Sivu 1/2
Ruotsintuontiin muutoksia
Lähetetty: Ti Huhti 05, 2005 14:47
Kirjoittaja valtteri
Hain tuossa vanteet Ruotsista joissa auto tuli mukana ja nyt soitti myyjä että ruotsissa on tullut muutoksia "export" myyntiin . Nykyään haluavat suomen tullin todistuksen siitä että auto on tuotu suomeen ennekuin suostuvat poistamaan autoa rekisteristä ruotsissa. Kolme kertaa olen käynyt aikaisemmin ja aina on riittänyt kopio kauppakirjasta vägvärketille poistoilmoituksen lisäksi. Siispä jos olet menossa ruotsiin ostamaan autoa niin varaudu lähettämään jälkikäteen kopio tullin papereista ruotsiin.
Lähetetty: Ti Huhti 05, 2005 15:32
Kirjoittaja Raipe
Minulla on kyllä samanlaisia kokemuksia jo viime keväältä (helmikuu 2004). Eli lähetin faksilla maahantuonti-ilmoituksen myyjälle.
Ja sain itselleni faksilla unohtamani

omistaja-osan tms. missä oli tiedot ensimmäisestä rekistöröintipäivästä.
Lähetetty: Ti Huhti 05, 2005 15:34
Kirjoittaja valtteri
Itse kävin edellisen kerran elokuussa -04 ja kukaan ei ole perään huudellut ???? ja kun katson tiedot autosta niin lukee että poistettu rekisteristä elokuun lopussa 2004
Lähetetty: Ti Huhti 05, 2005 22:15
Kirjoittaja Tri-Lo
Hmm..

Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta.
Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
Lähetetty: Ke Huhti 06, 2005 09:18
Kirjoittaja hene-
Itse toin auton helmikuun lopulla 2004, eikä mullekkaan tuollaisesta mainittu mitään. Eikä kukaan kyllä peräänkään huudellu.
Kummallista..
tjaah
Lähetetty: Ke Huhti 06, 2005 10:36
Kirjoittaja gis
eli ovat sitten hieman kiristäneet systeemeitään. Minä oletin jo hakumatkalle lähtiessäni (haku tapahtui nyt helmikuussa) tarvitsevani tullilta maahantuontitodistuksen eli vaadin sen samantien. Mutta tuo jollain ylläollut "faxilla rekisteriotteen lähettäminen" olisi minulla kyllä pompannut. Vaati katsastuksessa alkuperäiset rekisteriotteet eli otti sitten niistä itselleen konttorilla kopiot. Niin kait joku viranomisen oikeaksi todistama olisi kelvannut, muttei mikään tavallinen kopsu tai FAXi. Mutta eipä tuo yksi "maahantuontipaperi" mitään haitanne(?) kun ei mitään maksakaan...
Lähetetty: To Huhti 07, 2005 12:28
Kirjoittaja valtteri
Tri-Lo kirjoitti:Hmm..

Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta.
Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
Poika ajelee joka päivä elokuussa tuodulla, tuo viime viikolla haetu satku laitetaan kilpiin ensiviikolla.
Lähetetty: To Huhti 07, 2005 15:42
Kirjoittaja Tri-Lo
valtteri kirjoitti:Tri-Lo kirjoitti:Hmm..

Aika ihmeellistä tuo, koska minullakin samat kokemukset jo lopputalvesta -04, että ovat suunnilleen siitä asti vaatinut Vägverketilla tuo todistus maahantuonnista Suomeen joltain viranomaiselta.
Onko muuten valtteri tuo sun kys. auto tuotu nyt sitten ilman mitään tarkoitusta laittaa kilpiin..?
Poika ajelee joka päivä elokuussa tuodulla, tuo viimme viikolla haetu satku laitetaan kilpiin ensiviikolla.
Ok, tapasinkin mustan CD:n eilen maasillalla.
Sen takia kysyin, kun oon monesti sitä ajatellut että miten/mistä saa viranomaisen todistuksen auton tuonnista, että saa ruotsissa pois rekisteristä sitten, jos toisi auton vaan purettavaksi..?

Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 18:38
Kirjoittaja valtteri
9-5T kirjoitti:Miten tulee toimia jos ostaa ruotsista auton ja tuo sen varaosiksi? Onnistuuko luvallinen ajaminen satamasta kotiin ja miteä papereita tarvitaan?
Kyllä pitäisi tullin kautta käydä ja ottaa päivän siirtolupa vakuutuksineen noin 22 e. Tai sitten lainaat joltakin tutulta automyyjältä keltaista "koeajo" kilpeä ja ajat sillä kotiin. Jos auto oli ruotsissa kilvissä niin uuden tulkinnan mukaan sinun pitää hakea tullista jokatapauksessa todistus että auto on saapunut suomeen ja lähettää se edelliselle omistajalle ruotsiin että hän saa autonsa pois rekisteristä.
Tullissa tarvitset henkkarit ja ruotsalaisen rek.otteen mistä virkailija ottaa tiedot siirtolupaan, kauppakirjakin on hyvä olla vaikka minulta sitä ei ole koskaan kysytty. Ruotsissa ei merkitä rek.otteeseen valm.numeron alkua eli muista
YS3 kun virkailija ihmettelee että valmistenumerossa ei ole tarpeeksi numeroita ja kirjaimia. Suomeen voi tuoda ja ajaa kotiin vaikka minkälaisen "pommin" sillä kukaan ei kysele onko auto katsastettu ruotsissa ja koska. Jos meinaat siirrellä sitä jonnekkin niin ota samantien vaikka 2-3 päivän siirtolupa niin on helpompi toimia auton kanssa, max. saat 7 päivän luvan. Siirtolupa maksaa 14 euroa. Siirtovakuutus maksaa ensimmäiseltä päivältä 8 euroa ja jokaiselta lisäpäivältä 4 euroa.
Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 18:50
Kirjoittaja V-M
Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.
V-M
Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 20:31
Kirjoittaja valtteri
9-5T kirjoitti:Taidan tuoda saab-festareilta tuliaisina varaosa tonnarin. Saakohan suomen koe kilvillä ajaa ruotsissa jos antais myyjän poistaa rekisteristä jo paikan päällä tai tuleeko uusia ongelmia tullissa.
Ei saa ajaa suomen muoviläpysköillä eikä tietääkseni koekilvilläkään(voin olla väärässä koekilvistä).Helpoin tapa on ajaa myyjän vakuutuksilla ja kilvillä laivalle ja lähettää ne takaisin tullin siirtoluvan kanssa kun et enää tarvitse siirtolupaa sillä sen pitäisi kelvata todistukseksi maahantuonnista. Suurin ongelma tuntuu olevan se että valtaosa "varaosa"autoista on "avstäld" eli seisonnassa ja niillä ei kannata ajella ruotsin puolella tai tulee kalliiksi. Jos auto on vain katsastamaton mutta verot maksettuna niin homma toimii niin että olet siirtämässä autoa korjaamolle ( kylläkin suomen sellaiselle) sillä se on sallittua ruotsissa katsastamattomalle ajoneuvolle.
Lähetetty: Ti Huhti 19, 2005 22:50
Kirjoittaja Tri-Lo
V-M kirjoitti:Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.
V-M
Tuo on tosiaan ongelma, johon en itse ole vielä löytänyt ratkaisua..

Olin vähän aikaa sitten samanlaisessa tilanteessa, mutta laitoin sen auton sittenkin kilpiin, joten aikaisempi ruotsalainen omistaja saikin sen todistuksen, tosin puoli vuotta jälkeenpäin..

Mutta entäs jos en olisi laittanutkaan kilpiin..

Sehän on nimittäin niin että todistus on oltava joltain suomen VIRANOMAISELTA..
Lähetetty: Ke Huhti 20, 2005 08:25
Kirjoittaja valtteri
V-M kirjoitti:Mulla on myös kyseinen ongelma eli toin kulkineen Suomeen enkä ainakaan toistaiseksi aikonut sitä rekisteröidä. Ja nyt sitten et omistaja kyselee jonkinmoista todistusta että kulkine on viety pois Ruotista eikä sitä olla tuomassa enään Ruotsiin (eli joku puretaan tai rekisteröidään Suomeen). Tuollaista todistusta tullilta ei saa, olen sitä kysynyt sekä paikanpäältä että soittamalla. Eli vaihtoehdoksi jää tehdä oma paperi jossa sitten vakuuttaa että kulkine on Suomessa ja jää Suomeen, siihen parit todistajat ja lähetys ed. omistajalle joka saa sitten tapella jatkon. Eli ei kovinkaan herkullinen tilanne ed. omistajalle (jos siis on yksityinen). Pitää käydä vielä tuosta Haaparanan purkaamolta kysymässä neuvoa miten toimia kun siellä on tutun tuttu Suomalainen purkaamoa pitämässä.
V-M
Toitko auton trailerilla vai millä ?? Siirtolupa riittää todistukseksi ruotsin vägvärketille.
Lähetetty: Ke Huhti 20, 2005 08:43
Kirjoittaja V-M
Trailerilla, ei ollut ajokuntoinen.
V-M
Tuonti Ruotsista
Lähetetty: Ti Huhti 26, 2005 12:56
Kirjoittaja jl52667
Suomen jonkun rekisteröintiasetuksen mukaan Suomen viranomaiset ilmoittavat viran puolesta Ruotsin/muun pohjoismaan rekisteröintiviranomaisille, jos muussa pohjoismaassa rekisteröity auto rekisteröidään Suomessa.
Olen itse tuonut kaksi 9000:sta Ruotsista ja kummallakin kerralla myyjä (Saab-liike) liimasi tarran alkuperäisiin kilpiin, joilla ajoin satamaan. Mahdollisessa kolaritapauksessa olisin maksanut vakuutuksen omavastuun, joka oli 10 000 Skr.