Ruotsintuontiin muutoksia

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Ruotsintuontiin muutoksia

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Hain tuossa vanteet Ruotsista joissa auto tuli mukana ja nyt soitti myyjä että ruotsissa on tullut muutoksia "export" myyntiin . Nykyään haluavat suomen tullin todistuksen siitä että auto on tuotu suomeen ennekuin suostuvat poistamaan autoa rekisteristä ruotsissa. Kolme kertaa olen käynyt aikaisemmin ja aina on riittänyt kopio kauppakirjasta vägvärketille poistoilmoituksen lisäksi. Siispä jos olet menossa ruotsiin ostamaan autoa niin varaudu lähettämään jälkikäteen kopio tullin papereista ruotsiin.
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Huhti 19, 2005 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Minulla on kyllä samanlaisia kokemuksia jo viime keväältä (helmikuu 2004). Eli lähetin faksilla maahantuonti-ilmoituksen myyjälle.
Ja sain itselleni faksilla unohtamani :oops: omistaja-osan tms. missä oli tiedot ensimmäisestä rekistöröintipäivästä.
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Itse kävin edellisen kerran elokuussa -04 ja kukaan ei ole perään huudellut ???? ja kun katson tiedot autosta niin lukee että poistettu rekisteristä elokuun lopussa 2004
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hmm.. :? Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta. :roll:

Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Itse toin auton helmikuun lopulla 2004, eikä mullekkaan tuollaisesta mainittu mitään. Eikä kukaan kyllä peräänkään huudellu.
Kummallista..
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

tjaah

Viesti Kirjoittaja gis »

eli ovat sitten hieman kiristäneet systeemeitään. Minä oletin jo hakumatkalle lähtiessäni (haku tapahtui nyt helmikuussa) tarvitsevani tullilta maahantuontitodistuksen eli vaadin sen samantien. Mutta tuo jollain ylläollut "faxilla rekisteriotteen lähettäminen" olisi minulla kyllä pompannut. Vaati katsastuksessa alkuperäiset rekisteriotteet eli otti sitten niistä itselleen konttorilla kopiot. Niin kait joku viranomisen oikeaksi todistama olisi kelvannut, muttei mikään tavallinen kopsu tai FAXi. Mutta eipä tuo yksi "maahantuontipaperi" mitään haitanne(?) kun ei mitään maksakaan...
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tri-Lo kirjoitti:Hmm.. :? Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta. :roll:

Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
Poika ajelee joka päivä elokuussa tuodulla, tuo viime viikolla haetu satku laitetaan kilpiin ensiviikolla.
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Huhti 18, 2005 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

valtteri kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Hmm.. :? Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta. :roll:

Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
Poika ajelee joka päivä elokuussa tuodulla, tuo viimme viikolla haetu satku laitetaan kilpiin ensiviikolla.
Ok, tapasinkin mustan CD:n eilen maasillalla. :wink:

Sen takia kysyin, kun oon monesti sitä ajatellut että miten/mistä saa viranomaisen todistuksen auton tuonnista, että saa ruotsissa pois rekisteristä sitten, jos toisi auton vaan purettavaksi..? :?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:Miten tulee toimia jos ostaa ruotsista auton ja tuo sen varaosiksi? Onnistuuko luvallinen ajaminen satamasta kotiin ja miteä papereita tarvitaan?
Kyllä pitäisi tullin kautta käydä ja ottaa päivän siirtolupa vakuutuksineen noin 22 e. Tai sitten lainaat joltakin tutulta automyyjältä keltaista "koeajo" kilpeä ja ajat sillä kotiin. Jos auto oli ruotsissa kilvissä niin uuden tulkinnan mukaan sinun pitää hakea tullista jokatapauksessa todistus että auto on saapunut suomeen ja lähettää se edelliselle omistajalle ruotsiin että hän saa autonsa pois rekisteristä.
Tullissa tarvitset henkkarit ja ruotsalaisen rek.otteen mistä virkailija ottaa tiedot siirtolupaan, kauppakirjakin on hyvä olla vaikka minulta sitä ei ole koskaan kysytty. Ruotsissa ei merkitä rek.otteeseen valm.numeron alkua eli muista YS3 kun virkailija ihmettelee että valmistenumerossa ei ole tarpeeksi numeroita ja kirjaimia. Suomeen voi tuoda ja ajaa kotiin vaikka minkälaisen "pommin" sillä kukaan ei kysele onko auto katsastettu ruotsissa ja koska. Jos meinaat siirrellä sitä jonnekkin niin ota samantien vaikka 2-3 päivän siirtolupa niin on helpompi toimia auton kanssa, max. saat 7 päivän luvan. Siirtolupa maksaa 14 euroa. Siirtovakuutus maksaa ensimmäiseltä päivältä 8 euroa ja jokaiselta lisäpäivältä 4 euroa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:Taidan tuoda saab-festareilta tuliaisina varaosa tonnarin. Saakohan suomen koe kilvillä ajaa ruotsissa jos antais myyjän poistaa rekisteristä jo paikan päällä tai tuleeko uusia ongelmia tullissa.
Ei saa ajaa suomen muoviläpysköillä eikä tietääkseni koekilvilläkään(voin olla väärässä koekilvistä).Helpoin tapa on ajaa myyjän vakuutuksilla ja kilvillä laivalle ja lähettää ne takaisin tullin siirtoluvan kanssa kun et enää tarvitse siirtolupaa sillä sen pitäisi kelvata todistukseksi maahantuonnista. Suurin ongelma tuntuu olevan se että valtaosa "varaosa"autoista on "avstäld" eli seisonnassa ja niillä ei kannata ajella ruotsin puolella tai tulee kalliiksi. Jos auto on vain katsastamaton mutta verot maksettuna niin homma toimii niin että olet siirtämässä autoa korjaamolle ( kylläkin suomen sellaiselle) sillä se on sallittua ruotsissa katsastamattomalle ajoneuvolle.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V-M kirjoitti:Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.

V-M
Tuo on tosiaan ongelma, johon en itse ole vielä löytänyt ratkaisua.. 8O Olin vähän aikaa sitten samanlaisessa tilanteessa, mutta laitoin sen auton sittenkin kilpiin, joten aikaisempi ruotsalainen omistaja saikin sen todistuksen, tosin puoli vuotta jälkeenpäin.. :? Mutta entäs jos en olisi laittanutkaan kilpiin.. :?: Sehän on nimittäin niin että todistus on oltava joltain suomen VIRANOMAISELTA..
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

V-M kirjoitti:Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.

V-M

Toitko auton trailerilla vai millä ?? Siirtolupa riittää todistukseksi ruotsin vägvärketille.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Trailerilla, ei ollut ajokuntoinen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jl52667
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 11:10
Paikkakunta: Pori

Tuonti Ruotsista

Viesti Kirjoittaja jl52667 »

Suomen jonkun rekisteröintiasetuksen mukaan Suomen viranomaiset ilmoittavat viran puolesta Ruotsin/muun pohjoismaan rekisteröintiviranomaisille, jos muussa pohjoismaassa rekisteröity auto rekisteröidään Suomessa.

Olen itse tuonut kaksi 9000:sta Ruotsista ja kummallakin kerralla myyjä (Saab-liike) liimasi tarran alkuperäisiin kilpiin, joilla ajoin satamaan. Mahdollisessa kolaritapauksessa olisin maksanut vakuutuksen omavastuun, joka oli 10 000 Skr.
Vastaa Viestiin