Sivu 1/10
Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 03, 2009 22:33
Kirjoittaja Frostwind
http://www.nopeusmittaus.com/index.html
Tapahtuma järjestetään Jämsässä, Hallin taajamassa (ent. Kuorevesi)
Jyväskylästä ~90km ja Tampereelta ~80km
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 03, 2009 22:47
Kirjoittaja Japso
2200m kiihdytysmatkaa ja 500m jarrutukseen, siellä voi tulla 300kmh ylittäjille jo hätä käteen

. Tuota tapahtumaa voisi kyllä ihan harkita, jos kalusto on kunnossa silloin.
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: To Maalis 05, 2009 20:08
Kirjoittaja saba90
Voishan tuolla käydä kokeilemassa
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: To Maalis 05, 2009 22:25
Kirjoittaja HandOfNod
Tuota voisi harkita, varsinkin kun omaan nopeutta ei ehdi kertyä liikaa.
Kunhan ei moottori tai laatikko hajoa vanhuuttaan.
Mielummin itsekin tosin jarruttelisin sen 700m, mutta totahan ehtii harjoitella jo äitienpäivänä...
ja ehkä lappeenrannassa...
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Pe Maalis 06, 2009 07:54
Kirjoittaja Saabisti-76
Serkkupoika oli viime vuonna ollut pyörällä tuolla, mutta oli kuulemma rohkeus loppunut 250 jälkeen. Tonnehan täytyy mennä, ni kerkee ton oman lullan saamaan varmaan huippuihin tai ainakin suht liki.
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Su Maalis 08, 2009 18:47
Kirjoittaja VileCreature
Eiköhä se pidä yrittää raahautua tonne. Kiinnostais varsin suuresti tietää ainakin Sonettin "huippunopeus"

Tosin voi jäädä 500 metriä hieman lyhyeksi jarrutusmatkaks

edit: niin, ei siis se vauhdin suuruus vaan jarrujen paskuus
Jääpä nähtäväksi. Pitäis ylipäänsä eka saada pistettyä katastuskuntoon mokoma
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ma Maalis 09, 2009 15:05
Kirjoittaja SonmH
Japso kirjoitti:2200m kiihdytysmatkaa ja 500m jarrutukseen, siellä voi tulla 300kmh ylittäjille jo hätä käteen

. Tuota tapahtumaa voisi kyllä ihan harkita, jos kalusto on kunnossa silloin.
Taitaa katsojat siirtyä kerrankin suoran loppupäähän!
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ma Maalis 09, 2009 19:27
Kirjoittaja foppa
juu tuolla pääsis testaamaan rohkeuttaa / autoaan.
mitenköhän rento tapahtuma on kysessä...tarviiko olla harrastanut tuollasta vai voiko mennä vaan "testaa" ?
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 10:59
Kirjoittaja Saabisti-76
Mitäs siinä muuta vaaditaan, ku paikalle vaan ja nappi lautaan, ni se on siinä! No ehkä voi kokeilla jarrujen toimivuutta ennen suoralle menoa.

Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 13:09
Kirjoittaja SonmH
Tuskinpa on vakio autolla ongelmia jarrutuksessa jos jarrut kunnossa.
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 15:32
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kiikalassa viime vuonna ainakin sai olla hereillä ja uskaltaa jarruttaa. Ekalla kerrallaa hieman säikähti, että pyssääkö tämä ollenkaan.

Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 16:05
Kirjoittaja V.J.S
SonmH kirjoitti:Tuskinpa on vakio autolla ongelmia jarrutuksessa jos jarrut kunnossa.
Lasketaan: joku hurrrrja urheiluautoilija intoutuu paikalle ja kellottaa 320km/h loppunopeudeksi. Hatusta vetämällä se tietää 320 / 3,6 = 88,89m/s etenemisvauhtia.
Leikitään että kaveri on Redbullinsa juonut (eli siis hereillä) ja muutenkin omaa Vatasen jalkatyöskentelyn, eli nostaa jalkansa kaasulta ja polkasee jarrua 0,5sek kuluttua tutkaviivan ylitettyään. Tutkaviivan oletettu sijainti on siis 500m ennen radan loppua (jarrutusalue oli 500m). Matkaa kuluu puolessa sekunnnissa 44,44m. Jarrutusmatkaa jää jäljelle 500 - 44,44 = 455,56m.
Tasaisella kiihtyvyydellä a ja alkunopeudella v=88,89m/s pitäisi siis pirssi saada pysähtymään matkassa s=455,56m. Muistellaanpa hieman ala-astefysiikkaa:
v = a * t <=> t = v/a
s = 1/2 * a * t^2 <=> s = 1/2 * a * (v^2/a^2) <=> s = 1/2 * v^2 / a
s=455,6m ja v=88,89m/s
455,56 = 1/2 * 88,89^2 / a. Tästä insinööri ynnää kiihtyvyydeksi, eli siis hidastuvuudeksi a = 3950,62 / 455,56 = 8.672m/s^2, eli
0,884g.
http://www.autotieto.net/ha_alusta/jarruvoimat.htm tietää, että:
"
Henkilöauton jarruvoimat
Vaatimus 1. Henkilöauton käyttöjarrun tehon tulee olla sellainen, että kuormituksesta riippumatta saavutetaan vähintään 5,8m/s2 hidastuvuus, kun kitkakerroin renkaan ja tien välillä on 0,8 (kuiva asfaltti). Poljinvoima saa olla enintään 500N"
Vaadittava hidastuvuus oli 8,672m/s2 > 5,8m/s2 joten määräysten mukaan pysähtyvä 320km/h loppunopeuden omaava auto menee lepikköön että raikaa

Toki kunnossa oleva urheiluauto saavuttanee 1g:n hidastuvuuden, mutta kyllä tuossa aletaan olemaan jo aika likellä.
Tuolla vielä mopoista ja niiden pysähtymisestä juttua:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Jarrutusmatka
Max. hidastuvuudeksi ynnäilty 6,67m/s2, eli pöpelikköön menee kolmea markkaa viivalle ajeleva mopomies

Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 16:33
Kirjoittaja SonmH
Paljonkos on vakio saabin huiput???
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 16:41
Kirjoittaja V.J.S
SonmH kirjoitti:Paljonkos on vakio saabin huiput???
n. 250km/h kai se Airo turrpo x mikälie kulkee, mutta aiemmin puhuit autoista yleisesti, et Saabeista. Ja kuulemma jotkut edesvastuuttomat hurjat unkarilaiset ovat menneet virittelemään autojaan, joten kulkevat kovempaa kuin vakio

Todella paheksuttavaahan tuo on, mutta mistäpä sen tietää jos joku tuommoisen viritetyn omistava juippi sattuisi paikalle tulemaan.
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 16:49
Kirjoittaja SonmH
V.J.S kirjoitti:SonmH kirjoitti:Paljonkos on vakio saabin huiput???
n. 250km/h kai se Airo turrpo x mikälie kulkee, mutta aiemmin puhuit autoista yleisesti, et Saabeista. Ja kuulemma jotkut edesvastuuttomat hurjat unkarilaiset ovat menneet virittelemään autojaan, joten kulkevat kovempaa kuin vakio

Todella paheksuttavaahan tuo on, mutta mistäpä sen tietää jos joku tuommoisen viritetyn omistava juippi sattuisi paikalle tulemaan.
En puhunut saabista aluksi koska oletin että täällä puhutaan saabeista.