Sivu 1/2

Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Ke Tammi 06, 2010 22:32
Kirjoittaja CompiCoupe
Tehdään nyt projektikansio myös ysiysilleni, kun tavoitteena on kuitenkin auton saattaminen aikanaan museorekisteriin.

Onhan tästä tullut jo kirjoiteltua toiseen topicciinkin, mutta kerrataan vielä. Ostin auton anoppini naapurilta huikeaan 100 euron hintaan. 99 on katsastettu viimeksi vuonna 2005, jonka jälkeen se on seisonut tontin kulmassa. Edellinen omistaja oli välillä pyöritellyt konetta. Ostohetkellä auto oli ollut niillä sijoillaan parisen vuotta.

Kuva

Kuva

Auto lähti lopulta käyntiin pelkällä akun latauksella sekä muutaman tunnin lohkolämmityksen käyttämisellä.

Sitten muutaman sadan metrin siirto anoppilan pihaan ja autoa ihmettelemään. Pesu puhdisti monien vuosien liat ja alta paljastui ikäisekseen erittäin hyvä kuntoinen maalipinta.

Sisäpuolet tuli putsattua kaikesta turhasta roinasta ja jo pelkkä imurointi siisti sisustan yleisilmettä kummasti. Takakontin pohjalta löytyi hieman kosteutta, joten siellä asusti myös ruostetta. Muuten autossa ei merkittäviä ruosteongelmia ollut päällisin puolin havaittavissa. Ensi keväänä se selviää sitten perusteellisemmin.

Tekniseltä puolelta ei jarrujen laahaamista kummempaa esiintynyt. Keväällä autoa odottaa sitten perusteellinen huolto.

Kuva
Talvisäilytyksessä. Kuskin puolen haalistunut vilkkukin on vaihtunut jälleen oranssiin

Kuva
Moottoritila on suhteellisen siisti

Kuva
219 tkm mittarissa

Kuva
Ja yllätys, yllätys, mikäs se siellä roikkuu...

Kuva
Ei pahassa kunnossa

Kuva

Kuva
Siinä on hyvä tupliksen kuupan vieressä talviunta vetää. Satku viettääkin talven hitsarilla.

Täytyy laitella lisää kuvia ja jatkaa juttua tuonnempana, kun kone käy näköjään hieman hitaalla.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 09:42
Kirjoittaja CompiCoupe
Kuva
Hieno alkuperäinen soitin sekä jalopuu totutusti kupruilla.

Kuva

Kuva

Kuva
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 10:26
Kirjoittaja jariha
CompiCoupe kirjoitti:Kuva
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?
Hienossa kunnossa on autosi. Minä penskana tein vastaavan lommon isäni ysisyiin, kun "autoin" peräkärryn kanssa. En muista, oisko isä käynyt sen viimeistelyttämässä pajalla, mutta muistan, kun naputteli sen sisäpuolelta suoraksi. Tosin isäni työskenteli peltiseppänä, joten jonkin verran tuttua tuo pellin kanssa puuhaaminen. Tuossahan maalipinta on vielä ehjä, joten saattaisi onnistua helpollakin ja tuskin hintoihin tulee. Tutkipa luukkua sieltä sisäpuolelta, mahtuuko sieltä lyömään esim. laudanpätkän avulla? En löydä nyt sanoja kuvailemaan tarkemmin, mutta minä kokeilisin suoristamista ihan itse.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 15:45
Kirjoittaja Risto
jariha kirjoitti:
CompiCoupe kirjoitti:Kuva
Ikävän terävä lommo takaluukussa. Saakohan tuollaisen mitenkään oikaistua?
Hienossa kunnossa on autosi. Minä penskana tein vastaavan lommon isäni ysisyiin, kun "autoin" peräkärryn kanssa. En muista, oisko isä käynyt sen viimeistelyttämässä pajalla, mutta muistan, kun naputteli sen sisäpuolelta suoraksi. Tosin isäni työskenteli peltiseppänä, joten jonkin verran tuttua tuo pellin kanssa puuhaaminen. Tuossahan maalipinta on vielä ehjä, joten saattaisi onnistua helpollakin ja tuskin hintoihin tulee. Tutkipa luukkua sieltä sisäpuolelta, mahtuuko sieltä lyömään esim. laudanpätkän avulla? En löydä nyt sanoja kuvailemaan tarkemmin, mutta minä kokeilisin suoristamista ihan itse.
Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 16:17
Kirjoittaja jariha
Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.

Pari sivustoa tuli heti vastaan, kun kuukkelilta kysäisin:
http://www.autokeskus.fi/vauriokorjaamo/smart/
http://www.inautofix.com/kkorjaus.htm

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 16:24
Kirjoittaja Risto
jariha kirjoitti:
Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.
Juuri noin ajattelinkin sinun tarkoittavan, mutta tuossa on pelti jo venynyt ja jos sitä yrittää oikoa keskeltä painamalla tulee lopputuloksesta pahemman näköinen kuin alkutilanne.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 17:06
Kirjoittaja Ronska
Kannattaa suorilta käsin hommata uusi bensapumppu varastoon odottamaan.

Mulla ainakaan ei ole pitkään seisseet pumput kovin kauaa ehjänä kestäneet.
Tuppaavat heittämään bensat pellolle, mikä tosin ei ole niin traagista 99:n tapauksessa,
kuupassa liruttelee suoraan alkukäyrän päälle :roll:

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 18:24
Kirjoittaja CompiCoupe
Ronska kirjoitti:Kannattaa suorilta käsin hommata uusi bensapumppu varastoon odottamaan.
Täytyykin laittaa pumppu tilaukseen, niin on sitten kevääksi jo valmiina.

Syylärikin tuossa näkyi vähän vuotavan. Pitää keväällä laittaa semmoista jäähdytinsementtiä, josko silla korjautuisi.

Inca- vanteet olisi unelmissa, mutta mennään nyt ainakin alkuun noilla peltivanteilla, kun tuli niihin keskiötkin jo ostettua. Renkaat voisi myös vaihtaa 165- kokoon, kun taisi muistaakseni olla 185/60/15 kokoiset kumit nyt alla.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 18:37
Kirjoittaja KN/Lieto
Minä kyllä vaihtaisin jäähdyttimen, enkä laittaisi vesitilaan mitään paikkausainetta. Moottorista päätellen autosi taitaa olla loppuvuoden puolelta. Ensimmäinen autoni oli juuri tuollainen, mutta punainen. 1981 malli on mielestäni kauneinpia 99:jä, sopivasti vielä kromia jäljellä. Jälkipolville niitä ei jää montaa!

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Su Tammi 10, 2010 15:00
Kirjoittaja Ronska
Mistä kohtaa jäähdytin vuotaa?
Jos siihen pääsee järkevästi käsiksi on juottaminen varteenotettava vaihtoehto.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Su Tammi 10, 2010 22:26
Kirjoittaja CompiCoupe
Ronska kirjoitti:Mistä kohtaa jäähdytin vuotaa?
Jos siihen pääsee järkevästi käsiksi on juottaminen varteenotettava vaihtoehto.
Melko alhaalta se taisi vuotaa, joten en ole ihan varma onnistuisiko juottaminen. Ja otetaan tämäkin vaihtoehto harkintaan. Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Ma Tammi 11, 2010 10:33
Kirjoittaja CompiCoupe
jariha kirjoitti:
Risto kirjoitti:Missään nimessä ei kannata yrittää laudanpätkällä lyöntiä, vaan jollakin pyöreäpäisellä työkalulla painelua pikkuhiljaa reunoilta keskelle päin edeten.
Juu, en osaa oikein selittää, mutta tarkoitan jotain sellaista, että se lauta tms lommoa suurempi pinta laitetaan lommoa vasten luukun sisäpuolelta ja sitä hakataan vasaralla varovasti.

Pari sivustoa tuli heti vastaan, kun kuukkelilta kysäisin:
http://www.autokeskus.fi/vauriokorjaamo/smart/
http://www.inautofix.com/kkorjaus.htm
Nyt ei ole auto tässä hollilla, mutta muistaakseni lommo osui kohtaa, jossa on se "vahvikepelti" siellä sisäpuolella, joten ei sieltä pääse millään edes lyömään. Sitä ei tullut viimeksi katsottua, että saako sen sisäpuolen pellin jollain helposti pois. Mutta kyllä tarkoitus olisi näyttää tuota lommoa sitten ammattimiehelle, ainakin ennen kuin alan itse mitään sohimaan.

Kiitokset muuten myös noista linkeistä. Täytyykin kysäistä josko oman käyttöautoni oven lommon pystyisivät korjaamaan. :D

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Ma Tammi 11, 2010 11:45
Kirjoittaja lucaf
CompiCoupe kirjoitti:Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.
Tuletko käyttämään autoa niin paljon että tarvitset uuden jäähdyttimen? Harrastajilta olen monestikin ostanut hyviä vähänkäytettyjä 99:n jäähdyttimiä purkuautoista, hintahaitarilla 0-40 eur. Yleensä vaihtotyökin on tuolloin helpompaa, kun purkuauton jäähdyttimessä on valmiiksi flekti kiinni (sen irroitus ei nimittäin kivaa hommaa).

"Kolesterolia" en mistään hinnasta laittaisi ainakaan oman autoni jäähdytysjärjestelmään, jos tarkoitit jäähdytysnesteeseen kaadettavia aineita.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: Ma Tammi 11, 2010 22:22
Kirjoittaja CompiCoupe
lucaf kirjoitti:
CompiCoupe kirjoitti:Uusi jäähdytin maksaa Motonetissa 149,90, joten jotain jippoa täytyy kokeilla ennen kuin menee suoraan ostamaan uuden.
Tuletko käyttämään autoa niin paljon että tarvitset uuden jäähdyttimen? Harrastajilta olen monestikin ostanut hyviä vähänkäytettyjä 99:n jäähdyttimiä purkuautoista, hintahaitarilla 0-40 eur. Yleensä vaihtotyökin on tuolloin helpompaa, kun purkuauton jäähdyttimessä on valmiiksi flekti kiinni (sen irroitus ei nimittäin kivaa hommaa).

"Kolesterolia" en mistään hinnasta laittaisi ainakaan oman autoni jäähdytysjärjestelmään, jos tarkoitit jäähdytysnesteeseen kaadettavia aineita.
Joo, eipä sitä (valitettavasti) ehdi kesän aikana montaa sataa kilometriä ajella, joten tuskin tulee uutta jäähdytintä ostettua. Kunhan nyt sitten keväämmällä ehtii kunnolla pureutumaan tuon 99:n sielunelämään, niin katsoo sitten tarkemmin onko tuon jäähdyttimen kanssa mitään tehtävissä. Tai siis joku muu katsoo, kun itse ei juuri tankkausta kummempaa osaa tehdä. :)

Noista jäähdyttimen nestemäisistä paikkausaineista ei ole minkäänlaista henk. kohtaista kokemusta, mutta moni noita on kuitenkin kehunut. Näyttää nettien keskustelupalstoillakin olevan melko ristiriitaisia mielipiteitä - toiset kehuu ja toiset haukkuu. Kyllähän tuo kieltämättä hieman itseänikin arveluttaa. Joten täytyy pyrkiä korjaamaan ennemmin ulkoisesti kuin sisäisesti.

Re: Saab 99 GL -1981

Lähetetty: To Tammi 14, 2010 22:19
Kirjoittaja CompiCoupe
KN/Lieto kirjoitti: Moottorista päätellen autosi taitaa olla loppuvuoden puolelta.
Nyt vihdoin löysin tietoa, niin näyttää ensirekisteröinti tapahtuneen jo 26.05.1981. Mutta H-moottorihan tuossa jo näyttäisi olevan.