Sveitsistä Viroon, ja sieltä Suomeen tuotu 9-5 (2006)
Lähetetty: Ke Heinä 25, 2018 16:09
Ajattelin tehdä pienen tarinoinnin juuri Suomeen tuodusta tulevasta toivottavasti pitkäikäisestä käyttöSaabistani.
Vuodet vierii, mutta jotenkin sitä aina huomaa autonvaihtojen yhteydessä vaihtavansa joka toisen auton tuttuun ja turvalliseen Saabiin. Nyt on viides Saab-kierros menossa, ja huomasin nettiautosta Tallinnasta löytyvän vm. 2006 Saab 9-5 vector 1.9TiD automaatin, mittarissa 191tkm, varusteina (ilmastoidut) nahkajakkarat, navi, lämppärit myös takapenkeille, xenonit yms.
Ensimmäinen tuontiauto jonka haen ja hoidan alusta loppuun itse, ja huomasi että pientä tarkkuutta olisi taas voinut olla aiemmin mukana. EU-tullit autosta maksettu ja olin käsityksessä että kaikki paperipuolella kunnossa, mutta eihän tietenkään auton mukana tullut EU-vaatimustenmukaisuustodistusta. Virolainen trokari oli hakenut auton Viroon jo muutama kuukausi sitten, mutta ei ikinä rekisteröinyt autoa EU-alueelle. No, suomen TUV:sta sen sai tilattua kirpakkaan 130€ hintaan, mutta onneksi tilausprosessi meni puhelimen viesteillä todella kivuttomasti.
Itse autosta: kunto kaikin puolin todella siisti, vaikka olikin seissyt jo jonkin aikaa tallissa niin silti kaikki toimii pääosin (lukuunottamatta koriin kääntyviä peilejä, sekä parkkitutkaa). Pientä klangia ratissa, varmaankin hammastanko pitää vaihtaa joskus tulevaisuudessa. Moottoritila oli myös pesty oikein siististi (tiedän, suuri kysymysmerkki että miksi näin tehty), mutta ainoa paikka missä öljyä näkyy on öljyfiltterin päällä, liekö aikanaan pesun aikana kaikki öljyt lentäneet siihen kohtaan tai sitten falskaa. Yleisesti näin 500km ajon jälkeen öljyä ei vuoda mistään, ja konetilaa tarkasteltu kaikista suunnista ja vaikuttaa muuten yllättävän kuivalta (Saabiksi). Rekisteröintikatsastuksessa kaikki muuten ok, mutta viime hetkellä katsastusmies päätti tsekata turvayöt: takapenkin pelkääjän puolen vyö jäänyt oven väliin joskus --> naarmu --> hylkäys. En ole ikinä ennen yhtä v****maista keissiä katsatsuksessa kokenut, varsinkin kun vyökorjaamolla kustannusarvio 200€. No, pääasia että auto täysin ruosteeton ja tekniikaltaan kaikki hyvin.
Nyt on edessä vaatimuksenmukaisuustodistuksen vieminen konttorille, sekä näyttäminen että vyö on vaihdettu, ja sitten odottamaan lopullista autoveropäätöstä (pyörii jossain 700-900€ nurkilla). Siirtokilvet nyt kuitenkin kiinni, ja tärkein, eli klubitarra ikkunassa.
Kysyisinkin nyt, että löytyykö Helsingistä (itse Lauttasaarelainen) lähistöltä ketään foorumilaista Techin omistajaa? Olisi kiva tsekata vielä auto tarkemmin läpi, sekä selvittää että mikä tuossa parkkitutkassa on hätänä. Samalla toinen kysymys: tähän on ilmeisesti jotain optimointia mahdollista saada, jolla heposet pitäisi nousta 150 --> 190, tietoa kenellä hyvää ja kohtuuhintaista softaa tällä alueella? Ja onko ylipäätänsä järkeä koko optimointia tehdä? Ei tuolla nyt jalkoihin jää.
Jos jotain kiinnostaa kuulla tarkemmin, niin vastaan mielelläni!
Vuodet vierii, mutta jotenkin sitä aina huomaa autonvaihtojen yhteydessä vaihtavansa joka toisen auton tuttuun ja turvalliseen Saabiin. Nyt on viides Saab-kierros menossa, ja huomasin nettiautosta Tallinnasta löytyvän vm. 2006 Saab 9-5 vector 1.9TiD automaatin, mittarissa 191tkm, varusteina (ilmastoidut) nahkajakkarat, navi, lämppärit myös takapenkeille, xenonit yms.
Ensimmäinen tuontiauto jonka haen ja hoidan alusta loppuun itse, ja huomasi että pientä tarkkuutta olisi taas voinut olla aiemmin mukana. EU-tullit autosta maksettu ja olin käsityksessä että kaikki paperipuolella kunnossa, mutta eihän tietenkään auton mukana tullut EU-vaatimustenmukaisuustodistusta. Virolainen trokari oli hakenut auton Viroon jo muutama kuukausi sitten, mutta ei ikinä rekisteröinyt autoa EU-alueelle. No, suomen TUV:sta sen sai tilattua kirpakkaan 130€ hintaan, mutta onneksi tilausprosessi meni puhelimen viesteillä todella kivuttomasti.
Itse autosta: kunto kaikin puolin todella siisti, vaikka olikin seissyt jo jonkin aikaa tallissa niin silti kaikki toimii pääosin (lukuunottamatta koriin kääntyviä peilejä, sekä parkkitutkaa). Pientä klangia ratissa, varmaankin hammastanko pitää vaihtaa joskus tulevaisuudessa. Moottoritila oli myös pesty oikein siististi (tiedän, suuri kysymysmerkki että miksi näin tehty), mutta ainoa paikka missä öljyä näkyy on öljyfiltterin päällä, liekö aikanaan pesun aikana kaikki öljyt lentäneet siihen kohtaan tai sitten falskaa. Yleisesti näin 500km ajon jälkeen öljyä ei vuoda mistään, ja konetilaa tarkasteltu kaikista suunnista ja vaikuttaa muuten yllättävän kuivalta (Saabiksi). Rekisteröintikatsastuksessa kaikki muuten ok, mutta viime hetkellä katsastusmies päätti tsekata turvayöt: takapenkin pelkääjän puolen vyö jäänyt oven väliin joskus --> naarmu --> hylkäys. En ole ikinä ennen yhtä v****maista keissiä katsatsuksessa kokenut, varsinkin kun vyökorjaamolla kustannusarvio 200€. No, pääasia että auto täysin ruosteeton ja tekniikaltaan kaikki hyvin.
Nyt on edessä vaatimuksenmukaisuustodistuksen vieminen konttorille, sekä näyttäminen että vyö on vaihdettu, ja sitten odottamaan lopullista autoveropäätöstä (pyörii jossain 700-900€ nurkilla). Siirtokilvet nyt kuitenkin kiinni, ja tärkein, eli klubitarra ikkunassa.
Kysyisinkin nyt, että löytyykö Helsingistä (itse Lauttasaarelainen) lähistöltä ketään foorumilaista Techin omistajaa? Olisi kiva tsekata vielä auto tarkemmin läpi, sekä selvittää että mikä tuossa parkkitutkassa on hätänä. Samalla toinen kysymys: tähän on ilmeisesti jotain optimointia mahdollista saada, jolla heposet pitäisi nousta 150 --> 190, tietoa kenellä hyvää ja kohtuuhintaista softaa tällä alueella? Ja onko ylipäätänsä järkeä koko optimointia tehdä? Ei tuolla nyt jalkoihin jää.
Jos jotain kiinnostaa kuulla tarkemmin, niin vastaan mielelläni!