RC-SAAB KATUKISAN (Anjalankosken ABC 29.7.2012) TULOKSET!!!!
Pitkään odotetut ja suuresti kaivatut RC-SAAB suurmestaruuskisat järjestettiin 29.7.2012 Anjalankosken ABC-huoltamon pihalla kuuluisalla
PONTIAC CIRCLE-radalla!!! Lämpötila kisapaikalla ylitti +30 astetta celciusta ja Isä Aurinko porotti kirkkaalta taivaalta. Yleisöäkin paikalle oli kerääntynyt kiitettävästi.
Kisaan ilmoittautui 3 kappaletta varsinaista Saab-merkkistä kilpa-autoa sekä pari muunkin merkkistä rc-autoa. Päätettiin ajaa kaksi kilpasarjaa: ensin varsinaiset Saab-mestaruuskisat ja niiden jälkeen Voittaja kilpailee samalla radalla ja säännöillä muun merkkisiä autoja vastaan.
Sovittiin ajettavaksi 15 osakilpailua, joista jokainen käsitti kolme ajokierrosta myötäpäivään ympyränmuotoista kansainväliset mittasuhteet ja vaatimukset täyttävää rataa pitkin startista-maaliin. Jos kilpailija ylitti radan sisäympyrän keilamerkityn rajan siitä seurasi ajajan suorituksen hylkäys ja keskeytys. Ratavalvojat valvoivat tarkasti kunkin auton kierrosmääriä ja ratarajarikkomuksia. Hyväksytysti maaliin kolmen kierroksen jälkeen ensimmäisenä ajanut kilpailija lunasti itselleen osakilpailuvoiton ja yhden mestaruuspisteen. Kisan lopussa eniten pisteitä kerännyt kilpailija julistettaisiin koko mestaruuskisan voittajaksi.
Aluksi Saab-kilpautojen(3-channel) taajuudet säädettiin omille kanavilleen: A, B ja C. A-auton ohjauslaitteistossa todettiin aluksi pariston loppumisesta johtuvaa vikaa. Se korjattiin ja yleisö sekä valitutut kilpailutoimitsijat siirtyivät rata-alueelle. Ilmassa oli erittäinkin suuren autourheilujuhlan tuntua!
Sitten seurasi rataantutustumisajot ja vapaat harjoitukset, joihin itsevarma A-auton kuljettaja ei viitsinyt osallistua kuin yhden kierroksen verran...
Varsinainen mestaruuskilpailu käynnistyi lopulta polttavassa helteessä yleisön kannustaessa kilpailijoita suuresti. Ensimmäinen osakilpailu oli erittäin tiukka ja ajolinjat vielä hakivat hiukan jokaisella, mutta A-auto kuittasi ensimmäisen mestaruusvoiton itselleen. Saab-kilpurit ovat erittän yliohjautuvia ilmeiseti suuresta moottoritehosta johtuen tai sitten alusta ja ohjaus on kilpa-autoksi huonosti soveltuva. (Kilpavarikolla tarkkailleet panivat merkille että auto A käytti sekaparistotankkausta, B ajoi ladattavilla akuilla ja C luotti täysin puhtaaseen etanoliin eli AIRAM VIHREÄ VOIMAPARISTOIHIN).
Seuraavan osakilpailun voiton veikin nimiinsä vuorostaan B-auto. Kolmannen kilpailun maaliin ensimmäisenä ehti puhtaalla suorituksella C-auto, joka heti maalin jälkeen pyöritti voittonsa kunniaksi hyvin näyttävästi "Paskarinkiä". Tilanne mestaruuskisassa oli tiukasti tasan 1-1-1.
Sitten tapahtuikin ratkaiseva käänne. Neljännestä osakilpailusta lähtien A -auto (hyvin kolhuinen, naarmuinen & paljonajettu kilparatsu ) kiisi voitosta voittoon muiden jäädessä armotta perässäseuraajiksi. Tiukat ajolinjat ja hermonsa hyvin hallitseva kuski, erittäin hyvin kulkevan menopelin puikoissa, tuntui olevan ihan ylivoimainen vastustaja muille kuljettajille. A -auton eityistunnuksena olikin JEESUS-teippiä konepellissään. Ja muinainen Jeshua Kristus Nasaretilainenhan jo sanoikin: "Seuratkaa minua!"
Niin eteni kiihkeä mestaruustaistelu 9.teen osakilpailuun saakka, kunnes A:n puuduttavan shumimaisen voittoputken katkaisi lopulta B-auto 10.ssä kisassa. Tilanne oli hyvin tiukka ja hermoja raastava, koska seuraava 11. osakilpailu olisi vielä kaiken ratkaiseva kamppailu... Hermot soivat varsinkin B-auton kuljettajalla ennen starttia ja varsinkin sen jälkeen!.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että selvästi taitavin kuljettaja ja suorituskykyisin auto varmistivat koko mestaruuskilpailun voiton 8:lla osakilpailuvoitolla. Mestaruuskamppailu päätettiin lopettaa, koska virallinen voittaja oli jo selvinnyt! Muille ei jäänyt enää tarpeeksi metsästettäviä pisteitä ykkössijaan Lopuksi tulikuumilla moottoreilla ajettiin vielä vertaileva autojen suorituskykytesti suoraan, täyskaasukiihdytyksellä ja samanaikaisella lähdöllä rintarinnan. Ja siinä selvisi totuus, että A-auto oli selvästi suorituskykyisempi niin kiihdytyksessä kuin huippunopeudessakin kilpailijoihinsa verrattuna. Kuski tunnustikin ajaneensa ajokillaan jo lähes tuhat tuntia, joten ehkäpä turposähkömoottorin teho vain paranee käytön myötä...?
RC-SAAB SUURMESTARUUSKATUKISAN 2012 ( Anjalankosken ABC PONTIAC CIRCLE-radalla 29.7.2012) voittaja siis on:
Auto A kuljettajineen. ONNITTELUT MESTARILLE!
Voitto oli selkeästi ansaittu ja vaati pilotilta niin fyysistä kuin henkistäkin kestävyyttä tukahduttavan kuumissa olosuhteissa. Auton B loppuunnääntynyt ja hikinen kuljettaja sanoikin heti kisan päätyttyä (n. 33-kilpakierrosta ajettuaan): "Hyvä että se loppu!!!!" Tuore ja pirteä RC-Saab-katukisamestari taas ajoi vielä luvatusti kilpaa vierasmerkkisiä haastajia vastaan. Hienosti ohjautuva ja tyylikäs Toyota Supra pistikin jo hiukan kampoihin, mutta kömpelö NIKKO Monster-Truck hävisi kilpailun heti pahasta ohjausvirheestä johtuneella ratarajanylityksellään. Sen jälkeen kilpapillit pantiin pussiin ja paettiin tappavasti paahtavaa aurinkoa ja kuumuutta ilmastoituihin sisätiloihin vilvottelemaan ja virvokkeita ryystimään.
Kiitos kaikille osallistujille, toimitsijoille ja yleisölle hienosta kilpailusta!
Auto A: Saab 9-3 Aero ~ kuljettaja: karkivi
Auto B: Saab 9-3 Aero ~ kuljettaja: Santeri
Auto C: Saab 9-3 Viggen ~ kuljettaja: ^^^DRAKEN^^^
P.S
Alkuperäinen haastaja 9-3 VIGGEN poistuu lyötynä paikalta, avaa siipensä, kiihdyttää vauhtinsa, kytkee jälkipolttimensa, nousee ilmaan ja lentää jyristen taivaan sineen, sinne mistä tulikin.....*