Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tämä tarinahan alkaa sillä että viime perjantaina tuli katsottua foorumilla uusimmat viestit ja silmille pomppasi kyseisenlainen tonnari myynnissä. Kiinnostusta herätti heti se että pellin alta löytyi "pottu" eli Garrett GT28RS, Bilstein/H&R alusta jne. ja hintakin oli erittäin houkutteleva tasan tonni, toki kansipahvin viallisuus oli osasyy halpaan hintaan. Päätin sitten soittaa heti myyjälle (foorumilainen Mikvil) ja sovinkin sitten kaupat ja lupasin tulla maanantaina hakemaan.

Maanantaina sitten liikkeelle vanhalla Lancerinrutkulla 400km reissu kohti anoppilaa (Hartola) josta 9-3:lla lähdettiin tonnaria Nastolasta 80km päästä hakemaan. Kokonaismassa juuri kolkissa riittikin lailliseen hinaukseen köydellä.
Kilpiä ei tonnarissa paikallaan ollut joten kävin siirtoluvan ja tarrakilvet vielä matkalla konttorilta noutamassa.

Paikan päällä ulkoa ja sisältä siistiä autoa katsomaan ja vaikea oli uskoa auton hintaa kun sitä siinä tutki joten yllätys oli vain positiivinen. Rahat kouraan ja hinaamaan, siirtokilvet tietenkin unohtui sitten kiireessä 80km päähän toisen auton takapenkille mutta siihen luottaen että siirtoluvan olemassaolo kyllä tietokoneelta nykyjärjestelmillä selviää vaikka ei tarroja olekkaan niin lähdettiin kuitenkin matkaan. :lol:
Hinaus sujui ongelmitta ja auto talliin, osia olinkin jo valmiiksi ostanut kansipahvin ja öljyt, suodattimet, glykolit sekä huuhteluaineet ja huuhteluöljyt.

Samana iltana kävin jo auton kimppuun ja purin kannen pois, tiivistehän se vaan oli väsähtänyt. Kansi oli moitteeton kuten myös sylinterit ja männät. Mitään nakutusjälkiä eikä muutakaan näkynyt. Jakoketju oli jo jonkin verran kulunut, 3 napsua oli kiristimessä vielä varaa, tasapainokoneistohan tähän oli jo vaihdettu pari vuotta aiemmin. Harkitsin jakoketjun vaihtoa siinä samalla mutta aikataulun ollessa tiukka jätin tällä kertaa väliin, helppohan se on venakoppa avaamalla joskus toistekkin vaihtaa katkaistavan ja liitettävän ketjun avulla.

Moniurahihnan totesin olevan vaihtokunnossa joten koska se piti kuitenkin irrottaa niin tilasin paikalliseen varaosaliikkeeseen seuraavaksi päiväksi uuden hihnan, venakopantiivisteen ja hihnan kiristinrullan. Ohjainrulla oli täysin moitteeton laakeroinniltaan eikä ollut rasvaakaan vuotanut joten päätin jättää sen vaihtamatta. Siinä purkaessa sitten huomasin kiristimen iskarin vuotaneen öljynsä pihalle, ja irrottaessa se sitten hajosikin kahteen kappaleeseen. Totesin sen olevan hyvin pitkälti entinen, onneksi sain PCS:n Rikun kiinni joka lupasi toimittaa kohtuulliseen 90e (-10%) hintaan uuden kiristimen iskarin seuraavaksi päiväksi.

Näin tapahtuikin, ja kasattua tuli uusilla palikoilla. Moniurahihnan kanssa tappeluun meni loppujen lopuksi eniten aikaa, koska ensin tehtiin Alfamerin "laatukirjan" ohjeiden mukainen lukitustyökalu 4mm lattaraudasta (ohjeissa vahvuus 3mm!) joka tietenkin vääntyi mutkalle paikalleen laitettuna eikä remmiä saanut kohdalleen. No, uusi yritys ja vielä paksummasta jolloin alkoi lopulta kestämään. Oman lisävaikeutensa hommaan toi se, että työskentelin yläkautta irroittamatta sisälokasuojaa jolloin sitä piti kiristimen pulttia paikalleen asettaessa vääntää luttuun tilan saamiseksi.

Näiden operaatioiden jälkeen oltiinkin jo keskiviikkopäivässä osien odottelun vuoksi, mutta niinhän se vain nätisti lähti käymään ja toimi heti ilman pienintäkään ongelmaa, vuotoa tai häiriötä. Ensimmäisellä koeajolenkillä toisen takapyörän käsijarru yritti hieman jumitella, mutta aukesi sitten itsestään ennenkuin ehdin alkaa sitä herättelemään. Alle mukana tulleet mustat peltivanteet melko loppuun ajetuilla kesärenkailla vielä, konttorilta liikennekäyttöön otto ja uudet kilvet niin valmista tuli. Ainoat pikkujutut lisänä oli imuilman lämpöanturin johdon katkeaminen liittimen juuresta jonka korjasin leikkaamalla hieman muovia liittimestä pois että mahtui tinaamaan johdon takaisin yhteen, sekä etuvilkun klipsun hajonneen kiinnitysreiän viereen uuden poraaminen.

Öljyt vaihdoin kahteen kertaan nesteiden sekoittumisen vuoksi, jäähdytinjärjestelmässä käytin pesuainetta veden seassa myös. Ensimmäisen koelenkin jälkeen tuli siis vaihdettua kaikki nesteet vielä kerran sekä öljynsuodatin. Paisuntasäiliötä en saanut vedellä huuhtomalla sisältä aivan puhtaaksi mutta kyllä tuo nyt välttää. :)

Termostaatin olisin laittanut uuden mutta tarvikeliikkeellä ei ollut tarjota kuin 82 asteista joten pitänee uusi noutaa vaikka merkkitiskiltä, alussa meinasi roikkua kovastikkin lämpöviisari mutta ilmeisesti joku jumitus sieltä termarista aukesi kun nyt roikkuu "normaalisti" EDU3-tonnarin tyylisesti enää. Pitäisi siis ruuvit sieltä mittariston takaa kiristää ja samalla katsoa onko toisen vilkun merkkivalon polttimo palanut kun ei toimi vaikka rele kyllä naksuu ja itse vilkut toimii.

Akku, vaikkakin melko uusi 72Ah, oli mennyt pilalle talvella seisomaan jäännin takia koska oli päässyt tyhjänä jäätymään. Varausta se ei oikein enää ottanut vastaan joten kävin tarvikeliikkeestä uuden 62Ah akun 55 eurolla, merkki oli tuntematon mutta halpa hinta ja 2v takuu saivat tekemään ostopäätöksen kokeilumielessä. :)

Joitakin kuvia löytyy tuolta talvivanteilla (isoja 1-2M, en jaksanut pienentää): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tonnari/

Jatkoa tälle tapaukselle saattaa jossain määrin vielä tulla, lähinnä ajatuksissa oli maskin vaihto vakioon ilman verkkoa, sekä kesävanteiden ja -renkaiden hommaus. Kuten ehkä huomaakin niin sisäverhoilua on punaisella plyyshillä päällystetty ihan taitavasti, ja alkuihmettelyn jälkeen ei vaikuta yhtään pahalta joten saa olla tuollainen.. Vaihdekepin nupin ja pussin voisi nahkaisiin vaihtaa kylläkin. Ulkokuori kaipaisi alkuunsa lähinnä orkkista takaspoikkaa ja etu- ja takapuskurien mustien osien korinväriin maalausta. Lisäksi loppu maalipinta myllytystä himmentymän ja sävyerojen vuoksi.
Softa on ihan perus Maptun stage1, joten varmaan joitakin viilauksia taidan siihen tehdä jo potunkin olemassaolon vuoksi, myöskin hieman isommat suuttimet voisi olla tarpeen (465cc esim). Noita mainittuja puutelistalla olevia osia saa tarjota jos löytyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ompa tutun näkönen tonnari :wink: Tuutko suraavaks hakee samasta paikasta ton mun 9-5:n :lol: :lol:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TD04 kirjoitti:Ompa tutun näkönen tonnari :wink: Tuutko suraavaks hakee samasta paikasta ton mun 9-5:n :lol: :lol:
Heh, siinä tonnaria hinatessa kun oli aikaa mietiskellä yhtä sun toista niin jotenkin pälkähti päähänkin että jotain tuttuahan nimessä ja asuinpaikassa oli. :)

Voidaanhan sekin noutaa jos yhtä sopiva hinta löytyy, ainakin softa olisi luultavasti tuttua tavaraa. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sen verran tarinaan voidaan lisätä, että eilen lukaisin softan tonnarin ecusta ulos ja avasin srammin luettavaksi. Softa oli ihan laadukas Maptun stage 1, näkee kyllä mistä T5Suite stagetuswizard on pääasiassa mallia ottanut ja ihan hyvä niin..
Yllättävän hyvin toimii potun kanssa, oikeastaan moitteettomasti näille vakiosuuttimille.

Alkuunsa rempan jälkeen piikkaili koko ajan fuel cutille täyskaasulla, jonka laitoin softan piikkiin suotta, koska kun tuli tarkemmin tutkiskeltua niin huomasin W-letkun haljenneen mankkuvenan päästä. :P Rempatessa katselin vain, että hyvinhän tuo hukkaportin kellossa on ja muutkin vaikuttivat pikavilkaisulla ok:lta, isommilla ahdoilla kuuluvan vihellyksenkin pistin mahdollisesti vuotavan bypassin tms. ahtovuodon piikkiin vaikka W-letkustahan sekin pihisi.
Letkusta pätkä pois päästä ja kiinni, niin loppui vihellykset ja ahdot asettuivat nätisti pienen piikin jälkeen 1,2 bariiin aivan kuten softa haluaakin.

Loggailin ja tutkin sitten hieman lisää CANUSB:lla, stage 1 ahtokäyrä on sellainen että juuri ja juuri ylhäällä soppa riittää suutinten DC:n häipyessä yli 100% jo hieman ennen 4500rpm. Seos laiheneekin kierrosten myötä liki 13 AFR tienoille vaikka ahdot laskevatkin, eli selvästi isompaa suutintahan tuo kaipaa että voidaan isopesä pottu ulosmitata 2,3:ssa vaikka käyttäisi maltillisiakin paineita.
Nakutusta ei sen sijaan onneksi esiinny juuri lainkaan, oikeastaan vähemmän kuin stage 3:lla joka kertoo tuttua kieltään siitä miten kurissa olevien pakopaineen ja ahtoilman lämmön merkitys on nakutuksen kannalta helposti isompi tekijä kuin pelkkä seos joka toimiikin tunnetusti vain köyhänä (mutta aineen hinnan kannalta kalliina) jäähdytyksenä kun rikastetaan tuota 12,5-13,5 AFR seosta enemmän..

Eli harkinta- ja toivelistalle pitää lisätä vielä isommat suuttimet (ja mahdollisesti bensapumppukin), bensanpaineen nostohan tietysti tarvittaessa onnistuu kevyellä budjetilla paineensäädintä viilapenkissä hieman rutistamalla.
MAP-anturi saa pysyä vakiona, syinä mahdollisimman hyvä ajettavuus ja vakion kaltainen Trionicin toiminnan säilyttämisen halu, tästä syytä en myöskään halua niitä Siemenssin suosittuja 630cc suuttimia joita pidän selvästi vakioita huonolaatuisempina. Mutta esimerkiksi Boschin 465cc:t voisivat kelvata.
Muut syyt 2,5 bar anturissa (ja max. 1.4 bar paineissa) pysymiseen on kytkimen ja laatikon säästäminen liialta keskialueen väännöltä luotettavuuden nimissä, tehoja tuolla ahtopaineella irronnee yläkierroksilla ihan riittävästi eikä se yli 500Nm vääntökään luulisi kesken loppuvan käyttöajossa..

Täytyy vaan kehua tuon isopakopesäisenkin potun toimintaa 2,3 koneen kyljessä, toimii todella mukavasti eikä voi yhtään lagiseksi moittia. 2-litraisen kohdalla olisin sen sijaan käyttikseen toivonut varmaan sitä pienempää pesää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja TD04 »

jcarlson kirjoitti:
Alkuunsa rempan jälkeen piikkaili koko ajan fuel cutille täyskaasulla,.
Totahan se teki juu.Kumma ettei velipoika ollu kattonu onko letkut ok.No pääasia että nyt taas pelaa :)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mielenkiintoinen projekti.
Tuo alusta näyttää hyvältä(sopivan matala.)
Mikkäs nuo helmalevikkeet on? :roll:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vakio map toiminee sinne 1.6 -1.7bar kohille. Äänet oli ainaki ihan kohillan kulkineessa :-)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juuh, jos fuel cutin poistaisi niin tuon verran "yli alueen" periaatteessa uskaltanee ahtaa.
Ajattelin alkuun vaan rutata vakio painensäädintä ja katsoa mihin ahtoihin sillä soppa piisaa, saattaa olla että keskialueella ei paljoa kärsi ahtoja nostaakkaan ilman että kytkin alkaa luistaa.. mutta jos saisi ylhäällä tehoja lisää.

Helmoista ei ole varmuutta, epäilty on että olisivat ehkä vanhemman tonnarin isommat Airflow-helmat? Kaipaisivat kyllä tosiaan noiden puskurien ja alalippojen korinväriin maalausta, nyt näyttävät olevan vähän eri paria loppuauton kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja aero »

jcarlson kirjoitti:Helmoista ei ole varmuutta, epäilty on että olisivat ehkä vanhemman tonnarin isommat Airflow-helmat? Kaipaisivat kyllä tosiaan noiden puskurien ja alalippojen korinväriin maalausta, nyt näyttävät olevan vähän eri paria loppuauton kanssa.
Ei oo, ne ei ohene ja taitu ihan noin paljoa keskikohdalta:

http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Ai ... sc7072.jpg

Ei oo myöskään ison AF:n (ovipalat omaavan version) helmat, koska ne tulee alemmas:

http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Ai ... sc7093.jpg (tuossa siis ed. kuvan helma vielä kiinni - menee päällekäin ovipalan kanssa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja TD04 »

aero kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Helmoista ei ole varmuutta, epäilty on että olisivat ehkä vanhemman tonnarin isommat Airflow-helmat? Kaipaisivat kyllä tosiaan noiden puskurien ja alalippojen korinväriin maalausta, nyt näyttävät olevan vähän eri paria loppuauton kanssa.
Ei oo, ne ei ohene ja taitu ihan noin paljoa keskikohdalta:

http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Ai ... sc7072.jpg

Ei oo myöskään ison AF:n (ovipalat omaavan version) helmat, koska ne tulee alemmas:

http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Ai ... sc7093.jpg (tuossa siis ed. kuvan helma vielä kiinni - menee päällekäin ovipalan kanssa).
Helmat on ostettu täältä joltain nicciä en tiedä ja jos ymmärsin sillon oikein niin ihan omapaja oy valmisteet :)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Etteivät vaan olisi ns. cc-aeron helmat, tai siis niiden kopiot. :)
Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muoto on sinne päin mutta liian isot ollakseen orkkishelmat tai niiden kuitukopiot..
Tuli jo parkkipaikalla ruhjottua vähän toista ja joka aamu ottavat pihasta lähdettäessä kiinni raapaisten joten eipä noita käyttiksessä jaksa katsella.

Otan irti jahka jaksan uittaa pari kiinnityspulttia CRC:ssä että lähtevät irti, ja ruuvaan orkkishelmat takaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lähteekö tonnarista miten helposti kansi pakosarjan kanssa irti ilman turboa ts. onko minkälainen askarreltava pakosarjan ja ahtimen laipan väliset pultit irti?

http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tonnari/tonnari1.jpg

Jos tuo ei ole paha rasti niin kansi varmaan helpoin nostaa pois imu- ja pakosarjan kera?
Viimeksi muokannut j0ne, Pe Huhti 30, 2010 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä tuo mikään ongelma ollut, riippuu tietysti ahtimesta ja pakosarjasta mutta vakiosarjalla ja potulla oli ihan helppo homma.

Pakosarjan kera olen yleensä näistä aina kannet pois nostanut ettei katkea pinnapultit. Tällä kertaa tuli otettua myös imusarjan kanssa koska sopivaa imusarjan tiivistettä ei löytynyt mistään tarvikeliikkeestä enkä viitsinyt ostaa kokonaista yläpään sarjaa.

Imusarjan kanssa oli vähän työläämpi lähinnä asennusvaiheessa mutta kyllä se sinne paikalleen lopsahti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttisprojekti, 9000 CS 2.3t -94

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehjä orkkismaski hommattu ja paikallaan, lisäksi nahkaiset vaihdekepin pussi, nuppi ja uudemman mallin nahkaratti pitäisi vielä asentaa..
Orkkiksia eli directionals aluja kateltu kesävanteiksi.

Mutta sellainen käänne tuli nyt eteen että kun olisi edullinen 9-5 tarjolla ja kyseinen malli on itsellä eniten "sydäntä lähellä" niin saattaa olla että tästä pitäisikin sitten pikaisesti luopua jos se tulee haettua.

Jos hyvälle tonnarille löytyy kiinnostuneita niin YV:llä yhteyttä, toimii hienosti ja hölmöhän olen jos luovun mutta kuitenkin. Hintaluokka olkoon sellainen että suuria voittoja ei olla tekemässä, kulut ja mitättömät vaivanpalkat lähinnä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin