Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
vallu
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 22:30
Paikkakunta: Turku

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja vallu »

-
Viimeksi muokannut vallu, Ti Marras 16, 2021 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Auto on tällä hetkellä ruotsin rekisterissä seisonnassa (Fordonsstatus: Avställd (2012-12-15).

Jos olisin ostamassa tuota autoa niin en edes keskustelisi ostosta jos en saisi kumpaakin rek.otteen osaa itselleni.

Jos kerran kaveri opiskelee Suomessa niin kyllä hän voi tulla mukaan kats.konttorille ja saada sieltä leimatun kopion rek.oteen 1-2 osasta.
Voit antaa ne ja ruots.kilvet hänelle ja ottaa "puuhakilvet" autoosi niin myyjä saa rauhan 8)

sinun pitää tehdä tolle autolle tekninen + rek.katsastus sillä edellisestä katsastuksesta liian pitkä aika
(Senast godkända besiktning: 2012-08-27=)
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuo Ruotsin katsastus on vielä voimassa syyskuun loppuun saakka. Auto on nm. seisonnassa, eli ei saa ajaa metriäkään ennen seisonnasta poistoa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

viggen kirjoitti:Tuo Ruotsin katsastus on vielä voimassa syyskuun loppuun saakka. Auto on nm. seisonnassa, eli ei saa ajaa metriäkään ennen seisonnasta poistoa.
Ei mitään virkaa Suomessa tolla katsastuksella. 3.kk hyväksytystä katsastuksesta on raja minkä hyväksyvät Suomessa tekn. tarkastuksen osalta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eipä tarvinnut aeroa käyttää vuosikatsastuksessa koska siinä oli tuore leima ruotsista. Vain maahantuonti tarkastus vai mikä se nyt on tehtiin kun auto kilvitettiin ja seuraava katsastusajankohta kirjattiin autoon
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Aika vekkuleita noi ruotsalaiset(kin) autokauppiaat ovat...

Ensinnäkin ruotsiksi kirjoitettuihin sähköpostitiedusteluihin tulee vastaus vain joka toiselta myyjältä. Niissäkin vastauksissa ei yleensä ole vastattu kysymyksiin, vaan ympäripyöreästi heitetään jotain tyyliin "fint skick".

Tinkimisvaraa ei ole kruunuakaan kun sitä näin sähköpostitse kyselee. Varmaan ehkä eri asia jos kiertelisi autoliikkeitä paikanpäällä kruunutukku kourassa.

Kukaan ei suostu tulemaan Tukholmasta lentokentälle (Arlanda) vastaan!?! Onhan sinne 40 kilsaa matkaa tietysti, joten siitä tulisi myyjälle 80 kilometrin edestakainen reissu. Yritin perustella sitä että pääsisi koeajamaan autoa, muttei onnistu. Itte pitää tulla junalla keskustaan.

Eurot eivät käy maksuksi missään tapauksessa. Ne on vaihdettava kruunuiksi ensin.

Vieläkään en ole saanut yhdeltäkään kauppiaalta vastausta onko ruotsalaisessa rekisteriotteessa CO2 arvot saabbien kohdalla? Eli entäs jos ei ole, voiko sen vaatimustenvastaavuustodistuksen - vai mikä se oli - tilata Suomesta?

Sen verran olen ajatellut että menisin perjantaina 19.4 laivalla Helsingistä Tukholmaan ja lauantaina ostaisin saabin. Sitten jollain keinolla saabbi satamaan ja laivaan. Lauantaina illansuussa lähtö takaisin Helsinkiin jossa sunnuntai aamuna 21.4 perillä.

Kannattaako eurot vaihtaa kruunuiksi missä? Laivalla? Satamassa Suomessa/Ruotsissa? Jossain muualla? Onko rahanvaihto mahdollista lauantaina?

Millainen risteily kannattaa tilata autonhakua varten? Voiko autopaikan ostaa vasta Ruotsissa paluumatkalle? Miten olette menetelleet?

...ai niin, jos jollain on heittää valmis lomake/lipuke/dokumentti paketti tai linkkikooste vaikka yksityisviestillä niin kiitos kovasti!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Liina
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 21:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Liina »

Omalta kohdaltani on mennyt ainakin ihan mutkattomasti ruotsalaisten kanssa asioiminen. Eivät tokikaan kaikki vastaile sähköpostikyselyihin, mutta niinhän se on Suomessakin nettiautossa jne. Varsinkin silloin, kun ostajaehdokas ulkomailta.

Omalla kohdalla ovat olleet hyvinkin vieraanvaraisia kaikin puolin ruotsalaiset ja tinkiminenkin on onnistunut, mutta paikanpäällähän se lopullinen auton arvo määräytyy. Omat kokemukset ovat myös osoittaneet, että lisäkuvia pyytäessä ovat reilusti lähtettäneet kuvia myös ruostepaikoistakin ja kertoneet katsastuksessa mainituista "kakkosista" (=korjauskehotuksista, jotka ei kuitenkaan johtaneet hylättyyn katsastukseen).

Ymmärrän myös ihan hyvin Tukholmanlaisten nihkeyttä tulla vastaan lentokentälle tms. Tukholman alueella julkinen liikenne toimii niin hyvin, että paikallisbussilla, paikallisjunalla, tunnelbanalla jne pääsee kyllä joka paikkaan ihan sujuvasti ja edullisesti. Taas, jos verrataan Suomalaiseen vastaavaan kentältä noutotilanteeseen, niin eipä meistäkään kovin moni ole valmis 40 kilometrin päähän ajelemaan, varsinkin jos/kun autokauppojen syntymisestäkään ei ole vielä mitään takeita.

En tiedä sitten olenko itse törmännyt vain poikkeuksellisen reiluihin myyjiin ja nimimerkki Raser taas niihin huonoihin kauppiaisiin. Aika samanlaista tuntuuu autokauppa olevan meren molemmilla rannoilla omien kokemusten pohjalta.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Olen itse hakenut asiakkaan lentokentältä kahdesti yli 100km päästä ja luvannut viedä takaisinkin jos auto ei vastaa odotuksia. Ostajat olleet tyytyväisiä ja pidetty yhteyttä jälkeenkin päin. Ostajan pitää PYYTÄÄ ja saada vain oikeaa infoa autosta eikä mitään turhia höpötyksiä. Tinkaamisen varaa pitäis olla autoliikkeiden tarjonnasta.
CO2 arvot on uudemmissa autoissa netissä: https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
Esim minun -96 mallista ei ole tietoa, mutta -05 mallin 9-3 on tällviisiin.
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 129,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 220,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 83
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 212,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 171,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 11,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 282,0 g/km
Kolmonoxid, CO: 0,5600 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0200 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0600 G/KM
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Raser kirjoitti:Kannattaako eurot vaihtaa kruunuiksi missä? Laivalla? Satamassa Suomessa/Ruotsissa? Jossain muualla? Onko rahanvaihto mahdollista lauantaina?
Tähän on varmasti monta oikeaa vastausta - ja vastaus riippuu myös auton hankintahinnasta.

Itse olen ostanut Ruotsista n. 5k€:n autoja. En ole vaihtanut rahaa etukäteen, vaan olen nostanut kauppojen syntyessä rahat automaatista - ei ole tarvinnut kuljeskella lompakko täynnä kruunuja, eikä vahinko ole ollut suuri, jos ei kauppoja syntyisikään.
Saabiton Saabisti
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

TommyW kirjoitti:
Raser kirjoitti:Kannattaako eurot vaihtaa kruunuiksi missä? Laivalla? Satamassa Suomessa/Ruotsissa? Jossain muualla? Onko rahanvaihto mahdollista lauantaina?
Tähän on varmasti monta oikeaa vastausta - ja vastaus riippuu myös auton hankintahinnasta.
Itse olen ostanut Ruotsista n. 5k€:n autoja. En ole vaihtanut rahaa etukäteen, vaan olen nostanut kauppojen syntyessä rahat automaatista - ei ole tarvinnut kuljeskella lompakko täynnä kruunuja, eikä vahinko ole ollut suuri, jos ei kauppoja syntyisikään.
Itse ostin liikkeestä ja sinne maksoin pankkikortilla. Luottokortti ei käynyt. Ainakin Nordean pankkikortilla pitäisi pystyä maksamaan 30k€, kannattaa kysyä omasta pankista.
Voi tulla valuuttakuluja jonkin verran enemmän, mutta ei ainakaan kassillinen kruunuja häviä matkalla.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Raser kirjoitti:Kannattaako eurot vaihtaa kruunuiksi missä? Laivalla? Satamassa Suomessa/Ruotsissa? Jossain muualla? Onko rahanvaihto mahdollista lauantaina?
Itse olen viikonloppuisin vaihtanut Forex:in "pankkikaupoissa" joita on ympäri ruotsia ja ainakin Tukholmassa auki myös viikonloppuisin.
http://www.forex.se/Om-FOREX/Bankbutiker/

Kaikki rahanvaihtajat ottaa omansa vaihtotapahtumassa ja niin myös nuo.

Paras ja halvin systeemi on saada maksaa kortilla suoraan liikkeeseen sillä silloin kulut pienimmät.

Ihan niinkuin "Pirttta" totesi niin Nordean asiakkaalla hyvät oltava ruotsissa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

viggen kirjoitti: Ostajan pitää PYYTÄÄ ja saada vain oikeaa infoa autosta eikä mitään turhia höpötyksiä. Tinkaamisen varaa pitäis olla autoliikkeiden tarjonnasta.
CO2 arvot on uudemmissa autoissa netissä
Vähän toisenlaisia kokemuksia valitettavasti nyt ruotsalaisista autokaupoista. Tosin tässä on kyseessä 50000 - 70000 kruunun auton hankintaprosessi, eli noista hinnoista enää putoa mitään pois. Nolla perään ja varmaan alkaa olemaan tinkivaraakin...

Riittääkö sitten Suomen tullille että CO2 arvot löytyy netistä, kattokaa sieltä? Vai hetkinen Trafiko sen autoveron määrää päästöjen perusteella!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oma veikkaus on se että jos näkyy vägverketin autohaussa noi päästöt, näkyy ne myös auton rekisteriotteessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Trafi perää käyttömaksua.(tulee sitten aika nopeasti maksulappu, kun auto on rekisterissä)

Tulli perii autoveron CO2 päästön + prosenttitaulukon + kilometrit+ vuosimalli mukaan, mikä on auton yleinen myyntihinta Suomessa.

Uskoisin myös, että kyllä se pitää itse siihen "Autoveroilmotus" lomakkeelle laittaa CO2 arvo ja pitää olla myös autokohtainen todistus Ruotsista, se on heidän rekisteriotteessa.

tuolta löytyy haku autoverohinnoittelumallille:
http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/ ... jenhaku.do
+ sitten taulukko, josta katsotaan CO2 arvon mukainen veroprosentti *yleinen myyntihinta, jolla saadaan itse laskettuna summittainen arvo.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 401012.pdf

Tämä koskee:
Käytännössä vuoden 2001 tai 2002 alun jälkeen ensimmäistä kertaa käyttöön otetun henkilöauton päästöt on määritetty ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä.

Tullin sivuilta löytyy hyvin tietoa ja myös he vastaavat ja auttavat, mikäli haluaa vaikka arvion mahdollisesta autoverosta, ainakin minä sain positiivisen kuvan heidän palvelusta.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

valtteri kirjoitti:
viggen kirjoitti:Tuo Ruotsin katsastus on vielä voimassa syyskuun loppuun saakka. Auto on nm. seisonnassa, eli ei saa ajaa metriäkään ennen seisonnasta poistoa.
Ei mitään virkaa Suomessa tolla katsastuksella. 3.kk hyväksytystä katsastuksesta on raja minkä hyväksyvät Suomessa tekn. tarkastuksen osalta.
Toin 07.03.2013 Suomeen Ruotsista Saabin vm2009, joka oli katsastettu siellä 17.09.2012, auto otettu Ruotsissa käyttöön 23.03.2009.
Seuraava katsastus Suomessa viimeistään 31.03.2014 mennessä. Ei tarvinnut tehdä autoon muuta kuin pelkkä rekisteröintikatsastus.

Rekisteröintikatsastuksen hintahaitari pääkaupunkiseudulla 120-265€. Suosittelen Koivuhaan Autokatsastusta, joka oli edullisin ja hyvä palvelu.
http://www.koivuhaanautokatsastus.fi/
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Vastaa Viestiin