Sivu 2/3

ja että potuttaa

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 17:51
Kirjoittaja gis
Eli projekti karahti tuohon vaatimuksenmukaisuustodistukseen :evil:. Eli sen äänipuoleen, päästöistä tuossa todistuksessa kyllä oli maininta. Eli ysitonnisen eka katsastus päättyi tylysti tuomioon "hylätty". Eipä tullut tarkemmin silmäiltyä tuota tekstiä, ja oletus että pelkkä ko. todistuksen olemassaolo riittäisi oli siis väärä. Ja että potuttaa. Tuntuu aivan pelkältä kiusanteolta eikä miltään muulta. Nyt sitten odota monta viikkoa että löydät sen todistuksen jostain... Saksasta kuullemma saa sen ehkä halvimmalla (pari isoa firmaa, nimet???) , ja kait SAABin Suomen maahantuojalta helpoimmalla. Keinotekoinen kaupan este tämäkin, tekisi mieli valittaa niin pitkälle kuin vähänkin mahdollista. Pitää nyt miettiä jatkotoimia, harmittaa vain, että taas palaa aikaa ja rahaa aivan joutavaan.

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 18:56
Kirjoittaja ng900aero
Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä.
Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle, sieltä löytyy tarvittavat tiedot ja paljon muutakin, inssi nappaa digikameralla kuvan siitä ja sen pitää riittää. Uudemmissahan on se jokin euro-hyväksyntätunnus siinä tyyppikilvessä, kun sen syöttävät koneelle niin näkevät kaikki hyväksynnät.
Kannattaa aina käyttää autoa inssillä nähtävänä ennen katsastuksen aloittamista, jotkut asemat ovat niin aataminaikuisia etteivät tiedä noista jutuista mitään vaan vaativat sen typerän todistuksen.

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 19:32
Kirjoittaja gis
"Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä. "

Jaahas, onpas tosiaan taas kirjavaa näkemystä insseillä.

"Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle"

Joo se tarra oli kyllä, mutta siitä siis puuttui nuo äänijutut kokonaan. Päästöistä kyllä löytyi riittävät datat. Pitää viikonloppuna miettiä, ketä asialla alkaa kiusaamaan. Kukas taho vastaakaan katsastusasemien toimista? Vai kuuluiskohan tämä ehkä jotenkin autorekisterikeskukselle...

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 19:32
Kirjoittaja jcarlson
Konehuoneen tarran pitää riittää. Ei meinannut minullakaan kelvata, ennenkuin vaadin konttorin päällikön paikalle kun ei katsastusmies muuten meinannut uskoa.

mutta??

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 19:35
Kirjoittaja gis
Oliko sinulla kyseessä päästöt vaiko nämä äänijutut? Siis kun äänistä ei ole minulla mitään merkintää, eli eipä taida kannattaa toivoa liikoja(?) Kuinkahan monta muuta tuontiautoa on hylätty tämän asian takia...

Sitäpaitsi hieman hassulta tuntuu kun auto on viikko sitten katsastettu Ruotsissa ja nyt sama rumba täällä... no tämän kyllä jotenkin vielä käsitän, vaikka hieman kummalta sekin tuntuu. Siis ettei saada yhteneviä standardeja näihin asioihin. Esim. ruotsalaisten rekisteriotteet voivat olla aika puutteellisia.... mutta äkkiäkös ne käytännöt yhtenäistäisi.

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 19:44
Kirjoittaja jcarlson
Eikös ne melutasot sisälly siihen "ympäristötasoon", jonka tarra ilmoittaa auton täyttävän. Minulla ainakin ('91 auto) oli kaikki tarvittava tieto siinä tarrassa. Siinähän lukee että täyttää ympäristövaatimukset A12.

Koko tuo melutasojuttu on kyllä mielestäni naurettavaa pelleilyä.. Todellista virkamiesten pätemistä.

joo

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 20:54
Kirjoittaja gis
No hyvä, pitääpä tarkastaa tuo "A12 - asia", ja ehkä ihan ensin käydä vaikka kynän ja paperin kanssa katsomassa, mitä siellä tonnarissa itse asiassa tarkkaan ottaen luki. Jospas sittenkin :?: 8)

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 21:38
Kirjoittaja jehhe
Mulla 900 SE -94 vaadittiin tuo vaatimuksenmukaisuustodistus. Auto tuotu Ranskasta. Tilasin maahantuojan kautta ja sillä selvä.

Lähetetty: Pe Maalis 04, 2005 21:54
Kirjoittaja V-M
Tais olla -96 ja jokin kuukausi kun sen jälkeen valmistetuille tuo piti olla kun sitä kysyin konttorilta. Aiemipiin ei tarvinnut. Tuohon mun en sitä tarvinnut.

V-M

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 03:21
Kirjoittaja ng900aero
Juu ei tarvitse vm 1996- eteenpäin mikäli on tyyppikilvessä tuo E-stanssaus, sen on pakko riittää siitä eteenpäin, tai sit katsastusmies ei osaa hommiaan. Tuota 1996 vanhempiin ei tartvitse todistusta, ja sitäpaitsi päästöistä täytyy löytyä merkintä sieltä tarrasta.

niin miksi siis?

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 08:42
Kirjoittaja gis
"Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä. "

Ööh, muistaakseni katsastusmies sanoi, ettei tällä autolla rekisteriotteessa ole merkintää tästä asiasta eli melusta, ei kait pitäisikään olla? Pitää tarkastaa hetikohta tuokin. Mutta kyllä se sitä oli tutkivinaan 8O

"Tuota 1996 vanhempiin ei tarvitse todistusta, ja sitäpaitsi päästöistä täytyy löytyä merkintä sieltä tarrasta."

Niin miksi tuota vanhempiin ei tarvitsisi todistusta? Ja miten sen todistaisin jos menee tivaamiseksi konttorilla? Eritoten jurpii, koska siis päästöissä ei ollut ongelmaa, vaan siinä melutason todistamisessa josta katsastumiehen mukaan ei löydy merkintää. Eli päästöt näkyivät siitä vaatimuksenmukaisuustarrasta ... jossa siis otsikko:

"Information om avgaskontroll"

ja alin kohta herätti kuitenkin toiveeni: " Fordonet överensstammer med kraven i naturvårdsverkets bestämmelser A14 - regulation, för miljöklass C2".

Eli osaako joku sanoa, viittaako tuo kuitenkin ei euroalueen, vaan johonkin Ruotsin lainsäädäntöön, jolla ei katsastuksessa ole sitten mitään virkaa? Ja sitäpaitsi ko. lausuma saattaa edelleen viitata pakokaasupuoleen.

Tietääkö joku noista pykälistä (A14, C2)? On kait myöhemmin kaiveltava ne esiin ellei kukaan tiedä. Siis oisko pohjalla kuitenkin jotkut ylikansalliset (EU) säädökset?

Niin mikähän se edellisen lapun yläpuolla ollut lappu lienee ... siinä oli otsikkona "SAAB 9000 M94" ja alla pitkähkö luettelo tyyliin:
45x50 - 01050 .... mutta eipä taida kuitenkaan tähän auttaa...

täsmennys

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 10:40
Kirjoittaja gis
"siis päästöissä ei ollut ongelmaa, vaan siinä melutason todistamisessa"

Niin päästöjähän ne melupäästötkin ovat.

Tuli jo vastaan netistä, ettei tarvitsisi 1994 loppuun menessä rekisteröidyille ko. todistusta, pitää vaan etsiä vielä peruste. Mutta kaikki kommentit tai tiedonjyväset ovat edelleen tietysti tervetulleita.

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 11:03
Kirjoittaja ng900aero
No uskokaa jo että koko todistusta ei tarvitse missään autossa.

Niin...

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 11:09
Kirjoittaja gis
Ottia tuota, mitäpä se auttaa että minä uskon kun katsastusmies ei usko? Tosin jo nyt esille tulleen perusteella alan kokoamaan A4 - kasaa, eli jos lyö eteen selvät pykälät (kunhan löytää ne ensin) niin ehkä menee perille... taidanpa kysäistä maanantaina lisädataa katsastuspaikkojen vastuulliselta (AKE kait?). Nimittäin näyttää jo selvältä että eri katsastuasemilla on asiassa eri käytännöt jo lähtökohtaisesti puhumattakaan eri vuosiluokkien mahdollisista eroista.

Lähetetty: La Maalis 05, 2005 11:18
Kirjoittaja ng900aero
Ne pykälät ovat tulkinnanvaraisia, ei ole vieläkään selkeää käytäntöä olemassa, kannattaa tosiaan näyttää autoa ensin, ja korjaus tuohon äskeiseen viestiini: missään saabissa sitä todistusta ei pitäisi tarvita, ainakaan minä en ole sitä tarvinnut yhdessäkään tuontisaabissani. Kannattaa valita pätevä katsastusasema.