Sivu 1/1

mikä kyltti, vaatimuksenmukaisuusko?

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 13:52
Kirjoittaja gis
Niin aloin nyt vasta ihmettelemään, että kumpi noista nyt on se vaatimuksenmukaisuustodistus. Siis sekö pahvi-/paperitarra, jossa on polttoainetalouteen liittyviä arvoja ja jotain muutakin (mutta ei sitten kait niitä melutasojuttuja :evil: ), vaiko tuo metallilevy, jossa on arvoja tai mitä lie lukuja, joko pelkästään tai jaoteltuna mallikohtaisesti, siis esim. 2.0 tai 2.3 ja sitten toiset arvot CD tai CS:lle erikseen. Ja on jaoteltuna kolmeen eri kategoriaan, ensin kohta E4, sitten E5 ja lopuksi E11. Niin mikä tuo lienee, katsastusinssi ei sitä noteerannut mitenkään eli ei liene sitten tuo kaivattu todistus? Mutta mikä se sitten on?

Esim E4 kohdasta yksi rivi malliksi: 14R - 0284004 (tämä kohta oli ilman automallijaottelua)

Re: mikä kyltti, vaatimuksenmukaisuusko?

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 15:00
Kirjoittaja jus
gis kirjoitti:Ja on jaoteltuna kolmeen eri kategoriaan, ensin kohta E4, sitten E5 ja lopuksi E11. Niin mikä tuo lienee, katsastusinssi ei sitä noteerannut mitenkään eli ei liene sitten tuo kaivattu todistus?
Esim E4 kohdasta yksi rivi malliksi: 14R - 0284004 (tämä kohta oli ilman automallijaottelua)
Kuulostaa samanoloiselta tarralta kuin tämä:
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/saab90 ... age50.html

on se

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2005 15:52
Kirjoittaja gis
Joo samaa tarinaa, minulla ko. metallilevyn teksti on toisin kahdella palstalla ja päällä lukee tietty tonnari 1994. Kait se levy edes oli metallia? Hitsi kun KAIKKI olisi aina varmistettava...

mutta

Lähetetty: Ti Maalis 15, 2005 11:27
Kirjoittaja gis
siis mikä tuo kyltti on? Eikö kukaan tiedä?

tjaah

Lähetetty: Ti Maalis 15, 2005 18:24
Kirjoittaja gis
Tuo kommentti pistää selvittämään noiden koodien salakielen, menkööt sitten aikaa vaikka enempikin.... tosin aikaa rajaa hieman se, että SAABin maahantuoja varaa todistuksen toimittamiseen kaksi viikkoa(!), eli aika hulppeasti (sähköposti tänään, tällä hetkellä muuten pyytävät todistuksesta 150 euroa ja postiennakkomaksut päälle...). Pistin tänään AKEenkin sähköpostia asiasta, saa nähdä mitä vastaavat. Ja sähköpostin liitteeksi (jos uskaltavat sitten avata sen) kuvan tuosta kilvestä. Autoliitossa eivät asiasta juuri ymmärtäneet.

Eli kiitti Mimmi, näköjään tiedät SAABeista (ja muistakin autoista) aikalailla...

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 09:50
Kirjoittaja ng900aero
Siinä tarrassa on koottuna kaikki ECE-hyväksynnät, ja siinä peltikilvessä saattaa olla kohdassa E juuri tuollainen EU-tyyppihyväksyntänumero, sen syöttämällä koneelle inssi näkee nuo ECE/EU-hyväksynnät. Sieltä näkyy mm. päästöhyväksyntä muttei desibelejä :x
Peltilätkään (eli tyyppikilpeen) eivät ole takoneet sitä E-kohtaa kuin vasta 1997 lähtien, tuli pakolliseksi 1998.
Ai ovat taas nostaneet tuo todistuksen hintaa Saabilla, multa pyysivät ennakkomaksuineen 130 euroa, ja jätin hakematta, lähti takaisin :D
Eikö se kannata tilata Saksasta, jos sinulla on tuttu sielä niin käske hakea tai tilaa suoraan itse, katsastuskonttorit rokottavat siitä kamalasti, ei kait maksa Saksassa kuin muutaman euron.

jaah

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 14:54
Kirjoittaja gis
Vai niin. Sitäpä hieman arvelinkin. Minulla inssi tosin tutkaili jostain syystä innokkaasti tuon nyt mainitun lätkän lähistölle liimattua paperilappua, jossa oli jotain tarkkoja päästöjuttuja. Ja luulenpa, että sen perusteella hyväksyi polttoainepäästöpuolen ja hylkäsi melupuolen. Niin tuosta Saksasta saatavista todistuksista kuulee juttua, mutta kukaan ei vaan osaa kertoa mitkä paikat siellä noita toimittavat, jos sitten ei-Saksan-rekisterissä-olleille toimittavat... mutta kysyin sitäkin AKEsta eli mitä tahoja hyväksyvät... saas nähdä mitä vastaavat. Tietty jos tiedät jonkin niin voinhan jo etukäteen kysellä...

joo

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 19:37
Kirjoittaja gis
Enpä minä sitä odottanutkaan (kun ovat korikohtaisia käsittääkseni, vai onko joku eri mieltä?), mutta kun omassakin tonnarissa on vino pino noita E - juttuja, niin kiinnostaa ihan periaatteestakin selvittää, mitä niiden taakse piiloutuu. Ja selvittää samoin nuo epämääräiset merkinnät siinä toisessa kilvessä ja rekisteriotteessa... eli aina voipi toivoa, että löytyy jostain se viisasten kivi, jolla pyöräytteleisin AKEa ja katsastukonttoreita tämän asian suhteen, ja auttaisin samalla muita auton tuojia... joo, ei enää todennäköistä, mutta katsonpa piruuttani tämän homman nyt niin pitkälle, kuin se vähänkin on mahdollista (järkevällä tasolla kuitenkin).

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 20:08
Kirjoittaja peinu
Nii mikä se sun auto nyt sitten tarkalleen on?

Re: joo

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 20:57
Kirjoittaja ng900aero
gis kirjoitti:Enpä minä sitä odottanutkaan (kun ovat korikohtaisia käsittääkseni, vai onko joku eri mieltä?), mutta kun omassakin tonnarissa on vino pino noita E - juttuja, niin kiinnostaa ihan periaatteestakin selvittää, mitä niiden taakse piiloutuu. Ja selvittää samoin nuo epämääräiset merkinnät siinä toisessa kilvessä ja rekisteriotteessa... eli aina voipi toivoa, että löytyy jostain se viisasten kivi, jolla pyöräytteleisin AKEa ja katsastukonttoreita tämän asian suhteen, ja auttaisin samalla muita auton tuojia... joo, ei enää todennäköistä, mutta katsonpa piruuttani tämän homman nyt niin pitkälle, kuin se vähänkin on mahdollista (järkevällä tasolla kuitenkin).
Mulle inssi antoi lapun jossa on selitettynä nuo E- hyväksynnät, eli mitä tarkoittavat, ja mitä vaaditaan minkäkin ikäisiin, en nyt löytänyt vaan enää mistään :oops: Kokeile googlettaa, luulisi löytyvän, ei nuo mitään salatietoa ole.

jooh

Lähetetty: Ke Maalis 16, 2005 21:42
Kirjoittaja gis
Yritin googlettaa parisen viikkoa sitten, yritän taas huomenna, nyt kun ymmärrän asiassta enempi eli mitä oikein (ehkä?) olen etsimässä....

Niin tonnarini on siis 2.3T vm. 1994, tarkemmin Griffin, mutta sehän ei papereissa näy. Hitsi, mittarissa on jo sen verran paljon (jotain 215500), että olen tainnut ajella 2500 km parissa viikossa... vaikka välillä on täysin autovapaitakin päiviä... no, onpahan mukavaa menoa. Mutta tätämenoa tuleva bensalasku on aika mielenkiintoinen 8O .

Jeeps, jospas nukkuilemaan välillä....

Re: mikä kyltti, vaatimuksenmukaisuusko?

Lähetetty: Ti Huhti 05, 2005 11:09
Kirjoittaja 9000T&95SE
gis kirjoitti:Niin aloin nyt vasta ihmettelemään, että kumpi noista nyt on se vaatimuksenmukaisuustodistus. Siis sekö pahvi-/paperitarra, jossa on polttoainetalouteen liittyviä arvoja ja jotain muutakin (mutta ei sitten kait niitä melutasojuttuja :evil: ), vaiko tuo metallilevy

Esim E4 kohdasta yksi rivi malliksi: 14R - 0284004 (tämä kohta oli ilman automallijaottelua)
Toin viime torstaina 9000 CSE A turbon vm. -96 Saksasta ja nuo samat koodit kiinnostavat minuakin kun en vielä ole käynyt rekisteröintikatsastuksessa. Koodien selitykset löytyvät täältä http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Ym. esimerkissä on siis kyse Hollannin hyväksynnästä (E4=Hollanti) ja penkkeihin liittyvästä vaatimuksesta (14 =penkit) ja sen revisiosta 02. Koko koodin rakenne on selitetty melko tarkkaan monessakin vaatimuksessa.

Ainoa mitä en löytänyt omasta tuontipelistäni oli entinen vaatimus R15 joka on korvattu vaatimuksella R83 (päästöt). Ilmeisesti joidenkin saksalaisessa rekisteriotteessa on päästötkin mainittu mutta omastani en sitä löydä ja kenties sen takia joudun CoC:n tilaamaan TUV:iltä.

EY-tyyppihyväksyntä on muodoltaan esim. seuraavanlainen: E1*98/14*0139*01
E1 = Saksa, 98/14 = ko. direktiivi, 0139 = on ilmeisesti "kansio" jossa direktivin dokkarit on. 01= revisio eli päivitys/korjaus ko. dokkareihin.

Osaavammat kertokoon paremmin.

"Kehtaako" kukaan kertoa millä konttoreilla (pk-seudulla) tonnarille ei ole vaatimuksenmukaisuustodistusta vaadittu? Hersikassa vm. -98 9-5:lle tuo vaadittiin, vaikka EY-tyyppihyväksyntämerkintä löytyi otteesta. Tämä oli pari vuotta sitten.