Ostin Satkun kesällä 2008 reilua kuukautta ennen ajokorttiani. Löysimme isäni kanssa Turusta todella hyväkuntoinen kolmiovinen 900i. Saabi oli vuosimallia -93 ja ajettu vain 162000km mikä oli myös tosi suuri plussa. Autossa ei ollut ruostetta ollenkaan, pohja oli nimittäin niin hyvin massattu ja auto oli käynyt jokaisessa merkkihuollossa vuoteen 2004 asti! Tuon vuoden jälkeen kuitenkin oli kaikki huollot tehty tarkasti kotona. Jarrut oli just vaihdettu taakse ja eteen, öljyt vaihdettu säännöllisesti ynnämuut kaikki tarpeelliset korjaukset tehty ajallaan ja huolellisesti.
Rakastuin Satkuun välittömästi ja se mikä oli plussaa, oli valkoinen väri. Olin aiemmin jo vajaan vuoden ennen, kun edes ajokorttia olin saamassa, katsellut kaikkia Saabeja, ja kyllä, vain Saabeja! En tahtonut ensimmäiseksi autoksi muuta kun Saabin. Turvallinen, luotettava, tilava ja tietty Saab. Autokoulun ajoin milläs muullakaan kuin 9-3:lla Saabilla. Isälläni on aina ollut Saabi, joka on varmaan tarttunut vaariltani, joka on myös täysverinen saabisti ja joka oli aikoinaan Scan-Autolla töissä. Katselin tosiaan alunperin ysikuuppaa ja sen jälkeen tuplista, mutta sitten päädyttiin isän kanssa siihen tulokseen että ostetaan yhdessä myöhemmin jokin vanhempi Saabi ja tehdään siitä projekti. Seuraavana vaihtoehtona oli tonnari tai satku... Tonnari= paljon tilaa, yleellisyyttä...jne. taas toisaalta tarvitsenko niin paljon tilaa kun yksin yleensä ajelee tai korkeintaan parin kaverin kanssa? Tonnarit olivat suht paljon ajettuja joten käännyin katselemaan Satkuja.
Satkut alkoivat heti kiinnostamaan ehkä pikkasen enemmän kuin Tonnarit ja aloin etsimäään sitä oikeata. Pystykeula turbo oli vahvana päässä siihen aikaan, mutta kun se löytämäni pystäri turbo oli juuri edellisenä päivänä myyty, päätin alkaa katselemaan viistokeula turboja. Mielipide jossain vaiheessa muuttui siihen että halusin ehkä sittenkin aluksi ihan tavallisen Iivari Satkun. Löysin pitkän etsiskelyn jälkeen kaksi tosi hyväkuntoista Satkua. Toinen oli valkoinen kolmiovinen Turusta ja toinen oli tummansininen viisiovinen paljon lähempänä mutta taas 80 000km enemmän ajettu. Päätettiin sitten lähteä katsomaan Turussa olevaa valkoista kolmiovista isän työpäivän jälkeen. Satku oli ostettu jo ensinäkemyksellä livenä!
Nyt alkoi elämäni odotus, meinaan se kortti! En millään malttanu jaksaa odottaa sitä reilua kuukautta enkä edes ollut vielä siitäkään varma että pääsisinkö inssiä läpi! Siihen jäisi vuoden 2008 Neste ralli väliin, koska tarkoituksena oli heti inssin jälkeen lähteä kaverin kanssa ajamaan kohti Jyväskylää Saabilla.
Ostelin Saabiin tällä odotusvälillä mm. kirkkaat vilkut, turbon etuhelman, maalasin puskurit Bilteman muovimaalilla mustaksi, pörinäpöntön ("must amis viritys" siihen aikaan), tummensin ikkunat, takavalot ja jotain muuta viritystä... todellakin viritystä.. huoh. Nyt kun miettii jälkeenpäin niin mitähän sitä pyöri silloin päässä?!
Inssi meni läpi ilman mitään huomautuksia ja Saabin yhteinen ensimmäinen suuri taival lähti käyntiin. Kaveri tosin ei edes pystynyt nukkumaan ollenkaan sinä reissuna kun ei oikeen tahtonut luottaa ajotaitoihini... niin no en kyllä minäkään vielä silloin.
Syksyn tullessa aloin ymmärtämään ettei tommoisia pörinäpönttöjä jo pelkästään sen ulkonäön takia kehtaa pitää joten korvasin sen ihan suoralla putken pätkällä niinkuin turbo satkuissa. Tummennetut etulasit ja takavalot saivat väistyä tieltä, kiitos Vantaan poliisin joka ei tainnut olla mikään Saabi-fani. Takavalot joka tapauksessa tummensin uudestaan muuta nyt todella heikosti että valoa näkyisi vielä läpi ja vain takavilkut ja sumarit. Tuli siisti ja hillityn näköinen.
