Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen
Lähetetty: La Syys 24, 2011 16:50
Nyt on auto haettu ja suomikilvissä. Pistetäänpä pieni kertomus omasta kokemuksesta.
Blocketista hain parin viikon ajan hintaluokkaa ja yksilöitä, päädyin että helpoin hakea tukholman alueelta jolloin selviäisin yksin hakureissusta päivässä. No loppupeleissä löysin 3 sopivaa yksilöä joiden omistajien kanssa tuli puhuttua puhelimessa ja sovittua alustavasti tapaamisesta.
Norweigianilta lentolippu Arlandaan perjantai aamuksi (ke tilattuna maksoi 60 eskoa). Veli heittämään aamulla lentokentälle. 7 aamulla arlandassa josta junalla ja bussilla ensimmäistä autoa katsomaan (yksityinen myyjä). Bussi ja junareitit autoille olin katsastanut sekä arlandan lentokentän sivuilta että http://www.sl.se.
9-10 aikaan ekan auton koeajo, jossa huomasin että ei ahda ainakaan tasaisesti, muuten siisti. Seuraava auto noin 10 km päässä joten kylmästi ehdottamaan että saisiko lähteä tällä katsomaan seuraavaa autoa. No lupa tuli ja lähdin ensimmäisellä autolla toista katsomaan ("jobbari myyjänä"). No toinen auto 10000kr kalliimpi kuin ensimmäinen, mutta huomattavasti vähemmän ajettu ja paremmassa kunnossa. Kulki iloisemmin ja auto dokumentit ja huoltokuitit vahvistivat katsastuslappuineen auton kilometrit.
Lyötiin kättä päälle ja mentiin jobbarin kotiin tekemään kauppakirjoja. Täytettiin registrerings beviset del2 joka jäi myyjälle (siihen merkintä exportista suomeen), sain tosin kopion siitä, rekisteriotteen ensimmäisen osan mukaan sekä kuitin auton ostosta. Samalla täytettiin 2 kpl Transportstyrelsenin Anmälan om avregistrering vid export av svensk registrerat fordon inom EU/EES papereita. Tämän ja luovarin 2 osan myyjä lähetti kaiketi Transportstyrelseniin. Rahat siirsin tilisiirrolla kaverin koneelta nettipankissa. Auto oli Avstäld tilassa eli seisonnassa.
Kaupanteon jälkeen soitin suomeen Tapiolaan ja sain pienen nikottelun jälkeen autoon liikennevakuutuksen päälle auton valmistusnumeron perusteella. (Olisi kuulemma pitänyt tehdä oikeasti jo suomessa, mutta mistäs tiesin minkä autoista ostan...) En ollut kuitenkaan ajanut autolla metriäkään kun sen olin ostanut.
Seuraavaksi ajoin auton kilpineen päivineen satamaan viikkarin terminaaliin tukholman keskustaan (Myyjä sanoi että jos poliisi pysäyttää niin sanot vaan että olet juuri ostanut sen...). Myyjä halusi, että lähetän kilvet ja todistuksen auton tuonnista maahan suoraan transportstyrelsenille kun pääsen Suomeen. (Myyjällä ei juokse vakuutukset ja verot kunnes auto on poistettu ruotsin reksteristä kun se on seisonnassa.) Auto satamaan ja oluselle/ syömään vanhaan kaupunkiin. Lautan otin turkuun joka lähtisi klo 20 paikallista aikaa.
Aamulla lautasta auto ulos ja tulliin täyttämään käyttöönotto ilmoitus. Ilmoitukseen sain leimat ja tällä leimatulla paperilla sekä ruotsin rekkarin del1 osalla sain 3kk ajoaikaa kunhan tekisin autoveroilmoituksen 5 päivän sisällä. Autoveroilmoitus käskettiin tekemään Helsinkin tullipiiriin. Helsingin tullipiirin sivuilta selvisi, että autoveroilmoituksen voi lähettää postitse eikä paikanpäällä tarvitse käydä.
Maanantaina lähetin tulliin paprut: kopiot ruotsin rekisteröintitodistuksista, del 1 ja 2, auton ostokuitin kopion, tullin auton yksilöintilomakkeen, taisin pistää myös tuon transportstyrelsenin lapunkin jossa ilmoitettu auton viennistä pois ruotsista suomeen ja Autovero ilmoituksen ja kopion auton käyttöönottoilmoituksesta. Sitten vain odottelemaan verolappua tullilta.
3 viikon päästä tuli lappeenrannan tullista maksu lappu autoverolle. Verot maksuun ja konttoria kohti. Konttorilla pelkkä auton maahantuontikatsastus (auto oli katsastettu ruostissa kesäkuussa josta laput tallessa joten ei vuosikatsastusta tarvittu.) Tässä kohtaa olisivat tarvinneet alkuperäistä del2 osaa myös transportstyrelsenin registrerings bevisetistä. No katsuri katsoi autosta alustanumerot ja täytteli osan papereista valmiiksi.
Tulostivat rekisteröintipaperit, joissa ei ollut omistajaa mutta auton tiedot, Rajoituksissa luki seuraava teksti: Ei oikeuta käyttämään liikenteessä ennen rekisteröintiä. Pitivät myös alkuperäisen osan registrerings beviset del 1. Samalla katsuri laittoi RETU kyselyn ruotsiin transportstyrelsenille, jolla varmistettiin auton omistajasuhteet koska minulla ei ollut alkuperäistä del2 osaa mukana. Sanoivat että kestää ehkä päivän tai kaksi saada vastaus ja kun kaikki on kunnossa, pääsen hakemaan kilvet. No seuraavana päivänä soitto että kilpiä hakemaan konttorilta kun olivat saaneet vastauksen.
Kannattaa muuten katsoa vähän missä tekee auton maahantuontikatsastuksen. A-katsastus veloittaa 232 euroa ilman vuosikatsastusta ainakin täällä pks. seudulla, kehän autokatsastuksessa se maksoi 140 euroa! Tuohon sitten päälle rekisteröinti ja kilpimaksut 32 euroa. Kilpiä tai tullipapereita en lähettänyt transportstyrelseniin koska trafilta menee aina koontitiedot ruotsista tuoduista autoista, joten ruotsin kilvet jää muistoksi.
Blocketista hain parin viikon ajan hintaluokkaa ja yksilöitä, päädyin että helpoin hakea tukholman alueelta jolloin selviäisin yksin hakureissusta päivässä. No loppupeleissä löysin 3 sopivaa yksilöä joiden omistajien kanssa tuli puhuttua puhelimessa ja sovittua alustavasti tapaamisesta.
Norweigianilta lentolippu Arlandaan perjantai aamuksi (ke tilattuna maksoi 60 eskoa). Veli heittämään aamulla lentokentälle. 7 aamulla arlandassa josta junalla ja bussilla ensimmäistä autoa katsomaan (yksityinen myyjä). Bussi ja junareitit autoille olin katsastanut sekä arlandan lentokentän sivuilta että http://www.sl.se.
9-10 aikaan ekan auton koeajo, jossa huomasin että ei ahda ainakaan tasaisesti, muuten siisti. Seuraava auto noin 10 km päässä joten kylmästi ehdottamaan että saisiko lähteä tällä katsomaan seuraavaa autoa. No lupa tuli ja lähdin ensimmäisellä autolla toista katsomaan ("jobbari myyjänä"). No toinen auto 10000kr kalliimpi kuin ensimmäinen, mutta huomattavasti vähemmän ajettu ja paremmassa kunnossa. Kulki iloisemmin ja auto dokumentit ja huoltokuitit vahvistivat katsastuslappuineen auton kilometrit.
Lyötiin kättä päälle ja mentiin jobbarin kotiin tekemään kauppakirjoja. Täytettiin registrerings beviset del2 joka jäi myyjälle (siihen merkintä exportista suomeen), sain tosin kopion siitä, rekisteriotteen ensimmäisen osan mukaan sekä kuitin auton ostosta. Samalla täytettiin 2 kpl Transportstyrelsenin Anmälan om avregistrering vid export av svensk registrerat fordon inom EU/EES papereita. Tämän ja luovarin 2 osan myyjä lähetti kaiketi Transportstyrelseniin. Rahat siirsin tilisiirrolla kaverin koneelta nettipankissa. Auto oli Avstäld tilassa eli seisonnassa.
