Vastaavuustodistus tms.

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Vastaavuustodistus tms.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaverilta vaativat tuontitonnarista (vm 1988) vaatimustenmukaisuustodistusta, ei kait sitä saisi vaatia noin vanhasta, auto on kuitenkin tyyppihyväksytty?
Onkos kenelläkään lainata kyseistä lappua tuonikäiseen tonttuun?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mielenkiintoista ? missä noin vanhasta sellaista vaaditaan. Jos muistan oikein niin vm.1991 alkaen ainakin moottoripyöristä sellaista voidaan vaatia mutta ei vanhemista. Mistä on auto tuotu ?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vei auton kaikista kammottavimpaan paikkaan eli HAKUS:iin :evil:
Virosta tuotu, mutta sillä ei voi olla merkitystä koska on EU-maa siinä kuin muutkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Onko auto taas tuotu Viroon EU:n ulkopuolelta esim. Sveitsistä?
Sveitsinmalli VOI erota EU-mallista joiltain kohdin.
Kannattaa tarkistaa tyyppikilvestä EU-tyyppihyväksyntäkoodi.
Oli tuotu Ranskasta Viroon, myyty alunperin uutena Saksaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

vaatii paperin

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

päästöistä ja melusta, jos ei otteelta selviä ja taitaa olla ainoastaan Saksan ote, josta nuo seikat selviävät...Mimmi herätys, ei 1988 autossa ole eu-tyyppihyväksyntää, ei edes Saabissa
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: vaatii paperin

Viesti Kirjoittaja valtteri »

pasijalmari kirjoitti:päästöistä ja melusta, jos ei otteelta selviä ja taitaa olla ainoastaan Saksan ote, josta nuo seikat selviävät...Mimmi herätys, ei 1988 autossa ole eu-tyyppihyväksyntää, ei edes Saabissa
Päästöistä löytyy todistetarra(information om avgaskontrol) kuskinpuolelta konehuoneesta jossa teksti että täyttää A 12 päästöt(jos ei ole joskus maalattu piiloon) itse olen ollut paikalla kun katsastettiin auto josta inssi luki tekstin ja merkitsi papereihin että pakokaasut A 12 norminmukaiset ja homma oli ok.
Tämä lappu on 1988 ilman kat:ia autosta
Article : Nimilappu
PartNo : 8981466
Usage : 1988, TURBO, SE
Pakokaasun puhdistus
Order Quantity : 1

Toinen lappu löytyy kuskin ovesta ja siinä lukee vecile exhaust emission
ECE regulation 15.04

Edit: melusta olevassa tarrassa pitäisi olla teksti70/157/EEC tai ECE regulation 51.01 tai 84/424/EEC mutta sellaista tarraa en löytänyt saabin epc:stä.
ECE määräys melusta tuli voimaan saksassa v.1990 ja ranskassa v. 1987 ja suomessa v. 1988.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880201
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19910185
Tälläinen löytyi myös :

http://www.kba.de/Abt3_neu/KraftfahrzeugStatistiken/ Verzeichnisse/Emiss_2005_int.pdf

tässä muutama "ECE" sivu kiinnostuneille:

http://www.vcana.com/typeapproval.htm

http://www.vca.gov.uk/downloads/files/rgdranx6.pdf

http://www.vca.gov.uk/downloads/files/signatry2.pdf
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

nuo riittävät mainiosti

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

jos nuo löytyvät autosta, niin ok. A12 on Ruotsin kansallisia ja riittää -92 vaiheille samoin kuin E15/04 vähäpäästösyyteen saakka. Eivät sitten muuallakaan tiedä, mitä tarroja vanhemmistakin edistyksellisistä merkeistä löytyy....
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Ostin 8981466 lapun mutta en löydä siitä mitään tietoa A12 päästöistä.
Eli alkuperäisessä lapussa mikä autoa ostaessa on tullut tieto löytyy mutta jos nyt ostat niin ei löydy??

CO 1,5 merkintä löytyy mutta eikö sekin aika pirun alhainen?
(Harmi kun ei ole kameraa..) Ei varmaan uskalla katsastaa...
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Länsiauto myikin minulle tarran missä Upplysningar om motorinställning jonka alareunassakin 8981466 numero. Soitettuani väittivät että olisi pitänyt lukea Information om avgaskontroll.

Löytyyköhän samalla osanumerolla useitakin tarroja... Kaliforniaan, Sveitsiin etc..
BigJ
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 13:00

Re: Vastaavuustodistus tms.

Viesti Kirjoittaja BigJ »

ng900aero kirjoitti:Kaverilta vaativat tuontitonnarista (vm 1988) vaatimustenmukaisuustodistusta, ei kait sitä saisi vaatia noin vanhasta, auto on kuitenkin tyyppihyväksytty?
Onkos kenelläkään lainata kyseistä lappua tuonikäiseen tonttuun?
Vaatimustenmukaisuus täytyy toteennäyttää koskien päästöjä alkaen käyttöönottopäivästä 1.1.1987. Saksan tuontipeleissä tätä ei yleensä tarvita, koska päästöhyväksyntä voidaan tarkistaa saksanotteella olevasta verokoodista. Paperin hankinnan voi vältää asentamalla "mykän katin "
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastaavuustodistus tms.

Viesti Kirjoittaja et »

BigJ kirjoitti: Vaatimustenmukaisuus täytyy toteennäyttää koskien päästöjä alkaen käyttöönottopäivästä 1.1.1987. Saksan tuontipeleissä tätä ei yleensä tarvita, koska päästöhyväksyntä voidaan tarkistaa saksanotteella olevasta verokoodista. Paperin hankinnan voi vältää asentamalla "mykän katin "
Mykän katin? Katti on -89 malleista alkaen jos oikein kattisi tajusin..

Ajoneuvohallintokeskuksen ohje vuodelle 2006 on ettei alle -92 malleihin tarvita todistusta. Aion nostaa kissan pöydälle jo kokeilla... jos ei onnistu teen vaalituksen joka maksaa mutta yksittäinen Hakus katsastusasema ei voi ylikävellä ohjeiden.

Oletko BigJ katsatusmies?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Laita se katti vaan sinne ja hyvin menee. Näin tein kun muutin '90 tonnari-iivarin ilman kattia turboksi, olisi pitänyt hankkia jotain päästöpapereita jota oli aika vaikee löytää joten pistin katin ja olivat hiljaa. Tää nyt ei tähän liity mutta tein lisäksi vain osavertailun epc:llä ja olivat tyytyväisiä ja leima tuli.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
BigJ
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 13:00

Re: Vastaavuustodistus tms.

Viesti Kirjoittaja BigJ »

et kirjoitti:
BigJ kirjoitti: Vaatimustenmukaisuus täytyy toteennäyttää koskien päästöjä alkaen käyttöönottopäivästä 1.1.1987. Saksan tuontipeleissä tätä ei yleensä tarvita, koska päästöhyväksyntä voidaan tarkistaa saksanotteella olevasta verokoodista. Paperin hankinnan voi vältää asentamalla "mykän katin "
Mykän katin? Katti on -89 malleista alkaen jos oikein kattisi tajusin..

Ajoneuvohallintokeskuksen ohje vuodelle 2006 on ettei alle -92 malleihin tarvita todistusta. Aion nostaa kissan pöydälle jo kokeilla... jos ei onnistu teen vaalituksen joka maksaa mutta yksittäinen Hakus katsastusasema ei voi ylikävellä ohjeiden.

Oletko BigJ katsatusmies?
Olen, vaikken kovin ylpeä. Tuli pikaistusissa puhuttua paskaa (nöyrimmät pahoitteluni).

Mykkä katalysaattori riittää silloin kun kyseessä on suomiauton muutos, esim "turbotus", muttei auta ulkomailta tuodun rekisteröintikatsastuksessa.

Aken uuden ohjeen ( joka tuli meille noin viikko sitten ) mukaan päästöjä ei tarvitse toteennäyttää jos käyttöönotto on ennen 1.1.1993. Tosin kuukausi sitten noudatettiin vielä vanhaa ohjetta, jolloin päästöhyväksyntä vaadittiin käyttöönotosta 1.1.1987. Muistin tuon muuttuneen päivämäärän väärin, kun meillä päin tuontiautot on yleensä vuosimallia 2000+/-3 vuotta ja päästöhyväksyntä pitää olla aina.

Eli tänään ei vm -88:sta dokumenttejä tarvita, mutta jos joku niitä aikaisemmin vaati, toimi hän ihan oikein.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Vastaavuustodistus tms.

Viesti Kirjoittaja hasha »

BigJ kirjoitti:
et kirjoitti:
BigJ kirjoitti: Vaatimustenmukaisuus täytyy toteennäyttää koskien päästöjä alkaen käyttöönottopäivästä 1.1.1987. Saksan tuontipeleissä tätä ei yleensä tarvita, koska päästöhyväksyntä voidaan tarkistaa saksanotteella olevasta verokoodista. Paperin hankinnan voi vältää asentamalla "mykän katin "
Mykän katin? Katti on -89 malleista alkaen jos oikein kattisi tajusin..

Ajoneuvohallintokeskuksen ohje vuodelle 2006 on ettei alle -92 malleihin tarvita todistusta. Aion nostaa kissan pöydälle jo kokeilla... jos ei onnistu teen vaalituksen joka maksaa mutta yksittäinen Hakus katsastusasema ei voi ylikävellä ohjeiden.

Oletko BigJ katsatusmies?
Olen, vaikken kovin ylpeä. Tuli pikaistusissa puhuttua paskaa (nöyrimmät pahoitteluni).

Mykkä katalysaattori riittää silloin kun kyseessä on suomiauton muutos, esim "turbotus", muttei auta ulkomailta tuodun rekisteröintikatsastuksessa.

Aken uuden ohjeen ( joka tuli meille noin viikko sitten ) mukaan päästöjä ei tarvitse toteennäyttää jos käyttöönotto on ennen 1.1.1993. Tosin kuukausi sitten noudatettiin vielä vanhaa ohjetta, jolloin päästöhyväksyntä vaadittiin käyttöönotosta 1.1.1987. Muistin tuon muuttuneen päivämäärän väärin, kun meillä päin tuontiautot on yleensä vuosimallia 2000+/-3 vuotta ja päästöhyväksyntä pitää olla aina.

Eli tänään ei vm -88:sta dokumenttejä tarvita, mutta jos joku niitä aikaisemmin vaati, toimi hän ihan oikein.
Koskeeko tämä Aken uusi sääntö pelkästään tuontiautoja?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
BigJ
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 13:00

Päästötodistuksista

Viesti Kirjoittaja BigJ »

Ainakin Aken uusi ohje puhuu ainoastaan ulkomailta tuotavista ajoneuvoista. Suomiauton muutoksiin tarvittavasta todistukseen asia ei vaikuta. Säädökset muuttuvat kuitenkin kokoajan.

Tuonti autojen kanssa on vielä muistettavat että päästöhyväksynnän tarpeeseen vaikuttaa: onko tarkoitettu Euroopan / muille kuin euroopan markkinoille ja onko mahdollisesti EY-tyyppihyväksytty.
Vastaa Viestiin