valtteri kirjoitti:387 kirjoitti:Jos auton on tullanut satamassa niin pitääkö katsatus aloittaa 5päiväv sisällä siitä. Vai onko tämä sääntö muuttunut
Tuontiautoa
EI tullata satamassa vaan mikäli autossa on EU-maan kilvet tehdään tullissa ainoastaan käyttöönottoilmoitus kyseisille ajoneuvolle. Jos autossa ei ole kilpiä niin haetaan samalla ns. 3 kk ajolupa joka maksaa noin 16€ ja kummassakin tapauksessa pitää mukana olla todistus siitä että ajoneuvossa on suomalainen liikennevakuutus voimassa.
Autoveroilmoitus on annettava 5 arkipäivän sisällä maahantuonnista.
Käsittääkseni maahantuontikatsastus pitää olla tehtynä ennen veroilmoituksen käsittelyn aloittamista sillä tulli katsoo päästöt rekisteröintitodistuksesta jonka kopio pitää toimittaa tullille.
Oman käsityksen mukaan vastaus kysymykseesi on EI, MUTTA tulli ei aloita autoveroilmoituksen käsittelyä ennenkuin on saanut kopion suomalaisesta rekisteröintikatsastuksesta.
Tässä linkkejä aiheeseen;
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/005.pdf
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf
edit: "niXon" ehti ensin.... mutta ainakin Vaasassa tulli vaatii katsastuskonttorin leimalla olevan kopion suom. rek,todistuksesta jossa pitää olla päästöt merkitty ja sen perusteella määritellään maksettavat verot.
Aika "jännä juttu" miten nämä käytännöt vaihtelevat täysin
satunnaisesti jokaisen maahantuodun auton kohdalla. Niitä
tuontiautoja on kuitenkin uitettu tänne jo varmaan yli sata tuhatta, ellei jo
puoli miljoonaa vuosien kuluessa.
Itse ostin saabbini Ruotsista ja autokauppias ajoi sen satamaan
laivan viereen. Mitään estettä ei olisi kai ollut sille että
olisin itsekin auton Ruotsissa satamaan ajanut, mutta kun
paikallistuntemus oli parempi autokauppiaalla, niin oli helpompi
että hän sen tekee. Toki koeajoin saabbia itsekin Ruotsissa autokauppiaan
kanssa eli hänen ollessa mukana.
Saabissa on ruotsalaiset rekisterikilvet ja se on Ruotsin rekisterissä ja
katsastettukin Ruotsissa.
Suomessa ajoin sataman tullipisteeseen ja minulle kirjoitettiin ajoneuvon
käyttöönottoilmoitus, joka on voimassa kolme kuukautta. Mutta samassa
lapussa lukee että ajoneuvon käyttö edellyttää voimassa olevaa rekisteröintiä
tai siirtolupaa.
Mitään siirtolupaa minulle ei annettu, koska tullivirkailijat sanoivat
etten sitä tarvitse, koska autossani on ruotsalaiset rekisterikilvet.
Rekisteröintiä (?) tai ruotsalaisen katsastuksen voimassaoloa ei tarkastettu.
Ruotsalaisesta rekisteriotteesta tosin tullivirkailijat ottivat tietoja siihen
lomakkeelle ylös, eli onko tuo rekisteriote = rekisteröinti???
Vakuutusyhtiökohtaan lomakkeessa tuli vakuutusyhtiöni nimi, eli uskoakseni
pakollinen liikennevakuutus tulee sillä ilmoituksella sitten voimaan. Mitään
liikennevakuutustodistusta ei minulla autossa siis ole, mistä sellaisen olisin
ylipäätään saanutkaan. En edes kotikaupungin vakuutusyhtiön konttorista mitään
todistusta saanut kun kävin ottamassa ja varmistamassa että liikennevakuutus ja Kasko-vakuutus
on saabilla voimassa.
Tein kotikaupungissa Tulliin ilmoituksen viiden päivän sisällä. Eli lähetin
kirjeen liitteineen tullitoimipaikkaan. Sieltä tuli parin päivän päästä
lisäselvityspyyntö. Pyysivät kopioita ruotsalaisesta rekisteriotteesta
kaikilta osin (del 1 ja del 2).
Kuukauden kuluttua tuli autoverotuspäätös (kahdeksan sivua) maksulomakkeineen.
Mitään maahantuontikatsastusta en ole tähän päivään mennessä tehnyt, enkä
tietenkään rekisteröintikatsastusta tai rekisteröintiä tms. En ole katsastus
konttorilla käynytkään. Hyvin osasivat Tullissa autoverotuksen tehdä ilman
suomalaisia dokumentteja autosta. Ruotsalaisessa rekisteriotteessa on mainittu
CO2 päästö.
Nyt ajattelin sitten seuraavaksi suunnata katsastusasemalle suorittamaan rekisteröintiä
ja hakemaan suomalaiset kilvet. Käsittääkseni katsastus ei ole pakollinen jos autossa
on voimassa katsastus Ruotsissa!?! Onko rekisteröintikatsastus sitten nimeltään
se toimenpide jossa "vaan" katsotaan että paperit ovat kunnossa ja verot maksettu?
Tuo maksanee ilmeisesti jonkun pari sataa euroa? Suomalaiset kilvet maksavat kuulemma 14 euroa.