eu-tyyppihyväksyntä

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
tago
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 23, 2006 17:05
Paikkakunta: Tornio

eu-tyyppihyväksyntä

Viesti Kirjoittaja tago »

Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: eu-tyyppihyväksyntä

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tago kirjoitti:Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?
Pyydä GM:ltä vaatimustenmukaisuustodistus, eikö siitä pitäisi selvitä erot jenkki- ja euromallien välillä?
Onhan noita amerikanrautoja rekisteröity iät ja ajat Suomeen, luultavasti menee läpi, korkeintaan jotain pieniä muutoksia joudut tekemään.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.

Jos autossasi on ruotsin eu-rek.ote niin siinä on yleensä e-tyyppihyväksyntä koodi ja sen pitäisi riittää.
Ruotsin rek.otteen 2:osassa vasemmalla keskellä on:

D 2 variant ..... ja alla D 2 version ......

ja samalla kohdalla oikealla K Typgodkännandenummer .......

Noiden pitää riittää sillä juuri nuo tiedot katsastuksessa katsotaan ece paperista.

esim. 2000:sessa 9-5 aerossa on seuraavat tiedot:

D2Variant = E4G
D2Version = A01
KK Typgodkännandenummer
E11*96/27*0073'07
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
...ja sitten pääsemmekin tähän yhteen prosenttiin kiinni. Jos auto on ollut kilvissä jossain EU-maassa, ei se tarkoita sitä että se automaattisesti Suomessa menisi kilpiin. On olemassa vekkuli juttu nimeltään kansallinen poikkeuslupa. Otetaan esimerkiksi nämä jonkinlaistakin suosiota saavuttaneet kevyet kuorma-autot, esim. Dodge Ram. Noitahan on Saksassa ja Ruotsissa siihen malliin että heikompaa hirvittää. Ei Suomessa ja siihen on syynsä - juuri tuo edellä mainittu.

Siinä kohtaa kun tuollaisen haluaa kilpiin, pitää olla varautunut tekemään "hiukan" hommia. Vaihtamaan valot, lasit ym. pientä. Ja muutamiin juttuihin joutuu todistamaan että ovatten ns. käypäset Suomeen.

Eli ei tuo automaatti ole... Lainsäädännöstä kannattaa ottaa oikeasti selvää eikä mutuilla.

Toki saatan itsekin olla väärässä mutta noin se on jos auto on US-markkinoille suunniteltu eikä siihen ole haettu tyyppihyväksyntää EU:n alueelle, ei vain kansallista poikkeusta vaan EU:n laajuinen.

Yhä, saatan olla väärässäkin.

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Zandmann kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
...ja sitten pääsemmekin tähän yhteen prosenttiin kiinni. Jos auto on ollut kilvissä jossain EU-maassa, ei se tarkoita sitä että se automaattisesti Suomessa menisi kilpiin. On olemassa vekkuli juttu nimeltään kansallinen poikkeuslupa. Otetaan esimerkiksi nämä jonkinlaistakin suosiota saavuttaneet kevyet kuorma-autot, esim. Dodge Ram. Noitahan on Saksassa ja Ruotsissa siihen malliin että heikompaa hirvittää. Ei Suomessa ja siihen on syynsä - juuri tuo edellä mainittu.

Siinä kohtaa kun tuollaisen haluaa kilpiin, pitää olla varautunut tekemään "hiukan" hommia. Vaihtamaan valot, lasit ym. pientä. Ja muutamiin juttuihin joutuu todistamaan että ovatten ns. käypäset Suomeen.

Eli ei tuo automaatti ole... Lainsäädännöstä kannattaa ottaa oikeasti selvää eikä mutuilla.

Toki saatan itsekin olla väärässä mutta noin se on jos auto on US-markkinoille suunniteltu eikä siihen ole haettu tyyppihyväksyntää EU:n alueelle, ei vain kansallista poikkeusta vaan EU:n laajuinen.

Yhä, saatan olla väärässäkin.

-Janne-
Huono on sun esimerkki jos vertaat amerikan autoa Dodge ram:ia Saabiin.

Luuletko että saab on valmistanu jonkun erikoiserän viggeniä amerikkaan.
Kyllä siinä on samat osat(joitakin valaisimia)lukuunotamatta kuin vm.1999-2000 viggenissä joita oli saatavissa euroopassakin.

Kun luki kirjoituksesi niin voisi melkein luulla että "AKE vastaa" foorumia lukisi :wink:

Ruotsissa on myös vaihdettava etuvalaisimet kun amerikasta auto sinne tuodaan. Amerikan etuvilkut taitaa mennä läpi katsastuksesta niin ruotsissa kuin suomessa.

Saabi on hakenut kaikkille osille e-hyväksynnän mitä käyttävät joten ei pitäisi olla sekään ongelma.

Tässä yhden ruotsissa rek. olevan -01 viggenin tiedot ja autohan ei ole tuontiauto vaan uutena ruotsissa rekisteröity, ilm. autosta http://www.blocket.se/vi/10078658.htm?ca=11_s

Regnr: ******
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Årsmodell: 2001
Fordonsslag: PB
Chassinummer:******************
Senaste EU-regbevis: 20051024

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-10-24)
Antal ägare: 3
Datum för första reg.: 2001-01-10
Producentansvarig: **********
I trafik första gång: 2001-01-10
Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej = "ruotsiauto"
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1450
Max lastvikt: 400

Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 215/45R17
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Skattevikt: 1450
Totalvikt: 1850 Tjänstevikt: 1450
Längd: 465 Bredd: 172
Drivmedel: BENSIN

LISÄTIEDOT:

Regnr: *******
Färg: GRÅ

Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Fordonsslag: PB

Chassinummer:*******************
Årsmodell: 2001

Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

T31P MILJÖKLASS 3. KRAVTILLHÖRIGHET M1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION E4*1999/102*079400
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.

Pienen tutkimuksen jälkeen voisin epäillä että viggenin eu-typ.hyväksyntä
on E4'95/54*0012'08 voin olla väärässäkin :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
...ja sitten...
valtteri kirjoitti: Huono on sun esimerkki jos vertaat amerikan autoa Dodge ram:ia Saabiin.
Eipähän vain ole. Luehan joskus, ihan vain huviksesi, AKE:n määräyksiä ja huomaa siellä erityisesti säännösten kirjavuus.
valtteri kirjoitti: Luuletko että saab on valmistanu jonkun erikoiserän viggeniä amerikkaan.
Kyllä siinä on samat osat(joitakin valaisimia)lukuunotamatta kuin vm.1999-2000 viggenissä joita oli saatavissa euroopassakin.
DingDing? Mitäs tuota.. jokusetkin autotehtaat tekevät eri markkinoille samannäköisiä vekottimia kyl mutta... ovatten vain eri palikat kiinni. Eli, oletko ihan tasan ja sata varma siitä että jenkkisäädökset vastaavat EU:n vastaavia ja kelpaavatko täällä? Jos et, outoa märinää. :?
valtteri kirjoitti: Kun luki kirjoituksesi niin voisi melkein luulla että "AKE vastaa" foorumia lukisi :wink:
Melkein, melkein.... päivittäin joudun tappelemaan AKE:n kanssa joten voi olla että jotain tietoa/hajua on asiasta. Emmäsittentiärä...
valtteri kirjoitti: Ruotsissa on myös vaihdettava etuvalaisimet kun amerikasta auto sinne tuodaan. Amerikan etuvilkut taitaa mennä läpi katsastuksesta niin ruotsissa kuin suomessa.
Entäs lamppujen DOT-hyväksynnät vastaan E-hyväksynnät? Entäs ihan aikasi kuluksi jos kaivaisit esille jenkkisäädöksen esim. polttoainetankista ja EU-vastaavasta. Niinku. Kas kun tuossakin useissa autoissa on eroja. Sama tankki, eri leimat.
valtteri kirjoitti: Saabi on hakenut kaikkille osille e-hyväksynnän mitä käyttävät joten ei pitäisi olla sekään ongelma.
Hienoa. Mutta kuten jo aiemmin totesin, jos palikassa on jenkkihyväksyntä, sillä ei ole Suomessa hevon v*tun arvoa. Cheers.
valtteri kirjoitti: Tässä yhden ruotsissa rek. olevan -01 viggenin tiedot ja autohan ei ole tuontiauto vaan uutena ruotsissa rekisteröity, ilm. autosta http://www.blocket.se/vi/10078658.htm?ca=11_s

edit:blablabla

Pienen tutkimuksen jälkeen voisin epäillä että viggenin eu-typ.hyväksyntä
on E4'95/54*0012'08 voin olla väärässäkin :lol:
Aivan... Mutta YHÄ, jos malli (varusteineen) on myös EU:ssa hyväksytty - ei ongelmaa. Jos ei ole täydellistä hyväksyntää - onnea matkaan.

Nuo säännökset kun tässä taannoin muuttuivat. Enää ei tarvitse poikkeusluvalla rekisteröidä. Harkinta on jätetty katsastuskonttoreille ja mitäs suomalainen virkamies tekee kun pelkää tekevänsä virheen... ei muuten tee sitten yhtään mitään.

Ja noista Rameista, vain esimerkki tässä kohtaa autosta jota ei välttämättä ole kaikilta osin E-hyväksytty, niitäkin saa uusia jo kilpiin. Kalliisti mutta kuitenkin. Pelimieshän soveltaa. ;)

-Janne-

P.S. Saatan yhä olla väärässä mutta hieman epäilen. Jos olen, pahoittelen mielipahaa ja hetkellistä vaivaa. Jos en, en sano mitään.
P.P.S. Ja ei, en jaksa enää takoa päätäni seinään. Tuloo kato pipi.
Saab 9-3 TiD '99
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ja herneitä kai.....:lol: :lol: :lol: :lol:

Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?


Pääasia jos kysyjä saa autonsa suomen kilpiin.. se kai oli kysyjän suurin huolenaihe :?: Onneksi on saab niin voi onnistua helpommin kuin usa tai japsi vehje.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ei paljoa tuntunut ainakaan paikallista inssiä kiinnostavan kanada-mallin tonnarin katsastuksessa, tainnut edes koko asiaa huomata. Ruotsin kilvistä tänne. Ajovalot oli kyllä e-tavaraa, takavalot ei. Mitään ylimääräsiä ei kyselty.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sopiiko että jatkossa käytetään puheenvuoroja vain asiapitoisuuden lisäämiseen, eikä toisen kirjoituksen arvostelemiseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tago
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 23, 2006 17:05
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tago »

Kiitoksia vastauksista rekistöröinti edistyy. Ensiksi soitin Gm:lle josta käskivät ettimään tietoja konehuoneesta, eihän sieltä mitään löytynyt niin päätin olla omatoiminen ja soitin Uuteenkaupunkiin saisko sieltä tyyppihyväksyntää kun oletta kerran viggeninki tehneet. Sanoivat että ovat kyllä mutta ei heillä lupaa ole semmosta kirjoittaa he ovat vain valmistajia ja käskivätkin minut soittaa suoraan Trollhättaniin. Siellä sanoivat että eivät he voi kirjoittaa hyväksyntöjä kuin Ruottin liikenteeseen ja käskivätkin ottaa yhteyttä Suomen Gm:ään. Takasin lähtöpisteessä mutta mitäpä siittä. Gm:llä kysyivät mitä tietoja tarvitsen, en minä siihen osannut sanoa kun että vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Sovittiin sitten niin että katsastuskonttorilta lähettävät tarvittavat kohdat Gm:lle mitä tietoja he tarvivat auton rekisteröintiin. Gm:ltä lähettävät maanantaina minulle paprut lähimmälle gm:n edustajalle 130 euron hintaan. Perkeleen sovjet finland!!! Autosta oon tykänny, tulipa saabia päivitetttyä 14 vuodella.
Saab 9-3 Viggen 01
Saab 900 tulli 87
Pontiac Firebird 68
Chevrolet Chevelle 2dht 65
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

tago kirjoitti:Kiitoksia vastauksista rekistöröinti edistyy. Ensiksi soitin Gm:lle josta käskivät ettimään tietoja konehuoneesta, eihän sieltä mitään löytynyt niin päätin olla omatoiminen ja soitin Uuteenkaupunkiin saisko sieltä tyyppihyväksyntää kun oletta kerran viggeninki tehneet. Sanoivat että ovat kyllä mutta ei heillä lupaa ole semmosta kirjoittaa he ovat vain valmistajia ja käskivätkin minut soittaa suoraan Trollhättaniin. Siellä sanoivat että eivät he voi kirjoittaa hyväksyntöjä kuin Ruottin liikenteeseen ja käskivätkin ottaa yhteyttä Suomen Gm:ään. Takasin lähtöpisteessä mutta mitäpä siittä. Gm:llä kysyivät mitä tietoja tarvitsen, en minä siihen osannut sanoa kun että vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Sovittiin sitten niin että katsastuskonttorilta lähettävät tarvittavat kohdat Gm:lle mitä tietoja he tarvivat auton rekisteröintiin. Gm:ltä lähettävät maanantaina minulle paprut lähimmälle gm:n edustajalle 130 euron hintaan. Perkeleen sovjet finland!!! Autosta oon tykänny, tulipa saabia päivitetttyä 14 vuodella.
varmaan tarkoittivat että löytyykö tarraa esim:

Article : Nimilappu
PartNo : 5195771
Usage : 2001, ECE-APPROVALS
Ch. --12020000
Order Quantity : 1

tai tarraa

Article : Nimilappu
PartNo : 5326970
Usage : 2001, ECE-APPROVALS
Ch. 12020001--
Order Quantity : 1

sääli jos ei ollut tarroja konehuoneessa sillä nuo maksaa noin 2 euroa kipale

no pääasia että saat kilpiin... niinkuin arvelinkin :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
kaapisti9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Tarvitaanko vaatimustenmukaisuustodista vielä....

Viesti Kirjoittaja kaapisti9000 »

Auto on -96 CSE 9000. Konehuoneesta löytyy lappu missä on alla olevat E merkinnät. Tarvitsenko vaatimustenmukaisuustodistuksen vai näkyykö noista tiedoista tarvittavat päästö, jarru ja melu tiedot?



Saab 9000 M96

E4:
13R-06 92030
14R-03 84004
17RA-04 93003

E5:
10R-01 026 2.0
10R-01 029 2.3
10R-01 94001 3.0
11R-02 005
28R-00 008
42R-00 001 CD
42R-00 002 CS
45 50-01 050 CD
45 50-01 052 CS
64R-00 002

E11:
12R-02 0227
18R-01 126
21R-01 029
26R-01 031
kaapisti9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: eu-tyyppihyväksyntä

Viesti Kirjoittaja kaapisti9000 »

Tyyppikilvessä on tälläinen merkintä.
e 11*93/81*0006*02


Allekirjoittaneelle ei kyllä sano mitään
Viimeksi muokannut kaapisti9000, Ma Loka 01, 2007 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin