Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
olachka
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja olachka »

Itsekin toin NG cabin ruotsista huhtikuun lopussa ja puuttui myös kaksi viimeistä numeroa.
Vuosimallia 2008 mutta valmistettu 06/2007. Rekisteröintikatsastus jämähti tähän ja käskettiin hankkia todistukset..

Laitoin sähköpostia 22.4.2016 oriolle asiasta ja sain vastauksen 17.6.2016 jossa kehotettiin kääntymään valtuutettuun saab-liikkeeseen josta voisivat tilata vatiimustenmukaisuustodistuksen.
Olin tässä vaiheessa ehtinyt jo köyhtyä muistaakseni 120€ tilaamalla tuolta Tuv-Nordilta tuon lappusen. https://www.tuv-nord.com/fi/en/mobility ... us-597.htm
Tämä tuli muutamassa päivässä ja asia oli sillä selvä. Nopeaa ja asiallista palvelua eikä tarvinnut miettiä asiaa sen enempää. Tyyppikilvelle ei tarvinnut tehdä mitään.

-ola-
Ajossa: 9-3 2,8TS Aero Cabriolet -08(ka)
Ex: 9-3 SS 1.8t Sentronic -04
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja kimmop »

viggen kirjoitti:Ihmeellistä että numeroita puuttuu, käsittääkseni Transportsstyrelsen saa numerot COC todistuksesta :?:
Esimerkejä: Tyyppihyväksyntä numeroista.
E4*2001/116*0096*00
E4*2001/116*0096*04
http://mymemory.translated.net/en/Danis ... andenummer
Ei tuo ole mitenkään ihmeellistä, itsellä vääränmerkkisessä autossa sama juttu, ollut kilvissä Italiassa ja Ruotsissa ja tyyppikilvestä (ja ruotsalaisesta rekisteriotteesta) puuttuu varianttitieto. Eikun tilaamaan CoC.

Katsokaa sitten vielä ettei katsastusmies ota koneelta päivitettyä varianttitietoa (uusi CoC uudella vuosimallilla) ettei käy kuten mulle ekan otteen kanssa: tyyppikilpi ja alkuperäinen variantti 2003, koneelta tuli automaattisesti myös 2007 tjsp. Sitten sulla on rekisteriote jossa on eri tyyppinumero kuin tyyppikilvessä. Kuvittelisin että jossain rajatarkastuksessa tai ratsiassa aamukrapulainen poliisi alkaa vittuilemaan tästä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Patrees
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 18:38

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Patrees »

Ois tällä viikolla auton haku reissu tulossa, ja kyseistä autoa ei ole katsastettu. Eli vaihtoehdot ovat siirtokilvet tai trailerilla tuonti.

Ruotsissa vissiin menee 10pv ennenkuin saisi siirtokilvet, ja kun suomessa voisi hakea suoraan konttorilta tyylillä: Hki-tukholma-västeros-tukholma-hki ja merkata "huolto" lappuun.
Mistään en lukenut että voiko tästä tulla jotain ongelmia? kun auto ei ole lähtenyt suomesta ikinä vaan ostettu suoraan ruotsista?

Trailerilla haku ei taas oikein onnistu.

Sitten olisi tietenkin jos olisi joku firma joka voisi kuljettaa auton satamaan? ei ole tullut yhtään fiksua vaihtoehtoa vielä ainakaan eteen.
aero
-
Viestit: 6877
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuota juuri toisella foorumilla Tanskan osalta pohdiskeltiin. Nykyään Suomen siirtotarroilla saa matkan aloittaa myös muista pohjoismaista, joten niiden suhteen ei ongelmaa ole:
Trafi kirjoitti:Siirtolupa voidaan myöntää Suomessa, jos lähtöpaikka on Suomi tai jokin muu Pohjoismaa. Siirtoluvan voi siis myöntää esim. välille Helsinki–Kööpenhamina, tai Kööpenhamina–Helsinki.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuv ... ulkomailla
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Patrees
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 18:38

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Patrees »

Jotenkin ymmärtänyt että auton matkan pitäisi lähteä suomesta? mutta nykyään siis voi saada kilvet suoraan ruotsista suomeen? Mites kun auto ei ole katsastettu?
Patrees
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 18:38

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Patrees »

noniin, sain selville trafilta että suomesta tosiaankin saa nykyään siirtokilvet jotka käy pohjoismaissa. Ne pitäisi varata viikkoa ennen, sitä aikasemmim ei saa. Tullista voi saada nopeammalla aikataululla siirtokilvet, kuulemma löytyy varastosta niitä.
aero
-
Viestit: 6877
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, aiemmin tosiaan matkan piti lähteä Suomesta, mutta nykyään näköjään ei. Yllätyksenä tuo minullekin tuli kun toista foorumia varten asiaa varmistin, mutta hyvä tietää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2009
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Puuhakilvillä olen lähes aina hakenut ja muutaman kerran Ruotsin poliisit on aikoinaan pysäyttänyt. Heille on riittänyt kun on näyttänyt todistuksen siitä että olen ostanut auton ja että autossa on liikennevakuutus "päällä" (kopio vakuutusyhtiöltä). Lähtöpaikaksi olen laittanut sen paikan josta tulen Suomeen.

Hienoa että Trafi on vihdoin laajentanut mahdollisuutta laittaa lähtöpaikaksi ulkomaat.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 836
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Katsastuskonttorilta saa siirtokilvet mukaan samalla kun täyttelee siellä laput. Ja tuon voi tosiaan tehdä aikaisintaan viikkoa ennen siirron alkamista. Liikennevakuutuksen pitää olla voimassa sillä hetkellä kun lupa myönnetään, ellei ota erillistä siirtoavakuutusta. Itse ilmoitin vakuutusyhtiöön liikennevakuutuksen voimaan siltä päivältä, kun siirto alkoi, mutta sehän ei kelvannut. Soitto vakuutusyhtiöön oikaisi homman.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Patrees
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 18:38

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Patrees »

Jep, hain juuri kilvet konttorilta. Piti vain täyttää tullin sivuilla käyttöönottoilmoitus ja senkanssa mennä konttorilta hakemaan siirtokilvet. Toivotaan että auto ei ole ihan romu!
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 836
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jaa... minä täytin kyllä käyttöönottoilmoituksen vasta laivassa ennen rantautumista. Tiedän tuon tunteen; "mikähän ruoska siellä perillä odottaa..." :D . Noh, mulle sattui rehellinen myyjä ja ennakkoon annetut tiedot (=viat) piti paikkansa eikä yllätyksiä tullut.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saltsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Moi

Itse kävin hakemassa 10.11.2016 auton Ruotsista, Saab 9-3 2008 2.0t Biopower Sportcombi.

Yksityiseltä myyjältä Tukholmasta löytyi, Ruotsiksi hoitui sähköpostittelu ja tapaamisen sopiminen. Onneksi sitten paikanpäällä puhui hyvää Englantia myös. Myyjän kanssa kun puhuin niin ihmetteli miksi ulkomailta joku tulee hakemaan vanhaa Saabia, ymmärsi kun mainitsin Sairauden (saabismi) ja että Suomesta ei autoja niin paljon löydy enää. Jos etsii autoja niin kannattaa ensimmäisenä mainita miksi on hakemassa niin saa varmaan paremmin vastauksia myyjiltä viesteihin.

Ennen matkaa Suomesta otin katsastuskonttorilta Siirtokilvet 10.11-11.11 ja samaan siirtovakuutus, 36€ oli yhteensä. Nykyään saa matkan lähtöpiste olla myös Ruotsissa, eli Viking Line satama lähtöpisteeksi ja kotiin sitten loppupiste. Kun kaupat saatiin tehtyä, myyjä antoi mulle rekisteriotteen DEL 1 ja DEL2 ja teimme myös kauppakirjan, Ruotsin kilvet otimme irti ja myyjä otti ne. Siirtokilvet sitten kiinni ja laivaan.

Suomeen tultuani tein käyttöönottoilmoituksen ja menin sen kanssa katsastuskonttorille hakemaan 3kk ajolupa ja uudet kilvet, 18e taisi maksaa.

Rekisteröintikatsastus meni läpi ok, bensaksi merkitsivät vaikka Biopower onkin. Eli Ruotsin rekisteröintiotteen DEL 1 ja DEL 2 ottivat siinä ja tuoreen Ruotsin katsastuksen paperin, oli 1kk sitten katsastettu, joten ei tarvinnut katsastaa ollenkaan Suomessa nyt.

Sitten odotellaan verotuspäätöstä...
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tein veroilmoituksen 11.11 eikä vieläkään ole tullut päätöstä.

Kauanko keskimäärin on mennyt veropäätöksen saapumisessa? lueskelin että jopa muutamassa päivässä on joillekkin tullut 8O
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu kai siitä, löytyykö malli mahti-tietokannasta heti vaiko pitääkö tullin ruveta arpomaan arvoa. Aikanaan kun Mahtitouhut oli uusia juttuja, niin mulla meni toisessa autossa alle viikko, toisessa useampi kuukausi.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2009
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

anttimak kirjoitti:Tein veroilmoituksen 11.11 eikä vieläkään ole tullut päätöstä.

Kauanko keskimäärin on mennyt veropäätöksen saapumisessa? lueskelin että jopa muutamassa päivässä on joillekkin tullut 8O
Tällä hetkellä taitaa olla aika tasan 1 kk.
Perjantaina tuli päätös josta ilmoitus oli tehty 28.10 > veropäätös oli tehty 25.11

Kyseessä oli auto joka löytyy suoraan Mahdista.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Vastaa Viestiin