Talvi saapui ja tosiaan se ensimmäinen... Se taas tietää sitä naurettavaa leikkimistä ja sen kun yhdistää siihen ettei vielä oikeen ole homma hanskassa liukkaalla kelillä niin saattaa käydä vaikka että auto kylki edellä kanttariin jolloin taka-akseli, kaikki vanteet ja nivelet vääntyvät kieroon... juuh, niimpä niin. Kallis huoltomaksu opetti hyvin jos vertaa nyt tätä talvea ja ylipäätään nykyistä ajotyyliä! Noh uudet vanteet sitten tarvittiin ja ajattelin jotain Saabimaista joten hommasin talvivanteiksi jotkut halvat kolmipuolavanteet mutta ei mitään Saabin alkuperäisiä. Tarkoitukseni oli jättää pikku projekti sikseen eikä enää käyttää rahaa Satkuun kunnes... Talven aikana löysin lunastukseen menneestä -87 vuosimallisesta Aerosta whaletailin ja Aeron ilmanpoistoaukonsuojat... Tästä tämä sitten lähtee. Saabia aloin rakentaa pikkuhiljaa ja kovasti etsimään uusia osia laitettavasti kiinni.
Kevät hitaasti hiiviskellen tuli ja aloin harkitsemaan vanteita kesäksi. Kysymykseen tuli 17" jotkut viispuolaset alut. Nettivaraosasta halvat ja suorat kelpasivat hyvin. Kunnolla ei ollut niin väliä koska kysymyksessä eivät olleet Saabin orkkisvanteita. Griffin tarrat teetätin paikallisessa tarrapainamossa jotka sitten laitoin takaikkunoihin ja tuulilasiin. Saabista alkoi pikku hiljaa tulla hyvän näköinen ja semmonen, että kylillä aina huomattiin että siellä se Sami menee.
Aeron helmoja kovasti kaipailin joten maalasin näin aluksi kylkilistan ja sen alapuolen mattamustalla kokonaan jotta sai edes vähän Aeron näköä, ainakin jos kaukaa katsoi. Ajattelin että kesällä sitten teen lasikuidusta jotkin Aeron tapaiset helmat, mutta missä näkyisi myös että on myös omanlaatuiset.
Kesä tulla sai ja päätin luopua helmojen teosta ajanpuutteen takia, joka taas masensi aivan älyttömästi. Saabclubin kesätapahtuma Hangossa olikin ensimmäinen Saab-tapahtuma minne lähdin ja otin myös tyttöystäväni mukaan katselemaan kaikkia eri Saab malleja, koska hän oli niin kiinnostunut (tuleva saabisti? hheh). Hangossa juteltiin myös ensikevään clubitapahtumasta Järvenpäässä jossa sitten tutustuin Sundin Jariin. (Hän tulee olemaan tässä minun projektissani yksi todella tärkeä henkilö. Palaan siihen myöhemmin...) Hangosta muuten ostin Satkuun Saabin alkuperäisen Momon nahkaratin. Olihan se aika kulahtanut mutta eipä maksanut kun sen parikymppiä ja siihen vielä rattiadapteri!
Oltuani Hangon Saab-tapahtumassa ja nähtyäni aitoja Aeroja sun muita hieman laitettuja Saabeja alkoi taas projektihammasta kolottaa... Aloin nyt etsimään oikeen todenteolla Aeron helmasarjaa ja sattumalta löysin clubin sivuilta Eskin ilmoituksen Aeron helmasarjasta kaikkine kiinnikelistoineen. Tosin tähän sarjaan ei kuulunut etupuskurin päätyjä, mutta se ei pahemmin haitannut kun minulla oli sentään se turbon helma vähän pidentämässä keulan korkeutta. Se oli siinä! Aero -look Satkuni on valmis! Vai onko..? No niin minä ainakin silloin ajattelin etten enää muuta tarvitse autooni.
Myöhemmin käytyäni melkeimpä joka päivä clubin sivuilla katsomassa myynti-ilmoituksia on tarttunut kouraan mm. takalasiritilän, uudet ovipahvit (joihin myöhemmin varmaan intin jälkeen muokkaan 3-tie erillissarjan), sähköikkunat ja -peilit (tulevat myöhemmin kiinni) ja kauan haetut 16" Super Aerot! Super Aerot maalasin uudestaan tumman harmaaksi ja huulet kiillotin olohuoneen lattialla (johan oli työtä!). Eli Aerolta se alkoi nyt todella näyttämään, mikä oli alunperinkin tarkoitus. Hyvä siis näin.
Botniaringin syystapahtuma alkoi olla nurkan takana ja sinnehän oli pakko mennä ihan senkin takia, että pääsee kokeilemaan rata-ajoa! Botniaringille oltiin eräään Saabistin kanssa sovittu myös treffit siten että ostaisin häneltä tummanharmaan nahkaisen takapenkin. Eli nyt oli 15 minutissa asennettu nahkapenkki taakse ja enään puuttui nahkapenkit eteen... No eipä sitten muuta kuin clubille bongaamaan jos vaan sattuisi löytymään tummanharmaita etu leathereitä, tai no miksipä ei muun värisiäkin..? Ainahan ne saa uudelleen verhoiltua!
Ilmoitus clubin sivuilla löytyi tummanharmaat Tonnarin nahkapenkki sarja (eteen ja taakse)! Etupenkit sähkösäätöiset ja vielä molemmat muistilla ja niitähän vain tarvitsinkin, etupenkkejä. No hinta olisi ollut sama olisinko ostanut pelkät etupenkit vaiko koko sarjan joten ajattelin että teen sitten siitä takapenkistä kunnon sohvan olohuoneeseen! Pientä säätöä kuulemma niiden penkkien kanssa kuulemma tulee olemaan kun ne siirtää Satkuun, mutta ei pitäisi olla mikään kauhea homma. Laittelen kuvia valmistuneesta penkkiprojekstista sitten kun valmis.
Mutta nyt palaan asiaan josta puhuin jo hieman siinä Hangon clubitapahtuman yhteydessä nimittäin Jari kenen kanssa nyt ollaan tuota Järvenpään kevät tapahtumaa järjestämässä niin tuli puheeksi juuri tuo turbokoneen laitto jossain vaiheessa tuohon Iivariin sitten kun sopiva aika ja luovuttaja lyötyisi. Jarihan kertoi hänen Ässästään kuinka oli huomattu miten mätä Satku oli ollut takapäästä ja on seissyt hänen pihallaan ilman mitään liikettä pariin vuoteen. Kone siinä oli hyvässä kunnossa upouusi kytkin juuri vaihdettu ja niveliä eteen sun muuta, eli aivan loistokuntoinen Ässän matalapaine turbokone! Ruvettiin siinä sitten miettimään että Iivarin ja Ässän koneethan ovat ihan täsmälleen samanlaisia! Jos Ässästä ottaisi tuohon minun Satkuuni turbon osat (pakosarjat, turbon, putket sun muut) ja muuttaisi sen turboksi. Johan alkoi taas projektia syntymään ja lähdin Mäkelän autosta varmistamaan ettei tehtäisi mitään väärin. Siellä sanoivat kuitenkin että mitä olimme suunnitelleet niin ei olisi mitään kovin pitkä kestoista meinaan turboissa mukaanlukien Ässässä on männät erilaiset mitä tuossa Iivarissa. Johan se meinasi alkaa ärsyttämään ja aloin heti miettimään jos Ässän koneesta vaihtaisi männät omaan Satkuni koneeseen mutta se jäi nopeasti sikseen ajatellen, että tulisi melkoisen suuri remontti. Päätimme Jarin kanssa, että vaihdetaan koko kone mutta niin, että pidetään Iivarin vaihdelaatikko kun oli tuossa Ässässä kiinni jokun pystärin laatikko, jossa on vähän välitykset pielessä. Eli Ässän kone ja tiheämpi välityksinen Iivarin laatikko tulisi kysymykseen. Kone tullaan näillä näkymin nostamaan ylös ensi keväänä ilmojen lämmetessä, koska kyseinen luovuttaja-auto ei oikeen enää meinaa liikkua paikoiltaan mihinkään suuntaan, eli työ joudutaan tekemään taivas alla. Onneksi on apuna kaveri, joka on ennenkin nostellut Saabin koneita ylös ja muutenkin tietää Saabeista pikkasen enemmän kuin minä!
Lisäilen projektin kulkua tänne sitä mukaan miten edistytään ja tietty kuvia on tiedossa kun ehdin niitä tänne liittelemään.
Lisään tähän vielä että ostettu nyt uusi Nardin tummanharmaa nahkaratti. APC -järjestelmä tulossa mitä luultavammin ja tietty Lucasiin lastu nyt ainakin näin aluksi. Tonnarin IC hakusessa jos ei mikään kauhea projekti saada Satkuun mahtumaan (onko jotain projektiosiossa Tonnarin IC:stä Satkuun?) Tehoa loppupeleissä semmoset 200-300hp. Riippuu tosiaan että miten tässä enää innostuu noiden tehojen kanssa leikkimään, että onko esim. tuo 300hp ihan tarpeellista..? Saabi nähdä..
Kuvia lisäisen kunhan löydän koneelta Satkun ostokuvat ja ostan hyvän kameran jolla pääsee ottamaan hyviä kuvia. Sisustasta myös tulossa kuvia kunhan saan penkit kiinni.
Johan tuli tekstiä!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)