Auto Hollannista tai Belgiasta

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

No niin, nyt olis kiikarissa yksi cabrio Belgiassa ja myyjän kanssa keskustelut menossa. Olisko kellään kokemuksia belgiasta auton hausta? Miten menee auton rekisteröinti? Löytyykö jostain auton kilometrit tyyliin Traficom ja vägverket?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
La Marras 16, 2019 18:45
No niin, nyt olis kiikarissa yksi cabrio Belgiassa ja myyjän kanssa keskustelut menossa. Olisko kellään kokemuksia belgiasta auton hausta? Miten menee auton rekisteröinti? Löytyykö jostain auton kilometrit tyyliin Traficom ja vägverket?
Offtopicina tähän, että kun olin itse etsimässä cabriolettia, niin Belgiassa oli myynnissä 2007 vuoden musta cabbe, joka oli ihan mukavasti varusteltu, mutta ajettu 332 000 km (diesel), ja aika ryönäisessä kunnossa. Pyysivät autosta 2 500 €, joka on ihan kohtuuhinta, mutta olisi siinä autossa ollut laitettavaakin.

Siinä oli kuitenkin muistaakseni poikkeuksellisesti edessäkin parkkitutkat, joita en ole aiemmin nähnyt NG9-3:ssa.

Sitten takaisin asiaan: oma cabbe on alunperin Ranskasta, joten palvelusta AutoDNA löytyi sen auton tiedot.
Löytyisikö sieltä myös Benelux -maiden autojen tiedot?
https://www.autodna.com/vehicle-history ... ZAQAvD_BwE
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Sisko asunut yli 10-vuotta tuolla seudulla ja juuri tossa pari kuukautta etsittiin hänelle sopivaa DS3 tilalle, kun perheenlisäystä on tulossa.

Oston kohteena oli XC60 facelift noin vuosimallia 2015, ja ainakin niissä oli selkeää, että mutkattomalla historialla ja ok hinnalla olleet autot liikahtivat liukkaasti eteenpäin.

Belgiassa Carpass pitäisi olla kunnossa ja myyjällä esittää se autoa myydessään: https://www.car-pass.be/en
Eli tämä on vähän kuin Carfax-raportti, jossa näkyy huoltojen, katsastusten jne kilometrilukemat, joista voi päätellä onko kilometrit nousseet järkevässä tahdissa, vai onko jossain vaiheessa lukema tipahtanut kummallisesti.

Hollannin puolella on NAP, josta selviää onko kilometrilukema looginen vai epälooginen tai ettei tietoja ole saatavilla. Linkistä lisätietoja, tarvinnee google kääntäjää, sillä en löytänyt valmiiksi englanniksi https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ontroleren

Hollannin ostoksissa kannattaa huomioida, että liikkeissä arvonlisävero on harvemmin mukana hinnassa, joten hinnat saa kertoa 1,24 kun tuo Suomeen.

Myöskin toi Turbo Sensonicin järjestelmä toimii yleensä hyvin ja sillä saa tietoja aika laajasti läpi Euroopan, tosin viimeksi kun yhden D6 Volvon historiaa yritin selvitellä, niin VIN-numerolla tuli jotain täysin virheellistä tietoa, kuten väitti auton olevan rekisteröity vuonna 1989 vaikka oikea vuosi oli 2016 jne.

Oma tuntuma tuolla siskon luona seikkailleena on, että mitä lähempänä Ranskan rajaa ollaan, niin sitä huolettomammaksi meno muuttu. Hollannissa pitävät huolta autoistaan suht hyvin, flaamien alueella alkaa jo näkymään pieniä ranskalaisen huolettomuuden vaikutteita ja valloniassa meno on jo samanlaista kuin Ranskassa, eli autoissa on klommoja siellä täällä ja huoltokirjaa ei ole, ja jos onkin, niin ei sitä ole täytetty, ainakaan säännöllisesti.

Sitä en sitten valitettavasti osaa sanoa miten toimia rekisteröinnin kanssa, mutta ainakin jotkut hakevat noita saksan siirtokilvillä, joissa vakuutus voimassa ympäri Eurooppaa jokusen päivän jne.

Millainen cabbe on etsinnässä?
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

MY2009 TTID aero automaatti maltillisilla 72tkm ajosuoritteella on toi mistä nyt viestittelen myyjän kanssa. On siis yksityisellä myynnissä ja lähellä Antwerbeniä. Auto sinäänsä erittäin siistissä kunnossa. Siinä on muuten alkuperäinen 1 CD:n mankka vaihdettu Johonkin Pioneerin navi mankkaan, onko tossa siis mitään muita kun itse soitin vaihdettu, siis onko jotain muita ominaisuuksia noissa alkuperäisissä cd-rammareissa jotka ei mahdollisesti toimi nyt Pioneerilla?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 15:21
Hollannissa pitävät huolta autoistaan suht hyvin, flaamien alueella alkaa jo näkymään pieniä ranskalaisen huolettomuuden vaikutteita ja valloniassa meno on jo samanlaista kuin Ranskassa, eli autoissa on klommoja siellä täällä ja huoltokirjaa ei ole, ja jos onkin, niin ei sitä ole täytetty, ainakaan säännöllisesti.
Tuo on totta. Meidän auto alunperin Ranskasta, ja lommoja löytyy. Tosin maalipinta on OK.
Oli kuitenkin omasta mielestäni sen verran makea, että päätin ottaa riskin.

Kannattaa tsekata se, paljonko auton tuominen Suomeen maksaa.
Jos aletaan puhumaan 2 500 - 3 500 eurosta, niin sitten voi miettiä, kannattaisiko ennemmin ostaa hieman kalliimpi auto esimerkiksi Ruotsista, jossa ei tarvitse kikkailla kilpien jne. kanssa.

Oma cabbe tuli haettua Virosta kolmesta eri syystä:
1) samanlaista autoa (mm. sisustus) ei löytynyt muualta
2) hakukustannukset olivat 169 euroa
3) haku oli helppoa, kun ei tarvinnut kikkailla kilpien kanssa, vaan auton pystyi ajamaan suoraan myyjältä laivaan ja sieltä himaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 16:27
Siinä on muuten alkuperäinen 1 CD:n mankka vaihdettu Johonkin Pioneerin navi mankkaan, onko tossa siis mitään muita kun itse soitin vaihdettu, siis onko jotain muita ominaisuuksia noissa alkuperäisissä cd-rammareissa jotka ei mahdollisesti toimi nyt Pioneerilla?
Tuollainen tai vastaava tilalle:
Navirider Android 8.1 car multimedia player tape recorder (frame+radio series) fit for SAAB (9-3) 2007+ audio player stereo gps
https://s.click.aliexpress.com/e/nmJ8fyBQ
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei se belgiasta haku nyt tonneja maksa... Lento sinne ja päivä kauppoihin ja ajamalla takas :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 23:47
Ei se belgiasta haku nyt tonneja maksa... Lento sinne ja päivä kauppoihin ja ajamalla takas :D
Niin, jos itse hakee. Parempihan se on hakea itse, niin näkee auton myös itse. Ei tule ostettua sikaa säkissä.
Mutta kyllä se Benelux -maista auton hakeminen tulee kalliimmaksi kuin esimerkiksi Ruotsista tai Baltiasta.
Mutta jos kyseessä on "juuri se yksilö" minkä haluaa, niin pakkohan se on hakea :wink: 8)

Itse ajattelin asiaa vain niin, että jos auton tuonti maksaa auton hinnasta jo 1/4-1/3, niin onko siinä mitään järkeä.

Se on mielestäni kanssa ihan pimeää valtion autoverotuksessa, että mitä enemmän autolla on ajettu ja mitä vanhempi se on, sitä vähemmän siitä kannetaan veroa ja päinvastoin. Eikö olisi Suomen etujen mukaista, että autokanta uudistuisi? Nyt maahan roudataan pahimmillaan 2000 -luvun alun autoja, kun voisi tuoda uudempiakin ja vähemmän ajettuja autoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tturku kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 16:27
MY2009 TTID aero automaatti maltillisilla 72tkm ajosuoritteella on toi mistä nyt viestittelen myyjän kanssa. On siis yksityisellä myynnissä ja lähellä Antwerbeniä. Auto sinäänsä erittäin siistissä kunnossa. Siinä on muuten alkuperäinen 1 CD:n mankka vaihdettu Johonkin Pioneerin navi mankkaan, onko tossa siis mitään muita kun itse soitin vaihdettu, siis onko jotain muita ominaisuuksia noissa alkuperäisissä cd-rammareissa jotka ei mahdollisesti toimi nyt Pioneerilla?
No niin, ei muuta kun hakureissulle 8)

Jos autossa sattuisi olemaan eberi, niin sen ohjaus kellolla menetetään, kun vaihdetaan alkuperäinen mankka pois. Jos Eberiä ei ole, niin ei mielestäni vaikuta yhtään mihinkään facelifteissa.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 23:28

Tuo on totta. Meidän auto alunperin Ranskasta, ja lommoja löytyy. Tosin maalipinta on OK.
Oli kuitenkin omasta mielestäni sen verran makea, että päätin ottaa riskin.
Toki Ranskasta löytyy hienoja ja viimeisen päälle pidettyjä autoja varmaan enemmän kuin koko Suomessa on autoja, mutta siis yleinen fiilis vaan ranskalaisista on se, että autoja kohdellaan aika huolettomasti. Varsinkin isoissa kaupungeissa meno on aika villiä, itsekin todistanut monta kertaa "ranskalaista lähtöä" taskuparkista, jossa vähän tuupataan edessä ja takana olevia autoja, jotta päästään itse liikkeelle. Mutta toisaalta aika harvassa Suomiautossakaan on kuitenkaan maalipinta enää terässä 10v+ ikäisenä, puhumattakaan siitä, että olisi kolhuton pinta. Ja alusta on yleensä tuolta tuotaessa aivan uudenveroinen, vaikka olisi 10v+ ikääkin.
Itselle kun katselin pitkään Citroen C6:sta Ranskasta (tarjontaa on aika hyvin yllättäen), niin eniten häiritsi se huoltohistorian puute lähes joka yksilössä, kovasti kyllä vakuuttivat, että kaikki huollot on tehty, mutta huoltokirjaa ei ollut tai sitten oli, mutta sitä ei oltu täytetty, eikä laskujakaan historiasta löytynyt, vetosivat vaan siihen, että kyllä katsastus on hoidettu ja siellä ei ole todettu vikoja.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuon haun Keski-Euroopasta voi ottaa mukavana lomareissuna, hoitaa mahdollisesti duunireissun yhteydessä tai se voi vaatia ylimääräisiä lomapäiviä ja käytännön järjestelyjä kotona jne. Eli ihan omasta elämäntilanteesta kiinni näkeekö matkakulut puhtaasti auton kuluina vai meneeekö lomailubudjetista. Itse harkitsin useampaan otteeseen Mitsun hakemista ulkomailta, mutta ei se oikein tämän hetken elämäntilanteessa tuntunut järkevältä, kun tarjontaa Suomessakin on hyvin, eikä hintaero vaikka Hollantiin tai Ruotsiin näytä verot huomioiden kovin suurelta.

Tuo Hollanti-Flanderi-Vallonia-Ranska -linja on kyllä hyvä esimerkki siitä miten Euroopassa leveyspiiri vaikuttaa suoraan huolettomuuteen vähän kaikessa. Pedantilla pohjoiseurooppalaisella pyörii silmät päässä, kun katsoo eteläeurooppalaisten meininkiä autojen lisäksi rakennusten, aikataulujen ja vähän kaiken muunkin suhteen. Autojen osalta tuntuu, että niiden pitäminen pyhinä lehminä ja turhanpäiväinen hierominen jää etelässä vähemmälle, ja suhtautuvat niihin tavallisina käyttötavaroina, jotka käytössä kuluvat ja lopulta ne tuuppastaan luiskaan ja ostetaan murehtimatta tilalle uusi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei oo autossa Eberiä, eikä edes perseenkäristimiä, auto on kuitenkin kylmälle alueella myyty VIN decoodauksen perusteella, ja jossain kohtaa oli maininta Italia varustelusta :D. Eli hyvä tietää ettei mankka siis haittaa mitään, parempi se varmaan on kun alkuperäinen perus rammari. Siisti se on päällepäin. On kuvat kaikista pienistä kauneusvirheistä jo.
Mullahan on periaatteessa mahdollisuus yhdistää auton haku työmatkaan kun Wetterissä on meidän tehdas, ja sieltä auton myyjälle on matkaa noin 300km...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos jollain on tarvetta asentaa eberi tuontikolkkiin niin multa löytyy TTiD:n eberiversion alkuperäiset vesiletkut liittimineen, eberin polttoainepumppu putkineen ja kiinnikkeineen, ja eberin kiinnitysrauta rintapeltiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 06:58
Itse ajattelin asiaa vain niin, että jos auton tuonti maksaa auton hinnasta jo 1/4-1/3, niin onko siinä mitään järkeä.
Ei näitä järjellä osteta. Jos ostettais, sulla olis joku Leaf tai Mii tai Kia, mutta nyt sulla on avosaappi.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 06:58
Eikö olisi Suomen etujen mukaista, että autokanta uudistuisi?
Ei, uudemmat kuluttaa vähemmän ja verotulot vähenisi. Ekologisuus on vain yksi osa valtion toiminnassa ja autokannasta tulee valtiolle niin paljon rahaa, että siitä potista ei kannata ehdoin tahdoin tiristää, vaikka siltä pitääkin yrittää vaikuttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 06:58
Se on mielestäni kanssa ihan pimeää valtion autoverotuksessa, että mitä enemmän autolla on ajettu ja mitä vanhempi se on, sitä vähemmän siitä kannetaan veroa ja päinvastoin.
Valtiohan ei voi tälle EY-oikeuden päätökselle mitään: http://curia.europa.eu/juris/showPdf.js ... cid=523325

Sen mukaan käytettynä maahantuotavasta autosta ei saa kantaa autoveroa enempää kuin mitä vastaavassa Suomessa olevassa autossa on veroa jäljellä. Jos auto on vanha ja/tai paljon ajettu, sen arvossa ei ole paljoakaan autoveroa jäljellä, ja sen vuoksi vanhoja maahantuotavia autoja ei voi kovasti verottaa. Kyllä valtio haluaisi verottaa, mutta ei sekään sentään niin tyhmä ole, että lähtisi uudelleen ottamaan turpiin EY-oikeudessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Auto Hollannista tai Belgiasta

Viesti Kirjoittaja mestari »

tutkin ranskassa kk sitten yhtä cabriota, yllättävän ehjät oli kulmat autossa
https://aijaa.com/pmynB4
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin