Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Sledge kirjoitti:
Ke Elo 16, 2023 15:57
mikaels kirjoitti:
Pe Kesä 16, 2023 14:56
Nyt on liike kyseessä käteinen ei ole vaihtoehto.
Niillä ei ollut rekisteripapereita valmiina, mutta tilasivat ja se on kunnossa. Kaikki muu on hyvin vaivatonta, mutta tuo rahan siirto vähän epävarma, mutta eiköhän se mene hyvin. Yhdeksi yöksi olen varautunut jäämään, mutta sen pidemmälle lomalle ei ole tarkoitus jäädä.
Mitenkäs tässä kesän mittaan kävi?
Tässä kävi lopulta ihan hyvin.

Ostin Kamuxilta joka n. 20km Arlandasta. Jouduin taipumaan maksamaan 3000SEK käsirahaa, jotta suostuivat pitämään auton varattuna. Oli luultavadsti sitä perinteisä kauppiaan teatteria, että ostajaa tunnin päästä tulossa jne. Ihan ensimmäisen kontaktin myyjä vastasi ylimalkaisesti kysymyksiin ja esitti 5000SEK lisämaksua vientikulujen kattamiseen. Jätin sen keskustelun siihen ja otin yhteyttä liikkeen toiseen myyjään ja sanoin suoraan, että olin jo yhteydessä myyjään x ja vastaukset eivät tyydyttäneet. Päästiin sitten tämän toisen myyjän kanssa etenemään. Se ensimmäinen myyjä, jonka kontaktoin chatin kautta oli ilmeisesti jossain keskushallinnossa, eikä kyseisessä liikkeessä missä auto.

Tilasivat ne paperit ja teettivät ylimääräisen katsastuksen ja sain valokuvat huoltokirjasta. Sovittiin, että tilaan lennon ja ilmestyn maanantaina paikalle. Myyjä ilmoitti, että heidän autokuski tulee kentältä hakemaan.

Su iltana SAS ilmoitti, että ma klo 9 lento peruttu ja myöhemmin ilmoittivat, että meidät ( alakouluikäinen poika tuli mukaan opettelemaan kansainvälistä kauppaa ;) )bookattu klo 11 lennolle, joka selin oli lopulta 45min myöhässä.

Suoritimme sitten koeajon ja alettiin siirtämään rahaa. Päädyin tekemään sen SEPA maksuna, koska luotin siihen enemmän kuin valuuttamaksuun. Käsirahan tein valuuttamaksuna. Katsoimme myyjän kanssa netistä valuuttakursdun ja tein SEPA maksun euromääräisen kurssilla 11,60. Ihan niin hyvää kurssua en Nordean maksulla sasnut vaan se oli muistaakseni 11, 54. Ja tuon pari päivää aikaisemman olevan valuuttamaksun kurssi oli muistaakseni 11,44. Näihin kannattaa perehtyä niin voi vähän säästää.

No maksun jälkeen kävimme syömässä jne. ja odottelimme jotain 2+ tuntia. Ja soitin vielä Nordean asiakaspalveluun, kysrlin ja päivittelin, että tuntuu niin kivikautisellta, että pitää majoittautua autoliikkeeseen kun siirtävät rahoja konsernin sisällä. Ne ei osannut muuta sanoa kun, että kestä 1-3pv. Liikkeen mukaan ovat saaneet Nrd - Nrd rahat jopa tunnissa. Luin sitten vielä netistä nrdn sivuilta, että cut off aika olisi klo 14. Siitähän me siis myöhästyttiin, niin makamalla aikaisemmin olisi tilanne voinut olla toinen.

Pyysin sitten myyjää kutumaan päällikön paikalle ja kerroin sitten tilanteen ja sanoin, että voin näyttää miten kirjaudun aitoon verkkopankkiin ja suoritus näkyy siellä ja sitä ei voi perua. Päälliköllä oli kiire, niin se sano, että näytä myyjälle ja jos kaikki kunnossa, niin auto alle sitten vaan. Sanottu ja tehty ja papereiden viimeistely.

Sain ajaa heidän kilvollä kotiin, mutta otin omalta vakuutusyhtiöstä runkonumerolla valuutuksen. Tein myös netissä verohallinon sivuilla käyttöönottoilmoituksen. Hommadin viipymättä siirtokilvet ja lähetin autoliikkeelke ne ruotsin kilvet. Näin ne halusi. Veropäätös tuli n. kolmessa viikossa ja prosentti oli hieman yli 15'%.

Btw lenntolippujen kuluissa jäätiin plussalle. Liput myynyt operaattori pyysi täyttämään korvaushakemuksen heidän apissa. Saatiin yht. 500€ korvausta niistä siitä yht 250€ hintaisesta lennosta, jonka jouduimmet peruutuksen takia tekemään n.3h alkuperäisä myöhässä. Ottivat 175€ hakupalkkaa, mutta oli kätevää kun ei ole perehtynyt korvausehtoihin. Rahat tuli n.kuukausi hakemuksen jättämisestä.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja willbst »

Sama juttu mulla kun ostin 9-3X:n Kamuxilta Sundsvallissa toista vuotta sitten, pyysi 5000 SEK mikäli auto viedään ulkomaille kustannuksien peittämiseksi tms. Ei ollut neuvoteltavissa, Kamuxin konsernipolitiikkaa. Joten soitin mun serkulle Tukholmaan, hän osti auton, minä maksoin, ja hän ja minä tehtiin autokaupat keskenämme.
Viimeksi muokannut willbst, Pe Elo 25, 2023 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Mitähän vientikuluja tarkoittavat, jos asiakas hakee auton liikkeestä, ei pitäis olla mitään sen ihmeenpää mitä tavallisesti :?:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja AZP »

No on siinä myyjälle vaivaa, kun joutuu oudosti murtaen ruotsia (ellei jopa englantia!) puhuvan asiakkaan kanssa asioimaan, asiakas pyytää varaamaan autoa kunnes pääsee paikalle, myyjä joutuu ajattelemaan ainakin joitain sekunteja enemmän kun pohtii miten paperit tehdään kun se ei menekään ihan sen normiprosessin mukaan, ja jos ne kilvet pitää saada sieltä Suomesta takaisin niin pahimmassa tapauksessa voi joutua käväisemään postikonttorissa hakemassa ne kun asiakas ne viimein palauttaa. Paljon on kaikkea mihin ei normimyyjää pitäisi voida pakottaa, mutta jos siitä muodollisen 5TSEK korvauksen saa, niin ehkä jaksaa tehdä tuon hirveän ylimääräisen humpan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tavallisen rekkauksen pystyy tekemään sähköisesti ja ilman paperisia del1&2.

Suomipojalle pitää tilata dellit ja sitten jos haluaa nopeasti autosta eroon, niin vielä poistaa se rekisteristä manuaalisesti ja siihen tarvitsee ostajalta vähintään Suomen käyttöönottoilmoituksen, ja se pelkästään ei ole aina riittänyt.

Auto poistuu myös automaattisesti Ruotsin rekisteristä, kun se on rekisteröity Suomeen, mutta prosessi vie aikaa reippaasti ja tuntuu olevan monelle pelottava juttu, että myyty auto pyörii kuukausia omissa nimissä.

Viime vuonna oli aika villiä menoa, kun katsastuksessa ei enää vaadittu ollenkaan paperisia del1&2 asiakirjoja, itselläkin tiedossa pari kalliimpaa autoa, jotka tuotiin nopeasti Suomeen (esim tekaistua kuittia vastaan) ja rekisteröitiin heti liikkeen nimiin Suomeen ja myytiin samantien yksityiselle ostajalle, joka oli luultavasti myyjäliikkeen tuttuja, ja näitä sitten myivät nopeasti eteenpäin esim Autovexin kautta. En tiedä haksahtiko näihin joku liike viime kesänä kun sähköautot vietiin käsistä ja hinnat oli reippaasti alle markkinahinnan, olisi mielenkiintoista tietää mitä kävi lopulta.

Ruotsin myyjä jäi siis tässä kuviossa ihmettelemään, että hups ei tullut rahoja ja autokin meni Suomeen. Ja kappas kummaa vaan, pikapuolin tuli taas ohjeistus, että alkuperäiset paperit on oltava rekisteröintiä varten...
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin