Sivu 9/10

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Tammi 05, 2011 22:08
Kirjoittaja mestari
heh

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Tammi 06, 2011 16:41
Kirjoittaja A.L.
No nyt on paperitiivisteet välissä ja kuuppa käy vähintäänkin yhtä hienosti, kuin ennen. Laipassa olevan letkun nipasta löytyi muuten jumiva takaisku. Pienellä liottelulla se lähti kyllä liikkeelle.

Nyt tuskin ennen kesää tehdään mitään suurempaa operaatiota.
Katsastetaan joskus ennen toukokuuta ja aletaan tutkia syvällisemmin korin mätänemistä. Vasen etulyhty pitää ainakin vaihtaa ennen leimalle menoa.

Oikeassa etulokarissa ainakin on vilkun alla reikä ja oven etupuolella alhaalla suht paperi kohta.
Ovet on ainakin tämänastiset tutkimukset kestänyt, joten mitään kovin suurta niille ei tarvitse tehdä.
Takalokareissä on kukinnan alkua, mutta tuskin vielä hitsattavaa.
Takakontti on vaikuttanut ehjälle, mutta mielenkiinnolla odotan onko takalokareista reiät sisälle, kuten -79 oli.
Vetarin tunnelitkin näyttää todella hyvälle, olisiko joskus paikattu vai olisiko vältytty suolakuralta?
Pahimman varalle kyllä ostin jo Walliuksen 222 hitsin, kun sattui melkein naapurissa olla myynnissä. Nettikone on ihmeellinen paikka, kun aina jotain "tarpeellista" ostettavaa löytyy. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Maalis 26, 2011 16:04
Kirjoittaja A.L.
Tähän päivään mennessä on tehty vähän pikku ehjäilyjä.

Jäähdyttimen otin viikko, puolitoista sitten irti ja vein korjattavaksi. Putkijaoksi tulee nykyisen 10-11mm sijaan 8-10mm.
Pumpun taakse vaihdoin littiin menneen T-haaraan. Toivottavasti näillä eväillä alkaisi nesteet pysyä sisällä.
Vasen ajovalon umpiokin on jo vaihtunut uudempaan ehjään ja nyt työn alla on silmänpesimien korjailu. johdot etsin sieltä suojasukan sisältä. Samalla löytyi vähän korjattavaa johdoistakin, sillä autohan on kärsinyt lievästä palovauriosta.
Tarkoituksena olisi ensi viikon jälkeen pitää talviloma ja käydä katsastamassa kuuppa. Sitä ennen kuitenkin kesärenkaat alle. Talven aikana on pitänyt pariin otteeseen lisätä ilmaa muutamaan nastarenkaaseen. pitänee kokeilla laittaa liemi sisään ensi talveksi josko sitten pitäisivät paremmin.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Pe Huhti 01, 2011 17:40
Kirjoittaja A.L.
Jäähdytin tuli ja meni jo paikoilleenkin. Vielä pitää keksiä niiden yläkiinnitys hihnojen tilalle uudet lipareet.

Käynti ongelmien eliminoimiseksi puhaltelin paineilmaa polttoaine putkeen. Josko kesällä sitten pesisi tankin kunnolla. Nyt vain pääasia, että pääsisi konttorille asti ilman nykimisiä.

http://kuvablogi.com/nayta/2987149/ Muutama kuva.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Heinä 28, 2011 19:00
Kirjoittaja A.L.
No joo...

Auto tuli katsastettua joskus huhtikuun loppupuoliskolla. Kerrasta läpi niinkuin saabit yleensä menee. 8)

Käyntihäirötkin on nyt näköjään ratkaistu. Uusien tulpanjohtojen jakajan puoleiset liitokset kutistuu lämmön ja tärinän vaikutuksesta. Pitää käydä liikkeessä vähän mainitsemassa asiasta. jos jotain hyvää oli käyntihäiriöistä niin nyt on ainakin kaikki tankin pesusta tulppiin uusittu ja pesty. Jopa pumppukin löytyi uusi. :D

Tänään pistin vielä rasvanipat yläpalloniveliin ja raidetangonpäihin. Ohjaus keveni aikalailla.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Elo 07, 2011 18:27
Kirjoittaja A.L.
Vähän piti kokeilla miten Wallius pystyy 96 peltiin. Mitään muuta pohjahommaa ei ollut tarkoitus tehdä, muutakuin kokeilla saako tuossa paikkapellin pysymään kiinni. Kittaamisen ja maalamisen saa hoitaa joku osaavampi. :D

Lähtö tilanne

Loppu tulos
Tuollainen siitä tuli. Sauma jäi tinaamatta, sillä sopivia välineitä ei ollut käytettävissä. Toivottavasti nuo paikkakohdat alkaa pian vi..ttaa siinä määrin että auto on pakko tehdä loppuun asti. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Huhti 17, 2012 18:20
Kirjoittaja A.L.
Ja katsastus se lähenee taas kovaa vauhtia. Jarrut muuten ok, paitsi käsijarru on täysin kuollut. Linkkuihin hitsasin lisää tavaraa ja maalasin ne. Nälkä kuitenkin kasvoi syödessä ja nyt on takajarrukilvet likoamassa sitruunahapossa, josko nekin saisi maalattua. Mutta tod.näk. maanantaina haetaan saabiin leima :mrgreen:

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Maalis 18, 2014 12:50
Kirjoittaja A.L.
Taas se vuosi vierähti tekemättä saabille muuta kuin tankkauksia...
No leima tuli taas tänään, mutta kyllä tuolle nyt on pakko ruveta jotain tekemään.
Alakerta on suht priima. Ohjauksen keskivaiheen jäykkyydestä tuli moitetta, mutta kai se häviää kun rasvailee hammastangon ja painaa niveliin rasvaa.
Muita vikoja oli taas tuulilasi, irtonainen akku ja lokarien ruostevauriot.
Mutta ei kai tuon kanssa muu auta, kuin tunkea auto talliin ja ruuvailla pelti kerrallaan irti hiottavaksi ja savettavaksi.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Marras 15, 2015 22:25
Kirjoittaja A.L.
Nostetaan taas tätäkin aihetta ylöspäin.
Tällä hetkellä kutvonen makaa tallin lattialla koneen jakopää auki ja moottoritila tyhjennettynä tutkiskelua varten.
Moottorista tosiaan antautui jakopää ja nyt uutta innostusta keräten on yritetty tehdä vähän sitä ja tätä auton etupäälle.
Yhdet jakorattaat jo ostinkin, mutta olivat väärät. Oikeita metalli versioita näyttänee saavan Ruotsin puolelta? Laakerit löytyy ilmeisesti kotimaasta? Ostopaikkoja ja hintoja saa ilmoitella jos sellaisia löytyy...
Vasen etulokari on myös aikalailla tyhjättynä ja sieltä löytyi pari reikää ja sitten tuo aikoinaan pikafiksinä tehty jarruputken reiän ympäristön paikkaus joka pitäisi tehdä paremmin. Massa tuntuu vain olevan aika piukassa paikka paikoin. Lähteekö se ainostaan kovalla työllä irti vai onko muita keinoja?
Seuraavaksi täytynee irroitella hammastanko ja jarrutehostin pois tilaa viemästä niin pääsee paremmin tutkimaan mitä kuran seasta löytyy...

Muutama kuva.
-> http://aijaa.com/a/2GpPtL

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 08:17
Kirjoittaja mestari
näyttää siltä että lattiamatot sietäs irrotella myös kabiinista
menikö ratas ilman että lagerissa oli väljää?
samalla kun loota on irti kannattaa kurkata sisään sinnekkin. :D
konehuoneestahan tulee yleensä kaavittua pesuvadillinen skeidaa ja muutama hylsy kun putsailee.
oliko jousien purkamiseen pätevää syytä vaiko muuten putsailet?
jos vielä siistin värin saa päälle nin tulee hianoa. :D
massa lähtee myös kivasti kun retkikirveellä naputtelee jos ei meisselillä jaksa kikotella

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 15:29
Kirjoittaja szwuxi
Myös massan lämmittäminen auttaa, sitten helppo kaapia jollain lastalla pois

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 17:49
Kirjoittaja A.L.
Matot täytynee irroitella jo palovaarankin minimoimiseksi, ettei koko kottero tussahda savuksi.
Jakopää antautui hiukan yllättäen ilman suurempaa laakeri vauriota. Nyt kuitenkin ajattelin laittaa uudet lakrut ja metallirattaat.
Laatikon avauksesta en vielä tiedä, kun se tuntuu toimivan ja öljyjäkin sinne on vaihdeltu.
Moottoritilasta ei löytynyt kuin yksi klemmari ja melkoisesti öljyistä maa ainesta, vaikka sekin oli karkeapesty muutama vuosi sitten.
Etupäätä purettu vähän siinä toivossa että tukivarret yms. Osat saisi maalia ylleen.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 21:08
Kirjoittaja mestari
laske kurillas jölyt lootasta ja katso loppupeli miltä näyttää ja onko irtonaista uncle beniä jölyn seassa

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Marras 28, 2015 19:15
Kirjoittaja A.L.
Tuli taas pari muuttujaa tällekkin projektille, kun alkoi olla ahdasta tallissa. Pitäisi saada TTiD eberin huoltoon niin piti koko tallin järjestys laittaa uusiksi. :D Nyt 96 on perällä niin että sitä pystyy kunnostelemaan ja nyt sisälle saa toisenkin auton.
Mutta kuupalle ei kuuluu muuta uutta, kuin etu tukivarret majaili sitruunahapossa ja saivat maalia päälleen. Hiekkapuhallus mahdollisuuskin olisi ollut, mutta yllättävän tehokkaasti lähti kaikki kökkö irti, kun aamuin illoin kävin osat hinkkaamassa teräsharjalla. Maalaus suoritettiin perinteisesti irtoava karvaisella pensselillä.
Ensimmäisen maalaus kerran jälkeen (jousen kupilla toinen kerros) : http://aijaa.com/gk6M93

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Joulu 06, 2015 18:48
Kirjoittaja A.L.
Pientä edistystä taas saatu aikaan.
Vasen etunapa satuloineen olisi purettuna ja pestynä odottaen pikku hiontaa maalausta varten. Satula kaipailee vielä todennäköisesti männän irroituksen ja uusien tiivisteiden asennuksen.
Konehuoneesta on irroiteltuna jarrutehostin ja kytkinsylinteri jotka odottaa myös putsailua ja maalia. Hammastankokin on enää oikean puolen pallonivelestään kiinni. Sekin olisi tarkoitus avata/putsata/rasvata ja sen jälkeen maalia päälle.
Sisältä alkaa myöskin verhoilut ja eristeet olla etupäästä irti. Alta ei paljastunu mitään hirveää hitsaus hommaa. Kuljettajan penkin kiinnitysrauta on joskus revennyt etupäästään irti ja se on kiinnitetty nerokkaasti läpipultilla ja isolla lattaraudan palalla joka taasen oli peitelty alustamassalla...
Etulokarin ja lattian saumasta löytyi jo ennemmin yksi reikä joka laajeni vielä jarrupoökimen seudulle asti. Nyt vain pitäisi saada massat ja eristeet irti niin saisi hitsailla ensimmäisen korjauspalan paikalleen.

Kuvia rojektista

http://aijaa.com/dah7pb Ja kuvan oikeaa nuolta klikkaamalla lisää