Saab 900i -93

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

No niin pitihän minunkin vihdoin ja viimein tänne kirjoittaa ja esitellä omaa Satkuprojektiani.

Ostin Satkun kesällä 2008 reilua kuukautta ennen ajokorttiani. Löysimme isäni kanssa Turusta todella hyväkuntoinen kolmiovinen 900i. Saabi oli vuosimallia -93 ja ajettu vain 162000km mikä oli myös tosi suuri plussa. Autossa ei ollut ruostetta ollenkaan, pohja oli nimittäin niin hyvin massattu ja auto oli käynyt jokaisessa merkkihuollossa vuoteen 2004 asti! Tuon vuoden jälkeen kuitenkin oli kaikki huollot tehty tarkasti kotona. Jarrut oli just vaihdettu taakse ja eteen, öljyt vaihdettu säännöllisesti ynnämuut kaikki tarpeelliset korjaukset tehty ajallaan ja huolellisesti.

Rakastuin Satkuun välittömästi ja se mikä oli plussaa, oli valkoinen väri. Olin aiemmin jo vajaan vuoden ennen, kun edes ajokorttia olin saamassa, katsellut kaikkia Saabeja, ja kyllä, vain Saabeja! En tahtonut ensimmäiseksi autoksi muuta kun Saabin. Turvallinen, luotettava, tilava ja tietty Saab. Autokoulun ajoin milläs muullakaan kuin 9-3:lla Saabilla. Isälläni on aina ollut Saabi, joka on varmaan tarttunut vaariltani, joka on myös täysverinen saabisti ja joka oli aikoinaan Scan-Autolla töissä. Katselin tosiaan alunperin ysikuuppaa ja sen jälkeen tuplista, mutta sitten päädyttiin isän kanssa siihen tulokseen että ostetaan yhdessä myöhemmin jokin vanhempi Saabi ja tehdään siitä projekti. Seuraavana vaihtoehtona oli tonnari tai satku... Tonnari= paljon tilaa, yleellisyyttä...jne. taas toisaalta tarvitsenko niin paljon tilaa kun yksin yleensä ajelee tai korkeintaan parin kaverin kanssa? Tonnarit olivat suht paljon ajettuja joten käännyin katselemaan Satkuja.

Satkut alkoivat heti kiinnostamaan ehkä pikkasen enemmän kuin Tonnarit ja aloin etsimäään sitä oikeata. Pystykeula turbo oli vahvana päässä siihen aikaan, mutta kun se löytämäni pystäri turbo oli juuri edellisenä päivänä myyty, päätin alkaa katselemaan viistokeula turboja. Mielipide jossain vaiheessa muuttui siihen että halusin ehkä sittenkin aluksi ihan tavallisen Iivari Satkun. Löysin pitkän etsiskelyn jälkeen kaksi tosi hyväkuntoista Satkua. Toinen oli valkoinen kolmiovinen Turusta ja toinen oli tummansininen viisiovinen paljon lähempänä mutta taas 80 000km enemmän ajettu. Päätettiin sitten lähteä katsomaan Turussa olevaa valkoista kolmiovista isän työpäivän jälkeen. Satku oli ostettu jo ensinäkemyksellä livenä!

Nyt alkoi elämäni odotus, meinaan se kortti! En millään malttanu jaksaa odottaa sitä reilua kuukautta enkä edes ollut vielä siitäkään varma että pääsisinkö inssiä läpi! Siihen jäisi vuoden 2008 Neste ralli väliin, koska tarkoituksena oli heti inssin jälkeen lähteä kaverin kanssa ajamaan kohti Jyväskylää Saabilla.
Ostelin Saabiin tällä odotusvälillä mm. kirkkaat vilkut, turbon etuhelman, maalasin puskurit Bilteman muovimaalilla mustaksi, pörinäpöntön ("must amis viritys" siihen aikaan), tummensin ikkunat, takavalot ja jotain muuta viritystä... todellakin viritystä.. huoh. Nyt kun miettii jälkeenpäin niin mitähän sitä pyöri silloin päässä?!

Inssi meni läpi ilman mitään huomautuksia ja Saabin yhteinen ensimmäinen suuri taival lähti käyntiin. Kaveri tosin ei edes pystynyt nukkumaan ollenkaan sinä reissuna kun ei oikeen tahtonut luottaa ajotaitoihini... niin no en kyllä minäkään vielä silloin.

Syksyn tullessa aloin ymmärtämään ettei tommoisia pörinäpönttöjä jo pelkästään sen ulkonäön takia kehtaa pitää joten korvasin sen ihan suoralla putken pätkällä niinkuin turbo satkuissa. Tummennetut etulasit ja takavalot saivat väistyä tieltä, kiitos Vantaan poliisin joka ei tainnut olla mikään Saabi-fani. Takavalot joka tapauksessa tummensin uudestaan muuta nyt todella heikosti että valoa näkyisi vielä läpi ja vain takavilkut ja sumarit. Tuli siisti ja hillityn näköinen.

Talvi saapui ja tosiaan se ensimmäinen... Se taas tietää sitä naurettavaa leikkimistä ja sen kun yhdistää siihen ettei vielä oikeen ole homma hanskassa liukkaalla kelillä niin saattaa käydä vaikka että auto kylki edellä kanttariin jolloin taka-akseli, kaikki vanteet ja nivelet vääntyvät kieroon... juuh, niimpä niin. Kallis huoltomaksu opetti hyvin jos vertaa nyt tätä talvea ja ylipäätään nykyistä ajotyyliä! Noh uudet vanteet sitten tarvittiin ja ajattelin jotain Saabimaista joten hommasin talvivanteiksi jotkut halvat kolmipuolavanteet mutta ei mitään Saabin alkuperäisiä. Tarkoitukseni oli jättää pikku projekti sikseen eikä enää käyttää rahaa Satkuun kunnes... Talven aikana löysin lunastukseen menneestä -87 vuosimallisesta Aerosta whaletailin ja Aeron ilmanpoistoaukonsuojat... Tästä tämä sitten lähtee. Saabia aloin rakentaa pikkuhiljaa ja kovasti etsimään uusia osia laitettavasti kiinni.

Kevät hitaasti hiiviskellen tuli ja aloin harkitsemaan vanteita kesäksi. Kysymykseen tuli 17" jotkut viispuolaset alut. Nettivaraosasta halvat ja suorat kelpasivat hyvin. Kunnolla ei ollut niin väliä koska kysymyksessä eivät olleet Saabin orkkisvanteita. Griffin tarrat teetätin paikallisessa tarrapainamossa jotka sitten laitoin takaikkunoihin ja tuulilasiin. Saabista alkoi pikku hiljaa tulla hyvän näköinen ja semmonen, että kylillä aina huomattiin että siellä se Sami menee.

Aeron helmoja kovasti kaipailin joten maalasin näin aluksi kylkilistan ja sen alapuolen mattamustalla kokonaan jotta sai edes vähän Aeron näköä, ainakin jos kaukaa katsoi. Ajattelin että kesällä sitten teen lasikuidusta jotkin Aeron tapaiset helmat, mutta missä näkyisi myös että on myös omanlaatuiset.

Kesä tulla sai ja päätin luopua helmojen teosta ajanpuutteen takia, joka taas masensi aivan älyttömästi. Saabclubin kesätapahtuma Hangossa olikin ensimmäinen Saab-tapahtuma minne lähdin ja otin myös tyttöystäväni mukaan katselemaan kaikkia eri Saab malleja, koska hän oli niin kiinnostunut (tuleva saabisti? hheh). Hangossa juteltiin myös ensikevään clubitapahtumasta Järvenpäässä jossa sitten tutustuin Sundin Jariin. (Hän tulee olemaan tässä minun projektissani yksi todella tärkeä henkilö. Palaan siihen myöhemmin...) Hangosta muuten ostin Satkuun Saabin alkuperäisen Momon nahkaratin. Olihan se aika kulahtanut mutta eipä maksanut kun sen parikymppiä ja siihen vielä rattiadapteri!

Oltuani Hangon Saab-tapahtumassa ja nähtyäni aitoja Aeroja sun muita hieman laitettuja Saabeja alkoi taas projektihammasta kolottaa... Aloin nyt etsimään oikeen todenteolla Aeron helmasarjaa ja sattumalta löysin clubin sivuilta Eskin ilmoituksen Aeron helmasarjasta kaikkine kiinnikelistoineen. Tosin tähän sarjaan ei kuulunut etupuskurin päätyjä, mutta se ei pahemmin haitannut kun minulla oli sentään se turbon helma vähän pidentämässä keulan korkeutta. Se oli siinä! Aero -look Satkuni on valmis! Vai onko..? No niin minä ainakin silloin ajattelin etten enää muuta tarvitse autooni.

Myöhemmin käytyäni melkeimpä joka päivä clubin sivuilla katsomassa myynti-ilmoituksia on tarttunut kouraan mm. takalasiritilän, uudet ovipahvit (joihin myöhemmin varmaan intin jälkeen muokkaan 3-tie erillissarjan), sähköikkunat ja -peilit (tulevat myöhemmin kiinni) ja kauan haetut 16" Super Aerot! Super Aerot maalasin uudestaan tumman harmaaksi ja huulet kiillotin olohuoneen lattialla (johan oli työtä!). Eli Aerolta se alkoi nyt todella näyttämään, mikä oli alunperinkin tarkoitus. Hyvä siis näin.

Botniaringin syystapahtuma alkoi olla nurkan takana ja sinnehän oli pakko mennä ihan senkin takia, että pääsee kokeilemaan rata-ajoa! Botniaringille oltiin eräään Saabistin kanssa sovittu myös treffit siten että ostaisin häneltä tummanharmaan nahkaisen takapenkin. Eli nyt oli 15 minutissa asennettu nahkapenkki taakse ja enään puuttui nahkapenkit eteen... No eipä sitten muuta kuin clubille bongaamaan jos vaan sattuisi löytymään tummanharmaita etu leathereitä, tai no miksipä ei muun värisiäkin..? Ainahan ne saa uudelleen verhoiltua!

Ilmoitus clubin sivuilla löytyi tummanharmaat Tonnarin nahkapenkki sarja (eteen ja taakse)! Etupenkit sähkösäätöiset ja vielä molemmat muistilla ja niitähän vain tarvitsinkin, etupenkkejä. No hinta olisi ollut sama olisinko ostanut pelkät etupenkit vaiko koko sarjan joten ajattelin että teen sitten siitä takapenkistä kunnon sohvan olohuoneeseen! Pientä säätöä kuulemma niiden penkkien kanssa kuulemma tulee olemaan kun ne siirtää Satkuun, mutta ei pitäisi olla mikään kauhea homma. Laittelen kuvia valmistuneesta penkkiprojekstista sitten kun valmis.

Mutta nyt palaan asiaan josta puhuin jo hieman siinä Hangon clubitapahtuman yhteydessä nimittäin Jari kenen kanssa nyt ollaan tuota Järvenpään kevät tapahtumaa järjestämässä niin tuli puheeksi juuri tuo turbokoneen laitto jossain vaiheessa tuohon Iivariin sitten kun sopiva aika ja luovuttaja lyötyisi. Jarihan kertoi hänen Ässästään kuinka oli huomattu miten mätä Satku oli ollut takapäästä ja on seissyt hänen pihallaan ilman mitään liikettä pariin vuoteen. Kone siinä oli hyvässä kunnossa upouusi kytkin juuri vaihdettu ja niveliä eteen sun muuta, eli aivan loistokuntoinen Ässän matalapaine turbokone! Ruvettiin siinä sitten miettimään että Iivarin ja Ässän koneethan ovat ihan täsmälleen samanlaisia! Jos Ässästä ottaisi tuohon minun Satkuuni turbon osat (pakosarjat, turbon, putket sun muut) ja muuttaisi sen turboksi. Johan alkoi taas projektia syntymään ja lähdin Mäkelän autosta varmistamaan ettei tehtäisi mitään väärin. Siellä sanoivat kuitenkin että mitä olimme suunnitelleet niin ei olisi mitään kovin pitkä kestoista meinaan turboissa mukaanlukien Ässässä on männät erilaiset mitä tuossa Iivarissa. Johan se meinasi alkaa ärsyttämään ja aloin heti miettimään jos Ässän koneesta vaihtaisi männät omaan Satkuni koneeseen mutta se jäi nopeasti sikseen ajatellen, että tulisi melkoisen suuri remontti. Päätimme Jarin kanssa, että vaihdetaan koko kone mutta niin, että pidetään Iivarin vaihdelaatikko kun oli tuossa Ässässä kiinni jokun pystärin laatikko, jossa on vähän välitykset pielessä. Eli Ässän kone ja tiheämpi välityksinen Iivarin laatikko tulisi kysymykseen. Kone tullaan näillä näkymin nostamaan ylös ensi keväänä ilmojen lämmetessä, koska kyseinen luovuttaja-auto ei oikeen enää meinaa liikkua paikoiltaan mihinkään suuntaan, eli työ joudutaan tekemään taivas alla. Onneksi on apuna kaveri, joka on ennenkin nostellut Saabin koneita ylös ja muutenkin tietää Saabeista pikkasen enemmän kuin minä!

Lisäilen projektin kulkua tänne sitä mukaan miten edistytään ja tietty kuvia on tiedossa kun ehdin niitä tänne liittelemään.

Lisään tähän vielä että ostettu nyt uusi Nardin tummanharmaa nahkaratti. APC -järjestelmä tulossa mitä luultavammin ja tietty Lucasiin lastu nyt ainakin näin aluksi. Tonnarin IC hakusessa jos ei mikään kauhea projekti saada Satkuun mahtumaan (onko jotain projektiosiossa Tonnarin IC:stä Satkuun?) Tehoa loppupeleissä semmoset 200-300hp. Riippuu tosiaan että miten tässä enää innostuu noiden tehojen kanssa leikkimään, että onko esim. tuo 300hp ihan tarpeellista..? Saabi nähdä..
Kuvia lisäisen kunhan löydän koneelta Satkun ostokuvat ja ostan hyvän kameran jolla pääsee ottamaan hyviä kuvia. Sisustasta myös tulossa kuvia kunhan saan penkit kiinni.

Johan tuli tekstiä! :lol: Toiv jaksoitte lukea :?
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Löytyihän vihdoin kuvia koneelta Saabista ostokuntoisena!
Kuvia tulossa lisää sitten, että mihin asti projekti on edistynyt kunhan ehdin ottaa kuvia. Aurinkoisia kelejä odotellessa..
Nahkapenkkien asennuksesta sen verran, että tulossa luultavasti siinä tammikuun puolessa välissä kiinni jolloin saan sitten myös valmiista sisustasta kuvia :wink:
Tilattu myös ikkunoiden tuuliohjaimet Ruotsista ja saan ne varmaan siinä tammi-helmikuussa.

Kuva

Kuva
|#4178
|Saab 95L -76
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Uudemman mallinen tonnarin IC löytys ahtoputkien kera jos tarvii. Nakkaa yv jos kiinnostaa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Asiallisen oloinen projekti. Tsemppiä matkaan, mutta muistathan, että koneen vaihto noin "uuteen" vähäpäästöiseen vaatii oman paperihommansa päästötodistuksien muodossa. Itse sain ne maahantuojalta rekisteriotteiden kopioihin. Haulla löytyy tietysti tästäkin paljon juttua.

Koneen vaihto itsessään ei ole kovin kinkkinen, kun ei tarvitse edes tankkiin ja bensalinjoihin koskea. Sähköpuolikaan ei mikään mahdoton ole.

Nimim. Itsekin -92 2.1I:hin lucas turbon vaihtanu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kuvien perusteella aika prkleen nätissä kunnossa 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

JuHem kirjoitti:Asiallisen oloinen projekti. Tsemppiä matkaan, mutta muistathan, että koneen vaihto noin "uuteen" vähäpäästöiseen vaatii oman paperihommansa päästötodistuksien muodossa. Itse sain ne maahantuojalta rekisteriotteiden kopioihin. Haulla löytyy tietysti tästäkin paljon juttua.

Koneen vaihto itsessään ei ole kovin kinkkinen, kun ei tarvitse edes tankkiin ja bensalinjoihin koskea. Sähköpuolikaan ei mikään mahdoton ole.

Nimim. Itsekin -92 2.1I:hin lucas turbon vaihtanu.
Onko näin..? :? Juuri tätä asiaa olen kysellyt vaikka keneltä, mutta kaikki sanoneet sitä kun tuota Saabia on tehty turbona tuohon korimalliin (ja vielä kun kaikki jarrut, bensapuoli... jne. on tismalleen samat turbossa ja vaparissa), niin ei tarvitse todistella niitä päästöjä. Nyt alkoi vähän jännittää... Onko sitten ihan vaan esim Mäkelän Autolta kyselemään päästötodistusta vai mistä itse hait?
Lueskelin niistä ihmeen standardi (tai mikä nyt olikaan) päästömittauksista ja tulisi muuten ihan törkeen kalliiksi... reilu 900 euroa?! Ihan sairaan törkeetä rahastusta jos ei autoa ole tehtynä turbona tms. :evil:
|#4178
|Saab 95L -76
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Vähäpäästöisen turbottamisesta löytyy juttu mm. tuolta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... haepaeaest* ja sieltä vielä linkit parin muuhun keskusteluun.

Kerta olet onneksi ottamassa tekniikkaa ässästä, jotka on vähäpäästöisiä niin kovin suuria mutkia ei tule matkaan. Kannattaa tietysti käydä vielä paikalliselta konttorilta kyselemässä ettei tule ylläri tulkintoja muutoskatsastaessa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Tänks! Tuo auttoi... ainoo vaan mikä jäi mietityttämään on nuo sähköhommelit. Omassa Iivarissani on tuo Boschin järjestelmä kun taas Ässässä Lucas :? Hmmm..? Mitä nyt itse nopeesti katsoin niin ei olisi pahemmin eroja piuhoissa?? Korjatkaa toki ihmeessä jos olen väärässä.
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Niin ja lisäilen tähän mitä on unohtanut lisäillä niin keskuslukitusyksikön kylmäjuotokset juotin uudelleen joten keskuslukitus toimii jälleen, JES!
Samoiten kaverin kanssa viime lauantaina vaihdettiin veivattavat ikkunat sähkösääteisiin ihmeisiin ja toimii kun unelma! Sain jopa aluperäisen katkaisijan penkkien väliin siitä Ässästä mistä otetaan myös kone tuohon Satkuuni. Nyt löytyy katkaisijasta myös takaikkunoiden kytkimet että jos jaksaa niin voisin laittaa taaksekin sähköllä aukeavat lasit :D Jostain E46:sesta coupe Bemmistä vaikka kävisi yön aikana repäsemässä irti ja jotenkin modaisi kiinni Satkuun..?! :)
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Ja vielä pari photoa viime kesältä kun maalasin helmoja ja puskureita. Kuvissa tosiaan vasta se pohjamaali ettei tarvitse miettiä että onpahan radikaali vaihtoehto maalauksen suhteen. hheh...

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2403516.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2403517.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2403518.jpg

Tässä vielä kuvaa maalaamistani Super Aeroista joiden huulet kiilloitin myös. Tuli mielestäni ihan menevän näköiset vaikka itse sanonkin :)

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2403519.jpg
|#4178
|Saab 95L -76
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onpas sopivan härskit superaerot! Mielenkiinnolla odottelen kuvaa valmiista autosta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Kiitokset :D Joo piti vähän yrittää jotain uutta mitä en ainakaan itse ole nähnyt. Super Aerojen huulien kiillottamisessa meni varmaan se 5-6 tuntia per vanne ja siihen vielä maalaukset, että kyllä oli työtä mutta oli kyllä myös sen arvosta!
|#4178
|Saab 95L -76
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Jep sehän se siinä. Tuossa näkyy juuri tuo kylki/helma kun maalasin sen mustaksi, että saisi edes vähän semmosta Aero -lookia. Tuosta semmonen kuukausi etiäpäin hommasin sitten Eskiltä ihan aidot Aeron helmat :wink:
Yritin tänään ottaa autosta kuvia mutta eipä siitä mitään tullut kun alkoi satamaan just sillä hetkellä lunta... Katselin että viikonloppuna ei pitäisi sataa niin otan silloin kuvat ja postaan tänne.
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900i -93

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

No niin taas alkavat tyhjäkäyntiongelmat ärsyttämään oikeen toden teolla meinaan kun nuo kierrokset ovat siinä hieman alle parin tonnin vaikka kone lämpösenä... Kesälläkin välillä tuota ilmeni mutta näin talvella tuntuu että kierrokset ovat kokoajan korkealla.

Lämpötila-anturi ja tyhjäkäyntisolenoidi vaihdettu Boschin uusiin mutta ilman tuloksia.. tai siis kyllä tuloksia tuli mutta vaan huonompaan suuntaan. Tyhjäkäyntikierrokset siis vaan nousivat :(

Mietittiin tänään että volttimäärä antureille ei taida olla ihan oikea tai mistä sitä tietää... Pitänee huomenna mitata (tyhjäkäynnin ollessa korkealla) antureille tulevat piuhat että mitä sanoo yleismittari...

Ilmamäärämittariin pitäisi olla ihan ehjä kun ei tuo "Check Engine" -valo pala.

Pitää palailla huomenna että miten kävi
|#4178
|Saab 95L -76
Vastaa Viestiin