Kannattaako tuonti saksasta?

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

9-5 2,0t wagon 98-99
budjetti max 13.000Eur

tarkoitus olisi käyttää kaverin hyväksi todettua välittäjää, joka myös tarkistaa auton.

kilometrilukema >100t ja max 200t

ei tarvitse olla mikään huippuvarusteltu
autoa on tarkoitus pitää ainakin 5v

Mitä arvioisitte
Säästyykö euroja ja saanko paremman auton kun suomesta?
Rittääkö budjetti? (auto 6-8kEur, verot 5-6kEur)

Mallikaan ei ole ainoa vaihtoehto
Mikä olisi teidän valinta kyseisellä rahasummalla?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikaels kirjoitti:9-5 2,0t wagon 98-99
budjetti max 13.000Eur

tarkoitus olisi käyttää kaverin hyväksi todettua välittäjää, joka myös tarkistaa auton.

kilometrilukema >100t ja max 200t

ei tarvitse olla mikään huippuvarusteltu
autoa on tarkoitus pitää ainakin 5v

Mitä arvioisitte
Säästyykö euroja ja saanko paremman auton kun suomesta?
Rittääkö budjetti? (auto 6-8kEur, verot 5-6kEur)

Mallikaan ei ole ainoa vaihtoehto
Mikä olisi teidän valinta kyseisellä rahasummalla?
Itse en enää osta Saksasta autoa, kaksi viimeisintä olleet konevikaisia, ajavat tuhatta ja sataa siellä ja tuskin ymmärtävät mistään turbon jäähdyttelykäytöstä tms.

Jos Saabia olisin vailla niin ehkä hakisin suoraan Ruotsista, on lohkolämmitin ja nastarenkaatkin valmiina :)

Lisäksi Saksasta hakiessa tulee kuluja jotain 1500e, kun taas Ruotsista paljon vähemmän, ja Ruotsinreissun voi hoitaa vaikka yhdessä vuorokaudessa.

katso nyt ainakin että on täysi huoltokirja ja huollot tehty ajallaan että moottoritakuu olisi voimassa.
mielestäni noin vanhaa 9-5.ttä ei kannata hakea, niitähän löytyy kotimaastakin jo kymppitonnilla.

Edit: tuo hieman ihmetyttää:
mikaels kirjoitti:ei tarvitse olla mikään huippuvarusteltu
autoa on tarkoitus pitää ainakin 5v
Miten nuo kaksi asiaa mahtuvat samaan lauseeseen, ilman muuta kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) varusteet mitä ikinä löytyy, ja mieluiten vielä automaattilaatikollakin, varustelu ei juurikaan vaikuta verotukseen, mutta karvalakkimallista autoa on vaikea myydä aikanaan eteenpäin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja Ansis »

ng900aero kirjoitti: karvalakkimallista autoa on vaikea myydä aikanaan eteenpäin.

Myös hyvinvarustellun suomi Aeromallin myyminenkin osoittautui mahdottomaksi tällä foorumilla. Muualla en ole viitsinyt vielä kokeilla.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

ng900aero kirjoitti:
Itse en enää osta Saksasta autoa, kaksi viimeisintä olleet konevikaisia, ajavat tuhatta ja sataa siellä ja tuskin ymmärtävät mistään turbon jäähdyttelykäytöstä tms.

Lisäksi Saksasta hakiessa tulee kuluja jotain 1500e, kun taas Ruotsista paljon vähemmän, ja Ruotsinreissun voi hoitaa vaikka yhdessä vuorokaudessa.
Itse olen ostanut kolme autoa (2 Saabia) Saksasta, eikä mitään koneeseen liittyviä ongelmia toistaiseksi ole ilmennyt missään niistä. Toinen saabeista oli itse asiassa vajaat 300tkm ajettu 2.3t 9000, jonka kone oli hyvin terve, mm. tasapainoakselin ketju paikallaan... Uusimman 3.0t 9-5:n kanssa saa vielä vaan koputtaa puuta, mutta toistaiseksi pelittää. En näe syytä, miksi huoltokirjan mukaan huollettua, itse tarkasti hyväksi havaitsemaa Saabiakin ei voisi Saksasta ostaa, jos hinta on kohdallaan ja myyjä etukäteen luotettavan oloinen. Ja saahan noihin yleensä toiset vanteet kuitenkin mukaan. Konevikaisia 9-5:a riittää kuuleman mukaan kyllä Suomessakin vaikka kuinka paljon.

Hakukulut saa mielestäni helposti alle tonnin ja kivan reissun muutamalle ihmiselle kaupan päälle. Esimerkiksi:

Ryanairilla lento Hahniin: n. 70e/hlö lyhyehköllä varoajalla
Vuokra-auto auton luo: n. 100-120e
Lautta + silta Saksa-Ruotsi: 90e
Bensat takaisin Ruotsin kautta: n. 250-300e
Lautta Tukholma-Turku (2h hytti päivälautta): n. 100e
Hotellit Saksassa: n. 50-70e/yö (http://www.hotel.de on hyvä edullisen hotellin etsinnässä)

Epäilemättä Ruotsissa on kuitenkin Saab-valikoimat suuremmat kuin Saksassa.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Ti Elo 22, 2006 05:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä ruotsi on minunkin mielestä se ykkösmaa mitä saabien tuontiin tulee. Jotenkin tuntuu myös että ruotsi-autoa pidetään yleensä "turvallisempana" ja näinollen helpompi myydä. On niistä ehkä pidettykin parempaa huolta siellä missä niitten päälle ymmärretään parhaiten, sekä huollossa että käytössä. :idea:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ansis kirjoitti:Myös hyvinvarustellun suomi Aeromallin myyminenkin osoittautui mahdottomaksi tällä foorumilla. Muualla en ole viitsinyt vielä kokeilla.
Alkuperäiseen kysymykseen mitenkään liittymättä vastaan kuitenkin; Ei taida saabisteilla olla rahaa. Molemmat tonnari aeroni on mennyt kaupaksi nettiauton kautta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no onhan se niinkin.

Viesti Kirjoittaja mestari »

meinaan tulisi pyrkiä ostamaan yksityiseltä auto niin saksassa kuin ruotsissakin.
huoltokirja ja 1 omistaja ovat suht aina parempi vaihtoehto kuin kadunvarsi tukholmassa tai häkkitarhan heiluvat ovet saksassa.
Karstaa en ole havainnut saksasta tuoduissa olevan,koneet olleet kunnossa.
Ruotsissa vaan toi talvi on kovempi kuin etelä saksassa...
Tutkitaan tilannetta
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Itse en lähde saksaan seikkailemaan, vaan käytän kaverin suosittelemaa välittäjää. Näiden omien alustavien tutkimuksien jälkeen käyn kysymässä paljonko ottaa toimituskuluja. Tuskinpa sentään 1.500??

Onko 9-5 sen moottori huonompi kun tonnarin? Omalla tonnarilla ajettu 367t eikä moottorissa ole ollut mitään vikaa. Tosin ajan suomen nopeusrajoituksien mukaan. Kyllähän kaiken saa ajettua paskaksi, mutta kai saabin moottori on tehty kestämään myös vähän kovenpaa ajoa.

Mitähän vikaa niissä koneissa oikein on, jos täällä kotimaassakin on vaikka kuinka paljon??

Tekeekö Saab/GM vielä niitä 100tkm testejä, jossa ajetaan kaasupohjassa?

Kotimainen kymppitonnin yksilö taitaa olla, vähän toisen kuntoinen kun saksalainen 7t+verot...
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

mikaels kirjoitti:Itse en lähde saksaan seikkailemaan, vaan käytän kaverin suosittelemaa välittäjää. Näiden omien alustavien tutkimuksien jälkeen käyn kysymässä paljonko ottaa toimituskuluja. Tuskinpa sentään 1.500??

Onko 9-5 sen moottori huonompi kun tonnarin?
Tuo hinta on hyvin realistinen, sisältäen kaikki kulut. Ei se tuonti saksasta ilmaista ole kuitenkaan. Ja pitäähän sitä jäädä välittäjällekin jotain käteen. tuossa jotain moottoriongelmista jos et ole jo sattunut lukemaan, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Kannattaako tuonti saksasta?

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Trooper_75 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Itse en enää osta Saksasta autoa, kaksi viimeisintä olleet konevikaisia, ajavat tuhatta ja sataa siellä ja tuskin ymmärtävät mistään turbon jäähdyttelykäytöstä tms.

Lisäksi Saksasta hakiessa tulee kuluja jotain 1500e, kun taas Ruotsista paljon vähemmän, ja Ruotsinreissun voi hoitaa vaikka yhdessä vuorokaudessa.
Itse olen ostanut kolme autoa (2 Saabia) Saksasta, eikä mitään koneeseen liittyviä ongelmia toistaiseksi ole ilmennyt missään niistä. Toinen saabeista oli itse asiassa vajaat 300tkm ajettu 2.3t 9000, jonka kone oli hyvin terve, mm. tasapainoakselit paikallaan... Uusimman 3.0t 9-5:n kanssa saa vielä vaan koputtaa puuta, mutta toistaiseksi pelittää. En näe syytä, miksi huoltokirjan mukaan huollettua, itse tarkasti hyväksi havaitsemaa Saabiakin ei voisi Saksasta ostaa, jos hinta on kohdallaan ja myyjä etukäteen luotettavan oloinen. Ja saahan noihin yleensä toiset vanteet kuitenkin mukaan. Konevikaisia 9-5:a riittää kuuleman mukaan kyllä Suomessakin vaikka kuinka paljon.
On se 3.0t ainakin siitä parempi ettei se sotke itte itteään.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niitä välittäjiä on tullut käytettyä muutaman kerran (tai oikemmin 4 kertaa, joka kerralla eri tyyppi), monenmoisia sählääjiä tuntuu alalla olevan, positiivisin kokemus on tästä kaverista:
http://www.kukkonen-auto.cjb.net/

Homma toimi todella hienosti ainakin sen yhden tonnarin kohdalla jonka hän minulle etsi.

Mutta varmaan muitakin päteviä herroja löytyy, jos joskus vielä tulee tarve hankkia auto Saksasta (mihin en usko) niin en harkitsekaan muita.
Viimeisin jobbari oli sellainen huithapeli ettei pahemmasta väliä :evil:

Kylläpä ne kokonaiskulut tahtovat olla yli tonnin, usein hyvä yksilö löytyy etelästä jolloin sen rahtikulut ensin satamaan + laivarahti + välittäjän palkkio, paperit, mahdolliset siirtokilvet + vakuutus, jne.

Itse selaisin mieluummin vastaavia autoja Blocketista tai muista ruotsalaisista sivustoista, hakukulut voisivat olla vain jopa 500e luokkaa ja valinnanvaraa on Saabien kohdalla enemmän, ja ainakin itse tutkisin henkilökohtaisesti auton paikanpäällä kuin luottaisin jobbarin sanaan, näkemyksethän ovat aina kovin subjektiivisia.

Saksassa noin vanhat autot tahtovat jo löytymään häkkikauppiailta jolloin mitään takuuta on aivan turha toivoa saavansa (siis käytännössä, vaikka autoilla takuu pitäisi ollakin).
Viime vuosituhannen autot ovat melkeimpä liian vanhoja merkkiliikkeisiin.

Jatkettu 8 vuoden moottoritakuu alkaa olemaan ummessa jo alkupään 9-5:sissa, ehkä kannattaisi katsoa jotain 2000-luvun mallia, hintaeroahan ei ole paljoakaan muutaman vuoden uudemmissa.

Edit: vilkaisin pikaisesti blocketin tarjontaa, siellähän olisi vaikka mitä kivaa, kuten jokin tuollainenkin:
http://www.blocket.se/vi/9112291.htm?ca=1_10_s

Tarjontaa näytti olevan aika reilusti, kombien hinnat alkaen 6000e.
Taitavat maksaa enemmän Saksassa, ainakin tuontikulujen kanssa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itsekin olen vähän Ruotsista ketsellut, mutta tuommonen 400 000km ajettu alkaa olemaan vähän liian paljon :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hemimo »

Blocketia selaillessa ja sitä kautta kauppoja hierottaessa on sekin hyvä puoli, että joskus pärjää ihan selvällä suomen kielellä!
Kun itse kyselin eräästä Aerosta lisätietoja yksityiseltä myyjältä ruotsiksi, niin myyjä vastasikin yllättäen takaisin suomeksi.

No, kyseisestä autosta ei lopulta kauppoja tullut, kun löytyi suomesta parempi, mutta helppoa olisi ollut autosta kauppoja tehdä ruotsissakin.

Yleisesti ottaen käytettyjen saabien tarjonta tuntuu Ruotsissa olevan parempaa kuin Saksassa. Varsinkin tonnarin kohdalla.
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
Itsekin olen vähän Ruotsista ketsellut, mutta tuommonen 400 000km ajettu alkaa olemaan vähän liian paljon :)
Hemmetin mil pääsi taas yllättämään :lol:
Tai no ei tuo välttämättä miksikään ole mennyt, Saabihan kestää tunnetusti vaikka mitä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse aikanaan kun etsiskelin aeroa Saksasta huomasin useita yksilöitä ensin Saksassa myynnisä ja hetken päästä Ruotsissa myynnissä. Hinta oli vain noussut, kun auto oli maata vaihtanut. joten kannattaa olla tarkkana. Itsellä tuo siskon muuttaminen Saksaan vaikutti hakumaahan, meni lomareissuna ja myös aerojen hinnat ovat halvempia Saksassa, tavallisissa malleissa hinnat lähempänä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin