Tuonti määrät

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 635
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Tuonti määrät

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa » Ke Huhti 10, 2019 10:11

Näin tuossa iltalehden uutisen autojen tuonnista ja määristä vuonna 2018. Saabeja oli tuotu 530 kpl. Onkin tuntunut siltä määrä ainakin oulun seudulla on kasvanut :D .
9-5 2.3T -06(KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97(KA)
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5540
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuonti määrät

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Pe Huhti 12, 2019 05:33

Tähän liittyen minua kiinnostaisi tietää, kuinka monta NG9-5:sta on tuota Suomeen.

Alunperin (Saabin vielä ollessa hengissä) autoja tuotiin Suomeen 2010-2011 noin 130 kpl, mutta melkein jokainen tällä hetkellä autokaupoissa myynnissä oleva NG9-5 on tuontiauto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
BMW 520d xDrive MY2015

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4627
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuonti määrät

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Huhti 12, 2019 13:09

joku taisi tänne pari viikkoa sitten postata jostain trafin tilastosta, että suomessa taisi olla 258kpl NG9-5sta 2018 lopussa. Itseä jäi epäilyttämään miten ovat saaneet erotettua 2010 vuoden og9-5 farmarit noista mutta vähän niitä varmaan suomesta löytyy. Hyvin on suomen NG9-5 kanta lisääntynyt.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4627
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuonti määrät

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Huhti 12, 2019 13:13

löytyihän se lankakin:
viewtopic.php?f=23&t=188467
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
aero
-
Viestit: 5719
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tuonti määrät

Viesti Kirjoittaja aero » La Huhti 13, 2019 11:43

tturku kirjoitti:
Pe Huhti 12, 2019 13:09
Itseä jäi epäilyttämään miten ovat saaneet erotettua 2010 vuoden og9-5 farmarit noista
Helposti - Trafin avoimessa datassa kun lukee mm korimalli. Lisäksi siellä lukee auton mitat, moottoritilavuus jne, joista voi myös haarukoida aika hyvin.

Tuosta pari esimerkkiä:

Koodi: Valitse kaikki

M1;2018-07-13;;01;G4Z;A6F01;20100802;8;4;AA;;5;1750;2280;2280;5008;1868;1458;01;1998;162;4;true;false;;Saab;SAAB 9-5 Sedan (AA) 4ov 1998cm3 A;2;6;SAAB 9-5;05;e4*2007/46*0137*02;01;853;218;107491;205;YS3GP4AZ0A;5117067
M1;2018-09-04;;01;E5EBP;M501;20100118;8;4;AC;;5;1665;2110;2110;4841;1792;1494;40;2290;136;4;true;false;;Saab;9-5 Farmari (AC) 4ov 2290cm3;1;5;9-5;05;E4*2001/116*0096*07;37;402;217;142808;731;YS3EK5PE7A;5122972
Nämä kaksi kun purkaa auki, niin:
M1, molemmat on henkilöautoja
2018-xx-xx: molemmat on rekisteröity Suomeen viime vuonna
tyhjä ja 1: Ajoneuvoryhmä, käyttötarkoitus (1 taisi olla yksityinen)
G4Z;A6F01 / E5EBP;M501: Variantti ja versio, nämä kertonee paljon, jos koodit tuntee. (valmistajakohtaisia, voisin kuvitella että NG = G, 4-ovinen, Z, Automaatti, 6-vaihteinen F01 ja OG = E, 5-ovinen, 5, Biopower, Manuaali 5v, 01 mutta en ole varma, en ole tutustunut näihin syvällisesti)
2010xxxx;8 = Käyttöönottopäivä (ensimmäinen rekisteröintipäivä ylipäätään) ja väri (8=harmaa)
4: ovien lukumäärä
AA/AC: Korimalli, AA = sedan, AC = farmari
tyhjä ja 5: korityyppi ja istumapaikkojen lukumäärä
1750;2280;2280/1665;2110;2110: omamassa, tekninen kokonaismassa, tieliikenteessä sallittu kokonaismassa
5008;1868;1458/4841;1792;1494: Ajoneuvon ulkomitat millimetreissä (pituus, leveys, korkeus - NG on vähän pidempi ja leveempi)
01;1998;162;4;true;false;;Saab;/40;2290;136;4;true;false;;Saab: Käyttövoima, moottorin tilavuus, teho, sylinterimäärä, ahdin, sähköhybridi, hybridiluokka, merkki (kappas, tämä OG on 2.3t biopower, NG on bensa)
SAAB 9-5 ...: Mallimerkintä, tässä voi lukea tai voi olla lukematta korimalli ja näitä on naputettu aika kummalisiakin, joten ei aukoton tieto
2;6 / 1;5: Vaihteisto ja vaihteiden lukumäärä (NG on 6v automaatti, oliko OG:n manuaali tosiaan loppuun asti 5v?)
Saab 9-5 / 9-5: jälleen mallimerkintä, jälleen epäluotettava kenttä - toinen inssi on keksinyt kirjoittaa tähän myös merkin, toinen ei
05: "Voimanvälitys ja tehostamistapa" eli nestetoimiset, alipainetehostetut jarrut :)
e4*2007/46*0137*02/E4*2001/116*0096*07: Tyyppihyväksyntänumero, yllättäen NG-femman tyypitys on tuoreempi (muistaakseni tuo alussa oleva vuosi ei kuitenkaan kerro tyypitysvuotta, vaan mille vaatimuspohjalle auto on hyväksytty tms)
01;853;218;107491;205;YS3GP4AZ0A;5117067/37;402;217;142808;731;YS3EK5PE7A;5122972: tunnistuksen kannalta diipadaapaa, yksittäiskäyttövoima (01 = bensiini, 37 = etanoli miksihän tässä OG ei enää ole bp...), kunta (853 = Turku, 402 = Lapinlahti), co2 -lukema, matmamittarilukema, alue, valmistenumero ja järjestysnumero (tämä siis Trafin datassa, ei VIN-koodissa)

Lihavoidut kohdat käytännössä paljastavat tehokkaasti, että kumpi näistä on OG ja kumpi NG, eli aika hyvin ne on eroteltavissa. Esimerkin autot kaivettu datatiedostosta versio 5.4, jonka aineistopäivä on 30.9.2018 ja on edelleen tuorein, mitä Trafikoomikot kokonaisuutena tarjoaa. Vaikkapa pituuden perusteella löydän tuosta itse 240kpl NG9-5:ia (älkää tarttuko tähän vielä), joista 134 on vuodelta 2010.

Lisäksi samalta vuodelta löytyy 21kpl OG9-5 farkkuja ja 5 erikoisuutta:
-2010 uutena Suomeen (varastosta?) rekattu OG9-5 Sedan 1.9TiD
-2kpl ylöspäin pyöristetyn mittaisia (5010mm) NG9-5:ia
-NG9-5 Finlandia (pituutta muka 5108mm eli 10cm enemmän kuin normimallissa - lie moka)
-Joko V6 OG-femma-sedan tai lyhennetty NG - pituutta on 4805mm, sylintereitä 6 ja iskua 2792cm³

Näistä siis 4 NG-femmaa lisää kokonaistulokseen ja vuoteen 2010 mitan kanssa säheltäneiden inssien toimesta, eli pituuteenkaan ei voi luottaa. Pompataan vähän eteenpäin, niin NG-femmoja on
2010: 138kpl
2011: 91kpl (1 4800mm pitkä sekä 1 5017mm pitkä)
2012: 16kpl
2015: 1kpl uutena suomeen (varastosta? erikoisluvalla?) rekisteröity 1.6T

Eli 138+91+16+1 = 246kpl, loppuvuodesta on hyvinkin voinut tulla se 12kpl lisää ja 258kpl on ihan uskottava lukema. Ainakaan siinä ei ole mukana noita 21 OG-farkkua, tuosta OG-sedanista ei voi olla ihan varma.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin