Saksasta auto->prosessi?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Terve!

Saksanmaalta löytyi sopiva auto, ja nyt näyttää siltä että bisnesreissun yhteydessä sen saattaisi sieltä jopa käydä kättelemässä.
En vaan ole koskaan autoa sieltä hakenut aiemmin.

Tiedossa on, että jos kauppakirja tehdään, pitää hakea kilvet (jostain?) ja maksaa joitain virastomaksuja sinne? Ilmeisesti on kilvissä vaihtoehtoja, että saisi jopa sellaiset joilla voi ajaa Suomessakin veron maksuun asti? Ilmeisesti myös vakuutus sisältyy näihin?
Onko jotain jota myyjä voi valmiiksi täyttää/hoitaa?

Eli, jos joku konkari voisi valaista prosessia, olisin hyvin kiitollinen.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Viime kerrasta on jo 9 vuotta, joten moni asia on voinut jopa Saksassa kehittyä. Lisäksi omat kolme hakuani olen tehnyt Baijerissa, enkä tiedä onko osavaltiokohtaisia eroja. Oikaiskaa siis nuoremmat autonhakijat jos on tarve.

Myyjä voi hoitaa koko rekisteröimisprosessin ilman ostajan läsnäoloa, joku henkkarikopio ja kotiosoite jne. tarvitaan, mutta käytännössä ei pitäisi olla estettä sille että auto on paikalle saapuessasi siirtokilvissä ja nimissäsi. Edellyttää tietenkin että myyjä on saanut riittävät vakuudet (lue: rahaa) jotta luottaa kauppojen syntyvän.

Autokauppa ei onnistu yleensä viikonloppureissulla ellei rekisteröintiä tehdä etukäteen, tai autoa saada laivaan ilman saksalaisia siirtokilpiä (esim hinurilla tai myyjän omistamilla koekilvillä) koska konttorit on auki vain virka-aikaan. Saksalaiseen tapaan ne voivat olla auki myös vaikka tiettynä viikonpäivänä vain puoleenpäivään ja varsinkin eteläisessä Saksassa on paljon meille vieraita pyhäpäiviä. Jonoa voi olla, ja varmuutta siitä että asia hoituu vielä samana päivänä ei välttämättä ole, ellei ole ajoissa liikenteessä.

Kaksi kertaa itselläni liike hoitanut rekisteröinnin ilman minua, kerran olen ollut mukana konttorilla ja kilpiä teettämässä. Meni muistaakseni niin, että ensin tehtiin konttorilla paperitöitä, saatiin todistus rekisteritunnuksesta, sen kanssa naapuriin kilpipajalle teettämään peltikilvet ja lopuksi vielä konttorille viimeistelemään rekisteröinti.

Rekistetöinnin yhteydessä ostetaan autoon lyhytaikainen (tyyliin 1, 2 tai 4 vkoa) liikennevakuutus, jonka päättymispäivä merkataan kilpiin punaiselle pohjalle. Sinä päivänä on sitten hyvä olla auto laivassa viimeistään. Suomessa saa ajaa saksan siirtokilvillä ja vakuutuksella siihen päivään asti. Jos veropäätöstä ei ole siihen mennessä kuulunut ja suomen kilpiä siten saatu, pitää hakea siirtolaput jos autoa aikoo ajaa.

Maksuja menee Saksassa rekisteröinnistä, vakuutuksesta ja kilpipajalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuohon Suomen päähän saapumisesta vielä tarkennus.

Tee kännykällä maahantuonti-ilmoitus. Hanki suomalainen vakuutus. Ajele saksalaisilla kilvillä. SUomalaisen vakuutuksen bonukset onnistuu siirtämään uuteen autoon vasta kun niissä on suomalaiset kilvet.

Nykyään ei siirtokilpiä enää tarvita jos autossa on jotkut jossain rekisteröidyt kilvet paikallaan, mukaanlukien ulkomaiset siirto/export-kilvet, jotka olet maahantuloilmoituksessa ilmoittanut.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kiitos vastauksista!
Jatkokysymys; entä jos laitan asiamiehen hakemaan auton minulle, onko se edes mahdollista byrokraattien silmissä?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Laita valtakirja kaverille mukaan, niin voi tehdä kaupat suoraan sun nimiin.

tämmönen lölytyi pikku googlaamalla. Itselleni on kaveri tuonut kaksi autoa Saksasta saman tyyppisellä.

VOLLMACHT

Hiermit bevollmächtige ich

Matti Matikainen (valtuuttaja)
Mallitie 13 A 2
00100 Helsinki
Finnland

Herrn Kalle Kauppamies (valtuutettu)
Kauppakuja 2
00100 Helsinki
Finnland

ein Kraftfahrzeug in meinem Auftrag zu kaufen und den Kaufvertrag und für die Zulassung des KFZ bzw. sonstigen für die Überführung des KFZ notwendigen Dokumente zu unterschreiben.

Helsinki 02.01.2006

Matti Matikainen

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

peinu kirjoitti:Laita valtakirja kaverille mukaan, niin voi tehdä kaupat suoraan sun nimiin.

tämmönen lölytyi pikku googlaamalla. Itselleni on kaveri tuonut kaksi autoa Saksasta saman tyyppisellä.