Kaupanteon jälkeen soitin suomeen Tapiolaan ja sain pienen nikottelun jälkeen autoon liikennevakuutuksen päälle auton valmistusnumeron perusteella. (Olisi kuulemma pitänyt tehdä oikeasti jo suomessa, mutta mistäs tiesin minkä autoista ostan...) En ollut kuitenkaan ajanut autolla metriäkään kun sen olin ostanut.
Seuraavaksi ajoin auton kilpineen päivineen satamaan viikkarin terminaaliin tukholman keskustaan (Myyjä sanoi että jos poliisi pysäyttää niin sanot vaan että olet juuri ostanut sen...). Myyjä halusi, että lähetän kilvet ja todistuksen auton tuonnista maahan suoraan transportstyrelsenille kun pääsen Suomeen. (Myyjällä ei juokse vakuutukset ja verot kunnes auto on poistettu ruotsin reksteristä kun se on seisonnassa.) Auto satamaan ja oluselle/ syömään vanhaan kaupunkiin. Lautan otin turkuun joka lähtisi klo 20 paikallista aikaa.
Aamulla lautasta auto ulos ja tulliin täyttämään käyttöönotto ilmoitus. Ilmoitukseen sain leimat ja tällä leimatulla paperilla sekä ruotsin rekkarin del1 osalla sain 3kk ajoaikaa kunhan tekisin autoveroilmoituksen 5 päivän sisällä. Autoveroilmoitus käskettiin tekemään Helsinkin tullipiiriin. Helsingin tullipiirin sivuilta selvisi, että autoveroilmoituksen voi lähettää postitse eikä paikanpäällä tarvitse käydä.
Maanantaina lähetin tulliin paprut: kopiot ruotsin rekisteröintitodistuksista, del 1 ja 2, auton ostokuitin kopion, tullin auton yksilöintilomakkeen, taisin pistää myös tuon transportstyrelsenin lapunkin jossa ilmoitettu auton viennistä pois ruotsista suomeen ja Autovero ilmoituksen ja kopion auton käyttöönottoilmoituksesta. Sitten vain odottelemaan verolappua tullilta.
3 viikon päästä tuli lappeenrannan tullista maksu lappu autoverolle. Verot maksuun ja konttoria kohti. Konttorilla pelkkä auton maahantuontikatsastus (auto oli katsastettu ruostissa kesäkuussa josta laput tallessa joten ei vuosikatsastusta tarvittu.) Tässä kohtaa olisivat tarvinneet alkuperäistä del2 osaa myös transportstyrelsenin registrerings bevisetistä. No katsuri katsoi autosta alustanumerot ja täytteli osan papereista valmiiksi.
Tulostivat rekisteröintipaperit, joissa ei ollut omistajaa mutta auton tiedot, Rajoituksissa luki seuraava teksti: Ei oikeuta käyttämään liikenteessä ennen rekisteröintiä. Pitivät myös alkuperäisen osan registrerings beviset del 1. Samalla katsuri laittoi RETU kyselyn ruotsiin transportstyrelsenille, jolla varmistettiin auton omistajasuhteet koska minulla ei ollut alkuperäistä del2 osaa mukana. Sanoivat että kestää ehkä päivän tai kaksi saada vastaus ja kun kaikki on kunnossa, pääsen hakemaan kilvet. No seuraavana päivänä soitto että kilpiä hakemaan konttorilta kun olivat saaneet vastauksen.
Kannattaa muuten katsoa vähän missä tekee auton maahantuontikatsastuksen. A-katsastus veloittaa 232 euroa ilman vuosikatsastusta ainakin täällä pks. seudulla, kehän autokatsastuksessa se maksoi 140 euroa! Tuohon sitten päälle rekisteröinti ja kilpimaksut 32 euroa. Kilpiä tai tullipapereita en lähettänyt transportstyrelseniin koska trafilta menee aina koontitiedot ruotsista tuoduista autoista, joten ruotsin kilvet jää muistoksi.