9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Piili on ollut hieman puuduksissa jo pitkään. Käynnistyy huonosti ja vedot ihan kadoksissa. Aloin tutkaileen noita letkuja ja imusarjan ja bensapainesäätimen välinen letku oli imusarjan puolelta irti ja ihan haperona/palasina. Myös kaasuläpälle menevä letku oli hapertunut poikki. Letkut uusiksi ja opettamaan tapoja koneelle, taas alkoi liikkua niinkuin pitääkin. :mrgreen:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Hain juhannusviikon maanantaina titanin harmaan automaatti Aeron Pärnusta. Vuoden 2007 mallinen Aero oli kulkenut Belgiassa yli 130 tkm ja siirtynyt juuri Viroon. Myyjä antoi vuoden kirjallisen takuun moottorille, turbolle ja laatikolle. Kaikki huollot on tehty Belgiassa merkkiliikkeessä.

Vein auton tiistaina Itäväylän konttorille ja sen jälkeen Vilhovuorenkadun tulliin. Veropäätös tehtiin samana päivänä ja hintaa autolle tuli kaikkine kuluineen 19100 euroa.

Varusteista mainittakoon kattoluukku, bi-xenon, 6xCD-vaihtaja, integroitu navigaattori, Harman Kardon soitin, sähkösäätöiset etuistuimet, kuskin penkki muistilla, lämmitetty takapenkki, varashälytin, sadetunnistin, blue tooth hands free, sähköisesti himmenevät peilit ja sähköisesti taittuvat ulkopeilit, nahkaiset ovipanelit, kaksiväriset nahkapenkit, jne.

Tässä vehkeessä ei ollut tuuletettuja penkkejä, niitä olisin kaivannut.

Alkuun oli tarkoitus mennä Saksan Aachenin hakemaan yhtä Aeroa mutta se meni ennen kuin ehdin sinne. Virosta oli katsottu pari kolme Aeroa, joista em. kiinnosti minua eniten. Toinen oli Pariisista Tallinnaan tuotu musta Aero. Sen historia oli varsin vakuuttava ja olin yhteydessä edelliseen (ensimmäiseen) omistajaan.

Maanantaina aamulla 7:30 lautalla Tallinnaan. Tallinnan linja-autosemalta 10:30 bussilla Pärnuun (8€). Pärnussa olin kello 12:30 ja siitä autoa katsomaan. Auto oli puunattavana mutta pääsin katsomaan paperit. Lupasin palata parin tunnin päästä kunhan olin syönyt. Kolmen aikaan olin liikkeessä ja pääsin tarkastamaan auton päältä, sisältä ja alta. Sitten myyjä mainitsi ongelmasta, rekisteröintitoimisto oli suljettu juhannusviikon vuoksi jo kello 15:30. Tein koeajon ja listasin havaitsemani puutteet myyjälle. Puutteet korjattiin ja tehtiin pikkuhuolto. Kello oli kuusi ja Tallinnassa piti olla kello 20. Myyjä ehdotti että jäisin Pärnuun yöksi, jotta saataisiin auto kilpiin. Sanoin, ettei se käy mutta hän voi antaa koekilvet mun kotimatkalle ja lähetän ne postilla takaisin tai hän voi ajaa Tallinnaan toisella autolla ja ottaa kilvet satamassa. Tämä sitten järjestyikin, ajoin koekilvillä D-terminaaliin, jossa vastassa oli myyjän kaveri, jolle annoin koekilvet.

Kolme Saabia olen hakemut Saksasta ja tämä neljäskin oli tarkoitus hakea sieltä, mutta kyllä Virosta hankkiminen on helpompaa, ainakin kun asuu Stadissa.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000T&95SE kirjoitti: Kolme Saabia olen hakemut Saksasta ja tämä neljäskin oli tarkoitus hakea sieltä, mutta kyllä Virosta hankkiminen on helpompaa, ainakin kun asuu Stadissa.
Juuri näin. Valikoima Virossa tietty vähän pienempi mitä Saksassa/Ruotsissa, mutta hakemisen helppous ja hakukustannusten pienuus kallistaa vaakakuppia kovasti Viron suuntaan. Tosiaan aamulautalla Tallinnaan ja illalla sitä on jo kotona. Saksasta hakemiseen hukkautuu helposti vähintään kolme päivää, jolloin auton haku on lähinnä järkevää yleensä jonkun muun (loma)reissun yhteydessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Oma kulkine on ollut sveitsissä merkkiliikkeen käytössä tuohon Viroon tuontiin asti. Kyllä aattelin seuraavankin kulkineen sieltä hakea jos hinta ja tarjonta on edelleen yhtä hyvä Saksaan verrattuna. Tuollainen MB CLS ois harkinnassa :mrgreen: .

Nuo nokat pitänee vaihtaa ens viikolla noihin T5 tai Aero -91 nokkiin kun jotenkin puutuu isommalla kaasulla, kohtuu hyvin kiihtyy tiettyyn pisteeseen ja sitten hyytyy. Saattaahan olla tietty että vakio putki ahistaa sen verran mutta samalla jos rakentelis tuon 3" DP ja 3" katin ja laittas tuon 2,5" rosteri putkiston tuolta laatikosta paikalleen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Hienoa kun saa lukea tyytyväisten Virontuontien kommentteja.
Itse olin ihmetellyt jo vuosikausia, miksi porukka ei löydä tuota "eteläistä maakuntaa" :D :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kyllä sieltä Virosta uskaltaa auton ostaa, oman sieltä pari vuotta sitten hakenut ja seuraavan ostan myös sieltä :mrgreen:
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja viggen »

Yksi asia ihmetyttää, miten saksasta tai sveitsistä viroon tuotu auto joskus myydään halvemmalla mitä sen pyyntihinta oli alkuperäismaissa???
Tavallaan autokauppiaat tienaavat kun välittävät autoja, jossain mättää.
Mittarinlukema?
Korjausobjekti?
Kolariauto?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

viggen kirjoitti:Yksi asia ihmetyttää, miten saksasta tai sveitsistä viroon tuotu auto joskus myydään halvemmalla mitä sen pyyntihinta oli alkuperäismaissa???
Tavallaan autokauppiaat tienaavat kun välittävät autoja, jossain mättää.
Mittarinlukema?
Korjausobjekti?
Kolariauto?
Pyyntihinta jossain netti-ilmoituksessa ei ole yhtä kuin myyntihinta. Omassa Virontuliaisessa oli auto24.ee:n ilmoituksessa pyyntihinta 4100€. Maksoin autosta käteisellä 2800€ (+ tietty verot rakkaan isänmaan Tullilaitokselle).
Lienee sama noissakin tapauksissa, pääasiassa harvemmin varmaan se autokauppias hankintakustannuksia halvemmalla myy autoja eteenpäin :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

viggen kirjoitti:Yksi asia ihmetyttää, miten saksasta tai sveitsistä viroon tuotu auto joskus myydään halvemmalla mitä sen pyyntihinta oli alkuperäismaissa???
Tavallaan autokauppiaat tienaavat kun välittävät autoja, jossain mättää.
Mittarinlukema?
Korjausobjekti?
Kolariauto?
Minuakin kiinnosti tietää miten virolaiset tuota bisnestä tekevät ja edelleenkin hieman funtsin mistä ne siivunsa saavat. Alv Saksassa on 19% ja Virossa 20%. Tässä mun tapauksessa en tiedä autoni Belgian hintaa mutta käsittääkseni tämä virolainen liike ostaa useampia autoja kerralla leasing/rahoitusyhtiöltä ja saa hinnan tavallista ostajaa alemmaksi. Toisaalta tuleehan heille tuontikuluja. Toiseksi tämä liike myy 10-20k€ autoja, joista jäänee helpommin "hyvää". Kolmanneksi virolaisen liiketilan kulut, palkat, jne ovat selvästi pienemät kuin Saksassa tai Belgiassa. Snadimpi kate siis riittää virolaisen yrittäjän elämiseen, varsinkin jos varasto kiertää nopeasti. Noilla keinoin bisnestä voinee tehdä melko rehellisestikin.

