Moi,
Tukholma-Turku laivalta terveisiä 29.7.2013.
Otin eilen lennon Tukholmaan (Arlanda), Arlanda Central stationilta junan Norrköpingiin ja ensimmäistä autoa katsomaan.
Olin yksityisen myyjän kanssa sopinut, että hän varaa auton minulle (varaus la ja auton katsominen su).
Nyt sama auto laivassa mukana:) En kuitenkaan ole uusi saabisti.
9000 CSE 2.0t jubilee manuaali, vihreä
vm 1998, 1997 loppuvuodesta taisi olla käyttöönotto
ajettu n. 150tkm. Kunto kilometrien mukainen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
*ruostesuojasin auton eli tuli käytyä kulkuneuvo melko kattavasti lävitse, niin löytyi näköjään tästäkin muutama saabin vakio ruostepaikka ja joitakin uusia*
Vanha CS 2.0t-96 on nyt ajettu 426tkm ja ajattelin osan uusista osista ottaa talteen ja sitten romikselle, kun ei noista enää kukaan mitään maksa
Ei tuo nyt paha ole (2012 katsastus ilman huomautuksia) ja manuaali-ilmastointikin vielä toimii kohtuullisesti (huollettu), mutta ovat aika eri kunnossa.
Myyjä kertoi eilen koeajolla, että muutama ruotsalainenkin oli minun jälkeen soitellut ja joku saabeja enemmän suosiva olisi ostanut auton jo puhelimitsekin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tämä oli sanansa mittainen ja reilu myyjä.
Kuten aikaisempikin kirjoitti on hyvä olla vaihtoehtoja. Niin minullakin oli, mutta näin loma-aikaan ei ole helpointa tavoitella yksityisiä myyjiä ja eräskin rouva löi luurin korvaan eli ilmeisesti ei osannut lontoota. Mailikyselyihin ei kukaan vastannut (5. kyselyä). Äsken yksi kuitenkin ilmoitti, että hänen autonsa just meni, kiitos hänelle.
Aikataulut ja valmistelut:
1) Autot:
- katsottavat autot bongattu ja myyjille soitettu ja varmistettu auton kunto ja että export myynti on ok. Infosin myös myyjiä aikataulustani.
2) Vakuutus: pyysin Tapiolasta mailiosoitteen, jonne voin viikonloppuna lähettää auton tiedot ja pyynnön aktivoida vakuutus alkamaan heti.
3) Lentoliput ebookersin kautta (hel-tuk-hel varmuuden vuoksi)
- check-in kotoa käsin ja lippujen tulostus
4) junalippu
http://www.sj.se
- lippujen maksu ja tulostus (otin lipun, jonka olisi pystynyt lunastamaan takaisin)
5) matkalle mukaan: henkilöpaperit, auton rahat käteisenä (pankista etukäteen haettuna ja kuitti varmuuden vuoksi matkaan jos suurempia summia), pari tuhatta kr saa tarvittaessa paikallisesta automaatista ulos, navigaattori, kännykän laturi, kaikkien autojen yhteystiedot, paikkakunnat, varajuna-aikatauluja katsottuna, jos joutuu ajelemaan junalla toiseen paikkaan. Varasin ja maksoin suurella luottamuksella jo laivamatkan valmiiksi ja printtasin varausvahvistuksen. Ota osoite laivan autojen lastauspaikalle! esim. Vikingline Stadsgården 22, 116 45 Stockholm, Sverige. Henkilökohtaiset varusteet oman maun mukaan:)
6) Dokumentit: printtaisin Blocketin kauppakirjan Suomesta mukaan ja samalla tullin "ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta" asiakirjan, jonka voi sitten paluulaivassa täyttää valmiiksi:).
7) Kaupan teko: kysyin jo puhelimessa, että voidaanko hinnasta neuvotella ja se oli ok. En sopinut hintaa autoa näkemättä. Auton tarkastus, koeajo ja hinnan sopiminen. Kauppakirjan teko (kirjasin tuohon export to Finland), ostajalle alkuperäinen Del 1 (tekninen osa) ja kopio Del 2 (keltainen osa, jonen merkitään Export ruksi), viimeisin katsastuspaperi mukaan, jos on hiljattain katsastettu, niin ei tarvitse tehdä teknistä katsastusta Suomessa heti samantien. Toki kannattaa tehdä samalla jos kohta joutuisi muutenkin katsastamaan). Myyjän kanssa sovin paikan päällä vasta, että ruotsikilvillä Suomeen (olisi hyvä sopia etukäteen tämäkin). Mailasin kaupanteon jälkeen vakuutusyhtiölle vakuutuksen aloituksen ja mailin liitteeksi kameralla kuvaamani kauppakirja+del 1. Myös myyjä kyseli vakuutusasioista ja tuolla sain sen asian rauhoitettua. Kerroin myös myyjälle, että olen ostanut parisen vuotta sitten volvon Ruotsista ja tuo meni kivutta molempien osalta:)
8 )Suomessa: Ajo tulliin käyttöönottoilmoitusta tekemään ja kotia. Sitten seuraavina päivinä katsastus ja veroasioiden hoito (5pv sisällä). Kun saadaan Suomen päässä asiat kuntoon, niin myyjälle pahvilaatikossa kaikki tarpeellinen, johon hän lisää alkuperäisen Del 2 ja lähettää sen Transport Tyrelsenille. Olen itse laittanut pahvilaatikkoon: molemmat kilvet, kaksi samaa paperipinoa (1. myyjälle ja 2. eteenpäin lähetettäväksi) eli kopiot kauppakirjasta, Del 1, käyttöönottoilmoituksesta, suomen rekisteröinnistä ja tullauksesta/veropäätöksestä. Olen luvannut myyjälle toimia ripeästi ja näin olen aina myös tehnyt. Näin kaikille jää hyvä maku kaupasta.
Otin myyjän mailiosoitteen, joten kun dokumentit lähtevät hänelle voin mailitse infota, että kohta tulee dokumentit:)
Taxfree ostokset tehty ja ne sai lastata autoon jo matkalla valmiiksi.
Turun tullin asiakaspalvelupisteen Satamakatu 22 turku on jo poimittu valmiiksi muistiin.
-Make
ps. Kaupantekoa taisi hieman helpottaa vaimon ruotsalaisen sukulaisen kaupantekotilaisuuteen osallistuminen (osittain tulkkina, koska myyjän enkku oli ok, mutta ei niin hyvä). Sain itsekin samalla hyvää tietoa tehdyistä fiksauksista. Göteborista aikanaan noudettu V70 sai nyt sitten Saabista ruotsikaverin:)