Suolataanko Etelä-Ruotsissa paljon teitä?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Suolataanko Etelä-Ruotsissa paljon teitä?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Miten on, suolataanko Etelä-Ruotsissa paljon teitä. Kannattaako edes harkita auton ostoa tuolta päin?

Yksi tuttuni, joka on ollut tuolla päin töissä väittää, että siellä suolataan vielä enemmän kuin Suomessa. Sanoi ettei ostaisi Etelä-Ruotsissa ollutta autoa tai edes Etelä-Suomessa (asutaan molemmat lumirajan yläpuolella :) ). Varmaan täälläkin on jollain tuolta tuotuja autoja.

Olen vähän aikaa harkinnut erään (90-luvun lopun) Saabin ostoa, joka on aikanaan tuotu Ruotsista. Huoltokirja kuulemma löytyy, mutta mitään todistetta ruostesuojauksesta ei.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Eiköhän siellä samalla tavalla suolata, suolauksen järkevyydessä voi tietysti olla paikkakuntakohtaisia eroja, krhm. :roll: Mutta siis, onhan se mahdollista että auto säilyy hyvänä vaikka olisikin suolateitä ajeltu? Onhan niitä Suomessakin. :wink: Ylläpidosta son kiinni. Tämän sinun tapauksesi kohdalla, varaa autolle aika Autotohtorin tms. tarkastukseen ja mene itse inssin kanssa auton alle ihmettelemään ja kyselemään kun jokin askarruttaa. Saat muutenkin kattavan raportin, joka kertoo sinulle kannattaako kyseistä yksilöä ostaa, etkä köyhdy kun jotain 60 euron pintaan. :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

heikki.rantalaiholla oli etelä-Ruotsista ostettu 9000 CD Griffin -93 ajettu vissiin 300tkm ja vaikutti virheettömältä. Voi toki olla poikkeus. Kaikki autot tuppaa olemaan yksilöitä, varsinkin Ruotsissa missä auto tuntuu vaihtavan omistajaa keskimäärin kerran vuodessa.

By the way, Ruotsissakin mainostetaan ruosteettomia pohjoisen autoja, joten joka paikassa ei vissiin suolata.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

No niin! just reissusta tulleena ja ruotsista tuodun jubileen omistajana täytyy sanoa et ei kannata lähtee oikeasti ruosteetonta yksin etsimään..voi muuten tulla kalliiksi katseleminen. sieltä löytyy autoja laidasta laitaan niin kuin suomessakin. Riippuen millaista huolta pidetty auton korin kunnosta. Halvimpia ei kannata kysellä ovat takuu varmasti ruosteisia. onneksi sattumalta löysin kaverin joka katseli auton valmiiksi eikä tarvinnut tänään muuta kuin sitten ottaa auto vastaan torniossa ja tullaukset kävi samalla kertaa asiansa osaavien tulli virkailijoiden kans. :) ps.värikin sattui kuin kartalta olis valittu.(musta)
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Suolataan, mutta niin tehdään saksassakin.. :idea: :roll:
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tri-Lo kirjoitti:Suolataan, mutta niin tehdään saksassakin.. :idea: :roll:
Ei kai Saksassa suolata, vai olenko ollut väärässä luulossa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Poy kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Suolataan, mutta niin tehdään saksassakin.. :idea: :roll:
Ei kai Saksassa suolata, vai olenko ollut väärässä luulossa?
Saksassa kylvetään suolaa aivan järkyttäviä määriä kun tarve vaatii. Ero on vaan siinä, että siellä suolaa tarvitaan ehkä kymmenenä päivänä vuodessa vs. Suomen 4-6kk. Siksi saksantuonnit on yleisesti ottaen pelleiltään paljon parempikuntoisia kuin suomi-autot.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V.J.S kirjoitti:Saksassa kylvetään suolaa aivan järkyttäviä määriä kun tarve vaatii. Ero on vaan siinä, että siellä suolaa tarvitaan ehkä kymmenenä päivänä vuodessa vs. Suomen 4-6kk. Siksi saksantuonnit on yleisesti ottaen pelleiltään paljon parempikuntoisia kuin suomi-autot.
Ja myös siksi että TÜV on paljon kovakätisempi ruostevaurioiden suhteen, mädät autot siis poistuvat liikenteestä paljon nopeammin kuin täällä.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

V.J.S kirjoitti:
Poy kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Suolataan, mutta niin tehdään saksassakin.. :idea: :roll:
Ei kai Saksassa suolata, vai olenko ollut väärässä luulossa?
Saksassa kylvetään suolaa aivan järkyttäviä määriä kun tarve vaatii. Ero on vaan siinä, että siellä suolaa tarvitaan ehkä kymmenenä päivänä vuodessa vs. Suomen 4-6kk. Siksi saksantuonnit on yleisesti ottaen pelleiltään paljon parempikuntoisia kuin suomi-autot.
V.J.S puhuu asiaa. Sukulaiseni asuu Saksassa ja kertoi esim. viime maanantaina Lübeck - Rostock välin tieosuuden olleen lähinnä suolamattoa. Siltähän toi Saksan autotehtaiden ylpeys näyttikin Hankoon saapuessaan, eli kohtalaisesti suolalla vuorattu 8O
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja syy suolan käyttöön on yksinkertainen: Talvirenkaat on vapaaehtoinen varuste. Ja sitten jos/kun kesäkumeilla varustettu auto mällää räntäsateella ja tukkii autobaanan vuorokaudeksi, ottaa Saksan valtiontalous persnettoa melko huomattavia määriä, kun rekat yms. hyötyliikenne seisoo. Siispä siellä ei suolaa säästellä, kun olosuhteet sitä vaatii. Suosittelen silti käymään Saksassa/Keski-Euroopassa tutustumassa paikalliseen autotarjontaan. Kaikenlaiset muulta tekniikaltaan loppuun ajetut katiskat on pelleiltään kuin tehtaalta lähteneitä. Pohja on puhdas, jouset 10 v vanhassa autossa kuin uudet yms, eli on hiukan eri asia saada pari viikkoa kuin pari kuukautta vuodessa suolaa alustalle ja korille.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kannattaa kuitenkin muistaa että löytyy sieltä niitä ruostekasojakin. Itsellä ollut esim. Transportteri etelä-saksasta joka oli suoraan sanottuna mätä, ja pihassa makaa tälläkin hetkellä purku-CCtonnari joka on koriltaan ihan samanlainen kuin täällä yleensä ovat, eli ovien alaosat pelkkää maalia ja takakotelot kukkamultaa. :roll:
Swesaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2005 13:15
Paikkakunta: Hml

Suolataan siellä.

Viesti Kirjoittaja Swesaab »

mutta ei siellä paljon paskasilla autoilla ajeta niinkun olen huomannut että täälläpäin tehdään.
Pesen autoni kerran viikossa ja ei ole ruosteesta mitään näyttöjä ollut :wink:
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuosta autonpesusta Saksassa, siellä ei todellakaan näe likaisia autoja, perussaksalainen pesee tai pesettää auton aina kun se on likainen. Itsellä kokemuksia etelä-Saksasta sisko asuu siellä ja rivitalossa naapurit huomauttavat, mikäli et hoida pihaasi tai autosi on likainen, ihan totta ja pihat ovat todella siistejä ja kauniita ja parkkipaikat kiiltelevät puhtaista ja uudehkoista autoista.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tää on täydellistä Off-Topiccia, mutta kerron sen silti, viitaten edelliseen viestiin. Eli mistä erottaa rikkaan ja köyhän saksalaisen?

No, köyhä pesee mersunsa itse.
9-5 2,3t -03
#2514
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

eteläruotsin suolauksesta...

kyllähän sielä tosiaan suolataan, mutta kyllähän skånen nurkilla vähäitäkin on... talvi kestää kuukauden, ja silloinkaan ei ole lunta kuin korkeintaan viikko... eli kyllä ETELÄ ruotsin autot saattavat olla parempia... tosin..
pidosta se on kiinni. eikä suolakaan autoa automaattisesti mädätä... samankaltaisen lopputuloksen tekevät hiekkatiet...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin