Kävin tänään näyttämässä konttorilla 9-3 Cab vm. 2005 Ameriikan versiota. Hylsyhän siitä tuli - tietysti.
Inssi kertoo, että kuskin oven pielestä puuttuu tarrasta akselipainot, eikä EU-tyyppihyväksyntää löydy. Tarrassa onkin itseasiassa pelkästään "Saab, made in Sweden ja VIN".
Inssi meinasi, että vastaavuustodistus pitäisi hankkia, ja arveli, että koska valmistajaa ei ole enää olemassa, niin kelpaisi vaikka itse stanssattu akselipainolappu, jos ne painot saa jostain selville
Onko kokemusta vastaavanlaisen rekisteröintikatsastuksesta?
Viimeksi muokannut peinu, Ti Helmi 17, 2015 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olisit kysynyt ennen katsastusta niin olisin kertonut, että on hyvin laitonta ja nuhdeltavaa tilata (englannista) uusi tyyppikilpi, jossa on myös e-hyväksyntä. Mutta koska näin ei saa tehdä ja nyt se on jo myöhäistä niin vaihtoehdoksi jää tilata Virosta tai Tüv:ltä vastaavuustodistus. Viron firma lupaa sen autoon kuin ja Tüv:ltä löytyi ainakin -04 malliin, joten en näe mitään estettä etteikö löytyisi myös -05 malliinkin. Kolmas vaihtoehto on viedä auto Saksaan Dekralle, jossa testaavat ko. asiat. Tämän hintaa en tiedä, mutta eiköhän siitä jollakin tuhat lappusella selviä
Ko. todistus käsittää kaksi A4-paperia hintaan ~600€. Paperit oli ainakin minulla tulostettu suht paksulle paperille, joten ei suinkaan jäänyt tunnetta, että ihan turhasta olisi maksanut... Nuo kupongit ovat runkonumerokohtaisia, joten kaverin autosta et pääse hyödyntämään. Sisällöltään niistä selviää mm. päästöt (pakokaasu ja äänet), jarrut, alleajosuojat, bensatankin kelvollisuus yms. erityisen tärkeitä asioita, joilla voidaan todeta, että auto kelpaa myös tänne eurooppaan tieliikennekäyttöön. Ng9-3:n tapauksessa onneksi valoista ja ikkunoista löytyy myös E-hyväksynnät (en ole varma tarvitaanko noita nykyään, muistelen että jotain muutoksia tuli).
Netti-ilmoituksen mukaan tekevät tilauksesta tarramallin tyyppikilpiä, en muista enää firman nimeä. Villinä veikkauksena voisin kuvitella, että mikä tahansa tarrapaja kykenee tuohon. Alkuperäisestä kilvestä vaan tarkka kuva, tarvittava E-hyväksyntäkoodi eu-mallisesta autosta ja sitten vaan pyytää naittamaan nuo sopivasti yhteen uuteen tarraan. Katsastuksen aikana voikin sitten olla hyvin hämillään, että autossa on sekä E-hyväksyntä että ameriikan hyväksynnät tai ainahan voi ameriikan tarran irrottaa. Tämä edelleenkin siis vain kilpailu- ja näyttelykäyttöön... Hyvin nuhdeltavaa ja rikollista käyttää tieliikenteessä.
Mulla on muuttoautona tuotu SC 2.0T 2007. Muuttoautoissa riittää DOT ja vastaavat hyväksynnät. Eli ei siltä osin auta. Rekisteröintikatsastuksessa auto ajettiin vaa'alle. Se on hassu, ettei sitä voi tehdä tässä tapauksessa.
Kannattaa katsoa aika tarkkaan nuo säännöt esim. overdrive foorumilta. Niitä on hieman löysennetty 2011 s.e. esim. CE merkintää laseissa ei tarvita. No Saabissa ne olisi. Valitettavasti CoC taitaa olla pakko. Vaa'alle ajo olisi liika helppoa.
Laita kunnon ohjeet tänne, kiitos. tämä kiinnostaa, kun on joitain tuonti-ideoita.
Voittaa mennen tullen tylsän "kävele suomalaiseen autokauppaan ja osta sieltä rivistä haluamasi...
Jos olisi ollut aikaa, ideoita, enemmän kokemusta ja sopivat tarrapajat tiedossa niin olisi varmaan tullut minun autosta tuollainen näyttelyauto.
EDIT:
Peinu: syynäsittekö tarkkaan kuskin oven ympäristön sen massatarran varalta? Minulla se olikin loppuviimeksi kuskin ovessa eikä muiden lappujen seurassa B-pilarin tyvessä. Löytyi siis oven pohjapellin suorasta osasta, sieltä sisäpuolen taka-alanurkan kolmiosta.
Nuo massat sai sitten pyytämällä sisällytettyä myös vastaavuustodistukseen, mutta ne perustuivat autosta löytyneesen kilpeen, eli tämä seikka ei sinänsä ratkaise ongelmaa jos massat puuttuvat kokonaan.
Sen massakilven varmaan saa kyllä Saulin poppoon kautta, itellä jä tämä lopulta kokeilematta kun ei tarvinnut.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kiitti vinkistä. Sieltähän ne massat löytyivät oven takareunasta.
Tüv Nordilta Heka:
Moi,
Kyseessä tosiaan USA:n vuientimalli,nyt tarvitsisi löytyä sellainen tarra ,jossa painot jne sekä moottoritilan emission control-tarra ja vielä kopio edellisen maan rek.otteesta,niin näkisin tarvitseeko päästöjä todistukseen vai onko Californian CARB/ULEV päästöt,jotka jkelpaavat Suomessa ja todistus on edullisempi.Etsi nuo ja lähetä,niin tiedetään lisää.
"Todistus saadaan,mutta ,jollei konehuoneesta (voi olla konepellissäkin) löydy emission control taraa,niin joudutaan ottamaan todistus päästöillä hinta 590,-€ + alv =731,60€ ,ja co2 arvoa ei voi tuon hirschin perusteella kirjoittaa,jos meillä on testattu arvo,niin se tulee todistukseen,mutta usein usa-mallit joudutaan verottamaan painon mukaan,koska ei co2-arvoa saatavilla.Etsi vielä jos löydät emission control-tarran,koska säästäisi n.350,-€."
Se, että pitääkö tuo Emission Control-tarrakin vielä löytyä, niin on kysymysmerkki.
Oiskohan se tuo etupellissä vasemmanpuoleinen mustavalkoinen?
Tuolla dokkarissa lukee, että listattu auto on liittovaltiossa hyväksytty ja täyttää Kalifornian päästövaatimukset. Luokka ULEV = Ultra-Low-Emission Vehicle
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
On se hienoa että vielä 2010-luvun Suomessa jonkun tarran olemassaolo ratkaisee tällaisia asioita.
Onhan tämäkin toki jotain kehitystä itänaapurin toimintaan verrattuna. Siellähän vaaditaan edelleenkin erinäköisiin yritysten asiakirjoihin yrityksen pyöreä leima. Ilman pyöreää leimaa on suomalaisenkin firman turha yrittää tehdä Venäjällä mitään.
Onnea nyt kuitenkin peinulle asian ratkeamisesta ja vielä edullisemmalla tavalla.
Kyllä jännitti viime tippaan, kunnes rekisteröintikatsastustodistus oli kädessä.
Loppupeleissä _juuri tähän autoon_ yksilöidyt todistukset kelpasivat, mutta yleiset hyväksynnät eivät.
Kelpaa:
Runkonumerolla varustettu Hirschin viritodistus, jossa melut, kilowatit ja EU-hyväksyntä päästöille.
Autossa olevat tehtaan tarrat. Tässä täpäauksessa kuskin oven takareunassa olleet akselimassat ja inssin sanoin FMV, eli maininta "This vehicle conforms to all applicable Federal Motor Vehicle Safety..." VIN-numerolla maustettuna.
Eli nämä ylläolevat dokumentit lisättynä Trafin sovellusohjeeseen ja siinä vielä tarkemmin kappaleeseen: "I – Yhdysvaltalaisten, japanilaisten, korealaisten tai kanadalaisten
mallivuotta koskevien vaatimusten täyttyminen
Suurina sarjoina yhdysvaltalaisille, japanilaisille, korealaisille tai kanadalaisille
markkinoille valmistetun ajoneuvon katsotaan täyttävän vaatimukset,
kun ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat
vaatimukset. "
Kuskin oven tarra siis vahvisti edellisen, mutta näiden lisäksi pitää vielä löytyä hyväskyntä päästöistä ja meluista, johon tuo Hirschin todistus tuli avuksi.
Inssille ei kelvannut Californian päästötodistus autotyypille, koska siinä ei ollut ajoneuvon yksilöintiä. Jos olisi ollut "Emission Control"-tarra lukkopellissä, niin se olisi yksilöinyt auton . Tuon tarran olisin saanut kyllä tilattua osoitteesta: http://www.jimellissaabparts.com/produc ... 60905.html , mutta onneksi Hirschin todistuksen myötä tuo tarra siis tarpeeton.
Kiitämme:
Tüv Nordic, Heka Peltolan konsultatiivista asennetta. Ei väkisin rahastusta vaan neuvovaa palvelua.
Ei rahanmenoa CoC-, vastaavuustodistusten ja muiden hankintaan
Meidän Katsastus - katsastusasemaa Jyväskylän Vasarakadulla
Hirschin viri ja 18" vanteet rekisteröintikatsastustodistukseen ilman eri kulua.
Saab Centralin amerikkalaisveljiä tarran metsästyksessä ja Californian hyväksyntätodistuksen etsinnässä.
Moitimme:
Valtiovallan ohjeistusta.
paljon käytettyä aikaa surffailun suhteen. Esim. jos tuo linkittämäni Trafin soveltamisohje olisi jotenkin löydettävissä ,niin aika paljon vähemmällä olisi päästy. Nyt sain sen Hekalta.
Ja vielä lopuksi itse todistus
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mielestäni seuraava katsastus on oikein, voin kyllä olla väärässäkin.
Käyttöönottopäivä on hullusti pari vuotta myöhässä tai sitten auto ei ole usassa käytössä. Toisaalta eipä tuo taida mihinkään vaikuttaa (muuta kuin katsastusajankohtaan).
Et siis tarvinnut mitään todistusta bensatankista, alleajosuojista yms.?
Rekisteröintikatsastus vastaa määräaikaiskatsastusta, jos sen yhteydessä on suoritettu määräaikaiskatsastusta vastaava kunnon tarkastus tai jos todetaan, että toisessa ETA-valtiossa on enintään 6 kk ennen katsastusajankohdan päättymistä suoritettu määräaikaiskatsastusta vastaava kunnon tarkastus.
Esimerkki 1:
Jos henkilöauton kunnon tarkastuksen sisältänyt rekisteröintikatsastus on suoritettu 20.12.2010 ja käyttöönottopäivämäärä on 10.5.2001, on auto määräaikaiskatsastettava seuraavan kerran viimeistään 10.5.2012.
Esimerkki 2:
Jos henkilöauton kunnon tarkastuksen sisältänyt rekisteröintikatsastus on suoritettu 10.5.2011 ja käyttöönottopäivämäärä on 20.11.2001, on auto määräaikaiskatsastettava seuraavan kerran viimeistään 20.11.2011.
Jos tuossa on liettualainen katsastus voimassa kesään asti, niin silloinhan ei rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ole tehty tuota kunnon tarkistusta, ja seuraava katsastus on kesällä 2015. Sitä en sitten tiedä pitäisikö tuossa "edellinen katsastus suoritettu" -kohdassa lukea se liettualainen katsastusajankohta.