Zandmann kirjoitti:valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
...ja sitten pääsemmekin tähän yhteen prosenttiin kiinni. Jos auto on ollut kilvissä jossain EU-maassa, ei se tarkoita sitä että se automaattisesti Suomessa menisi kilpiin. On olemassa vekkuli juttu nimeltään kansallinen poikkeuslupa. Otetaan esimerkiksi nämä jonkinlaistakin suosiota saavuttaneet kevyet kuorma-autot, esim. Dodge Ram. Noitahan on Saksassa ja Ruotsissa siihen malliin että heikompaa hirvittää. Ei Suomessa ja siihen on syynsä - juuri tuo edellä mainittu.
Siinä kohtaa kun tuollaisen haluaa kilpiin, pitää olla varautunut tekemään "hiukan" hommia. Vaihtamaan valot, lasit ym. pientä. Ja muutamiin juttuihin joutuu todistamaan että ovatten ns. käypäset Suomeen.
Eli ei tuo automaatti ole... Lainsäädännöstä kannattaa ottaa oikeasti selvää eikä mutuilla.
Toki saatan itsekin olla väärässä mutta noin se on jos auto on US-markkinoille suunniteltu eikä siihen ole haettu tyyppihyväksyntää EU:n alueelle, ei vain kansallista poikkeusta vaan EU:n laajuinen.
Yhä, saatan olla väärässäkin.
-Janne-
Huono on sun esimerkki jos vertaat amerikan autoa Dodge ram:ia Saabiin.
Luuletko että saab on valmistanu jonkun erikoiserän viggeniä amerikkaan.
Kyllä siinä on samat osat(joitakin valaisimia)lukuunotamatta kuin vm.1999-2000 viggenissä joita oli saatavissa euroopassakin.
Kun luki kirjoituksesi niin voisi melkein luulla että "AKE vastaa" foorumia lukisi
Ruotsissa on myös vaihdettava etuvalaisimet kun amerikasta auto sinne tuodaan. Amerikan etuvilkut taitaa mennä läpi katsastuksesta niin ruotsissa kuin suomessa.
Saabi on hakenut kaikkille osille e-hyväksynnän mitä käyttävät joten ei pitäisi olla sekään ongelma.
Tässä yhden ruotsissa rek. olevan -01 viggenin tiedot ja autohan ei ole tuontiauto vaan uutena ruotsissa rekisteröity, ilm. autosta
http://www.blocket.se/vi/10078658.htm?ca=11_s
Regnr: ******
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Årsmodell: 2001
Fordonsslag: PB
Chassinummer:******************
Senaste EU-regbevis: 20051024
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-10-24)
Antal ägare: 3
Datum för första reg.: 2001-01-10
Producentansvarig: **********
I trafik första gång: 2001-01-10
Fordonet tillverkat:
Direktimport:
Nej = "ruotsiauto"
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej
Tekniska data
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1450
Max lastvikt: 400
Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 215/45R17
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Skattevikt: 1450
Totalvikt: 1850 Tjänstevikt: 1450
Längd: 465 Bredd: 172
Drivmedel: BENSIN
LISÄTIEDOT:
Regnr: *******
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Fordonsslag: PB
Chassinummer:*******************
Årsmodell: 2001
Tillägginformation
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
T31P MILJÖKLASS 3. KRAVTILLHÖRIGHET M1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION E4*1999/102*079400
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.
Pienen tutkimuksen jälkeen voisin epäillä että viggenin eu-typ.hyväksyntä
on E4'95/54*0012'08 voin olla väärässäkin