Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Yleistä keskustelua tulevista ja menneistä tapahtumista.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 773E »

Perinteiset mailinmittaiset kiihdytysvedot Lappeenrannan lentokentällä: http://liy.fi/
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Täytyypä ilmaantua paikalle
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Noniin, tätä onkin odotettu jo 8)
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 773E »

Onkos täältä menossa porukkaa ihan ajamaan asti?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tarkoitus olis,hallissa jäi niin paljon paranneltavaa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Taidan mielummin pitää fessen ehjänä... tollasissa tapahtumissa tulee niin helposti ylilyöntejä :)
Synttäritkin on edellisenä päivänä, joten eipä taida olla aamusta ajokuntookaan...
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Vai oisko kuitenkin taas 1700-1750m kohdalla mittauspiste, niinkuin monesti ollut Lappeenrannassa. Järjestäjän sivuilla ei nyt mainita. Olisihan tuo nippelitietona mukava tietää, onko 1600m vai 1700m. Joskin itselle on se on aivan sama mitä se matka on, ei tee ajoneuvoistani yhtään nopeampaa oli maili tai 1700m.

2,5km kiitotiellä ns. normivehkeillä kestäisi ajaa hyvin se 1700-1800m, niinkuin ennen vanhaan. Nopeimmat(lähelle tai yli 400kmh) sitten voi olla jo tiukilla jarrutusmatkan suhteen. Mut en ite nää mitään hohtoa tässä "standing mile" touhussa, normaali kadunmiehelle ei haittaisi vaikka olisi matka pidempikin. Hallissakin tuo mittauspiste on ollut tyyliin 100m säteellä aina siitä mailista(alunperin sielläkin oli 1800m), joten mistään standing milestä on aivan turha puhua jollei ole gps-loggeria, josta saa tarkat tiedot ulos.

Harmi ettei Kuopion Rissalassa ole aikoihin järjestetty näitä tapahtumia, 2,8km kiitotie mahdollistaisi helposti pitkät 2km huippunopeusvedot.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Milläs niitä tuloksia sitten verrataan jos kaikkialla olis ihan satunnaiset matkat mittauspisteeseen ? Kadunmiehelle ei riitä edes 2 km, peruskatiskat tarvii yli 3km huippunopeuteen kinnatessa joten sekään perustelu ei oikein toimi. Kyllä maili on kansainvälisestikin aika käytetty matka.
Tällä logiikalla varttimailikin on turhaan määritelty ja käytetty.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 773E »

Kyllä se matka on tuolla sivuilla mainittu.
Jollain kennollahan tms tuo nopeus pitäis mitata, jos tarkan haluaa. Onko vaivan väärti... siitä saa loputtoman väittelyn aikaiseksi, johon en itse jaksa sen enempää energiaa käyttää.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Kyllä se 2km suurimmalla osalla vakiovehkeistä aikalailla käytännön huippunopeuden selvittämiseen riittäisi. Jos todella tehokkaita aerodynaamisia vehkeitä on, niin sitten kiihtyvyys jatkuu matkallisesti pidempään. 200hp autolla tuo mailikin riittää kohtuullisen hyvin, pitkään ollut jo junnaamisvaiheessa kiihtyminen siinä kohdilla. Viimeiset jää vaan saavuttamatta.

Mä nyt en muuta tiedä, kun en omista tehokasta Saabia mutta n.285km/h todellisen huippunopeuden käytännössä saavuttava entinen moottoripyöräni oli maililla +275km/h lukemissa. 2km olisi sillekin riittänyt aika hyvin huipun saavuttamiseen. Samoin joskus GRIP:n testissä autobaanalla tasaisella rajattomalla kiihtyvyysmatkalla 302 saavuttanutta Lambo Gallardoa vastaava yksilö meni Hallissa 286 muinoin. Kaukana ei olisi sekään huipustaan 2km matkalla.

Kuva

Tuossa sen Suomen nopeimman katuauton(+1000hp/+1000Nm) nopeus/matka käppyrä. Jos pienitehoisilla(alle 400hp) vehkeillä piirrettäisiin kuvaajaa, niin kiihtyvyys olisi käytännössä lähellä 0 tuolla 1500m kohdilla. Näille tosiaan, jotka ns. tosissaan ajaa varmaan tärkeä on saadakin sen mailin nopeus selville, mutta peruspentille ei mitään väliä. Ja niinkuin sanottu niin mittauspisteet on ollut vähän missä sattuu, ei todellakaan tarkasti määritetty mailin kohdalle missään tapahtumassa(poislukien speedparty). Vaikka ajettaisi 1,8km tai 2km, niin nämä tosissaan ajavat kyllä omistavat muutenkin gps-vehkeet, joilla sen mailin saa kyllä sieltä tarkasti kaiveltua.

Itseasiassa vielä toinen käppyrä selventämään väitteitäni, jossa alin on n.300hp Porschen kiihtyvyyskäyrä lentokentältä. 2km siis kyllä riittäisi varsin hyvin monen urheiluauton käytännön huippunopeuden saavuttamiseen. Kiihtyvyys minimaalista 1200m jälkeen ainakin tässä tapauksessa. Viimeiset 700m(~11s)eli kilometristä eteenpäin nostaa nopeutta vain n. 20km/h, keskikiihtyvyyden ollen ~0,05g.

Kuva

Toki mikäli joku hyväuskoinen vertaa noita kenttälukemia valmistajan ilmoittamiin, niin monesti poikkeamia löytyy paljon ja totuus iskee silmille. Tuon ko. porschenkin ilmoitettu huippunopeus 295km/h, mutta jos kuvaajien kanssa on matemaattisesti vähänkään pelannut näkee kiihtyvyyskäyrästä että Vmax olisi <260km/h. 250km/h:kin olisi tiukan vingutuksen takana.

Toki ei tästä sen enempää, mutta itse kyllä ajaisin mielellään sen kiihdytysmatkan, joka on turvallista ajaa oli se sitten 1,8km tai 2km, koska menen testaamaan käytännön huippunopeutta kentälle, en kiihtyvyyttä koska en omista sellaisia vehkeitä, jotka 1000m jälkeen tarjoaisivat varsinaisesti kovaa kiihtyvyyttä. Varttimaililla voi selvittää ne kiihtyvyydet. Yritin nyt jotain perusteluita heittää tälle.

Mielestäni pari kolme vuotta sitten kun nuo kenttäajojen matkat lyhennettiin useimmissa paikoissa mailiin, oli kyse siitä että nopeimmat kuljettajat alkoivat reklamoida jarrutusmatkan puutteesta, kun nopeudet nousivat ensi kertaa 2009 jo yli 370km/h moottoripyörällä. Sen jälkeen sitten tosissaan landspeed touhua harrastavat ehdottivät sitä mailia kun halusivat vertailla jenkkien tuloksiin. Kadunmiehelle yksi ja sama, ei ennen kukaan valittanut vaikka ajettiin 1800-2000m monessa paikkaa, 1800m Lappeenrannassakin joskus.

Mun mielestä vaan täyttä kiitotien hukkausta, jos Pudasjärven No speed limit tapahtumassa 2100metrin kiitotiellä ajetaan mailia, miksi ei pidemmillä kentillä voisi ajaa vieläkin pidempää matkaa, voihan ne nopeimmat ajaa mailia silti jos tuntuu ettei jarrutusmatka riitä muuten. Kait se vaan on nykypäivänä sitten siihen ~ mailin matkaan tyydyttävä, ärsyttää vaan kun muutaman sekunnin tekisi mieli pidempään junnata lopussa jotta saisi ne huiput suunnilleen ulos omista vehkeistä. Nykypyörässäkään ei taida voima riittää maililla 300km/h rikkomaan, mutta lähelle menee eli pari kilometriä voisi riittää.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Kyllähän se on vehkeestä niin paljon kiinni , oli kyse huippunopeudesta tai maili nopeudesta. Esim jos tuolla suomen nopeimmalla autolla eli corvetella oli hallissakin vasta 5 vaihteella kaasu pohjassa, niin tottakai se tarvii pidemmän matkan teoreettisen huipun saavuttamiseen.
Ite kävin hallissa tolla mun kusiaisella ja 500m kohalla oli taulussa n. 200km/h mutta mailin kohdalla vain 230km/h.

Off topicista kuitenkin asiaan, ite meinasin satkulla käydä kokeilemassa 6 enskan kulkua, nyt kun on trioniccia, kantta ja suuttimia vaihettu, voi jopa jaksaa kulkea lähelle teoreettista huippunopeutta.
Mitä lie sitten 6500rpm/~230km/h
Ei oo Og satkujakaan maililla paljoa näkynyt, joten täytyy jo sen puolesta käydä rääkäsee :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 773E »

Se on oikein! :)
230km/h maililla... sulla ilmeisesti joku ~300hv?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja NGpower »

773E kirjoitti:Se on oikein! :)
230km/h maililla... sulla ilmeisesti joku ~300hv?
Ei vaan välitykset vois riittää tuohon nopeuteen. 206 oli gps:ään vauhtia kun kierroksia 5500 vitos vaihteella. Ja rajotintahan voi nostaa sinne 7 tonniin asti :D

Kahtoo nyt minkälainen softa tuohon väännetään, joku 1.2 ahtoja vois olla hyvä ettei pakopaineet nouse ahtojen yli :oops:
1190kg on auton omapaino ja 250 hv pitäis tuolla ahtimella olla vielä saavutettavissa.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Onko muut huomioineet, että Lappeenrannassa on yleensä vaisumpia tuloksia kuin Hallissa tai Joensuussa. Johtuukohan tuo pieni ero kenttäprofiilista vai onko harvinaisen usein ajettu vastatuuleen?

Kylläkait 250hp voi riittää og-satkussa jo LÄHELLE 230kmh lukemaa tuolla kentällä. 200-hevosvoimalla ylittyy 200kmh jo. Vakiolle 175hp t16-coupelle aikanaan lehtitestissä mitattu 0-160km/h 21,9s/646,5m. Eli silläkin jäisi tuolla maililla noin kilometri matkaa kelata sen jälkeen kun on n. 160km/h nopeutta. Vakiolla voi kyllä se 200kmh jäädä saavuttamatta, kun aika heikkoahan sillä se kiihtyvyys on noissa vauhdeissa/huippunopeuden tuntumassa.

Itse ajattelin viimeistään ensi kesänä jos pääsisi tolla og-satkulla kentälle testaamaan, jos vaikka steg1 hilppeillä. Tosin en tiedä kehtaako sitä vanhusta raiskata noin pitkää vetoa :D

NGpowerille: Joo kusiainen tuskin kiihtyy edes mailiin asti, jos ei ole tehokkaimpia malleja ja pro-kuskia. Mut olis tossa sun tuloksessa petrattavaa, jos pyörässä ollut tehot tallessa. Ajoasennossa melko varmasti häikkää/pyörässä ei optimaalinen välitys. Mulla oli lähes vastaava 98 6r, se kulki jotain päälle 250km/h todellista, en tiedä kyllä mitä olisi kentällä mennyt. Varmaan sitä 240-250 luokkaa. Itse pari vuotta sitten n. 25whp tehokkaammalla -01 750 suzukilla 275kmh Hallissa, ei kerennyt huippua saavuttaa, keskiverto kadunmies melkeinpä itse ajamaan noilla. Tuttu ajoi 2011 Joensuussa 265km/h suhteellisen vakiolla 06 636:lla ninjalla. Sillä toki jäi kaikki muut vedot 25x lukemiin, että hyvään myötäpuuskaan veti. Tuo onkin kovin ns. virallinen tulos kusiaiselle noista tapahtumista mitä itse tiedän. 117whp oli kyllä pyörässäkin, että todella hyvä yksilö.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmailupäivä 24.8.2013, Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Mun pitikin mennä ensin tolla satkulla ajamaan, mut kun se ei ollut silloin siinä kunnossa niin päätin testata tota pyörää huvikseen. Eka kerta oli mulle muutenkin maililla :D

Ois varmaan voinut vähän nipistää, kun kutosellekkin vaihdoin liian aikaisin ja ajoasento oli 200 asti liian pysty. 83kw on pyörän vakio koneteho
Se on näillä vehkeillä pääasia että kestää edes sen yhden vedon ja pääsee ajamaan kotia
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin