Sivu 1/4

Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Pe Elo 12, 2016 18:00
Kirjoittaja timpetti
Terve!

Saksanmaalta löytyi sopiva auto, ja nyt näyttää siltä että bisnesreissun yhteydessä sen saattaisi sieltä jopa käydä kättelemässä.
En vaan ole koskaan autoa sieltä hakenut aiemmin.

Tiedossa on, että jos kauppakirja tehdään, pitää hakea kilvet (jostain?) ja maksaa joitain virastomaksuja sinne? Ilmeisesti on kilvissä vaihtoehtoja, että saisi jopa sellaiset joilla voi ajaa Suomessakin veron maksuun asti? Ilmeisesti myös vakuutus sisältyy näihin?
Onko jotain jota myyjä voi valmiiksi täyttää/hoitaa?

Eli, jos joku konkari voisi valaista prosessia, olisin hyvin kiitollinen.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Pe Elo 12, 2016 20:41
Kirjoittaja AZP
Viime kerrasta on jo 9 vuotta, joten moni asia on voinut jopa Saksassa kehittyä. Lisäksi omat kolme hakuani olen tehnyt Baijerissa, enkä tiedä onko osavaltiokohtaisia eroja. Oikaiskaa siis nuoremmat autonhakijat jos on tarve.

Myyjä voi hoitaa koko rekisteröimisprosessin ilman ostajan läsnäoloa, joku henkkarikopio ja kotiosoite jne. tarvitaan, mutta käytännössä ei pitäisi olla estettä sille että auto on paikalle saapuessasi siirtokilvissä ja nimissäsi. Edellyttää tietenkin että myyjä on saanut riittävät vakuudet (lue: rahaa) jotta luottaa kauppojen syntyvän.

Autokauppa ei onnistu yleensä viikonloppureissulla ellei rekisteröintiä tehdä etukäteen, tai autoa saada laivaan ilman saksalaisia siirtokilpiä (esim hinurilla tai myyjän omistamilla koekilvillä) koska konttorit on auki vain virka-aikaan. Saksalaiseen tapaan ne voivat olla auki myös vaikka tiettynä viikonpäivänä vain puoleenpäivään ja varsinkin eteläisessä Saksassa on paljon meille vieraita pyhäpäiviä. Jonoa voi olla, ja varmuutta siitä että asia hoituu vielä samana päivänä ei välttämättä ole, ellei ole ajoissa liikenteessä.

Kaksi kertaa itselläni liike hoitanut rekisteröinnin ilman minua, kerran olen ollut mukana konttorilla ja kilpiä teettämässä. Meni muistaakseni niin, että ensin tehtiin konttorilla paperitöitä, saatiin todistus rekisteritunnuksesta, sen kanssa naapuriin kilpipajalle teettämään peltikilvet ja lopuksi vielä konttorille viimeistelemään rekisteröinti.

Rekistetöinnin yhteydessä ostetaan autoon lyhytaikainen (tyyliin 1, 2 tai 4 vkoa) liikennevakuutus, jonka päättymispäivä merkataan kilpiin punaiselle pohjalle. Sinä päivänä on sitten hyvä olla auto laivassa viimeistään. Suomessa saa ajaa saksan siirtokilvillä ja vakuutuksella siihen päivään asti. Jos veropäätöstä ei ole siihen mennessä kuulunut ja suomen kilpiä siten saatu, pitää hakea siirtolaput jos autoa aikoo ajaa.

Maksuja menee Saksassa rekisteröinnistä, vakuutuksesta ja kilpipajalle.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Elo 18, 2016 15:39
Kirjoittaja peinu
Tuohon Suomen päähän saapumisesta vielä tarkennus.

Tee kännykällä maahantuonti-ilmoitus. Hanki suomalainen vakuutus. Ajele saksalaisilla kilvillä. SUomalaisen vakuutuksen bonukset onnistuu siirtämään uuteen autoon vasta kun niissä on suomalaiset kilvet.

Nykyään ei siirtokilpiä enää tarvita jos autossa on jotkut jossain rekisteröidyt kilvet paikallaan, mukaanlukien ulkomaiset siirto/export-kilvet, jotka olet maahantuloilmoituksessa ilmoittanut.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Ti Elo 23, 2016 13:43
Kirjoittaja timpetti
Kiitos vastauksista!
Jatkokysymys; entä jos laitan asiamiehen hakemaan auton minulle, onko se edes mahdollista byrokraattien silmissä?

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Elo 25, 2016 15:52
Kirjoittaja peinu
Laita valtakirja kaverille mukaan, niin voi tehdä kaupat suoraan sun nimiin.

tämmönen lölytyi pikku googlaamalla. Itselleni on kaveri tuonut kaksi autoa Saksasta saman tyyppisellä.

VOLLMACHT

Hiermit bevollmächtige ich

Matti Matikainen (valtuuttaja)
Mallitie 13 A 2
00100 Helsinki
Finnland

Herrn Kalle Kauppamies (valtuutettu)
Kauppakuja 2
00100 Helsinki
Finnland

ein Kraftfahrzeug in meinem Auftrag zu kaufen und den Kaufvertrag und für die Zulassung des KFZ bzw. sonstigen für die Überführung des KFZ notwendigen Dokumente zu unterschreiben.

Helsinki 02.01.2006

Matti Matikainen

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Elo 25, 2016 16:04
Kirjoittaja timpetti
peinu kirjoitti:Laita valtakirja kaverille mukaan, niin voi tehdä kaupat suoraan sun nimiin.

tämmönen lölytyi pikku googlaamalla. Itselleni on kaveri tuonut kaksi autoa Saksasta saman tyyppisellä.

VOLLMACHT

Hiermit bevollmächtige ich

Matti Matikainen (valtuuttaja)
Mallitie 13 A 2
00100 Helsinki
Finnland

Herrn Kalle Kauppamies (valtuutettu)
Kauppakuja 2
00100 Helsinki
Finnland

ein Kraftfahrzeug in meinem Auftrag zu kaufen und den Kaufvertrag und für die Zulassung des KFZ bzw. sonstigen für die Überführung des KFZ notwendigen Dokumente zu unterschreiben.

Helsinki 02.01.2006

Matti Matikainen
Hienoa, kiitos tästä!

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: La Elo 27, 2016 20:47
Kirjoittaja Coltti
peinu kirjoitti:Hanki suomalainen vakuutus. Ajele saksalaisilla kilvillä. SUomalaisen vakuutuksen bonukset onnistuu siirtämään uuteen autoon vasta kun niissä on suomalaiset kilvet.
Ainakin Ifiltä saa puhelimitse ostettua auton VIN-numerolla millasen vakuutuksen tahtoo, myös bonukset saa siirrettyä.
Kilvistä eivät kysele.
Muiden yhtiöiden käytännöistä en tiedä.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Su Elo 28, 2016 17:12
Kirjoittaja mestari
kannattaa ainakin se kasko vetäistä siihen jos maantietä on siellä päässä se 1000 km kuten yleensä on ollut.. sitten suomen puolelle kun pääsee niin sen voikin taas perua :D

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Ke Elo 31, 2016 07:38
Kirjoittaja timpetti
Juu vakuutukset pitää soitella kun on kättä lyöty päälle. Kaskolla mennään varmaan jatkossakin..

Sitten; onko olemassa Saksan Trafin sivua mistä pystyisi kyselemään auton tähänastiset rekisterimerkinnät?

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Ma Syys 05, 2016 08:44
Kirjoittaja nittifemma
Jokin pieni muutos taisi tulla Saksan pään prosessiin jokin aika sitten.

Olikohan jotenkin näin:
Siirtokilpiä varten tarvitaan aina edellisen katsastuksen todistus, jonka saa tarvittaessa konttorilta (ellei sitä auton papereissa ole)

Korjatkaa ne joilla on tuoretta kokemusta

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Loka 06, 2016 00:47
Kirjoittaja ahietalahti
Saksasta ei saa enää tuotua ajamalla katsastamatonta autoa, ennen katsastus piti olla voimassa vain punaista kilpeä haettaessa (export kilpi). Lisäksi keltaisia kilpiä (ns. saksan siirtokilpi) ei saa enää ostettua ennenkuin tietää minkä auton ostaa. Ennen sai ja se helpotti ostoprosessia. Mutta keltainen kilpi ei ole vientikilpi vaan juuri se siirtokilpi. punainen kilpi on vientikilpi. Lisäksi virastot ja kilpipajat on auki ihan ihmeellisinä aikoina. Esim. auki ma 13-15 ti kiinni ke 9-12 jne.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Loka 06, 2016 11:49
Kirjoittaja timpetti
Juuh, auto on Suomen kamaralla ja homma hoidettu siihen malliin, että enää veropäätös ja Suomen kivlet odotella. Auto oli katsastettu, mikä tietty helpotti prosessia.. Punaset kilvet otin ja ajattelin etten autolla sitten ajele (jos kilpien "leima" loppuu) ennenkuin saa ne finskit kiinni. Hommana oli pirun kivuton loppuviimen koko ruljanssi. Paperihommat oli hoidettuna ja kilvet hommattuna alle puolentoista tunnin.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: To Loka 06, 2016 22:28
Kirjoittaja peinu
Tullista annettiin ymmärtää, että verotusta odotellessa on ihan sama mitkä kilvet autossa on, kunhan vaan vakuutus on voimassa ja maahantuloilmoitukseen laittaa saman tunnuksen mikä autossa on kiinni.

Eli ei tarviis olla mitään voimassa olevia kilpiä. Varmaan kelpaisi omavalmisteetkin :)

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 21:09
Kirjoittaja VKe
Uutta Kauppalehteä luin.

Toimittaja oli itselleen auton käynyt Saksasta hakemassa ja luonnollisesti säästyi euroja mukava summa.

Se mikä uutisessa ihmetytti oli se ettei merkkiliikkeestä ostettaessa ollut mahdollista koeajaa autoa ennen ostoa? Uutisessaan toimittaja kirjoitti tuon olevan aika tavallista. Ostettava auto oli vuoden vanha auto.

Myyjä oli Cloppenburg eli BMW-merkkidiileri.

Re: Saksasta auto->prosessi?

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 21:43
Kirjoittaja AZP
Kymmenisen vuotta sitten kun 3-vuotiasta Mersua Daimlerin palatsista Münchenissä ostin, niin koeajo kyllä järjestyi. Sitten kun koeajettu yksilö ei ollutkaan jostain syystä mieluinen, halusin koeajaa toista, samanikäistä ja -mallista autoa. Myyjä oli vähän sitä mieltä, että miksi sitäkin pitää nyt koeajaa, juurihan samanlaista ajoit?

Vähän sellanen fiilis jäi, että saksalainen merkkiliike suhtautuu noihin nuoriin käytettyihin kuin uusiin autoihin, eli koeajo on automallin ominaisuuksien testaamista varten, ostettava yksilö on sitten kyseisen mallin yksi edustaja.

Häkkijobbareiden kanssa kun olen kauppaa käynyt, niin aina on koejao ollut luonnollinen osa kaupantekoa.