Kannattaako tuoda loma-/käyttöautoksi ?
Kannattaako tuoda loma-/käyttöautoksi ?
Aattelin tuoda Suomeen 9-3 vm.99. Autohan on ihan tuo perusmallinen 130 hv: koneella. Nahkasisus, ilmastointi, autocruise yms.
Jos auton tuo Suomen puolelle, niin paljonkohan Suomen verottaja rääkkää minua, kun auton siirtää Suomen rekisteriin. Auton arvo ehkäpä tuollainen 6000 euroa. Mikähän lienee Suomessa???
Niin auto olisi Suomessa lomien aikana käytössä. Yhteensä noin 1,5 kk per vuosi. Vai onko suunnitelma ihan pöllö ja jatkan autojen vuokraamista lomilla------>ainakin 1000 euroa/v "hukkaan".
Yksi mahdollisuus olisi pitää sitä Suomessa turistiautona max 9kk/v , mutta sitten se pitäis välillä ajaa alkuperämaahan katsastettavaksi yms.
Jos jollakin olis vinkkiä, niin heitä kehiin vaan. Voihan se tietty olla helpointa ostaa Suomesta yksi Saappi lisää!!!!
Jos auton tuo Suomen puolelle, niin paljonkohan Suomen verottaja rääkkää minua, kun auton siirtää Suomen rekisteriin. Auton arvo ehkäpä tuollainen 6000 euroa. Mikähän lienee Suomessa???
Niin auto olisi Suomessa lomien aikana käytössä. Yhteensä noin 1,5 kk per vuosi. Vai onko suunnitelma ihan pöllö ja jatkan autojen vuokraamista lomilla------>ainakin 1000 euroa/v "hukkaan".
Yksi mahdollisuus olisi pitää sitä Suomessa turistiautona max 9kk/v , mutta sitten se pitäis välillä ajaa alkuperämaahan katsastettavaksi yms.
Jos jollakin olis vinkkiä, niin heitä kehiin vaan. Voihan se tietty olla helpointa ostaa Suomesta yksi Saappi lisää!!!!
Mietiskelyn tueksi:
Suomessa pitää järjestää katsastus n. 30e(?) ja käyttömaksu n. 95e vuodessa.
Lisäksi vuosittainen huolto 300e.
Eli vuodessa pakollista kulua tulee noin 420e
Autoa tuodessa Suomeen pitää maksaa myös rekiströintikatsastus ja suomalaiset kilvet yht. 160e
Tullin sivuilta voit arvata mitä tulli sullemäärää ajoneuvovero tuolle autolle. http://www.tulli.fi sieltä autoverotus yksityisille ja listat toteutuneista verotuksista. Itse tuomien autojen verot on olleet ihan muutaman satasen sisällä noista arvauksista.
Arvaile sitten myös kauanko meinasit pitää ja lopullinen myyntihinta Suomessa. Eli arvon menetys tuolle pirssille pitoaikana.
Noista kustannuksista alkaa olla jo helppo laskeskella mitä tulee hintaa / Vuosi, eli kannattaako auton vuokraus ja tuonti.
Suomessa pitää järjestää katsastus n. 30e(?) ja käyttömaksu n. 95e vuodessa.
Lisäksi vuosittainen huolto 300e.
Eli vuodessa pakollista kulua tulee noin 420e
Autoa tuodessa Suomeen pitää maksaa myös rekiströintikatsastus ja suomalaiset kilvet yht. 160e
Tullin sivuilta voit arvata mitä tulli sullemäärää ajoneuvovero tuolle autolle. http://www.tulli.fi sieltä autoverotus yksityisille ja listat toteutuneista verotuksista. Itse tuomien autojen verot on olleet ihan muutaman satasen sisällä noista arvauksista.
Arvaile sitten myös kauanko meinasit pitää ja lopullinen myyntihinta Suomessa. Eli arvon menetys tuolle pirssille pitoaikana.
Noista kustannuksista alkaa olla jo helppo laskeskella mitä tulee hintaa / Vuosi, eli kannattaako auton vuokraus ja tuonti.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kertyyhän noita maksuja sielläkin
Mutta kertyy niitä täälläkin.
-Vuotuinen käyttömaksu n. 330 e
-Liikenne vakuutus ja kasko n. 850 e
-Katsastusmaksu n. 35 e
Lisäksi auton arvon alentuminen täällä huomattavasti nopeampaa, kuin Suomessa.
Kiitos linkistä. Selvittelen vielä sitä turistiautotilannetta
-Vuotuinen käyttömaksu n. 330 e
-Liikenne vakuutus ja kasko n. 850 e
-Katsastusmaksu n. 35 e
Lisäksi auton arvon alentuminen täällä huomattavasti nopeampaa, kuin Suomessa.
Kiitos linkistä. Selvittelen vielä sitä turistiautotilannetta
Tietysti lisäksi se huolto
Jos se olis vaikka sen 300 e vuodessa. Silloin totaalisumma olis tuolla 1500 egen luokkaa vuodessa. Eli kaikin puolin kallista..Pitäiskö ostaa lisää saabbeja Suomesta.
Muuttoauto tulisi halvemmaksi
Mutta meitsi ei ihan vielä olis muuttamassa Suomeen. Eli kyseessä olisi oman auton käyttö Suomen lomien aikana. Nykyään aina ollaan vuokrattu ja sekin maksaa maltaita, mutta toisaalta on sitten uudehko auto aina käytössä. No tarttee vielä miettiä.
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Jos asut pysyvästi ulkomailla vaan Suomen passi taskussa, niin saat ymmärtääkseni tuoda auton lomien ajaksi Suomeen ja käyttää sitä täällä. Näin se ainakin ennen oli kun selvitin asiaa 90-luvun alussa kun asuin Sveitsissä. Mutta ainakaan silloin ei pitempiaikainen tuollaisen auton pito Suomessa onnistunut. Ja sinun lomasi ei sekään voi olla ylipitkä koska silloin et täytä tuota ulkomaalla asuvan suomalaisen kriteeriä.
Nämä asiat elävät EU:n myötä, joten varmista kaikki vielä ystävälliseltä Suomen tullilta, jotta saat uusimmat tiedot.
Nämä asiat elävät EU:n myötä, joten varmista kaikki vielä ystävälliseltä Suomen tullilta, jotta saat uusimmat tiedot.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!