VOLLMACHT

Hiermit bevollmächtige ich

Matti Matikainen (valtuuttaja)
Mallitie 13 A 2
00100 Helsinki
Finnland

Herrn Kalle Kauppamies (valtuutettu)
Kauppakuja 2
00100 Helsinki
Finnland

ein Kraftfahrzeug in meinem Auftrag zu kaufen und den Kaufvertrag und für die Zulassung des KFZ bzw. sonstigen für die Überführung des KFZ notwendigen Dokumente zu unterschreiben.

Helsinki 02.01.2006

Matti Matikainen
Hienoa, kiitos tästä!
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

peinu kirjoitti:Hanki suomalainen vakuutus. Ajele saksalaisilla kilvillä. SUomalaisen vakuutuksen bonukset onnistuu siirtämään uuteen autoon vasta kun niissä on suomalaiset kilvet.
Ainakin Ifiltä saa puhelimitse ostettua auton VIN-numerolla millasen vakuutuksen tahtoo, myös bonukset saa siirrettyä.
Kilvistä eivät kysele.
Muiden yhtiöiden käytännöistä en tiedä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannattaa ainakin se kasko vetäistä siihen jos maantietä on siellä päässä se 1000 km kuten yleensä on ollut.. sitten suomen puolelle kun pääsee niin sen voikin taas perua :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Juu vakuutukset pitää soitella kun on kättä lyöty päälle. Kaskolla mennään varmaan jatkossakin..

Sitten; onko olemassa Saksan Trafin sivua mistä pystyisi kyselemään auton tähänastiset rekisterimerkinnät?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Jokin pieni muutos taisi tulla Saksan pään prosessiin jokin aika sitten.

Olikohan jotenkin näin:
Siirtokilpiä varten tarvitaan aina edellisen katsastuksen todistus, jonka saa tarvittaessa konttorilta (ellei sitä auton papereissa ole)

Korjatkaa ne joilla on tuoretta kokemusta
-*-Elämä on-*-
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Saksasta ei saa enää tuotua ajamalla katsastamatonta autoa, ennen katsastus piti olla voimassa vain punaista kilpeä haettaessa (export kilpi). Lisäksi keltaisia kilpiä (ns. saksan siirtokilpi) ei saa enää ostettua ennenkuin tietää minkä auton ostaa. Ennen sai ja se helpotti ostoprosessia. Mutta keltainen kilpi ei ole vientikilpi vaan juuri se siirtokilpi. punainen kilpi on vientikilpi. Lisäksi virastot ja kilpipajat on auki ihan ihmeellisinä aikoina. Esim. auki ma 13-15 ti kiinni ke 9-12 jne.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Juuh, auto on Suomen kamaralla ja homma hoidettu siihen malliin, että enää veropäätös ja Suomen kivlet odotella. Auto oli katsastettu, mikä tietty helpotti prosessia.. Punaset kilvet otin ja ajattelin etten autolla sitten ajele (jos kilpien "leima" loppuu) ennenkuin saa ne finskit kiinni. Hommana oli pirun kivuton loppuviimen koko ruljanssi. Paperihommat oli hoidettuna ja kilvet hommattuna alle puolentoista tunnin.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tullista annettiin ymmärtää, että verotusta odotellessa on ihan sama mitkä kilvet autossa on, kunhan vaan vakuutus on voimassa ja maahantuloilmoitukseen laittaa saman tunnuksen mikä autossa on kiinni.

Eli ei tarviis olla mitään voimassa olevia kilpiä. Varmaan kelpaisi omavalmisteetkin :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Uutta Kauppalehteä luin.

Toimittaja oli itselleen auton käynyt Saksasta hakemassa ja luonnollisesti säästyi euroja mukava summa.

Se mikä uutisessa ihmetytti oli se ettei merkkiliikkeestä ostettaessa ollut mahdollista koeajaa autoa ennen ostoa? Uutisessaan toimittaja kirjoitti tuon olevan aika tavallista. Ostettava auto oli vuoden vanha auto.

Myyjä oli Cloppenburg eli BMW-merkkidiileri.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saksasta auto->prosessi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kymmenisen vuotta sitten kun 3-vuotiasta Mersua Daimlerin palatsista Münchenissä ostin, niin koeajo kyllä järjestyi. Sitten kun koeajettu yksilö ei ollutkaan jostain syystä mieluinen, halusin koeajaa toista, samanikäistä ja -mallista autoa. Myyjä oli vähän sitä mieltä, että miksi sitäkin pitää nyt koeajaa, juurihan samanlaista ajoit?

Vähän sellanen fiilis jäi, että saksalainen merkkiliike suhtautuu noihin nuoriin käytettyihin kuin uusiin autoihin, eli koeajo on automallin ominaisuuksien testaamista varten, ostettava yksilö on sitten kyseisen mallin yksi edustaja.

Häkkijobbareiden kanssa kun olen kauppaa käynyt, niin aina on koejao ollut luonnollinen osa kaupantekoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin