Tonnari Aeron tuonti

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Tonnari Aeron tuonti

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Tervehdys kaikki saapastelijat! Kaupanteko länsinaapurin kanssa alkaa olla siinä vaiheessa, että otsikon mukaisen pirssin rantautuminen tänne koti-Suomeen alkaa näyttämään päivä päivältä paremmalta :) Olisi kiva kuulla muiden kertomuksia auton (saabin) tuontiin liittyen. Tullin sivuihin olen jo tutustunut ja täälläkin haku-toimintoa käyttänyt. Entäpä verot? Taitaa jäädä alle 4 kiloeuron?

Niin meinasi unohtua Aero vuosimallia 97 ja ajettu 260tkm.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Muista pyytää myyjältä rekisteriotteen kummatkin osat, tullissa ja katsastuskonttorilla halusivat nähdä molemmat.

Itse hain Airotontun kaksi viikkoa sitten Ruotsista. Oli helppo homma, aikataulu meni suunnilleen näin:

13.2. Tyhjentämään Jyväskylän pankit Ruotsin kurnuista. Kannattaa tilata etukäteen, oli hieman vaikeuksia löytää riittävä määrä naapurimaan valuuttaa käteisenä...
14.2. Lento Tukholmaan, auton syynäys, papereitten teko ja ajo Viikinkin laivaan.
15.2. Helsingin sataman tullista 3kk ajolupa ja liikennevakuutus, ajo kotiin ja sitten samantien katsastuskonttorille.
16.2. Tulliin täyttämään lottolaput.
23.2. Lottoarvonta suoritettu tullin puolesta, veropäätös tuli siis postitse alle viikossa. 8O
24.2. Tulliin maksamaan verot, konttorille hakemaan kilvet.
25.2. Kilvet ruuvattu paikalleen ja homma hoidettu.

Toivottavasti paikkakunnallasi on katsastuskonttorin lisäksi tulli, helpottaa aika paljon asioiden hoitoa kun voi mennä suoraan tiskille asioimaan.

Myyjän osalta rekisteristä poisto Ruotsissa onnistui siten että lähetin kopion konttorilta saamastani väliaikaisesta rekisteröintitodistuksesta myyjälle sähköpostitse ja hän sitten hoiti sen avulla asian vägverketin kanssa.
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Kiitos vastauksestasi vtp9k. Vaikutti tuo auton tuonti melko kivuttomalta kohdallasi. Teitkö myyjän kanssa mitään erillistä kauppakirjaa? Kuinkas tuon katsastuksen kanssa kyselivätkö vaatimuksenmukaisuustodistusta? Uskaltaako kysyä paljon jouduit pulittamaan verottajalle. Jätitkö rekisteri kilvet satamassa omistajalle?
Vauhdikkaita ajonautintoja "uuden" Aerosi kanssa. :)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Mun kohdalla ei ollut mahdollista saada ruotsin rekisteri otteesta luovutusosaa ollenkaan kun siellä vägverket vaatii myyjältä alkuperäisen ilmoitus osan et myyjä voi todistaa myynnin tapahtuneen. Itse rekisteriote on välttämätön alkuperäisenä. Ja kilvet laitoin postissa suomesta jälki käteen maksoi lähetys 3.5€ ja kopio tullin ajoluvasta,että auto on viety pois maasta. kannattaa pyytää kopio kuitenkin siitä ilmoitus osasta kaiken varalta ja kauppakirja on välttämätön et saat auton tullattua ja katsastettua suomeen. AKE:lta saa hyviä kauppakirja pohjia joka on suomenkielisenä että ruotsin kielisenä käy siihen asiaan oikein hyvin. Ja et tarvitse vastaavuus todistusta autoosi mikäli se on ollut ruotsissa uudesta asti.. -97 vuoden autoista löytyy jo ruotsin rekisteriotteesta normitukset ettei tarvi hommata vastaavuustodistuksia autoon.. Multa löytyy normitodistus erillisenäkin kyseiseen vuosimalliin jos satut tarvitsee.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Rekisteröinti onnistuu myös ilman tuota ruotsalaista ilmoitusosaa (keltainen paperi). Joutuvat vaan Suomessa tekemään katsastuskonttorilla kyselyn Ruotsin viranomaisille, että onko auto poistettu rekisteristä Ruotsissa. Tähän operaatioon menee päivä tai pari.

Tavallinen kopio ei kelpaa tuosta ilmoitusosasta vaan pitää olla viranomaisten oikeaksi todistama. Omaa autoani rekisteröidessäni katsastuskonttori ei missään vaiheessa halunnut nähdä kauppakirjaa - luottivat varmaan että tulli tarkastaa paperit ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Ja et tarvitse vastaavuus todistusta autoosi mikäli se on ollut ruotsissa uudesta asti.. -97 vuoden autoista löytyy jo ruotsin rekisteriotteestanormitukset ettei tarvi hommata vastaavuustodistuksia autoon.
Aero on rekisteröity Sveitsiin uutena, josta se on tullut muuttoautona Ruotsiin.
Taitaa mennä vähän lottoamiseksi tuon vastaavuustodistuksen kanssa? :lol:
Jos arpaonni ei suosi meikäläistä on hyvä tietää, että tasapaino akselilta löytyy, vaikka pientä korvausta vastaan, tuo todistus. :)

Täytyy käydä penkomassa se kaupakirja sieltä aken sivuilta.
On taas hieno huomata kuinka hyvin tämä foorumi toimii :) kiitos.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

riippuu konttorista. Joilllekin rittää se, että autosta löytyy valmistenumero.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Oltsa kirjoitti:Kiitos vastauksestasi vtp9k. Vaikutti tuo auton tuonti melko kivuttomalta kohdallasi. Teitkö myyjän kanssa mitään erillistä kauppakirjaa? Kuinkas tuon katsastuksen kanssa kyselivätkö vaatimuksenmukaisuustodistusta? Uskaltaako kysyä paljon jouduit pulittamaan verottajalle. Jätitkö rekisteri kilvet satamassa omistajalle?
Vauhdikkaita ajonautintoja "uuden" Aerosi kanssa. :)
Kauppakirja toki tuli tehtyä, pohjana oli vägverketin kaksisivuinen planketti joka sisältää myös vakuuden myyjältä että auto ei ole lainan kiinnityksenä. Saman asian näkee myös vägverketin kyselystä.

Katsastuksessa ei kyselty vaatimuksenmukaisuustodistusta, autossa oli tyyppihyväksyntälitania tyyppikilvessä ja se näytti olevan sen osalta ainoa asia mikä katsastusmiestä kiinnosti.

Kilvet tuli auton mukana kotia asti, rekisteristä poistoon minulta ei tarvittu muuta kuin kopio tuosta väliaikaisesta rekisteriotteesta - sen kyllä pitäisi riittää todisteeksi siitä että auto on viety pois Ruotsista. Jos myyjä niin haluaa niin kannattaa ehdottaa että lähetät kilvet ja rekisteriotteiden tarpeelliset osat takaisin postitse kunhan olet ensin hoitanut asiat tullin ja katsastuskonttorin kanssa.

Rekisteröintiinkin muuten sitten tarvittiin noita alkuperäisiä rekisteriotteita joten niistä on parempi olla ainakin oikeaksi todistetut kopiot.

Vägverketin sivuilta muuten löytyy kyselykohta josta voi tarkistella auton tietoja rekisterinumeron perusteella:

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Itse sain myyjältä tutkittavaksi hyvien kuvien lisäksi huoltokirjan, rekisteriotteet, kauppakirjan pohjan ja muita papereita pdf-tiedostoina.

Tuosta rekisteriotteesta pdf:nä oli hyötyä sillä sen avulla sai suoraan suomalaisesta vakuutusyhtiöstä kaskon autolle alkamaan jo Ruotsista.

Sen 4 keur jos varaat veroihin niin pitäisi riittää varmasti.

Ja tähän Aero-mainos: Penkit ovat todella hyvät! Parin viikon Aeroilun jälkeen tuntuu siltä että CS:n kangaspenkin selkänojasta puuttuu puolet. :D
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Lueskelin hieman vanhoja topikkeja aiheesta. Melko sekavalta koko prosessi vaikuttaa. :( Seuraavassa muutama vaihtoehto kuinka ajattelin hoitaa prosessin.

Molemmat rek. osat mukaan, kauppakirja, auto kilvissä laivaan ja uitto Suomeen. Auto tulliin ja rek. katsastus, jonka jälkeen palautan ostajalle rek.kilvet ja ilmoitusosan, jotta voi poistaa auton Ruotsn rekisteristä.

Tai.

Pelkkä tekninenosa ja kauppakirja mukaan Suomeen. Kilvet jätetään satamassa omistajalle ja Suomessa tulliin teknisenosan ja kauppakirjan kanssa. Katsastusasemalla kysely Ruotsin viranomaisille onko poistettu rekisteristä.

Vai.

Olen aivan pihalla koko asiasta ja ostan Suomesta karvalakki pappamallin

:twisted:

Autossa on siis Eu-kilvet. Mahtavatko vaikuttaa mihinkään?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eipä ne sillä luovutusosalla Ruotsissa mitään tee koska auto viedään pois maasta. Taisi jopa tuolla vägverketin sivulla lukea että riittää kun ostaja toimittaa kopion ulkomaisesta rekisteriotteesta myyjälle joka sitten sen avulla poistaa auton rekisteristä Ruotsissa. Vägverketille rekisteristä poistoon pitäisi siis riittää todiste siitä että auto on rekisteröity ulkomaille.

Tuo Ruotsin luovutusosahan pätee ainoastaan jos ostaja asuu myös Ruotsissa.

Kannattaa varmaan tutkiskella noita Ruotsin AKE:n eli Vägverketin sivuja. Itseäni kummasti auttoi koulun/lukion 6 vuotta pakkoruotsia ja päälle korkekoulututkintoon sisältyvä virkamiestutkinto Ruotsin kielessä. Jotakin hyötyä tuli viimeinkin siitäkin. :wink:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Oltsa kirjoitti:Lueskelin hieman vanhoja topikkeja aiheesta. Melko sekavalta koko prosessi vaikuttaa. :( Seuraavassa muutama vaihtoehto kuinka ajattelin hoitaa prosessin.

Molemmat rek. osat mukaan, kauppakirja, auto kilvissä laivaan ja uitto Suomeen. Auto tulliin ja rek. katsastus, jonka jälkeen palautan ostajalle rek.kilvet ja ilmoitusosan, jotta voi poistaa auton Ruotsn rekisteristä.

Tuossa on hyvin toimiva käytäntö. Mutta vaihtoehtona voit ottaa kopion oikeaksi todistettuna ilmoitusosasta tai ei ollenkaan Tornion tulli ei tarvinnut sitä kysyi vaan et onko mut ilmoitin myyjän tarvinneen sen ja katsastukin hoitui ilman sitä.
Ja kun autossa kuitenkin on kilometrejä noinkin paljon kannattaa olla vielä olemassa esim huoltokirjaa ja ruotsin katsastustodistusta jossa ilmenee mahdolliset kilometrit. Etteivät laske kilometreiksi omalla kaavallaan.. elikäs 18500km vuosi. joka tekis sinun tapauksessasi aika suuren eron verojen määrään.
Tuonti on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi ettei kannata sen vuoksi ostaa Pappamallia suomesta.
Mutta perusjutut jotka tarviit tullissa ja katsastuksessa on siis:
-Rekisteriote(tekninen osa) ja mahdollisuuksien mukaan ilmoitusosa kuten aiemmassa mainitsin
-Kauppakirja
Lisäksi hyvä olla tullaus hetkellä kulujen minimoisiksi esim.

-tarkasti merkitty huoltokirja jossa kilometrit
-katsastustodistus josta myös ilmenee kilometrit

Katsatuksessa lsiäksi ehkä tarvitset:
-vastaavuustodistuksen jos otteesta ei ilmene riittävästi tietoja tahi EY tyyppihyväksyntä puuttuis.. Jota pidän hyvin epätodennäköisenä ottaen huomioon auton vuosimallin ja sen et on tuotu ruotsiin ja rekisteröity sinne. Alekirjoituksessa oleva auto on tuotu Ruotsista marraskuussa 2005 ilman kummempia ongelmia..
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Ke Maalis 01, 2006 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Kiitos vastauksista. Tämähän alkaa näyttämään jo selvemmältä. Tein tuon vtp9k:n antaman haun eikä sieltä paljastunut mitään hämärämpää (ainakaan meikäläisen ruotsi taidoilla :lol: )Kertookos tuo, "Fordonet du sökt är registrerat på en privatperson" että auto on yksityisellä eikä minkään rahoitusyhtiön nimissä?
Itse sain myyjältä tutkittavaksi hyvien kuvien lisäksi huoltokirjan, rekisteriotteet, kauppakirjan pohjan ja muita papereita pdf-tiedostoina.
Täytyy kysyä kuvia huoltokirjasta ja muista papereista (kuvia itse autosta jo tullut)

Täytyy vielä perehtyä tuohon byrokratia-viidakkoon tullin ja aken sivuilla.
Tuonti on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi ettei kannata sen vuoksi ostaa Pappamallia suomesta.
Penkit ovat todella hyvät!
Itsekin noihin "lepakko" jakkaroihin ihastunut, joten ei taida olla paluuta karvalakkiin :)

Vielä kiitokset Tasapaino akselille,vtp9k:lle ja muille keskusteluun osallistuneille.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kertookos tuo, "Fordonet du sökt är registrerat på en privatperson" että auto on yksityisellä eikä minkään rahoitusyhtiön nimissä?
Juu, niinhän siinä näköjään lukee.

Jos saat myyjältä rekisteriotteen ensimmäisestä osasta numeron kohdasta "(2) Behörighetskod" niin voit tehdä myös haun vägverketiltä kohdasta "Sök uppgifter om ditt fordon" eli hae tietoja omasta autostasi. Sieltä näkyy hieman enemmän kuten omistajan nimi ja tyyppihyväksyntätiedot kohdassa "Tillägsinformation" - ainakin minun tapauksessani.

Tullibyrokratiasta vielä sen verran että kannattaa soittaa siihen tullin toimipaikkaan missä aiot auton tullata - ainakin Jyväskylässä kertoivat mielellään mitä kaikkea paperia hommaan tarvittiin.
Tuonti on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen prosessi ettei kannata sen vuoksi ostaa Pappamallia suomesta.
Tästä olen samaa mieltä. Ei tuo pahemmin stressiä aiheuttanut, byrokratiakin meni niin sujuvasti että vieläkin ihmetyttää.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Joo tullista antavat hyvinkin mielellään ohjeita onnistuneeseen kaupankäyntiin..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

suorsa kirjoitti:Rekisteröinti onnistuu myös ilman tuota ruotsalaista ilmoitusosaa (keltainen paperi). Joutuvat vaan Suomessa tekemään katsastuskonttorilla kyselyn Ruotsin viranomaisille, että onko auto poistettu rekisteristä Ruotsissa. Tähän operaatioon menee päivä tai pari.
Ei muuten onnistu enää, joten molemmat osat alkuperäisinä ruotsista mukaan vaan.
Vastaa Viestiin