Sitten rupesi häiritsemään tuo Saabille ominainen keulimisasento, eturenkaan ja kaaren väliin oli lähes 15cm ja auto näytti todella typerältä. 3cm maavaran omaavalla Ventolla ajelin viime kesän niin pakkohan tätäkin oli vähän madaltaa. Eteen uudet iskarit ja jousista kaksi kierrosta rälläkällä pois, voila, nyt on sopivasti keula matalemmalla ja alusta jäykkeni huomattavasti.
Myyntiosiosta löytyi turbomallin etulippa, se oli pakko saada. Lisäksi piti hakea motonetistä laadukkaat kirkkaat etuvilkut ja sivuvilkut kromipolttimoilla. Nämä kiinni ja puskurin listojen teippaus, muuttui keulan ilme huomattavasti modernimmaksi.
Lisäksi tilasin parit gripen-tarrat jotka löysi paikkansa etulokarin takareunasta. Konepellin reunaan laitettiin kiveniskusuoja, joka ainakin omaan silmään sopii mainiosti kirkkaiden vilkkujen kera. B-pilarit teippasin mustaksi.
Talvirenkaat olivat aivan nahkat, niissä oli ruosteiset peltivanteet ja markettimalliset rumat pölymiinikapselit. Hain eräältä Saabistilta parempikuntoiset peltivanteet jotka saivat kiiltävän mustan miranolin päällensä ja Nokian Hakkapeliitta 4 kumit 185/65 koossa, ovat aika monsterirenkaat mutta kesällä tulossa jotain aivan muuta sitten
Kaikenlaista pientä siistimistä on tässä lisäksi tehty ja tehdään vielä paljon lisää. Tarkoitus olisi kokopunaiset takavalot maalata ja 50% kalvot vetästä joka lasiin. Kesällä uutta vannetta ja ehkä tekniikkapäivitystäkin voisi harkita..
Nyt niitä kuvia:
tässä ainoastaan madallettuna:
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva054.jpg
Sitten muuta kuvaa:
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva059.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva060.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva061.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva063.jpg
http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva064.jpg
Tässä joku päivä tulee vähän parempia kuvia.