Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Arcer »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

Del 2
- mielestäni tähän voi laittaa suomalaisen ostajan tiedot ja ruksin kohtaan "export" ja vaikka tekstiksi " will be exported to Finland".
- muistaakseni myyjän pitää tämä allekirjoittaa.

-Make
Mulla ei del2:een autoliike halunnut täyttää mitään. Hyvin onnistui rekisteröinti suomessa, vaikka del2:een ei mitään täytetty. Rekisteröinnissä riittää del1 ja 2, konttorilla ei oltu kiinnostuneita kauppakirjasta.

Autoliike ei halunnut tehdä erikseen kauppakirjaakaan vaan kauppakirjana toimi lasku ja heidän antama kuitti maksusta, nämä myös riitti tullille.

Maksuhan kannattaa kalliimmissa autoissa ainakin suorittaa tilisiirtona kun tilivaluuttankurssi on huomattavasti parempi kuin käteisen.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Liina
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 21:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Liina »

Maahantuodessa tulli haluaa nähdä molemmat osat (del 1 = tekninen osa, del 2 = ilmoitusosa). Lisäksi kysyivät kauppakirjraa/kuittia tms, jossa näkyy kauppahinta. Katsastuskuitti on myös ihan kiva lisuke saada mukaan (tulli ei sitä tarvitse). Sen sijaan Suomen katsastuksessa ei tarvitse tehdä normaali vuosikatsastusta, mikäli katsastus suoritettu ruotsissa alle 6kk sitten, ja katsastuslomake olemassa. Rekisteröintikatsastus tietysti tarvitsee Suomessa tehdä.

Sinänsä ongelmallinen tilanne muodostuu silloin, kun myyjäkin tarvitsisi del 2:n, jolla poistaisi auton Ruotsin rekisteristä. Siinä tapauksessa joutuu suostutella myyjää tyytymään oikeaksi todistettuun del 2 kopioon ja/tai Transport Styrelsenin lomakkeeseen, jolla todennetaan auton myynti ulkomaille. Kilvet pitäisi palauttaa Transport Styrelseniin. Se on sitten myyjästä kiinni antaako ajaa omalla myyjän vakuuutuksella esim satamaan asti ja sopia että ostaja palauttaa kilvet postissa myyjälle Suomesta. Ja voihan kaupan sopia niinkin, että myyjä ajaa auton satamaan, jossa ruuvaa kyltit itselleen... Tulli ei niitä tarvitse. Auto laivaan ja laivasta ulos ja parkkiin, jonka jälkeen kävellen tulliin (Ainakin Turussa ja Vaasassa tulli konttori sataman lähellä).

Auto poistuu toki automaattisesti (tai ainakin pitäisi poistua) Ruotsin rekisteristä siinä vaiheessa, kun auto rekisteröity Suomen kilpiin. Suomen viranomaiset ilmoittaa Ruotsalaisille kollegoilleen rekisteröinnit ja sitä kautta poistuu Ruotsin rekisteristä.

Yleisohjeena voisi sanoa, että huolellisesti tehdyt paperityöt on aina parempi kuin summissa sutatut paparinpalat. Eikä varmaan haitaksi ole, että mainitsee jo etukäteen myyjälle, mitä papereita ostaja tarvitsee mitkä kaikki paperit Suomen viranomaiset tarvitsee niin ei tule sitten kauppoja tehdessä yllätyksenä myyjälle. Saattaa kuulostaa byrokraattiselta, mutta eihän tuo mitään rakettitiedettä ole. Itse kaupankäynti ja allekirjoitkset menee samalla tavalla kuin Suomessakin autokauppaa tehdessä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Liina kirjoitti:
Auto poistuu toki automaattisesti (tai ainakin pitäisi poistua) Ruotsin rekisteristä siinä vaiheessa, kun auto rekisteröity Suomen kilpiin. Suomen viranomaiset ilmoittaa Ruotsalaisille kollegoilleen rekisteröinnit ja sitä kautta poistuu Ruotsin rekisteristä.
Suluissa oleva pitäisi poistua tai poistuu automaattisesti ei pidä paikkaansa.
Yksinkertaisin tapa ostaa auto ruotsista löytyy linkistä http://www.transportstyrelsen.se/Global ... EU_EES.pdf
Vaikka transportstyrelsen sivulla lukee, että rekkarit on palautetta niin kaikki heidän konttorinsa ei niitä vaadi varsinkin jos käyttää tuota heidän plankettiaan jossa todistetaan jotta auto on tullut suomeen ja tähän riittää kuitti suomentullista jotta he ovat vastaanottaneet pirssin.

Huom! tämä, että useat autoliikkeet eivät hyväksy tuota plankettia vaan haluavat kilvet takaisin koska näin seisoo kaikissa transportstyrelsen asiakirjoissa auton ulosvientiin. Kilvet palautettava.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mites jos auto on juuri leimattu Ruotsissa ja siitä on merkintä DEL1:ssä, niin pitääkö auto kuitenkin rekisteröintikatsastaa Suomessa vai riittääköhän tässä tapauksessa pelkkä kilpien haku konttorilta sen jälkeen kun verot on maksettu?
-*-Elämä on-*-
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

nittifemma kirjoitti:Mites jos auto on juuri leimattu Ruotsissa ja siitä on merkintä DEL1:ssä, niin pitääkö auto kuitenkin rekisteröintikatsastaa Suomessa vai riittääköhän tässä tapauksessa pelkkä kilpien haku konttorilta sen jälkeen kun verot on maksettu?
Tarvitsee aina rekisteröintikatsastaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja välttääksesi vuosikatsastuksen rekisteröintikatsastuksen yhteydessä sinulla tulee olla katsastustodistus viimeisestä hyväksytystä katsastuksesta. Yleensä vaativat alkuperäistä, mutta oman auton kohdalla sain hommattua sähköpostitse kopion katsastustodistuksesta joka kelpasi täällä. Trafi tarvitsee kuulemma päästötiedot ja jarrudynon tulokset, tiedä sitten onko todellisuudessa näin. Pelkkä tieto hyväksytystä katsastuksesta ei riitä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Itse varaisin rahat käteisenä mukaan, niin rahan siirtoviiveet eivät ole kaupanteon este.
En usko, että yksityinen myy autoa ilman, että rahat on kädessä tai yksikään meistä ostaa/maksaa 15v vanhasta 9000:sta/tai muusta autosta rahat myyjälle näkemättä autoa/myyjää.

Mut tuo tilisiirto oli hyvä vinkki, jos on kyseessä isommat rahat.

Usein Ruotsiin mennessä on muutama auto kytättynä ja selvitettynä, jotka tarvittaessa
käydään katsomassa.

-Make
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

mjpelkon kirjoitti: Itse varaisin rahat käteisenä mukaan, niin rahan siirtoviiveet eivät ole kaupanteon este.

Usein Ruotsiin mennessä on muutama auto kytättynä ja selvitettynä, jotka tarvittaessa käydään katsomassa.
Jos meinaa ottaa euroja mukaan, täytyy varmistaa etukäteen myyjältä että suostuvatko ylipäätään ottamaan euroja vastaan. Sitten täytyy varautua myös siihen että maksaa vaihtokomission kauppahinnan päälle. Itse jouduin näin tekemään. Myyjäliikkeellä ei tientenkään ole pienintäkään mielenkiintoa osallistua valuutanvaihtokustannuksiin. Osto- ja myyntikurssin välillä on iso ero, joten tuhansien eurojen vaihto kruunuiksi maksaa satoja euroja.

Jos taas vaihtaa Suomessa eurot kruunuiksi, voi olla ettei kaupoista Ruotsissa tulekaan mitään, jolloin taskussa on tukku kruunuja joilla ei täällä Suomessa tee mitään. Jos ne vaihtaa takaisin euroiksi, joutuu maksamaan vaihtopalkkiot molempiin suuntiin. Lisäksi mikäli autovaihtoehtoja on useampia vielä eri hintaluokissa, täytyy tietenkin ottaa kruunuja sen kalliimman vaihtoehdon mukaan. Sitten jos ottaakin edullisemman kärryn, jää taas tukku kruunuja kouraan.

Nyt on vielä poikkeuksellisen (???) huono aika tehdä autokauppoja Ruotsista kruunun kalliin kurssin takia (hölmöjä noi hurrit kun eivät devalvoi). Euron arvokin on meidän oman vientikaupan näkökulmasta aivan liian korkealla, mutta ero kruunuun on silti jopa 25 % kalliimpi kuin vaikka vuonna 2009.

Joku voisi laittaa Ruotsin valuutanvaihtosäännöt tänne (en löytänyt googlella) jos oikeasti tietää miten ne menee, mutta muistutuksena vaan, että vaihdossa on rajoituksia perjantain ja sunnuntain välillä, sekä valuutan määrässä mitä kerrallaan voi vaihtaa. Kerrallaan voi euroja vaihtaa maksimissaan kruunuiksi todella pienen summan (?), jotain 7000 kruunua!?!

Päivä Tukholmassa -reissun aikana ei välttämättä sitten kauhean montaa autoa katsele. Riippuu tietenkin siitä miten tarkkaan kaaroja syynää. Mulla meni tosi kauan aikaa yhdessä ainoassa omassa autokaupassani (koko päivä noin 7 h), siinä oli tosin mukana kaikkea mahdollista ylimääräistä säätämistä juurikin tuon valuuttojen vekslailun kanssa ja sitten piti rengaspajallakin käydä kun myyjän antamat tiedot olivat vähintäänkin virheellisiä. Nosturiakin etsittiin jokunen tovi kun auto piti nähdä altakin päin. Tiukille meni että ehdin takaisin satamaan ajoissa.
Viimeksi muokannut Raser, La Tammi 18, 2014 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Liikkeisiin käy Nordean pankkikortti, taitaa jopa 30000€ asti. Itse osti liikkeestä ja maksoin kortilla, todella vaivatonta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Olen yleensä Suomessa tilannut kruunut pankkiin valmiiksi ja käynyt nostamassa ne kotia valmiiksi. Toki omat autoni eivät olleet 20k€ autoja. Joskus auto tulee illalla blocket:iin ja aamusta pitää soittaa ja jo illalla olla menossa. Ainakin Tukholmaan on helppoa/nopea mennä lentokoneella.

Jos tarvitsee käteistä (kruunuja) lisää, niin niitä voi pienen summan nostaa Ruotsissa.

Liikkeissä saattaa kortitkin sitten käydä, kuten edellinen kertoi.

Maksutapa kannattaa varmistaa jo etukäteen, mutta perinteisesti käteinen on selkeä
ja kelpaa kaikille. Maassa maan valuutalla, niin ei nosteta myyntikynnystä ulkomaille entisestään.

-Make
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Täällä käytetään enimmäkseen autoa ostettaessa Bankväxel eli Pankkivekseliä en ole varma miten tämä kävisi hommata se suomesta johonkin autoliikkeeseen tai yksityishenkilölle tänne ruotsiin, ainakin turvallisempi kuin käteinen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja haja »

Joskus kyselin shekin perään. Voi olla aika liki pankkivekseliä ...

Voi myyjä olla riemuissaan jos joutuu sen nostamaan Suomessa ...
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja HEV »

core2 kirjoitti:Täällä käytetään enimmäkseen autoa ostettaessa Bankväxel eli Pankkivekseliä en ole varma miten tämä kävisi hommata se suomesta johonkin autoliikkeeseen tai yksityishenkilölle tänne ruotsiin, ainakin turvallisempi kuin käteinen.
Neljä vuotta sitten, kun olisin tarvinnut, ilmeni, että sellaisen Ruotsissa lunastettavan pankkivekselin saa kyllä, mutta toimitusaika on noin 2 viikkoa.

Tarina jatkui siten, että vrk ennen lähtöä myyjä kertoi, että hänen pankissaan (Handelsbanken Sollentuna) oli varoitettu hyväksymästä verkkopankkisiirtoa, vaikka siitä oli jo sovittu ja täällä (Handelsbanken Espa) suositeltu! Onneksi Itiksen Forexissa sattui poikkeuksellisesti olemaan toistasataatuhatta kruunua tarjolla (aika paksu nippu).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

HEV kirjoitti: Neljä vuotta sitten, kun olisin tarvinnut, ilmeni, että sellaisen Ruotsissa lunastettavan pankkivekselin saa kyllä, mutta toimitusaika on noin 2 viikkoa.
Tarina jatkui siten, että vrk ennen lähtöä myyjä kertoi, että hänen pankissaan (Handelsbanken Sollentuna) oli varoitettu hyväksymästä verkkopankkisiirtoa, vaikka siitä oli jo sovittu ja täällä (Handelsbanken Espa) suositeltu! Onneksi Itiksen Forexissa sattui poikkeuksellisesti olemaan toistasataatuhatta kruunua tarjolla (aika paksu nippu).
Oho jopa on jarruttelua, täällä menee näin, että meen pankkiin 10:00 ja tuun ulos 10:30 vekseli taskussa, sit vaan auton ostolle jonka aioin hankkia ja sovin kaupasta eilen.

Olen melko matti ettei se myyjä tainnut olla myyjä vaan siivoja siinä liikkeessä, koska pankit täällä suosittelevat juuri vekseliä kun sillä maksetaan rahat kelle se vekseli on osoitettu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mielenkiintoista keskustelua auton ostamisesta........

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia maksamisen kanssa, monta myyjää on kyllä pitänyt suostutella myymään auto Suomeen mutta aina on saanut helposti sovittua rahan siirrosta myyjälle tavalla tai toisella.

Rahaa on kannettu aikoinaan kassikaupalla Ruotsiin mutta siitä olen luopunut.

Helpoin tapa on mennä ostamaan auto ja sopia hinta ja sitten myyjän pankkiin ja maksaa euroilla auto hänen tilille ja maksaa se pieni välityspalkkio mitä pankki vaatii valuuttamaksusta.

Muutaman auton olen myös maksanut euroilla suoraan myyjälle. Hintaneuvotteluissa on vain käskettävä myyjää selvittämään mitä tarjotulla euromäärällä saa kruunuja

Liikkeessä on myös onnistunut maksaa suoraan omalta tililta pankkitunnuksien kanssa. Myyjä on lähettänyt del 2:sen postissa kun rahat on näkynyt muutamanpäivän päästä tilillä.

Varmaan homma on hankalampaa jos ei voi käydä jutustelua Ruotsinkielellä myyjän kanssa.

Parasta olisi jos myyjällä ja ostajalla on tili nordeassa tai handesbankkenissa niin voisi siirtää suoraan rahat omalta tilitä myyjälle.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin