Sivu 2/3

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: La Maalis 02, 2013 19:35
Kirjoittaja nix0n
No jos pilkkua viilataan, niin 5päivän jälkeen ajoaika on ummessa, etkä sen jälkeen voi ajaa laillisesti tullin toimipisteeseen hakemaan 3kk ajoaikaa ellet ole hankkinut siirtokilpiä :D

PS viimeksi tullimies kirjotti minulle 5päivän sijaan suoraan 3kk ajoaikaa lappuun.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: La Maalis 02, 2013 19:56
Kirjoittaja TommiA
nix0n kirjoitti:No jos pilkkua viilataan, niin 5päivän jälkeen ajoaika on ummessa, etkä sen jälkeen voi ajaa laillisesti tullin toimipisteeseen hakemaan 3kk ajoaikaa ellet ole hankkinut siirtokilpiä :D

PS viimeksi tullimies kirjotti minulle 5päivän sijaan suoraan 3kk ajoaikaa lappuun.
Näin tietysti, jos se maahantuotu koppero on se ainoa moottoriajoneuvo ja/tai ei jaksa kulkea sinne Tulliin muilla keinoin :D

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: La Maalis 02, 2013 19:57
Kirjoittaja nix0n
Totta. Mutta on hyvä myös muistaa että tulli saattaa huolia ottaa kuvat autosta, jolloin sen pitää olla paikan päällä :D Näin minulla kävi kerran.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: La Maalis 02, 2013 20:10
Kirjoittaja TommiA
nix0n kirjoitti:Totta. Mutta on hyvä myös muistaa että tulli saattaa huolia ottaa kuvat autosta, jolloin sen pitää olla paikan päällä :D Näin minulla kävi kerran.
Verotuksen voi kyllä aloittaa ilman autoa. Kuvauksiin ja muihin jatkotoimenpiteisiin voidaan pyytää jälkikäteen. On niilläkin joku järki (? :D)

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ma Maalis 04, 2013 06:47
Kirjoittaja haffu
Tuskin kukaan huonokuntoista saabia on tuomassa, mutta sellainen on lähes varma syy, että tulli haluaa nähdä itse kyseisen auton. Tosin jos itse dokumentoi tarpeeksi hyvin, ei tullivirkailijan tarvitse ottaa itse kuvia. Dokumentin kohteet tosin käydään virkailijan kanssa lävitse. Näin siis oli omalla kohdalla. Ja huonokuntoinenhan se auto oli.

Tämän jälkeen 48h sisään hajosi vielä lisäksi molemmat ahtimet...

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ma Maalis 04, 2013 06:58
Kirjoittaja wesku
Vaikka katsastuksen aloittaminen ennen veropäätöstä ei ole pakollista, on parempi toimia niinpäin koska silloin tulee jo ennen verojen maksuun sitoutumista tarkistettua että katsastukseen liittyen ei tule mitään odottamattomia yllätyksiä.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Ti Maalis 05, 2013 07:17
Kirjoittaja TommiA
wesku kirjoitti:Vaikka katsastuksen aloittaminen ennen veropäätöstä ei ole pakollista, on parempi toimia niinpäin koska silloin tulee jo ennen verojen maksuun sitoutumista tarkistettua että katsastukseen liittyen ei tule mitään odottamattomia yllätyksiä.
Monesti voi ja kannattaakin hyödyntää mahdollisesti voimassa olevaa lähtömaan (ETA-maan) vuosikatsastusta, jolloin rekisteröintikatsastus voi olla ainoa mitä tarvitaan. Edellisessä omassa tuonnissani se sisälsi vain valmistenumeron ja painojen tarkistamisen. Esim. valojen vääränkätisyyttä eivät huomanneet ja ne piti itse osoittaa ja kysyä :lol:

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 12:41
Kirjoittaja Raser
valtteri kirjoitti:
387 kirjoitti:Jos auton on tullanut satamassa niin pitääkö katsatus aloittaa 5päiväv sisällä siitä. Vai onko tämä sääntö muuttunut
Tuontiautoa EI tullata satamassa vaan mikäli autossa on EU-maan kilvet tehdään tullissa ainoastaan käyttöönottoilmoitus kyseisille ajoneuvolle. Jos autossa ei ole kilpiä niin haetaan samalla ns. 3 kk ajolupa joka maksaa noin 16€ ja kummassakin tapauksessa pitää mukana olla todistus siitä että ajoneuvossa on suomalainen liikennevakuutus voimassa.
Autoveroilmoitus on annettava 5 arkipäivän sisällä maahantuonnista.
Käsittääkseni maahantuontikatsastus pitää olla tehtynä ennen veroilmoituksen käsittelyn aloittamista sillä tulli katsoo päästöt rekisteröintitodistuksesta jonka kopio pitää toimittaa tullille.

Oman käsityksen mukaan vastaus kysymykseesi on EI, MUTTA tulli ei aloita autoveroilmoituksen käsittelyä ennenkuin on saanut kopion suomalaisesta rekisteröintikatsastuksesta.

Tässä linkkejä aiheeseen;
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/005.pdf

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf

edit: "niXon" ehti ensin.... mutta ainakin Vaasassa tulli vaatii katsastuskonttorin leimalla olevan kopion suom. rek,todistuksesta jossa pitää olla päästöt merkitty ja sen perusteella määritellään maksettavat verot.

Aika "jännä juttu" miten nämä käytännöt vaihtelevat täysin
satunnaisesti jokaisen maahantuodun auton kohdalla. Niitä
tuontiautoja on kuitenkin uitettu tänne jo varmaan yli sata tuhatta, ellei jo
puoli miljoonaa vuosien kuluessa.

Itse ostin saabbini Ruotsista ja autokauppias ajoi sen satamaan
laivan viereen. Mitään estettä ei olisi kai ollut sille että
olisin itsekin auton Ruotsissa satamaan ajanut, mutta kun
paikallistuntemus oli parempi autokauppiaalla, niin oli helpompi
että hän sen tekee. Toki koeajoin saabbia itsekin Ruotsissa autokauppiaan
kanssa eli hänen ollessa mukana.

Saabissa on ruotsalaiset rekisterikilvet ja se on Ruotsin rekisterissä ja
katsastettukin Ruotsissa.

Suomessa ajoin sataman tullipisteeseen ja minulle kirjoitettiin ajoneuvon
käyttöönottoilmoitus, joka on voimassa kolme kuukautta. Mutta samassa
lapussa lukee että ajoneuvon käyttö edellyttää voimassa olevaa rekisteröintiä
tai siirtolupaa.

Mitään siirtolupaa minulle ei annettu, koska tullivirkailijat sanoivat
etten sitä tarvitse, koska autossani on ruotsalaiset rekisterikilvet.

Rekisteröintiä (?) tai ruotsalaisen katsastuksen voimassaoloa ei tarkastettu.
Ruotsalaisesta rekisteriotteesta tosin tullivirkailijat ottivat tietoja siihen
lomakkeelle ylös, eli onko tuo rekisteriote = rekisteröinti???

Vakuutusyhtiökohtaan lomakkeessa tuli vakuutusyhtiöni nimi, eli uskoakseni
pakollinen liikennevakuutus tulee sillä ilmoituksella sitten voimaan. Mitään
liikennevakuutustodistusta ei minulla autossa siis ole, mistä sellaisen olisin
ylipäätään saanutkaan. En edes kotikaupungin vakuutusyhtiön konttorista mitään
todistusta saanut kun kävin ottamassa ja varmistamassa että liikennevakuutus ja Kasko-vakuutus
on saabilla voimassa.

Tein kotikaupungissa Tulliin ilmoituksen viiden päivän sisällä. Eli lähetin
kirjeen liitteineen tullitoimipaikkaan. Sieltä tuli parin päivän päästä
lisäselvityspyyntö. Pyysivät kopioita ruotsalaisesta rekisteriotteesta
kaikilta osin (del 1 ja del 2).

Kuukauden kuluttua tuli autoverotuspäätös (kahdeksan sivua) maksulomakkeineen.

Mitään maahantuontikatsastusta en ole tähän päivään mennessä tehnyt, enkä
tietenkään rekisteröintikatsastusta tai rekisteröintiä tms. En ole katsastus
konttorilla käynytkään. Hyvin osasivat Tullissa autoverotuksen tehdä ilman
suomalaisia dokumentteja autosta. Ruotsalaisessa rekisteriotteessa on mainittu
CO2 päästö.


Nyt ajattelin sitten seuraavaksi suunnata katsastusasemalle suorittamaan rekisteröintiä
ja hakemaan suomalaiset kilvet. Käsittääkseni katsastus ei ole pakollinen jos autossa
on voimassa katsastus Ruotsissa!?! Onko rekisteröintikatsastus sitten nimeltään
se toimenpide jossa "vaan" katsotaan että paperit ovat kunnossa ja verot maksettu?

Tuo maksanee ilmeisesti jonkun pari sataa euroa? Suomalaiset kilvet maksavat kuulemma 14 euroa.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 12:50
Kirjoittaja nix0n
Rekisteröintikatsastusta ei ole pakko tehdä vasta kun on saanut tullilta veropäätöksen. Veropäätös ei edellytä rekisteröintikatsastusta, sillä jos puuttuvia tietoja ei ole sinulla saatavilla, niin ei ole myöskään konttorilla, jolloin tarvii tilata co2-todistus.

Joudut tekemään katsastuksen ja myös rekisteröintikatsastuksen. Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa. Rekisteröintikatsastus on ihan katsastus, jossa tarkastetaan auton kunto ja lopuksi naputellaan tiedot autosta koneelle.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 13:06
Kirjoittaja Raser
nix0n kirjoitti: Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa.
Ai ne on päättäneet jo erota!!! Heija Sverige!

Suomi voisi kyllä seurata perässä.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 13:09
Kirjoittaja Rattivaihde
nix0n kirjoitti:Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa.
Että mitä :?

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 13:12
Kirjoittaja nix0n
Katos katos ajatuskatkos :lol: :oops:

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 13:18
Kirjoittaja Raser
nix0n kirjoitti:Joudut tekemään katsastuksen ja myös rekisteröintikatsastuksen. Koska Ruotsi ei kuulu EU:hun, niin ei se voimassa oleva katsastus päde täällä Suomessa. Rekisteröintikatsastus on ihan katsastus, jossa tarkastetaan auton kunto ja lopuksi naputellaan tiedot autosta koneelle.
...niin ja kumpi nyt on se "oikea" katsastus missä roplataan kärryä, katotaan jarrut, oobeedeet, päästöt jne.

Olen ymmärtänyt että rekisteröintikatsastus ei varsinaisesti ole muuta kuin papereiden tarkastamista, korkeintaan jotain runkonumeron tsekkausta, mutta jos se ei riitä niin tarvitaan se "oikea" katsastus jossa koputellaan helmoja ja rynkytetään iskareita.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 13:24
Kirjoittaja nix0n
Rekisteröintikatsastuksessa katotaan jarrut ja muut pakolliset.

Re: Katsastuksen aloitus

Lähetetty: Pe Kesä 07, 2013 16:28
Kirjoittaja valtteri
Paljon tuntuu vaihtelevan käytäntö ympäri maata.
Helmikuussa kun viimeisin hankinta tullattiin / katsastettiin niin rekisteröintikatsastuksessa inssi katsoi vain valmistenumeron täsmäävän papereiden vastaavaan numeroon. Autohan on niin uusi että teknistä tarkastusta ei vaadittu.
Tullissa taas vaadittiin kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta autoveroilmoituksen liitteeksi. Kun kysyin mihin sitä tarvitaan niin kertoi että siitä otetaan veronmuodostumiseen tarvittavat pakokaasupäästöt.

Ainakin ennen EU-maan katsastus on kelvannut tekniseksitarkastukseksi 3 kk ennen maahantuontia suoritettuna.