Meillekin haettiin lokakuussa 9-5 farkku Ruotsista.
Oikeastaan oltiin menossa vain Siljan perheristeilylle Tukholmaan mutta pari viikkoa ennen reissua tuli mieleen katsastella myös paikallista saabivalikoimaa. Blocket.se ja Bytbil.com löytyi muutama kiinnostava tapaus. Alkuun huomasin ettei meilihin kovin helposti vastailla, vaikka parhaani mukaan yritin svenskaa niihin raapustella.
Yksityiset myyjät skippasin tässä kohtaa kun ajattelin liikkeiden hanskaavan paremmin nämä vientikaupat. Sekin oli vähän liikaa toivottu. Muutaman kanssa päästiin kauppoja hieromaan, joista ensimmäinen olisi vaatinut mukaan ruotsalaisen välimiehen. Hänen kanssaan tekisivät kaupat ja sitten itse pitäisi hoitaa vientikuviot siitä eteenpäin. Toisen pikkufirman kanssa ei tällaisia rajoituksia ollut, mutta putiikki olikin kiinni kyseisenä matkustuspäivänä.
Jälkimmäinen 2006 Aero 190 tkm (n. 5800e + verot) näyttää olevan vieläkin myynnissä, joskin kolhuja ja ruosteenalkuja siitä löytyy:
https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 ... ?ca=11&w=1
Viikkoa ennen lähtöä tarkistin vielä tilanteen, ja Bytbiliin olikin juuri ilmaantunut musta 9-5 Biopower, Anniversary Edition. Laitoin heti meiliä ja seuraavana aamuna soitto perään. Alkulauseet tavasin kouluruotsin pohjalta ja onnekseni myyjä puhuikin siitä eteenpäin hyvää englantia. Auto alkoi kiinnostaa enemmän ja venäläisen ruletin tyyliin maksoin pienen varausmaksun sitä edes näkemättä.
Tässä kohtaa varasin autopaikan paluumatkalle ja kaskon & liikennevakuutuksen runkonumeron avulla. Ensin meinasin vaihtaa Forexissa kruunuja mutta kurssi oli selvästi parempi kun rahat otti matkavaluuttana omasta pankista. Menomatka menikin jännätessä jääkö Musta-Pekka kouraan vai tuleeko paluukyydissä uusi auto mukaan.
Terminaalista metrolla keskustaan, lelukaupasta jotain pikkutuliaista apumiehille ja paikallisjunalla puolisen tuntia jonnekin teollisuusalueelle.
Auto vaikutti olevan juuri ilmoituksen mukainen, eikä tässä kohtaa onneksi tarvinnut perääntyä kaupoista. Kauppakirja & rekkariote haltuun, perhe kyytiin ja nokka kohti satamaa. Ennen laivaan ajamista käyttöönottoilmoitus Tullin nettilomakkeella niin ei tarvitse erillisiä siirtokilpiä hommata (EU-katsastus voimassa ja Ruotsin kilvet kiinni).
Liike on Cederfeldts Bil (tai BI Stockholm) ja sanojensa mukaan myyvät viikoittain autoja Suomeen tai Ahvenanmaalle. Ystävällistä ja rehdintuntuista porukkaa, ja tämän kokemuksen pohjalta voin suositella muillekin. Luotto pelasi myös ostajan suuntaan, koska sain pitää heidän kilpiään siihen asti kun rekisteröinti on Suomessa hoidettu. Rekisteröinnin jälkeen vanhat kilvet kirjekuoressa taitettuna Transportstyrelsenille.
Autoveropäätökseen meni tasan kuukausi ilmoituksesta. Kokonaisuutena sen verran kivuton prosessi että samaa voisi toistekin harkita.
Maahantuonnin kulut:
Autopaikka laivalle 55e
Rekisteröintikatsastus 148e
Rekisteröinti 22e
Verot Tullin arvonnan mukaan