Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

valtteri kirjoitti: Ei taida oikein pitää paikkaansa tuo 1800 €.

Vaikea laskea tarkkaa veroa kun ei tiedä tarkemmin ostetun auton speksejä.

laskin pikaisesti veron ko: autolle olettaen että;

rek. 15.5.2004
220 hv sedan automaattina
ajettu 140 tkm

suomi arvo noin 8000 € ja siitä menee automaatilla noin 40 % veroa = 3200 € jos ilmoittaa kilometrit oikein 8) manuaalina verot tippuu noin 4 %
Joo mulla ei ole mitään hajua näistä suomen älyttömistä auton tuontiveroista, mutta sen mitä autosta tiesin on se, että se oli siisti 9-5 ARC 220 heppasella koneella ja manuaalisella lootalla ajettu liki 140 000 teräksen harmaa väriltään sekä vaaleahkolla nahka sisustalla varustettu, vaalea jalopuu kojelauta, täydellinen huoltokirja. Käyttöön otettu se oli muistaakseni heinäkuussa 2004.
Ps. Auto myytiin mun saabin alennuksilla, saabin liikkeestä.

Vaikea se on varmaan laskea tuo vero näilläkin tiedoilla?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Laskin huvin vuoksi NG 9-5 TID Vector 2011 man. käyttöön otettu 09.10 päästöt 139g/km mallin veron, kun on tullut kyselyjä.

Tullin taulukoita käyttäen suomen autovero n. 5500€, eli säästöä 10-15k € vs. suomen pyyntihintoihin.
Vaikuttaa siltä että ¨tienaa¨ eniten mitä ¨arvonkaampi¨auto on kyseessä, eli romuja ei kannata rahdata.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

viggen kirjoitti:Vaikuttaa siltä että¨tienaa¨ eniten mitä ¨arvonkaampi¨auto on kyseessä, eli romuja ei kannata rahdata.
Toisaalta, itselläni ei seuraavaan kymmeneen vuoteen ole varaa johonkin ng-femmaan, mutta 90-luvun puolivälin tonnarin saa Ruotsista huomattavasti halvemmalla (1500€ on huomattava säästö jos vastaava täällä maksaisi päälle kolme tonnia) ja paremmalla varustuksella kuin Suomen harvojen ja kalliiden joukosta. Sama pätee vähän pienemmin hintaeroin alkupään femmoihin, joilla varsinkin farmarina tuntuu edelleenkin olevan hintaa varsin reilusti verrattuna muutamaa vuotta uudempiin...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Totta, säästö on aina säästö.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

viggen kirjoitti:Laskin huvin vuoksi NG 9-5 TID Vector 2011 man. käyttöön otettu 09.10 päästöt 139g/km mallin veron, kun on tullut kyselyjä.

Tullin taulukoita käyttäen suomen autovero n. 5500€, eli säästöä 10-15k € vs. suomen pyyntihintoihin.
Vaikuttaa siltä että ¨tienaa¨ eniten mitä ¨arvonkaampi¨auto on kyseessä, eli romuja ei kannata rahdata.

Kyllä nuo päästöt on se jotka vaikuttaa eniten
NG 9-5 tid 139 g = 23,7 %
NG 9-5 aero6 2.8 bensa 244 g = 41,7 %

Totta on että Suomesta rupee saamaan vanhempaa og 9-5 niin edullisesti että tuominen ei enää kannata( paitsi että ulkomailla paremmin varusteltuja ).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja 387 »

Malmossa olisi kiinnostava Aero -03 keulan perusteella 04 Huonot kuvat/ tiedotkin hieman vajaat ja ruotsi ei oikein taivu. Jos joku on viitsii kysellä onko vielä ja saako kuvia ym. jos niin yv:tä voi laittaa.
Hese
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Tuosta yleisestä myyntihinnastako vero ja alv päälle?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

pasijalmari kirjoitti:Tuosta yleisestä myyntihinnastako vero ja alv päälle?
Vero päälle, ei alvia.

edit. siis ei alvia jos tulee eu-maasta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
SairastanSaabismia
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 18:53

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja SairastanSaabismia »

Terve, suunnitelmissa olisi ostaa :saab: virosta TAI ruotsista. Kummasta auto kannattaisi hakea hintaa kuntoa ja luotettavuutta ajatellen? Ja onko tuollaista 9-3.sta 2003-2004 autoa järkeä tuoda verojen kuljetus ynm kustannusten jälkeen. Paljonko hommasta jäisi rahallisesti voitolle?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

SairastanSaabismia kirjoitti:Terve, suunnitelmissa olisi ostaa :saab: virosta TAI ruotsista. Kummasta auto kannattaisi hakea hintaa kuntoa ja luotettavuutta ajatellen? Ja onko tuollaista 9-3.sta 2003-2004 autoa järkeä tuoda verojen kuljetus ynm kustannusten jälkeen. Paljonko hommasta jäisi rahallisesti voitolle?
Mieti itse ja vertaa Suomen hintoihin.

vm.2004 9-3 2.0T 175 hv vector varusteilla.
Pyyntihinnoilla laskettuna;

Ruotsi 6785 € + 2392 € veroa ( autom= 38.8 % )
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=2

Viro 6390 € + 2860 € ( man 35 % )
http://fin.auto24.ee/used/1223787

Ruotsin auton suuremmat kilometrit vähentää selvästi veroa vaikka päästöjen perusteella veroprosentti on suurempi.
Hakukuluihin ( ruoka+matkat, ym..) ja katsastuksiin kannataa varata noin 500 e tai jos saa matkat laivalla ilmaiseksi ja elät eväsleivillä 8) niin katsastukseen menee noin 200 €.

Suomen autot
http://www.nettiauto.com/saab/9-3?id_ve ... eTo=155000
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Usein puhutaan ja kysellään mitä se auton hakeminen Ruotsista oikein maksaa. ( nytkin tullut YV:llä kyselyitä) joten .....

Tässä esimerkki muutaman viikon takaa.

Lähtöpaikka Vaasa
Kohde Tukholmasta 60km pohjoiseen.


Lento Vaasa - Helsinki - Tukholma 48 € ( todellinen hinta olisi ollut yli 300 € jos ei olisi ollut pisteitä joilla lentää).

Juna x2 + Bussi x1 ; Arlandasta - "autokauppan lähelle" 28 €
Taxi juna-asemalta autokauppaan 9€
Tankillinen E85 70 € ( bensalla pääsi kotia asti )

Edullinen lounas bensa-asemalla Ruotsissa 10 €

Laivalippu + autopaikka, Tukholma - Turku 58 € ( taas matkustetiin Lahjalipulla + autopaikasta piti maksaa ja aamiainen kuuluu tuohon hintaan, todellinen hinta ilman ilmaislippua olisi ollut yli 100 euroa halvimmassa luokassa )

Laivalla lihapullat+yksi olut 13 € :lol:

Ajolupa trafilta 16,60 ( piti ottaa kun autokauppa ei antanut kilpiä mukaan )

Maahantuontikatsastus 155 € ( halvin Vaasassa )

Eli kun matkat oli lähes "ilmaiset" ( lentokone + laiva ) niin tarkat todelliset kulut oli 408 €

Ainahan laivalle menee rahaa muuhunkin mutta se on itsestä kiinni :wink:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

core2 kirjoitti:
viggen kirjoitti:Ei ole mitään muutoksia nämä säännöt on ollut ainakin kaksivuotta, minulla on omaa kokemusta tästä, en saanut autoa pois rekisteristä ennkuin kilvet oli Transportstyrelsillä.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/
Samoin jos uusit kilvet entiset on tuhottava, etteivät joudu vääriin käsiin.
Moro viggen ja muut.

Liitän tähän nämä 2010 transportstyrelsenin helpotetut autojen ulosvientiehdot.
Eka linkki jossa tästä on maininta ja missä myös voi klikata tästä tekstistä joka siellä on sinisellä: speciellt framtagen blankett itsensä suoraan plankettiin jolla vienti hoituu helposti.

Linkki: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... onsexport/

Tämä toka linkki on itse plankettiin johon voi täyttää tiedot jo koneella ja monistaa sen ulos.

Linkki: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... EU_EES.pdf
Palaan tähän vanhaan aiheeseen vielä noista kilpien palautuksesta. Taitaa olla tämäkin vähän mielivaltaista jos kerra ainakin muutaman vuoden on samat säännöt päteneet, ja nyt on reilu 1.5v siitä kun hain Aeron ruotsista. Omalla kohdalla niitä kilpiä ei siis tarvinnut palauttaa ja ne komeilevat tuolla tallissa, Autokin on varmasti poistunut ruotsista rekkarista koska samalla rekisterinumerolla löytyy nykyään joku -12 vuoden ford fiesta... Satuin katsomaan tänään tuon statuksen transportstyrelsenin haulla.
Ja viggellä taas kokemukset siitä että pitää ehdottomasti palauttaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jees "tturku" taitaa olla melko mielivaltainen tuo rekkareiden palautus eri lääneissä täällä swedussa södermanlands lääni ei ole kysellyt niitä takaisin eikä myöskään östergötlands lääni, ei ainakaan näissä tapauksissa joissa olen ollut auttamassa.

Täällä on riittänyt todistus suomen tullista, että auto on tuotu suomeen.
Mutta kaiketi se on paras, että palauttaa kyltit niin vakuutukset ja muut lakkaavat varmasti futaamasta ja myyjä saa rauhan.

Papereissa kuitenkin lukee "Fordonets registreringsskyltar ska alltid bifogas." eli ajoneuvon rekisterikilvet on aina liitettävä plankettien mukana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tobbana kirjoitti:
Päästöt tai painon etsiköön kukin tavallaan. Ruotsalaisissa ilmoituksissa nuo on aika hyvin ilmoitettu. Myös tuolta niitä voi katsella auton rekisterinumeron perusteella -> https://www21.vv.se/fordonsfraga/
...pitäisikö tuon yo. linkin vielä toimia?

Mulle tulee vaan viesti ettei sivua voi näyttää???

Perkule kun mun mielestä tosi huonosti on noi CO2 arvot yleensä missään ilmoituksessa mainittu? Eikö ne ruotsin h*m*t tajua että joku suomalainen saattais olla kiinnostunut ostamaan niiden auton, arrrrgh!

Rekisterinumero löytyis, mutta minne sen "syöttää"?

Eikä tässä Euro-kriisin kurimuksessa taida olla järjen hiventäkään saabin tuontiin Ruotsista, hinnat on nyt 20 % korkeammat euro vs kruunu vaihtokurssista johtuen.
Viimeksi muokannut Raser, Ma Huhti 01, 2013 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuo linkki on lakannut toimimasta kun vägverketistä on tullut transportstyrelsen. Uusi linkki:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin