Kyllä se 2km suurimmalla osalla vakiovehkeistä aikalailla käytännön huippunopeuden selvittämiseen riittäisi. Jos todella tehokkaita aerodynaamisia vehkeitä on, niin sitten kiihtyvyys jatkuu matkallisesti pidempään. 200hp autolla tuo mailikin riittää kohtuullisen hyvin, pitkään ollut jo junnaamisvaiheessa kiihtyminen siinä kohdilla. Viimeiset jää vaan saavuttamatta.
Mä nyt en muuta tiedä, kun en omista tehokasta Saabia mutta n.285km/h todellisen huippunopeuden käytännössä saavuttava entinen moottoripyöräni oli maililla +275km/h lukemissa. 2km olisi sillekin riittänyt aika hyvin huipun saavuttamiseen. Samoin joskus GRIP:n testissä autobaanalla tasaisella rajattomalla kiihtyvyysmatkalla 302 saavuttanutta Lambo Gallardoa vastaava yksilö meni Hallissa 286 muinoin. Kaukana ei olisi sekään huipustaan 2km matkalla.
Tuossa sen Suomen nopeimman katuauton(+1000hp/+1000Nm) nopeus/matka käppyrä. Jos pienitehoisilla(alle 400hp) vehkeillä piirrettäisiin kuvaajaa, niin kiihtyvyys olisi käytännössä lähellä 0 tuolla 1500m kohdilla. Näille tosiaan, jotka ns. tosissaan ajaa varmaan tärkeä on saadakin sen mailin nopeus selville, mutta peruspentille ei mitään väliä. Ja niinkuin sanottu niin mittauspisteet on ollut vähän missä sattuu, ei todellakaan tarkasti määritetty mailin kohdalle missään tapahtumassa(poislukien speedparty). Vaikka ajettaisi 1,8km tai 2km, niin nämä tosissaan ajavat kyllä omistavat muutenkin gps-vehkeet, joilla sen mailin saa kyllä sieltä tarkasti kaiveltua.
Itseasiassa vielä toinen käppyrä selventämään väitteitäni, jossa alin on n.300hp Porschen kiihtyvyyskäyrä lentokentältä. 2km siis kyllä riittäisi varsin hyvin monen urheiluauton käytännön huippunopeuden saavuttamiseen. Kiihtyvyys minimaalista 1200m jälkeen ainakin tässä tapauksessa. Viimeiset 700m(~11s)eli kilometristä eteenpäin nostaa nopeutta vain n. 20km/h, keskikiihtyvyyden ollen ~0,05g.
Toki mikäli joku hyväuskoinen vertaa noita kenttälukemia valmistajan ilmoittamiin, niin monesti poikkeamia löytyy paljon ja totuus iskee silmille. Tuon ko. porschenkin ilmoitettu huippunopeus 295km/h, mutta jos kuvaajien kanssa on matemaattisesti vähänkään pelannut näkee kiihtyvyyskäyrästä että Vmax olisi <260km/h. 250km/h:kin olisi tiukan vingutuksen takana.
Toki ei tästä sen enempää, mutta itse kyllä ajaisin mielellään sen kiihdytysmatkan, joka on turvallista ajaa oli se sitten 1,8km tai 2km, koska menen testaamaan käytännön huippunopeutta kentälle, en kiihtyvyyttä koska en omista sellaisia vehkeitä, jotka 1000m jälkeen tarjoaisivat varsinaisesti kovaa kiihtyvyyttä. Varttimaililla voi selvittää ne kiihtyvyydet. Yritin nyt jotain perusteluita heittää tälle.
Mielestäni pari kolme vuotta sitten kun nuo kenttäajojen matkat lyhennettiin useimmissa paikoissa mailiin, oli kyse siitä että nopeimmat kuljettajat alkoivat reklamoida jarrutusmatkan puutteesta, kun nopeudet nousivat ensi kertaa 2009 jo yli 370km/h moottoripyörällä. Sen jälkeen sitten tosissaan landspeed touhua harrastavat ehdottivät sitä mailia kun halusivat vertailla jenkkien tuloksiin. Kadunmiehelle yksi ja sama, ei ennen kukaan valittanut vaikka ajettiin 1800-2000m monessa paikkaa, 1800m Lappeenrannassakin joskus.
Mun mielestä vaan täyttä kiitotien hukkausta, jos Pudasjärven No speed limit tapahtumassa 2100metrin kiitotiellä ajetaan mailia, miksi ei pidemmillä kentillä voisi ajaa vieläkin pidempää matkaa, voihan ne nopeimmat ajaa mailia silti jos tuntuu ettei jarrutusmatka riitä muuten. Kait se vaan on nykypäivänä sitten siihen ~ mailin matkaan tyydyttävä, ärsyttää vaan kun muutaman sekunnin tekisi mieli pidempään junnata lopussa jotta saisi ne huiput suunnilleen ulos omista vehkeistä. Nykypyörässäkään ei taida voima riittää maililla 300km/h rikkomaan, mutta lähelle menee eli pari kilometriä voisi riittää.