Auton osto yksityiseltä(swe)

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Itse olen kans aina ajanut myyjän kilvillä ja vakuutuksilla tänne, kaikkein helpoin tapa hoitaa asia.
Niitä kilpiä ei välttämättä tarvitse palauttaa vaan tuhoaa ne ja ilmoittaa siitä vägverketille samalla kun lähettää niille kaikki rekisteristä poistoon tarvittavat dokumentit.
#961
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

smuurine kirjoitti:Nyt mä oon kyllä ihan pihalla tosta "oikeaoppisesta" menettelystä ruotsin puolella. Ovatko kummatkin ao. vaihtoehdoista hyväksyttäviä, vaihtoehtosia menetelmiä uittaa auto maahan?

1. Poistaa auton rekisteristä ruottissa. Pyytää kopion rekisteristä poistosta virallisen leiman kera suomen paperipyörityksiin ja ottaa tietty kaikki rek.paperit mukaan. (kysymys: ajetaanko auto ilman kilpiä ja vakuutuksia laivaan? joku "uitto"-lupa?)

2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)

Osaiskohan joku selventää? Useammasta jutusta rakentelin nämä vaihtoehdot
Kakkosvaihtoehtoa on tullut käytettyä. Ennenkuin lähetät kilvet ja 2 osan takaisin niin käy kats.konttorilla ja pyydä heitä kopioimaan ja todistamaan se oikeaksi niin ei tarvitse "vinkua" kopiosta rekisteröinin yhteydessä. Voit myös pyytää myyjältä että hän otattaa kopion 2 osasta vägvärketillä palauttaessaan kilvet rekisteristäpoiston yhteydessä ja ottaa siihen vägvärketin leiman ja allekirjoituksen ja lähettää sen sinulle. Tätä koko ongelmaa ei olisi jos tulli tekisi veropäätöksen HETI eikä 3 kk aikana sillä silloin AKE poistaisi auton rekisteristä ruotsista samantien ja myyjän ei tarvitsisi olla huolissaan. Ota autoon myös vakuutus kaskolla suomesta niin ainakin vakuutus asiat on kunnossa jos jotain sattuu.
Tässä ruotsiksi viralliset ohjeet http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx , mutta lopussa "seisoo" että kestää yhden viikon ennenkuin vientikilvet saa.

Tämä sama asia taitaa olla tulossa myös ongelmaksi saksan autojen kanssa sillä AKE:n lakimiehen mukaan saksa on ottamassa uutta EU-rek.otetta käyttöön ja silloin auton voisi ostaa saksasta ja ajaa suomeen myyjän kilvillä ja ake poistaisi sen rekisteristä. Ostotilanteessa homma yksinkertaistuisi mutta ??? nähtäväksi jää sillä saksassa se byrokratia vasta on hel...tilistä autojen ympärillä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

hene- kirjoitti:
Näin tein itse, ilman minkäänlaisia ongelmia.
Tässä vaan tulee se että myyjän täytyy luottaa sinuun että lähetät kilvet hänelle.
Voittehan toki sopia jonkin panttisumman jos myyjä ei muuten uskalla..

Ajattelin että voitaisiin panna kauppasopimukseen ehto noiden kilpien palauttamisesta määräajan sisällä... Kyllä musta tuntuu että on kummankin kannalta parempi että ajaa auton ruottin kilvillä kotiin. Toi siirtokilpien hakuprosessi kuitenkin venähtää ja tämän ajan auto ilmeisesti joutuis seisoo sit ruottissa. Ei paljon järkee.

Vois kai sitä harkita että kirjais sopimukseen että jos autolle sattuu jotain (vakuutukset myyjällä) niin maksais ainakin oman vastuun myyjän puolesta. In Finland we have this thing called: Reilu meininki :P

Edit: Kiitos Valtterille selventävästä selityksestä. Nyt täytyy vielä printata noi kaiken maailman lomakkeet akea ja tullia varten valmiiksi. Niitä voi sitten laivassa täytellä ja kytätä autossa ettei kukaan mulk*u tuu kylkiä kolhii :wink: Sit ois kaikki kamat valmiina kun selvii päivä jollon lähtään Aeroa "kattomaan" 8)

Jos innostusta reissun jälkeen riittää niin piirrän prosessikaavion siitä miten homma tapahtuu käytännössä, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Eilen meni pää sen verta sekasin kaiken maailman sivuista että tuli hätäpäissä perustettua ihan järjetön topiikki samaan paikkaan :oops: Nyt kun asiaa lähtee tullin ja ake sivujen kautta muutaman tunnin aikataululla itselle selvittämään niin eihän siitä mitään tuu. Ei tommonen prosessikaavio taida olla virkamiesten mieleen. Liian havainnollinen ja liian nopesti omaksuttavissa. Sillon ois vaarana että hommaa vois kehittää asiakasystävällisempään suuntaan..... :twisted:
900 T16 Aero -84
#2673
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Laitetaan nyt oma hakukeikka tänne kun monimutkaiselta vaikuttaa nää teidän autokaupat. Matkat tilasin netissä etukäteen.

La 17.6 bussilla Helsinki-Vantaalle (Lahdesta)
9.30 lento Arlandaan, koneessa tarjottiin kahvi ja sämpylä, ne kun kerkee just nielemään alkaa laskeutuminen Arlandaan. Voittaa aina laivareissut.
Arlandasta bussilla Tukholmaan (95 Sek) ja sitte soitto tutulle, joka asuu siellä, että tulee hakemaan. Kolme kärryä katotaan ja viimäsen päätän, että otan sen. Luovarin täyttö ja rahanluovutus. Korostan, että se luovari jäi myyjälle. Sitte keskustaan toviksi hengailee, että laiva lähtee.

Ajettiin peräkanaa satamaan, jossa repäsin kilvet irti niitä säälimättä. Kaveri pistää ne postilla vägverkettiin.

Auto laivaan ja syömään.

Aamulla auto ulos laivasta(Turussa), satama-alueelta ulos ja tullin pihalle.
Virkailija antoi laput käteen, että täytä nuo, anto tarrakilvet ja 15 euroa kiitos.

Ja eiku kotia kohti. Keskiviikkona menin tulliin, Virkailija katto runkonumeron, kilometrit ja kuvas etulokarin ja puskurin, joissa on pienitöiset vauriot. Kyseli dokumenttia, että auto on minun. Tuumasin vaan, että Vägverketistä tulee lappu himaan, mutta en tiedä milloin ja koska auto pitää 5 vrk:n sisällä viedä tulliin niin tulin.

No virkailija sano vaan, että kaks viikkoo aikaa toimittaa rekisteröinnin ilmoitusosa tai kauppakirja.

Nyt on viikko menny ja eiköhän se vägverketin kuponki tällä viikolla tule.
Maanantaina vien sen myös katsastuskonttorille.

Että tämmöstä.... Englannilla pärjää kyllä jos ei ruotsi taivu. Kaveri oli autokuskina ja myös tulkkina. Olisin kyllä tuon autokaupan saanut hoidettua yksinkin.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

manneri kirjoitti:....
Eli mitä "kuponkia" odotat(odotit?) VV:ltä..? :? En ole nimittäin kuullut moisesta menettelystä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ei minullekkaan mitään kuponkia ole tullut. Teittekö omistajan vaihdoksen vai poistettiinko se ruotsissa rekisteristä? Ei kai kilpiä palauteta jos vaan omistaja vaihtui ja ei kai sieltä mitään lappuja tule jos poistettiin rekisteristä.

Ei ainakaan minulle.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

No näin kerrottiin minulle, että sieltä tulee se rekisteröinti osa 2 kotiin postitse. Tosin ei ole vieläkään tullut, joten ei sieltä kyllä taida mitään tullakkaan.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

manneri kirjoitti:No näin kerrottiin minulle, että sieltä tulee se rekisteröinti osa 2 kotiin postitse. Tosin ei ole vieläkään tullut, joten ei sieltä kyllä taida mitään tullakkaan.
Ja olet jo saanut auton verotettua ja kilpiin täällä..? Taitaa olla ruotsinpuolella rekisterissä edelleen?
-->https://www21.vv.se/fordonsfraga/
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

No sen verta tiedän, että kilvet oli viime torstaina vielä "hukassa". Eli oli laitettu kyllä postiin, mutta perille vägverkettiin eivät olleet menneet.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

manneri kirjoitti:No näin kerrottiin minulle, että sieltä tulee se rekisteröinti osa 2 kotiin postitse.
Ja missä muuten kerrottiin näin?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

manneri kirjoitti:Laitetaan nyt oma hakukeikka tänne kun monimutkaiselta vaikuttaa nää teidän autokaupat. Matkat tilasin netissä etukäteen.
Tää lause saattaa vielä jossain vaiheessa sinuakin hymyilyttää :wink:

Me haettiin auto lauttaillen. Mentiin junalla Tampere-Vaasa, lautalla Sundsvalliin. Yö hotellissa kun oli hyvä tarjouspaketti. Entinen omistaja toi auton hotellin pihaan näytille aamiasen jälkeen. Auto tarkastukseen, kaupat lukkoon, paperit kuntoon, maisemareittiä Uumajaan ja lautalla Vaasaan. Vaasasta hymy korvissa Tampereelle.

Lähdettiin perjantaina 15 aikaan (noin) ja oltiin kotona lauantaina puoliltaöin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Mä hakkaan tässä koneella niin paljon omituisia lauseita, etten mä jaksa niitä tarkistella onko kieliopin tai ymmärryksen kanssa samoilla linjoilla. :oops:
Tri-Lo kirjoitti:
manneri kirjoitti:No näin kerrottiin minulle, että sieltä tulee se rekisteröinti osa 2 kotiin postitse.
Ja missä muuten kerrottiin näin?
Se kaveri, kuka asuu siellä tukholmassa. Näin se väitti, en minä ole ennen tätä kiikuttanut ainuttakaan kärryä suomeen, joten en tiedä.
Edit: Tullin ja Katsastuskonttorin naiset nyökyttivät päätä, että "joo niin tulee"
. ..... Muistui tuossa vaan mieleen.

Ja on nämä paperit mun puolesta kunnossa. Kilvet on jätetty johonkin ählämin pitämään kioskiin, joten eiköhän ne korista jo jonkun nyysityn kärryn nokkaa...... :roll:
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Tärkeä kysymys:

Jos olen ostanut liikkeestä auton ja ajoin satamaan myyjän vakuutuksilla ja tullasin auton Turussa, niin onko pakko lähettää ne kilvet Vägvärketille kuinka pian? En ole vaivautunut lähettämään vielä, vaikka auto on ollut mulla jo n. 2 viikkoa.

Jos auto ei ole poistettu siellä rekisteristä, niin voidaanko sitä tulkita varastetuksi tms? Myyjältä sain molemmat osat rekisteriotteesta ja kauppakirjan alkuperäisinä.

Katsastuksessa mulle kerrottiin, että kilpiä ei lähettele ja silloin kun auto on Suomen kilvissä, niin lisätiedoissa on merkintä, että se on nyt Suomen rekisterissä ja sen näkee koneelta myös Ruotsin virkailijat. Suomen kilpiin on vielä aikaa, kun veropäätöskään ei tullut.

Mitä teen? Lähetänkö kuitenkin heti maanantaina postitse ruotsiin ne rekisteriotteen molemmat osat ALKUPERÄISINÄ ja KILVET vai riittääkö kopiot otteesta? Vai odotanko, että auto on Suomen kilvissä ja sitten vasta lähetän?
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Katsastuksessa mulle kerrottiin, että kilpiä ei lähettele ja silloin kun auto on Suomen kilvissä, niin lisätiedoissa on merkintä, että se on nyt Suomen rekisterissä ja sen näkee koneelta myös Ruotsin virkailijat. Suomen kilpiin on vielä aikaa, kun veropäätöskään ei tullut.
Itse en ole mitään kilpiä lähettänyt mihinkään, taitavat vielä olla auton paksissa. Ruotsalaiset rekisteriotteet annoin pois katsastusasemalle. Lupasivat hoitaa homman Ruotsin pään kanssa.
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Jos sulla on vielä kilvet kontissa tarkistappas varsin mitä sanoo ruotsin vägverket onko autosi poistettu kilvistä siellä. syötä rekisteritiedot tuonne.. https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp edit1: Sen keltaisen lapun kun laitat kilpien mukaan.. itse teknisen osa kannattaa säilyttää itsellä. Edit2: Ainakaan viimevuonna loppuvuodesta vägverket ei poistanut autoani ruotsissa kilvistä ennen kun kilvet saapuivat perille. Tarkkailin tilannetta.. Kuluja lähettämisestä syntyi muistaakseni 5.5e meni kirjeenä.
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Su Heinä 09, 2006 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin