Auton haku Ruotsista, oma tarina

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Auton haku Ruotsista, oma tarina

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Tässä oma tarina auton tuonnista ja siihen liittyvistä kuvioista ja ongelmista.

Tilanne oli vuonna 2017 eskaloitunut siihen että olimme saamassa perheenlisäystä ja alla oleva BMW 3-Sarjan sedan tulisi pian jäämään pieneksi.

Olin aikaisemmin omistanut muutaman Saab 96:n ja tuonut myös vuosia sitten itse Ruotsista yhden näistä, joka oli 1964 tahtari. Päädyin siis nyt uudempaan Saabiin koska pidin 9-3 SC:n ulkonäöstä enkä löytänyt Suomesta mitään kiinnostavaa sillä hetkellä. Kaksikielisenä rupesinkin selailemaan ja vertailemaan Ruotsista löytyviä 2008 ja sitä uudempia SC BioPower Saabeja.
Nopeasti kävi ilmi että auton tulisi mieluiten olla Vector tai Aero.
Lopulta parin nenän edestä myydyn auton jälkeen törmäsin netin kautta Ruotsalaisessa autoliikkeessä erittäin siistiin ja hyvillä varusteilla olevaan olevaan 2009 9-3 SC 2.0t BioPower Aeroon. Tarkistin auton tiedot, VIN numeron perusteella, sekä historian Carfax raportin kautta. Kilsat ja historia oli ok joten soitin myyjälle, ja lyhyen keskustelun jälkeen tein tarjouksen. Myyjä lupasi pureskella asiaa lounaan yli ja soitti hetken päästä takaisin vastatarjouksen kanssa, jonka hyväksyin suorilta käsin.
Myyjä sanoi että hän ei voi vastaanottaa käteistä, ja jos maksan käsirahan, autoa ei luovuteta ennen loppusumman saapumista tilille. Toisin sanoen kuitti/paikan päällä rahan siirtäminen ei viikonloppuaikataulun puitteissa olisi mahdollista.
Tutkittuani tarkasti yrityksen taustat, päädyimme sopimukseen jossa hieman riskialttiisti maksoin koko kauppasumman myyjäliikkeeseen ennakkoon, tehtyämme ensin kirjallisen sopimuksen kauppasumman palauttamisesta mikäli en hyväksy ja/tai halua kyseistä autoa paikan päällä.

Tässä vaiheessa soitin vakuutusyhtiölle ja järjestin autoon vakuutuksen runkonumeron perusteella. Tämä mahdollisti autoliikkeen ruuvaamaan kilvet irti autosta ja varmistumaan siitä, että he saavat auton poistettua rekisteristä Ruotsissa.
Saatuani vakuutusnumeron yhtiöltä, menin katsastuskonttorille hakemaan siirtokilvet tälle vakuutukselle.

Lähdimme laivalla hakureissulle, josta seuraavana päivänä Tukholmasta junalla kohteeseen, jossa myyjä tuli juna-asemalle vastaan.
Liikkeeseen päästyämme näin auton ensimmäistä kertaa. Auto näytti erittäin siistiltä ja ryhdikkäältä, paria pientä ovikolhua lukuunottamatta, joita ei isoissakaan kuvissa havainnut. Tutkin autoa tarkemmin ja havaitsin kaiken olevan muuten kunnossa. Konehuone oli siistissä kunnossa, lohko kuitenkin sen verran käytöstä tasaisesti likainen että havaitsin sen olevan pesemätön mutta täysin kuiva, eli mistään ei ollut tihkunut tavaraa. Myyjä ilmoitti että oli huomannut autossa olevan uudet suuttimet ja tulpat joilla ajettu 800km, tästä löytyi myös dokumentti ja kuitti. Auto toimi hyvin ja pienen testin jälkeen ja kävi nätisti, teimme paperit ja lähdimme matkaan.
Auto tuntui todella jämäkältä ja ehjältä, ei kolinoita eikä räminöitä. Tultuamme moottoritielle yritin saada vakionopeudensäädintä toiminaan tuloksetta, tässä vaiheessa luulin vielä että vika on käyttäjässä. Sitten matkakumppanini oli sitä mieltä että "pitäähän se nyt kuitenkin testata miten TURBO saabi kulkee" no eihän siinä muuta kun kaasu pohjaan, joka johti aivan mielettömään rykäisyyn (sytytyskatkoon). Testasin uudelleen. Alkoi nykiminen ja pätkiminen ja moottorivalo syttyi.
Ei muuta kun heti yhteys myyjäliikkeesseen, joka ei vastannut puhelimeen koska liike oli jo mennyt kiinni. Pysähdyimme lounaalle ja otin kuvan mittaristosta moottorivaloineen auto käynnissä ja reklamoin sähköpostitse.
Lähdimme liikkeelle ja auto kävi taas normaalisti, moottorivalokin oli sammunut. Ymmärsin että kyseessä ei ole mikään katastrofaalinen asia koska vika ilmeni vasta noin 3500rpm jälkeen joka tuntui vahvasti sytytysongelmalta eikä ylimääräisiä mekaanisia ääniä ollut.
Laivallekin piti vielä ehtiä.

Tukholmaan päästyämme sain myyjältä sähköpostiin vastauksen jossa hän pahoitteli ja pyysi olemaan yhteydessä kun auto on käynyt testerissä. Tässä vaiheessa havaitsin että ennen noin 120km moottoritie rupeamaa nollaamani keskikulutus näytti reilusti yli 15l/100km lukemia bensalla. Nyt alkoi jo ostokrapula hiipimään otsalle.

Laivalla tein tuonti ilmoituksen netissä Trafin sivujen kautta sekä tutkin auton papereita ajan kanssa. Huomasin että autoon oli vaihdettu suuttimet huonon käynnistyvyyden vuoksi edellisen omistajan aikana. Olin näköjään myös jostakin täysin käsittämättömästä syystä jättänyt huomioimatta kohdan kauppakirjassa jossa myyjäliike ilmoittaa vapautuvansa virhevastuusta auton viennin yhteydessä, eikä autolle anneta minkäänlaista autoliikkeen takuuta.

Suomen päässä sain auton heti testeriin ja tuomio oli aluksi pelkkä 2-sylinterin sytytyskatkos ja lambda arvot.
Tämä oli lopulta vasta pintaraapaisu, ja tästä tulisi liian pitkä tarina mutta näitä vikoja on täällä foorumillakin jo spekuloitu. lmeisesti edellinen omistaja Ruotsissa oli kyllästynyt lisääntyneeseen kulutukseen sekä käyntiongelmiin ja oli siitä syystä vaihtanut auton liikkeessä uuteen.

Myyjäliikkeen kanssa asiasta hetken väännettyäni luovutin lopulta yksinkertaisesti siitä syystä etten jaksanut enää säätää asian kanssa. Lopulta korjasin kaiken itse. Tarkoittaen kaikki puolat, tulpat, paineensäädin, lambda ennen kattia, cruise.

Veropäätös joka oli noin 2500€ tuli muutamassa viikossa, ja auto katsastettiin. Meni katsastuksesta puhtaasti läpi vaikka katalysaattori välillä antaa herjaa, ja tässä sitä nyt ollaan ihan tyytyväisenä kaikesta alkukankeudesta huolimatta.

Olisinko ostanut auton jos olisin tiennyt vioista? Auton yleiskunnon, varusteiden ja siisteyden puolesta ehdottomasti kyllä! Vioista tietoisena en olisi kuitenkaan maksanut sitä summaa jonka autosta lopulta maksoin. Nythän auto ei ollut liikkeestä lähtiessään myyntikunnossa, eikä varusteissa mainostettu vakionopeudensäädin esimerkiksi toiminut. Onni onnettomuudessa on se että nämäkin viat lasketaan itse korjattuna vielä kuitenkin satasissa. Ja kun itse hätäilee, eikä tutki tarpeeksi asioita, voi helposti joutua maksamaan omista virheistään näissä tuontitapauksissa.
Auto on kuitenkin hieno, ja sehän on pääasia.
Viimeksi muokannut Gnek, Pe Helmi 22, 2019 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auton haku Ruotsista, oma tarina

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hyvä tarina.

Tuontiauton hintaan pitääkin aina laskea ainakin touhutonni mahdollisten korjausten varalta.

Toki välillä auto pitää hakea ulkomailta ihan sen vuoksi, että kotimaasta ei löydy sopivaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin