Vaatimustenmukaisuustodistus tuontiautolle?
Vaatimustenmukaisuustodistus tuontiautolle?
Terve,
Ruotsissa käydessä tuli samalla ostettua vm -91 9000. Jos planeettojen asennot osuvat kesän aikana kohdalleen niin ajattelin ottaa tuon liikenteeseen.
Kaikki muut tarvittavat paperit taitaa olla hanskassa paitsi tuo vaatimustenmukaisuustodistus. Ajattelinkin kysäistä jotta mistä olette noihin tuontiautoihinne tuon hankkineet? Paljonko olette siitä maksaneet?
Maahantuoja lienee se kallein paikka?
Toinen asia mitä vähän pähkäilin on tuo KATin pakollisuus noinkin vanhassa autossa. Ihan niinkuin joku olisi joskus maininnut ajelevansa 92 cs:llä ilman Kattia? Vai riippuuko tuon pakollisuus siitä onko auto uutena ollut Katilla varustettu? (joissain EU maissa se kai tuli pakolliseksi myöhemmin kuin täällä) Myöskin erittäin hämärän mielikuvan mukaan AKEn sivuilla olisi joskus ollut maininta että Katti tuli Suomessa pakolliseksi -92.
Sana on vapaa..
Jarmo
Ruotsissa käydessä tuli samalla ostettua vm -91 9000. Jos planeettojen asennot osuvat kesän aikana kohdalleen niin ajattelin ottaa tuon liikenteeseen.
Kaikki muut tarvittavat paperit taitaa olla hanskassa paitsi tuo vaatimustenmukaisuustodistus. Ajattelinkin kysäistä jotta mistä olette noihin tuontiautoihinne tuon hankkineet? Paljonko olette siitä maksaneet?
Maahantuoja lienee se kallein paikka?
Toinen asia mitä vähän pähkäilin on tuo KATin pakollisuus noinkin vanhassa autossa. Ihan niinkuin joku olisi joskus maininnut ajelevansa 92 cs:llä ilman Kattia? Vai riippuuko tuon pakollisuus siitä onko auto uutena ollut Katilla varustettu? (joissain EU maissa se kai tuli pakolliseksi myöhemmin kuin täällä) Myöskin erittäin hämärän mielikuvan mukaan AKEn sivuilla olisi joskus ollut maininta että Katti tuli Suomessa pakolliseksi -92.
Sana on vapaa..
Jarmo
Itse toin pari kk sitten -92 CS:n. Tuo vaatimustenmukaisuus jubina on terminä ihan outo mulle. Veikkaisin, että se tarkoittaa sitä, että viet tuontiautos katsastettavaksi. Ja katsastuksessa rekisteroinnin yhteydessä katsotaan onko autos suomen lain vaatimusten mukainen.
Luulisin, että kattia on pakko pitää, jos se on ollu siellä tehtaalta tullessaankin. Ilman kattia ajo meinas sitä, että se laitetaan katsastuksen ajaksi takaisin. Muuten olisi laitonta.
Luulisin, että kattia on pakko pitää, jos se on ollu siellä tehtaalta tullessaankin. Ilman kattia ajo meinas sitä, että se laitetaan katsastuksen ajaksi takaisin. Muuten olisi laitonta.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Vaatimustenmukaisuustodistus tuontiautolle?
JarmoL kirjoitti:Terve,
Ruotsissa käydessä tuli samalla ostettua vm -91 9000. Jos planeettojen asennot osuvat kesän aikana kohdalleen niin ajattelin ottaa tuon liikenteeseen.
Kaikki muut tarvittavat paperit taitaa olla hanskassa paitsi tuo vaatimustenmukaisuustodistus. Ajattelinkin kysäistä jotta mistä olette noihin tuontiautoihinne tuon hankkineet? Paljonko olette siitä maksaneet?
Maahantuoja lienee se kallein paikka?
Jarmo
Joo, viime kesänä ostin tonnarin Ruotsista ja taistelin vaatimustenmukaisuustodistuksen kanssa.
Vaatimustenmukaisuustodistus on valmistajan tekemä,
autokohtainen yksilöinti.
Sen saa ainoastaan maahantuojalta.
Alla vastaus silloiseen tiedusteluuni.
"
Meidän kautta sellainen on tilattavissa.
Tarvitsen auton valmistenumeron, jolla voin sen tilata. Toimitusaika n 1-3
vko ja se tulee postiennakolla kotiosoitteeseen hintaan 104 euroa.
Ystävällisin terveisin
Oy Saab-Auto Ab / Jälkimarkkinointi
Pertti Saarisalmi "
Toki sen voi tilata Ruotsistakin. On vain siellä vielä kalliimpi.
Silloin 1000 SKr.
Joten tämän osalta vaihtoehdot on vähissä.
Kannattaa ensin varmistaa, mitä todistuksia tarvitset
ja riittääkö esim. alkuperäinen rekisteriote.
Minun tapauksessani (riippuu vuosimallista) todistus piti olla melusta ja päästöistä.
Ruotsalaisessa rekisteriotteessa oli molemmista merkintä, mutta
vain päästömerkintä kelpasi Akelle.
Vaatimustenmukaisuustodistus on autokohtainen yksilöinti.
Melun takia tuo mokoma 104 euroa...
Katista et taida päästä eroon.
Kaikissa Saabeissa oli tuohon aikaan katit.
.
Re: Vaatimustenmukaisuustodistus tuontiautolle?
Sen verran vielä, että rekisteröintikatsastus onnistuu
ilman todistuksiakin, mutta rekisteröinti ei.
Näitä todistuksia vaaditaan nimenomaan rekisteröintiin.
ilman todistuksiakin, mutta rekisteröinti ei.
Näitä todistuksia vaaditaan nimenomaan rekisteröintiin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Itse asiaa aikoinaan yritin virallisilta tahoilta (AKE) selvittää, ja jonkinmoisen vastauksenkin sain. Vastaus oli erittäin paljon tulkinnan varaa sisältävä, mutta sen pääviesti oli, että vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeellisuus on täysin rekisteröintikatsastuksen hoitavan katsastuskonttorin päätettävissä. Siispä soitin ENNEN hakuun lähtöä parille asemalle, jotka sanoivat kuultuaan, että kyseessä on 9000 Saab, että EI tarvitse mitään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Näin homma meni myös käytännössä, kun auton katsastin ja rekisteröin Suomessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Itse asiaa aikoinaan yritin virallisilta tahoilta (AKE) selvittää, ja jonkinmoisen vastauksenkin sain. Vastaus oli erittäin paljon tulkinnan varaa sisältävä, mutta sen pääviesti oli, että vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeellisuus on täysin rekisteröintikatsastuksen hoitavan katsastuskonttorin päätettävissä. Siispä soitin ENNEN hakuun lähtöä parille asemalle, jotka sanoivat kuultuaan, että kyseessä on 9000 Saab, että EI tarvitse mitään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Näin homma meni myös käytännössä, kun auton katsastin ja rekisteröin Suomessa.
Minun tapauksessani katsastusmies faksasi rekisteriotteen
AKEen ja sieltä tuli vastaus: "ei riitä".
Tämä mun tapaus on viime kesältä - käytäntö on voinut muuttuakin sen
jälkeen. Ruotsalaisessa rekisteriotteessa oli maininta melusta:
"MILJÖKLASS 2. KRAVTILLHÖRIGHET L1"
Kannattaa kuitenkin selvittää, mitä rekisteröinnin yhteydessä tarvitaan.
Auton ikä määrää sen, tarvitaanko vaatimustenmukaisuustodistusta vai ei.
Liekö vanhemmista sitä olemassakaan. Se kun täytetään auton valmistuksen yhteydessä. Ei jälkeenpäin.
.
Jepulis, sama homma -94 saksantuonnin kanssa viime kesänä. Saksan rekisteriotteesta löyty ne tarvittavat EU merkinnät joten ei tarvinnut koko todistusta. Ei kannata sitä 100 ekee siihen haaskata jossei sitä jostain kumman syystä erikseen vaadita.Mimmi kirjoitti:Itsellä -96 9000 CSE tuotuna ja leimattuna huhtikuussa. Saksalaisessa rekisteriotteessa on EU vaatimustemukaisuustodistus/EU tyyppihyväksyntänumero valmiina. Katsastusmies tavasi sen papereihinsa ja se oli sitten sillä selvä, eli itse en tarvinnut ko. dokkaria (jonka sain kyllä saksalaiselta Saabin diileriltä pyynnöstä, jolta ostin auton).
pistänpä oman lusikan soppaan vielä, vaikka auto onkin erilainen (9-3 -98). Viimevuoden huhtikuussa rekisteröity saksan tuonti.
Rekisteröintikatsastuksessa alkoi kyselemään vaatimuksen mukaisuustodistuksia. Vähän vihjasin, että euroopassa tehty auto euroopan alueelle, että eiköhän se ole normikamaa tuo auto. Siihen katsastusmies, että no katotaampas saako hän "variantin" selville. Tuo variantti tarkoittaa siis, että mikä malliversio auto on. Tarkasteli VIN-numeroa mumisi jotain ja käveli koppiin. Siellä jotain tietokantoja selasi ja totesi, että joo auto on normikamaa ja kaikki kunnossa. Tarkoittaa sitä, että katsastusmies saa selville kaiken sen mitä vaatimuksenmukaisuustodistuksessa on VIN-numeron perusteella jos viitsii vähän mutista ja käydä toimistossa näpräämässä tietokonetta.
Rekisteröintikatsastuksessa alkoi kyselemään vaatimuksen mukaisuustodistuksia. Vähän vihjasin, että euroopassa tehty auto euroopan alueelle, että eiköhän se ole normikamaa tuo auto. Siihen katsastusmies, että no katotaampas saako hän "variantin" selville. Tuo variantti tarkoittaa siis, että mikä malliversio auto on. Tarkasteli VIN-numeroa mumisi jotain ja käveli koppiin. Siellä jotain tietokantoja selasi ja totesi, että joo auto on normikamaa ja kaikki kunnossa. Tarkoittaa sitä, että katsastusmies saa selville kaiken sen mitä vaatimuksenmukaisuustodistuksessa on VIN-numeron perusteella jos viitsii vähän mutista ja käydä toimistossa näpräämässä tietokonetta.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ja löytyy ne eu merkinnät ruotsalaisesta vägverketin paperista myös.
Ainakan itse en tarvinut mitän todistusta omassa tonnarissa minkä ruotsista toin.
Kannattaa muuten käydä kysyys eri katsastus paikoilta tuota hommaa. Itse kun kiersin niin yhdessä ainoassa paikassa sitä eivät vaatineet, ja yllätys että siellä sitten rekisteröinnin suoritin. vähän aikaa tutki niitä ruotsin papereit, ja sano että ei sitä todistusta tarvita
Ainakan itse en tarvinut mitän todistusta omassa tonnarissa minkä ruotsista toin.
Kannattaa muuten käydä kysyys eri katsastus paikoilta tuota hommaa. Itse kun kiersin niin yhdessä ainoassa paikassa sitä eivät vaatineet, ja yllätys että siellä sitten rekisteröinnin suoritin. vähän aikaa tutki niitä ruotsin papereit, ja sano että ei sitä todistusta tarvita
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Todistus
No heps,
Kiitoksia kovasti kommenteista, näyttää olevan yllättävän sekava käytäntö tuossakin asiassa.
Täytynee soitella nuo kats.asemat läpi ja kysellä tarkemmin mitä mieltä ovat.
On tää Suomi kyllä varsinainen Spedelandia näissä autoasioissa...
Jarmo
Kiitoksia kovasti kommenteista, näyttää olevan yllättävän sekava käytäntö tuossakin asiassa.
Täytynee soitella nuo kats.asemat läpi ja kysellä tarkemmin mitä mieltä ovat.
On tää Suomi kyllä varsinainen Spedelandia näissä autoasioissa...
Jarmo
Vielä omakin tarinani:
Pari tuntia vierähti mukavasti trooppisessa katsatuskonttorissa kun katsastusmies soitteli ties mihin (AKEen). Lopulta sanoi että päästötasoja ei mistään löydy. Ihmetteli korinumeron CD55M -osaa, aina 48:aan asti olisi tietoa kuulemma löytynyt. Auto on -91 CC 2.3T Ruotsista ja seuraavaksi onkin ilmeisesti soitto GM:lle edessä..
Sen tässä ainakin oppi että kannattaa tosiaan soitella tai käydä katsastusasemilla ennenkuin rek.katsastukseen vie..
PS. Katsastusmies sanoi että voin ne päästötasot muutakin kautta hankkia kuin maahantuojalta. Onko kenelläkään tietoa mistä ne voisi saada havemmalla tai jopa ilmaiseksi (internet?)?
Pari tuntia vierähti mukavasti trooppisessa katsatuskonttorissa kun katsastusmies soitteli ties mihin (AKEen). Lopulta sanoi että päästötasoja ei mistään löydy. Ihmetteli korinumeron CD55M -osaa, aina 48:aan asti olisi tietoa kuulemma löytynyt. Auto on -91 CC 2.3T Ruotsista ja seuraavaksi onkin ilmeisesti soitto GM:lle edessä..
Sen tässä ainakin oppi että kannattaa tosiaan soitella tai käydä katsastusasemilla ennenkuin rek.katsastukseen vie..
PS. Katsastusmies sanoi että voin ne päästötasot muutakin kautta hankkia kuin maahantuojalta. Onko kenelläkään tietoa mistä ne voisi saada havemmalla tai jopa ilmaiseksi (internet?)?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kaikkea sitä kuuleekin..?
En tarvinnut mitään moista paperia, saksasta toin.
Suomessa ei tarvinnut muuta kuin tuonti katsastus, ja sitten odotettiin veropäätöstä ja kun päätös tuli niin maksettiin ja haettiin kilvet.
Seuraava katsastus olikin sitten käyttöönotto päivämäärän mukaan.
Tosin oli siinä auton mukana aika iso nivaska papereita, niistä ilmeni mm..kilometrit huollot edellinen omistaja, ja joku ihmeen kuntotodistuskin siinä oli, ja joku valokopio ilm..rekisteriotteesta.
Että sillai........
En tarvinnut mitään moista paperia, saksasta toin.
Suomessa ei tarvinnut muuta kuin tuonti katsastus, ja sitten odotettiin veropäätöstä ja kun päätös tuli niin maksettiin ja haettiin kilvet.
Seuraava katsastus olikin sitten käyttöönotto päivämäärän mukaan.
Tosin oli siinä auton mukana aika iso nivaska papereita, niistä ilmeni mm..kilometrit huollot edellinen omistaja, ja joku ihmeen kuntotodistuskin siinä oli, ja joku valokopio ilm..rekisteriotteesta.
Että sillai........
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#