Olin muuten yhteydessä belgialaiseen SAAB-huoltoon, josta lähettivät mulle sähköpostilla auton historian, siis nekin käynnit (päivämäärineen, kilsoineen ja töineen), joita ei näkynyt huoltokirjassa (renkaiden vaihto, jarrulevyt/palat eteen, xenon polttimot ja ikkunannostimen korjaus).
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nokat tuli vaihettua noihin T5 nokkiin eikä kulku ainakaan parantunut :? Jotenkin jäi mielikuva että jopa huonompi ku noilla pitkälohkon nokilla. Kulku puolikin jäi aika aneemiseksi. Kulutus oli tuolla lomareissulla (n.1400km) matkan lopussa 9.6l/100km, minusta se on aika korkee. Tosin onhan siellä T5 hilut sisällä ja ajo ei todellakaan ollut mitään säästö ajelua. (9000:lla ajelin 2viikkoo myöh n.700km reissun ja kulutus samoilla spekseillä oli 9,4l/100km). Putkistokin on nyt tuohon katin jälkeiseen pätkään asti 3" ja siitä taake päin 2,5".

Vetoakseli napsahti poikki murroksen navan puolelta liikennevaloista "vähän" reippaammin lähtiessä. Onneksi Antilta Torniosta löytyi osat tuon korjaukseen nopeesti.

Moniura hihna tuottaa harmaita hiuksia (tästä juttua jo toisaalla). Motonet myy väärää hihnaa (2625) tuohon 2612 mittasen tilalle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Oman yhen auton kokemuksen perusteella saattaapi olla, että Viron verottajalle päin kaikki autot menee "tappiolla", jollon taitaa jäädä se ALVi maksamatta (nimim. käsiraha käteisellä, loput tilille, itelle täysrahan kuitti, myyjälle pelkästä tilisiirrosta...)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ikävä kyllä kaikkien autojen mittarilukemiin ei ole luottamista. Esim. kavereille tarjottiin Tallinnassa vähän yli 100tkm ajettua Volvoa, mutta selvisi jälkeen päin että auto oli entinen Tukholman taksi ja sillä oli todellisuudessa ajettu 400-500tkm välillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Tallinnassa se nyt on ihan normaalia että mittaria ruuvataan ja sinne myös ostetaan Saksasta romuja, mitkä laitetaan halvalla "myyntikuntoon". Jos kyseisiä autoja huolii ostaa, niin kadakatee on kyllä siihen oiva paikka :D
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Suuri vaara, että itsellenikin tulee seuraavaksi Aero Virosta. Hintataso todellakin kohdallaan rakkaan kotimaamme vastaaviin verrattuna ja lisäksi eräs puolituttu noita Viron tuliaisia tuo kohtuuhintaan. Itselläni kun ei ole aikaa ja taitoa autoa tuolta lähteä hakemaan, joten jätän sen puolen suosiolla ammattilaisille.

Sellaista kyselisin alan ammattilaisilta, että kuinkahan hyvin nuo netin autoverolaskurit pitävät paikkansa? Kai ne edes vähän sinnepäin kertovat verojen määrää, vaikka eihän ne mitään apteekin hinnastoja kerrokaan.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nisse kirjoitti:Sellaista kyselisin alan ammattilaisilta, että kuinkahan hyvin nuo netin autoverolaskurit pitävät paikkansa? Kai ne edes vähän sinnepäin kertovat verojen määrää, vaikka eihän ne mitään apteekin hinnastoja kerrokaan.

Tullin mahtilaskuria hyväksikäyttäen saat laskentapäivän hinnan sentilleen. Tulli käyttää samaa laskuria kun määrittelevät kannettavaa veroa tuodusta autosta.

Jos auto on "erikoinen" malli niin silloin menee Marvoon ja sieltä on saatu vähän kaikenlaista arvoa.

ohje veron laskemiseen löytyy: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=32&t=103711
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin