Auton ostaminen ruotsista? Apua->lähtö ruotsiin sunnuntaina

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Auton ostaminen ruotsista? Apua->lähtö ruotsiin sunnuntaina

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Osaisko joku kertoa tyhentävästi miten auton rekisteröinti ym asiat menee tuolla ruotsissa jos ostaa sieltä auton? Ruotsin kieli taittuu jotenkuten eli se puoli on kunnossa.
Mutta mitä lippulappusia tarviin että saan auto kilpiin tänne suomeen??
oon lukenu lukemattomia viestiketjuja läpi ja edelleenkää ei asia ole mulle selvinnyt...
Ilmeiseti rekisterötäessä tulee merkitä rasti johonkin ruutuun "export" mutta miten homma muuten siellä toimii, entä vakuutukset ja kilvet?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Auton ostaminen ruotsista? Apua->lähtö ruotsiin sunnuntaina

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ensin kannattaa varmaan selvittää suostuuko myyjä siihen että ajat auton ruotsista pois hänen kilvillä ja vakuutuksella, koska niin sulla on ilmeisesti aikomus tehdä?

Jos niin, ei muuta kuin kirjoitatte vapaamuotoisen kauppakirjan josta saat yhden osan, ja molemmat ruotsin rek.otteen osat mukaan tänne suomeen. Sataman tullista sitten 3kk:n ajolupa vakuutuksineen tai vaihtoehtoisesti käyttöönottoilmoitus ja hoidat itse vakuutuspuolen yhtiölläsi. Muista silloin että siihen asti sulla ei ole suomalaista vakuutusta autossa. Sen jälkeen raaputat takakilven veromerkistä 4-numeroisen luvun esiin ja ilmoitat sen myyjälle ruotsiin, sillä se saa auton laitettua seisontaan niin että vakuutusmaksuja ei mene(juurikaan). Ruotsin rekisteristä se poistuu sitten automaattisesti kun verot on maksettu ja auto rekisteröity täälläpäin, siihen voi siis mennä 3kk.
Vastaa Viestiin