Sivu 3/6

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 16:20
Kirjoittaja ng900aero
Pakkohan tuo on uskoa. Ei tullut aikanaan mieleenkään että auton voisi tosiaan rekisteröidä omiin nimiin virolaisilla kilvillä, vaan tuli otettua ne transitkilvet ja -vakuutus (en muista maksoivatko noin paljon, ehkä sitten).
Tarkemmin muistellessa sillloin ekalla kerralla (kun haettiin kaverille auto), Viron tullissa olisivat halunneet virolaiseen rekisteriotteeseen merkinnän maastaviennistä, eli olikohan siihen otteen oikeaan tai vasempaan alasarakkeeseen, siihenkö tuli jokin export-merkintä ja päiväys sekä leima?

Tuli kyllä molemmilla kerroilla huomioitua sikäläisen autorekisterikeskuksen hyvä ja asiallinen palvelu, ja muutenkin systeemin järkevyys suomalaiseen verrattuna (asiointi inssin tarkastuksineen ei montaa minuuttia kestänyt, ja jopa pankkiautomaatti samassa rakennuksessa).
Ovat toki laittaneet kaikki kerralla uusiksi, niin ei ole vuosikymmenten takaisia monien järjestelmien/sekoiluiden muistumia kummittelemassa kuten AKElla.

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 18:43
Kirjoittaja Ansis
Pientä korjausta aiempaan kirjoitukseeni; auto on siis edelleen eestiläisen myyjän nimissä ja hänen maksamallaan vakuutuksella. Tuo vakuutus kun eestissä maksetaan määräajaksi etukäteen ja siitä tulee leima otteeseen, tätä muistelen mutta en voi heti tarkastaa...

Eli käyttämäni menetelmä vaatii toki luottamusta kaupan molemmilta osapuolilta ja lienee käytössä enemmänkin eestissä paikallisten kesken tuosta vakkuutusten bonuksettomuudesta ja etumaksusta johtuen.

Vähän sama systeemi, kuin aikoinaan soomessa mopedien kanssa :roll:

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 19:10
Kirjoittaja ng900aero
No tuo kuulostaa loogisemmalta, sori vaan teille molemmille, mutta ei ole mennyt millään jakeluuni että kuinka Suomessa asuva henkilö voisi saada rekisteröityä nimiinsä auton, jossei ole esittää mitään residenssiä Virossa?
Kait maakohtaiset autorekisteröinnit liittyvät jollain tavoin kohdemaassa asumiseenkin (siis muissa kuin export-kilvissä)?

Eikait missään muuallakaan EU:ssa voi saada laitettua autoa omissa nimissään kyseisen maan rekkariin/vakuutukseen ilmoittaessaan osoitteekseen esim. poste restante: Helsinki, Finlandia (Siis ei puhuta nyt export-kilvistä)??

Itse olen ehdottomasti halunnut saada myyjän vastuun autosta katkeamaan, ihan siltä varalta jos itse tumpeloin jotain, niin vastaan siitä myös itse omalla vakuutuksellani.
En ainakaan henk. koht suostuisi myymään autoa ulkomaille niin että ostaja ajelisi missälie ulkomailla minun vakuutukseni piikkiin.

Vai tajusinkohan jotain taaskin väärin? :lol:

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 20:58
Kirjoittaja Ansis
Mulla on muutamaan kertaan ollut kyllä koko kalusto rekisteröitynä posterestanteen lentokoneita myöten, kun nuukana en viitsi postilokerosta maksaa, siis soomessa.

Mutta soomen sikamaisten hintojen ja verojen vuoksi täytynee ottaa enempi selvää eestin käytännöstä...

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 21:15
Kirjoittaja MacTurbo
ng900aero kirjoitti:No kuinka se auto sitten poistuu Viron rekisteristä?
Enpä ole koskaan tuota miettinyt.
Eikä ole kyllä koskaan erityisemmin kiinnostanutkaan, miksi minua pitäisi kiinnostaa Viron rekisteri? :?

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 22:20
Kirjoittaja ng900aero
MacTurbo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No kuinka se auto sitten poistuu Viron rekisteristä?
Enpä ole koskaan tuota miettinyt.
Eikä ole kyllä koskaan erityisemmin kiinnostanutkaan, miksi minua pitäisi kiinnostaa Viron rekisteri? :?
No ettei auto ole yhtäaikaa monen maan rekisterissä, on esim kätevämpi vierailla autolla ulkomaillakin jossei sitä ole esim merkitty joko kadonneksi tai varastetuksi interpoliin, tai ettei sillä ole niskassa kaameita maksuja esim Virosta mm vakuutuksien, tms. muodossa ;) ? ?
Ja ihan yleisen selvyydenkin kannalta pitäisin suotavana että paperit on ok, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa, tai liian kallista hoitaa kaikkea paperisotaa kuntoon aina jos auton ostaa ulkomailta, miksi pitää koettaa säästää tuollaisissa tyhjänpäiväisissä asioissa?
Siis säästö on ok, jos kuten tekee kuten Ansis, eli tietää että myyjä on suostunut siihen että ostaja ajaa Suomeen/suomessa myyjän rekisteriotteella, ja että ostaja hankkii autolle oman vakuutuksen, mutta muuten lienee lähinnä pelleilyä myyjän vastuulla?
Siis jossei jossei ota edes vakuutusta, auton myyjälläkään kun ei välttämättä ole edes voimassaolevaa vakuutusta myydyssä autossa, jos auto on esim ollut käyttämättä tms.??

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 22:47
Kirjoittaja MacTurbo
ng900aero kirjoitti: Siis säästö on ok, jos kuten tekee kuten Ansis, eli tietää että myyjä on suostunut siihen että ostaja ajaa Suomeen/suomessa myyjän rekisteriotteella, ja että ostaja hankkii autolle oman vakuutuksen
Näinhän ainakin noissa minun autoissa on toimittukin. Anteeksi jos on jäänyt väärä kuva toiminnasta.
En ole neuvonut missään tuulettelemaan myyjän kustannuksella, enkä sen enempää kehottanut ajamaan vakuuttamattomalla autolla.
Itse olen ottanut autoon vakuutuksen Suomalaisesta vakuutusyhtiöstä, mutta ajanut silti veropäätöksen odotteluajan vierailla kilvillä.
Näin olen säästänyt tuon veroluontoisen "siirtokilpimaksun" ja neuvon myös muita autonsa maahantuoneita tekemään samoin.
Mielestäni tuommoista "myyjän suostumusta" ei asiaan tarvita koska se mitä minä teen autolla luovareiden kirjoittamisen jälkeen ei mielestäni enää kuulu myyjälle.
no, joo ehkä poikkeuksen tekee joku helmi minkä on ostanut "saabistiveljeltä" :D

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 23:15
Kirjoittaja ng900aero
MacTurbo kirjoitti:
Näinhän ainakin noissa minun autoissa on toimittukin. Anteeksi jos on jäänyt väärä kuva toiminnasta.
En ole neuvonut missään tuulettelemaan myyjän kustannuksella, enkä sen enempää kehottanut ajamaan vakuuttamattomalla autolla.
Itse olen ottanut autoon vakuutuksen Suomalaisesta vakuutusyhtiöstä, mutta ajanut silti veropäätöksen odotteluajan vierailla kilvillä.
Näin olen säästänyt tuon veroluontoisen "siirtokilpimaksun" ja neuvon myös muita autonsa maahantuoneita tekemään samoin.
Mielestäni tuommoista "myyjän suostumusta" ei asiaan tarvita koska se mitä minä teen autolla luovareiden kirjoittamisen jälkeen ei mielestäni enää kuulu myyjälle.
no, joo ehkä poikkeuksen tekee joku helmi minkä on ostanut "saabistiveljeltä" :D
Ok, uskon että ihan fiksusti olet toiminut, ei siinä mitään.

Joo mutta kuinka olet toiminut silloin kun olet ostanut auton esim Tallinnan jostain autokaupasta? Ajatko niillä Viron kilvillä Suomeen suoraan jos kello on jo niin paljon että paikallinen ARK on kiinni, kuten oli viimeksi, ja jos tullimiehet pysäyttää ja sanoo että ton auton kanssa ette rajaa ylitä?

Entä miten tulee tehdä sitten kun auto on tuotu sen virolaisen ostajaliikkeen toimesta Viroon asti, muttei ole virolaisissa kilvissä, vaan ollut viimeksi kilvissä esim Sveitsissä, mistä voi tarkistaa ettei tule itselle maksuja siitä kun auto on tuotu EU:n alueelle EU:n ulkopuolelta?
Vaikkakin auto on todellisuudessa tuotu EU:n alueelle EU:n ulkopuolelta, eli tullit on maksettun Viroon.
Mutta kuinka välttyä siltä ettei tule kaksoistullausta?? Ja kuinka vakuuttaa suomalaiset katsastusviranomaiset siitä että auto täyttää kaikki eurooppaan rekisteröitävältä autolta edellytettävät asiat, muuten kuin koettamalla tilata GM:ltä sen CoC-lapun (jos sekään edes riittää edes kun auto on ei-EU:n alueelta tuotu)??

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: To Tammi 31, 2008 23:52
Kirjoittaja MacTurbo
ng900aero kirjoitti: Joo mutta kuinka olet toiminut silloin kun olet ostanut auton esim Tallinnan jostain autokaupasta? Ajatko niillä Viron kilvillä Suomeen suoraan jos kello on jo niin paljon että paikallinen ARK on kiinni, kuten oli viimeksi, ja jos tullimiehet pysäyttää ja sanoo että ton auton kanssa ette rajaa ylitä?
Ei tullimiehiä kiinnosta muu kuin auton omistussuhteet, jos luovarit on kunnossa ei mitään ongelmia ole. Tuota aiempaa vakuutusasiaa en yleensäkkään ymmärrä, mitä se kuuluu rajalla olevalle tullimiehelle.
Niin, tietysti sikäli kun niitä yleensäkkään kiinnostaa enää nykyään mikään, kuten eilen tuli todistettua.
Viron puolella ei tosiaankaan ollut yhtään tullimiesta
ng900aero kirjoitti: Entä miten tulee tehdä sitten kun auto on tuotu sen virolaisen ostajaliikkeen toimesta Viroon asti, muttei ole virolaisissa kilvissä, vaan ollut viimeksi kilvissä esim Sveitsissä
Tällaistä autoa en itse edes ostaisi. Auton pitää olla EU-maan kilvissä jotta voi olla varma ettei tarvitse maksaa autoveron päälle enää tulleja.
Tuollaisen auton vaatisin rekisteröitävän Viroon ennen ostamista.
ng900aero kirjoitti: Ja kuinka vakuuttaa suomalaiset katsastusviranomaiset siitä että auto täyttää kaikki eurooppaan rekisteröitävältä autolta edellytettävät asiat, muuten kuin koettamalla tilata GM:ltä sen CoC-lapun (jos sekään edes riittää edes kun auto on ei-EU:n alueelta tuotu)??
Tuo on kysymyslistan helpoin :D
Katsoo ennen auton ostamista että tyyppikilvessä on stanssattuna e-koodi. joltakin tosin oli puuttunut siitä loppuosa, mutta se lienee harvinainen tapaus.
Omasta Cabbesta jonka "tuotatin" keväällä se puuttui ja oli melkoinen temppuilu saada katsastusmies uskomaan nuo tyyppihyväksyntä asiat ilman tuota CoC-lappua.
Se tosin viimein onnistui, mutta jos olisin vienyt auton katsastusasemalle josta tyyppihyväksyntäasiaa etukäteen tiedutelin ei mitään ongelmaa olisi edes tullut, niillä oli omat tietojärjestelmänsä jonka perusteella inssi sanoi auton kelpaavan ihan ilman selvittelyjä.

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 03:20
Kirjoittaja ng900aero
Ok,
eli tiedät noista asioista about saman kuin minäkin (ja itselleni tuli uutena tietona tuo että auton voi rekisteröidä Virossa omiin nimiinsä, vaikka residenssi ja kirjat olisi Suomessa), eli tiedossani on ollut (jotakuinkin) se, että auton pitää olla rekisteröity EU:n alueella ennenkuin sen voi ostaa Suomeen rekisteröitäväksi (jotta välttyy tullilta ja siltä 132 euron CoC-todistukselta, ja kränäämisestä katsastusmiehen kanssa).

Ja kyllä ainakin aiemmin tullimiestä kiinnosti kovastikin se, että ollaanko mahdollisesti varastettua autoa viemässä pois maasta, ja niin kait kuului kiinnostaakin?
Samoin tullimieshän tekee yhteistyötä mm. poliisien kanssa, eli voi olla kokolailla perusteltua tutkia myös se, että autossa olisi edes jonkinlainen vakuutus voimassa kaiken aikaa kun sillä ajetaan?
Itse en ainakaan kokenut näitä asioita millään tavalla hankaliksi, tai huonoiksi, päinvastoin.
Siis ilahdutti se tosiasia, että siellä Virossakin oli laadukasta valvontaa/tarkkailua mm. vakuutuksien suhteen, ja ettei esim varastettuja autoja olisi voinut tuosta noin vain heipata rajan yli (ilman henkkareita :lol: ).

Suomessahan vähennettiin jossain vaiheessa tuon Schengen-hössötyksen aikana tuota tullivalvontaa, mutta todettiin että rajamuodollisuuksia pitää olla, joskin kevennetysti verrattuna Schengeniä edeltävään aikaan.

Asiasta takaisin kukkaruukkuun:
nuo tyyppikilven E-tyyppihyväksyntäkoodit ovat ihan tuttua huttua, niiden aikaa (joissain on ne jo vm -96:ssa) edeltävissä autoissakin on riittänyt useimmiten ne Saabin konepellin tarran hyväksyntäkoodit, tosin yhteen jouduin ostamaan päästöjä osoittavan ruotsinkielisen tarran, sinne akun liepeille sisäloksuun.

Ja toiseen Saabiin tuli ostettua hölmöyksissä se 132 euroa maksanut CoC-todistus GM:ltä, kun ei tajunnut että 2.5 euron tarra olisi riittänyt.

Olisi miljoona ja yksi tarinaa kaikenlaisista maahantuontisekoiluista itselläkin ;)

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: La Helmi 02, 2008 16:24
Kirjoittaja MacTurbo
ng900aero kirjoitti: Olisi miljoona ja yksi tarinaa kaikenlaisista maahantuontisekoiluista itselläkin ;)
Niimpä, ja näitä kertomalla on toivottavasti jonkun muun helpompi tehdä oma maahantuonti. :D

Nuo rajamuodollisuuksien puuttuminen hirvitti kyllä minuakin.

Ps. kävin muuten lunastamassa passini eilen :twisted:

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: Pe Helmi 29, 2008 22:50
Kirjoittaja Jope
Selventäkääs vielä:

- Mitä ilmoitetaan osoitteeksi jos rekisteröi auton Virossa omiin nimiinsä?
- Missä vaiheessa suomalainen liikennevakuutus haetaan?
- Millä vakuutuksilla ajetaan Virosta Suomeen, jos Suomen liikennevakuutus haetaan vasta kun auto on Suomessa?

Taidanpa itse kaikesta huolimatta tehdä vaan niin, että maksan kylmästi sen 170e maastavientikilvistä ja annan auton odotella seisontavakuutettuna parkkihallissa kunnes on varaa käynnistää veroprosessi.

Täytyypä tutkia nuo tarrat ennenkuin sen vie kotimaassa leimalle. :-)

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: La Maalis 01, 2008 15:27
Kirjoittaja MacTurbo
Jope kirjoitti:Selventäkääs vielä:

- Mitä ilmoitetaan osoitteeksi jos rekisteröi auton Virossa omiin nimiinsä?
- Missä vaiheessa suomalainen liikennevakuutus haetaan?
- Millä vakuutuksilla ajetaan Virosta Suomeen, jos Suomen liikennevakuutus haetaan vasta kun auto on Suomessa?
Ugh.

Kertauksen vuoksi.
1. Jos sinulla ei ole Viron residenssiä, et voi rekisteröidä omiin nimiisi. Tosin se ei estä yhtään mitään, jos auto on ostettaessa kilvissä. Jos ei ole, on ainoa tapa tuoda auto maahan tullikilvillä.
2. Suomalaisen liikennevakuutuksen voi hankkia yhtiöstä riippuen ja etukäteen sopien ostopaikalla, esim puhelimitse. Tai sitten vasta Suomessa.
3. Mikäli vakuutus hankitaan vasta Suomessa, ajetaan auto Suomeen käytännössä myyjän vakuutuksilla (eli Suomeksi sanottuna ilman vakuutusta).

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: Su Maalis 02, 2008 00:23
Kirjoittaja Jope
Ok, näin kuvittelinkin sen olevan, jotenkin vaan ajatus harhautui mitä enemmän tätä threadia luki. :-D

Kiitos selvennyksestä!

Re: Sveitsistä tuotu auto Virossa

Lähetetty: Su Maalis 02, 2008 15:14
Kirjoittaja MacTurbo
Jope kirjoitti:Ok, näin kuvittelinkin sen olevan, jotenkin vaan ajatus harhautui mitä enemmän tätä threadia luki. :-D

Kiitos selvennyksestä!
Joo, tämä juttu alkoi rönsyillä hieman :D