Sivu 1/3
Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: To Tammi 07, 2010 18:46
Kirjoittaja [Jyri]
Noniin, viimevuoden 99-projekti (
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=76428 ) sai purkutuomion. Tilalle tulee parempi auto jossa
ON paperit
Tekniikkana tulee olemaan og900:n lohko b201 ja männät. Lohko on hyvässä kunnossa, kulumisolaketta ei tunne. Tällähetkellä runkolaakerit on vaihdettu ja kampiakseli on paikallaan.
Puristussuhde saattaa olla liian kova turbokäyttöön
9.5 ? Varastossa olisi turbon männät, mutta puristussuhde on niissä turhan matala. Voisi vain käyttää vähemmän ahtopainetta jos laittaisi vaparin männät.
Laatikko on myös 900:sta.
Kansi on turbo 99:stä, venttiilityöt tehty, plaanattu ja kanavat suurennettu.
Kaasuttimina toimii edelleen vanhasta autosta Weber 40 dcoet..
Ahtimena Garrett GT17
Kytkimestä ei ole vielä varmaa tietoa mikä tulee.
Kyselkää, kommentoikaa, antakaa vinkkejä

Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Pe Tammi 15, 2010 16:27
Kirjoittaja Mertmi
99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Pe Tammi 15, 2010 16:58
Kirjoittaja hatami
Orggis 99 turbot oli B-koneisia, toi kansi näyttää H-koneeseen kuuluvalta.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Pe Tammi 15, 2010 19:59
Kirjoittaja jka
hatami kirjoitti:Orggis 99 turbot oli B-koneisia, toi kansi näyttää H-koneeseen kuuluvalta.
Mertmi kirjoitti:99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.
Ettei tuossa nyt viitata siihen että on edellisestä 99turbo-projektista kansi, siinähän oli h-kone.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2010 18:08
Kirjoittaja f-19
Odottelen jännityksellä kuinka mutkaisen ässän muotoinen downpipe tule olemaan kun pujottelee moottorin kannakkeiden ja vetarin ohi
Tuo ahdin kuikkaan ja isompi tilalle, edes joku vakiogarretin kokoinen.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Ke Tammi 20, 2010 18:13
Kirjoittaja jcarlson
8-venttiilisellä kannella (huonot palotilat) tuo 9,5:1 voi olla vähän turhan kova puristussuhde jos on tarkoitus ahtaa yli peruspaineet. Etenkin kun kaasareilla seosvaihtelut on suurempia, sytytysjärjestelmä ilmeisesti on varsin perinteinen ja ahtimena on pieni GT17 joka tuottaa korkean pakopaineen isoilla kierroksilla ja ahdoilla.
Vaparin mäntien isompi ongelma puristussuhteen sijasta on lisäksi se, että niissä on ylin rengas korkeammalla jolloin ne on herkemmät hajoamaan nakutuksesta.
Eli laita mielummin ne turbomännät ja nosta puristuksia vaikka kantta laskemalla jos mahdollista. Joku 8 tienoilla oleva on ihan sopiva kaasarikäytössä tuolla kannella, jos ne turbomännät on vanhat 7,2 "petromännät" niin se on ehkä vähän turhan matala mutta ei noin pienellä ahtimella alavääntö jää silti puuttumaan.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Pe Tammi 22, 2010 18:20
Kirjoittaja [Jyri]
Mertmi kirjoitti:99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.
Kansi ainaki on samanlainen kuin h-moottorissa.. Pakoventtiilit ovat laihemmat mitä vaparissa. Empä sit tiä.
Huomenna männänrenkaiden asennus ja männät lohkoon kiinni. Saapa nähä mitkä isken kiinni.
PS: Ekoilla lomilla armeeniasta

Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Pe Tammi 22, 2010 20:40
Kirjoittaja nalleolut
ei b ja h - kansi oo samanlaisia.......
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: La Tammi 23, 2010 11:29
Kirjoittaja [Moksu]
[Jyri]:n kirjoitusta hieman korjatakseni kansi on siis 900 turbosta eli siis H-koneesta.
Minäkokoset siivet siinä vakiogarretissa on?
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: La Tammi 23, 2010 19:15
Kirjoittaja Coltti
og900 t8 apc:llä T03:ssa on pakosiipi ~48mm ar. 48, kompurasiipi 38mm ar muistaakseni .42.
99 turboissa on sitten hieman isommalla ar.63 pakopesällä oleva hukkaportiton ahdin.
Gt17 varmaan heräilee sun projektissa kivasti, mutta kovin pitkälle sillä ei mennä

.
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Su Tammi 24, 2010 09:43
Kirjoittaja [Jyri]
Jos jollaki on tiedossa t03 tai t3/t4 hybridi niin ilmotelkaa..
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Su Tammi 24, 2010 21:24
Kirjoittaja [Jyri]
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Ma Tammi 25, 2010 15:17
Kirjoittaja Coltti
Laita mielummin og900 T8/T16 männät, niin ei tartte kantta laskea...
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Ti Tammi 26, 2010 18:14
Kirjoittaja [Moksu]
Coltti kirjoitti:Laita mielummin og900 T8/T16 männät, niin ei tartte kantta laskea...
onko tuo saabin kannet niin heikkoja ettei kärsi milliä ottaa pois vai?
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Lähetetty: Ti Tammi 26, 2010 18:18
Kirjoittaja jcarlson
Ei se kansi itsessään siitä miksikään mee vaikka otat millin tai kaks. Kannattaa ehkä miettiä sitten tarviiko mahdollisesti jotain muitakin muutoksia tehdä jos kantta laskee.