Minulla on jo jonkinlainen runko olemassa josta voisi lähteä liikkeelle.
Löytyyko kiinostusta?
Alla artikkeli jossa kerrotaan Tullin kärsimästä viimeisimmästä oikeus-tappiosta:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tull ... lituksessa
Tässä on mun löytämä runko valitukselle josta meinasin lähteä liikkeelle:
Oikaisuvaatimus:
Autoverotuspäätöksessä on käytetty autoveroprosenttia 34,90 %. (tämä on tapauskohtainen)
Vaadin "Lappeenrannan" tullia selvittämään todellisen autoveroprosentin, millä vastaavia uusia autoja on verotettu 25.1.1999 rekisteröitäessä ne ensi kertaa uusina Suomeen.
Vaadin autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään tätä todellista autoveroprosenttia.
Mikäli Lappeenrannan tulli ei pysty määrittelemään ym. todellista autoveroprosenttia, vaadin toissijaisesti autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään ns. keskimääräistä ja aikanaan yleisesti käytettyä 29 % arvoa.
Vaadin lisäksi liikaa kannetun autoveron palautettavaksi korkoineen.
Perustelut oikaisuvaatimukselle:
Unionin tuomioistuimen tuomio 7.4.2011 asiassa C 402/09.
SEUT 110 artikla.
Henkilöautot on verotettu Suomessa vuoden 2008 alusta lähtien ympäristöperustaisella, ominaishiilidioksidipäästöjen tai laskennallisten ominaishiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvällä veroprosentilla riippumatta siitä, milloin ajoneuvo on otettu ensi kertaa käyttöön.
Suomen nykyisen autoverolain sitominen ominaishiilidioksidipäästöihin on täysin mahdollista. Mutta ilmiselvästi vaarana on, että ulkomailta Suomeen käytettynä tuodulle autolle saatetaan määrätä autoveroa enemmän, kuin on Suomessa jo markkinoilla olevan samanlaisen auton hintaan sisältyvä autoveron jäljellä oleva määrä. Näin on ilmiselvästi käynyt tässä tapauksessa.
Tuomion C 402/09 mukaan autolle saa määrätä ympäristöveron, mutta se ei saa olla suurempi kuin maassa jo olevien autojen hintaan sisältyvien verojen kokonaismäärä. Muussa tapauksessa laki ja hallinnolliset määräykset ovat syrjiviä. Kilpailun tulee olla vapaata ja riippumatonta siitä, mistä kuluttaja autonsa hankkii.
SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot. Tällä perustamissopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta.
Kouvolan HaO 5.2.2013 13/0086/2
Diaarinumero: 00691/12/8301
Taltionumero: 13/0086/2
Antopäivä: 5.2.2013
Autovero
Veroprosentti
Syrjintäkielto
Diaarinumero: 00691/12/8301
Taltionumero: 13/0086/2
Antopäivä: 5.2.2013
Oikeuskysymyksenä asiassa oli, muodostuuko vuonna 2010 käytettynä Suomeen tuodun vuonna 1999 käyttöönotetun Jaguar-merkkisen ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus syrjiväksi Suomessa vuonna 1999 ensirekisteröityihin ajoneuvoihin verrattuna.
Samanikäisen Suomessa ensirekisteröidyn ajoneuvon veroprosentti on määritelty vuonna 1999 voimassa olleen autoverolain (1482/1994) mukaan auton hankinta-arvoon perustuen. Autoverolain 6 a §:n (266/2003) mukaan ennen vuotta 2003 valmistetun, käytettynä verotettavan henkilöauton veron osuus on 29 prosenttia bensiinikäyttöisen ajoneuvon verotusarvosta, jos mallikohtaista veroprosenttia ei ole julkistettu. Jaguar-merkkisten henkilöautojen historiallisia veroprosentteja ei ole julkistettu. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei niin sanotun keskimääräisen 29 %:n veron osuuden soveltaminen käytetyn ennen vuotta 2003 käyttöön otetun ajoneuvon verotuksessa ole syrjivää, jos Tullihallitus ei ole julkaissut kyseiselle ajoneuvomallille tietoa historiallisista veroprosenteista.
Hallinto-oikeus katsoi, että hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus muodostuu syrjiväksi vuonna 1999 voimassa olleen lain aikana ensirekisteröityihin vastaavanlaisiin ajoneuvoihin verrattuna. Tässä tapauksessa syrjimättömänä veron osuutena on pidettävä laissa 266/2003 määriteltyä 29 prosenttia.
Äänestys 2-1. Vähemmistöön jääneen jäsenen mukaan valitus olisi hylättävä. Tätä autoveroasiaa ei voida ratkaista pelkästään käytettyä veroprosenttia tutkimalla. Ratkaisevaa on, onko nyt kannettu veron määrä syrjivä siihen nähden, mitä vastaavasta autosta olisi kannettu veroa vuonna 1999. Asiassa ei voi vakuuttua siitä, että tämä jo vuoden 2008 alusta voimassa ollut hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverolaki olisi mitenkään syrjivä. Tämä ympäristövero ei tee muista jäsenvaltioista ostettujen käytettyjen autojen liikenteeseen päästämistä Suomessa yhtään vähemmän houkuttelevaksi kuin ennen tätä oli tilanne.
Lainkohdat:
Autoverolaki (1482/1994) 6 §
Autoverolaki (266/2003) 6 a §
Autoverolaki 6 §
Sopimus Euroopan unionin toiminnasta 110 artikla