Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on auto haettu ja suomikilvissä. Pistetäänpä pieni kertomus omasta kokemuksesta.

Blocketista hain parin viikon ajan hintaluokkaa ja yksilöitä, päädyin että helpoin hakea tukholman alueelta jolloin selviäisin yksin hakureissusta päivässä. No loppupeleissä löysin 3 sopivaa yksilöä joiden omistajien kanssa tuli puhuttua puhelimessa ja sovittua alustavasti tapaamisesta.

Norweigianilta lentolippu Arlandaan perjantai aamuksi (ke tilattuna maksoi 60 eskoa). Veli heittämään aamulla lentokentälle. 7 aamulla arlandassa josta junalla ja bussilla ensimmäistä autoa katsomaan (yksityinen myyjä). Bussi ja junareitit autoille olin katsastanut sekä arlandan lentokentän sivuilta että http://www.sl.se.

9-10 aikaan ekan auton koeajo, jossa huomasin että ei ahda ainakaan tasaisesti, muuten siisti. Seuraava auto noin 10 km päässä joten kylmästi ehdottamaan että saisiko lähteä tällä katsomaan seuraavaa autoa. No lupa tuli ja lähdin ensimmäisellä autolla toista katsomaan ("jobbari myyjänä"). No toinen auto 10000kr kalliimpi kuin ensimmäinen, mutta huomattavasti vähemmän ajettu ja paremmassa kunnossa. Kulki iloisemmin ja auto dokumentit ja huoltokuitit vahvistivat katsastuslappuineen auton kilometrit.

Lyötiin kättä päälle ja mentiin jobbarin kotiin tekemään kauppakirjoja. Täytettiin registrerings beviset del2 joka jäi myyjälle (siihen merkintä exportista suomeen), sain tosin kopion siitä, rekisteriotteen ensimmäisen osan mukaan sekä kuitin auton ostosta. Samalla täytettiin 2 kpl Transportstyrelsenin Anmälan om avregistrering vid export av svensk registrerat fordon inom EU/EES papereita. Tämän ja luovarin 2 osan myyjä lähetti kaiketi Transportstyrelseniin. Rahat siirsin tilisiirrolla kaverin koneelta nettipankissa. Auto oli Avstäld tilassa eli seisonnassa.

Kaupanteon jälkeen soitin suomeen Tapiolaan ja sain pienen nikottelun jälkeen autoon liikennevakuutuksen päälle auton valmistusnumeron perusteella. (Olisi kuulemma pitänyt tehdä oikeasti jo suomessa, mutta mistäs tiesin minkä autoista ostan...) En ollut kuitenkaan ajanut autolla metriäkään kun sen olin ostanut.

Seuraavaksi ajoin auton kilpineen päivineen satamaan viikkarin terminaaliin tukholman keskustaan (Myyjä sanoi että jos poliisi pysäyttää niin sanot vaan että olet juuri ostanut sen...). Myyjä halusi, että lähetän kilvet ja todistuksen auton tuonnista maahan suoraan transportstyrelsenille kun pääsen Suomeen. (Myyjällä ei juokse vakuutukset ja verot kunnes auto on poistettu ruotsin reksteristä kun se on seisonnassa.) Auto satamaan ja oluselle/ syömään vanhaan kaupunkiin. Lautan otin turkuun joka lähtisi klo 20 paikallista aikaa.

Aamulla lautasta auto ulos ja tulliin täyttämään käyttöönotto ilmoitus. Ilmoitukseen sain leimat ja tällä leimatulla paperilla sekä ruotsin rekkarin del1 osalla sain 3kk ajoaikaa kunhan tekisin autoveroilmoituksen 5 päivän sisällä. Autoveroilmoitus käskettiin tekemään Helsinkin tullipiiriin. Helsingin tullipiirin sivuilta selvisi, että autoveroilmoituksen voi lähettää postitse eikä paikanpäällä tarvitse käydä.

Maanantaina lähetin tulliin paprut: kopiot ruotsin rekisteröintitodistuksista, del 1 ja 2, auton ostokuitin kopion, tullin auton yksilöintilomakkeen, taisin pistää myös tuon transportstyrelsenin lapunkin jossa ilmoitettu auton viennistä pois ruotsista suomeen ja Autovero ilmoituksen ja kopion auton käyttöönottoilmoituksesta. Sitten vain odottelemaan verolappua tullilta.

3 viikon päästä tuli lappeenrannan tullista maksu lappu autoverolle. Verot maksuun ja konttoria kohti. Konttorilla pelkkä auton maahantuontikatsastus (auto oli katsastettu ruostissa kesäkuussa josta laput tallessa joten ei vuosikatsastusta tarvittu.) Tässä kohtaa olisivat tarvinneet alkuperäistä del2 osaa myös transportstyrelsenin registrerings bevisetistä. No katsuri katsoi autosta alustanumerot ja täytteli osan papereista valmiiksi.

Tulostivat rekisteröintipaperit, joissa ei ollut omistajaa mutta auton tiedot, Rajoituksissa luki seuraava teksti: Ei oikeuta käyttämään liikenteessä ennen rekisteröintiä. Pitivät myös alkuperäisen osan registrerings beviset del 1. Samalla katsuri laittoi RETU kyselyn ruotsiin transportstyrelsenille, jolla varmistettiin auton omistajasuhteet koska minulla ei ollut alkuperäistä del2 osaa mukana. Sanoivat että kestää ehkä päivän tai kaksi saada vastaus ja kun kaikki on kunnossa, pääsen hakemaan kilvet. No seuraavana päivänä soitto että kilpiä hakemaan konttorilta kun olivat saaneet vastauksen.

Kannattaa muuten katsoa vähän missä tekee auton maahantuontikatsastuksen. A-katsastus veloittaa 232 euroa ilman vuosikatsastusta ainakin täällä pks. seudulla, kehän autokatsastuksessa se maksoi 140 euroa! Tuohon sitten päälle rekisteröinti ja kilpimaksut 32 euroa. Kilpiä tai tullipapereita en lähettänyt transportstyrelseniin koska trafilta menee aina koontitiedot ruotsista tuoduista autoista, joten ruotsin kilvet jää muistoksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7487
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mestari »

A-katsastus veloittaa 232 euroa ilman vuosikatsastusta ainakin täällä pks. seudulla, kehän autokatsastuksessa se maksoi 140 euroa! Tuohon sitten päälle rekisteröinti ja kilpimaksut 32 euroa.

tattarisuolla maksoi eilen maahantuontikatsastus/rekisteröinti sis obd mittauksen 150 e

oliko sulla auton rek otteessa merkintä siitä päästöstä mikä pitäs olla halvempi verotus kuin sellaisella autolla jossa sitä ei ole?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Auto jonka hain oli og9-3 Aero -02. Suomi rek.otteeseen merkitty erikoisehdot ja huomautukset osioon näköjään seuraava lause:
Yhdistettyä kulutusta vastaava CO2 päästö: 216 g/km.
Transport styrelsen del 1 av registrerings bevisetissä lukee näköjään seuraavaa:
Miljöfakta: (V.10) Miljöklass 2005/EURO IV, V.7 CO2. g/km 216.0
Josta tieto tod.näk. poimittu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

tturku kirjoitti:10 km päässä joten kylmästi ehdottamaan että saisiko lähteä tällä katsomaan seuraavaa autoa. No lupa tuli ja lähdin ensimmäisellä autolla toista katsomaan ("jobbari myyjänä").
Missä vaiheessa ensimmäinen auto palautui?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

tjaa, unohtui näköjään mainita että kun tokasta autosta päätettiin tehdä kaupat ja oli täytetty paperit, mentiin palauttamaan ensimmäinen yksilö jobbarin kanssa kahdestaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7487
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai niin oliko vero tuon gramma päästön sekä tullin laskurin mukaan oikea ja jos tulos heitti niin miksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

verot oli vissiin pennilleen samat, mitä mahtilaskuri antoi kun itse kokeilin. Autolle tuli veroa 1663 eskoa, ja pennit päälle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Poy »

Miten tuo maksu hoituu liikkeessä, jos ei halua jotain 10t€ rahanippua kantaa mukanaan? Tilisiirto liikkeessä? Vai voiskohan master card goldin limiittiä nostaa noin paljon?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Varmaan liikekohtaista, kannattaa soittaa ja sopia etukäteen. Vaimon aero oli jobbarilta, (eli liike), pistin rahat menemään hänen läppäriltään nettipankista ja tulostin kuitin hänelle, jossa oli arkistointitunnus...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

tturku kirjoitti:
Seuraavaksi ajoin auton kilpineen päivineen satamaan viikkarin terminaaliin tukholman keskustaan (Myyjä sanoi että jos poliisi pysäyttää niin sanot vaan että olet juuri ostanut sen...). Myyjä halusi, että lähetän kilvet ja todistuksen auton tuonnista maahan suoraan transportstyrelsenille kun pääsen Suomeen. (Myyjällä ei juokse vakuutukset ja verot kunnes auto on poistettu ruotsin reksteristä kun se on seisonnassa.) Auto satamaan ja oluselle/ syömään vanhaan kaupunkiin. Lautan otin turkuun joka lähtisi klo 20 paikallista aikaa.
----------------------------------------------------

Auto oli seisonnassa eli ajokiellossa. Sinun matka olis pysähtynyt kerralla jos ois ratsattu.
Auto täytyy olla ilmoitettu liikenteessä olevaksi ja vakuutuspäällä, että on ajokelpoinen.

Vaikka auto on seisonnassa, myyjä joutuu maksamaan rekisterimaksua niin kaun kun auto poistetaan kokonaan rekisteristä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, oli tiedossa että poliisit ei olis tykänny. Myyjä käski leikkimään tyhmää ja sanomaan poliiseille että en tiennyt asiasta. Samoin sanoi että älä turhaan ajele vaan aja suoraan terminaaliin. Tiedä sitten kenen piikkiin olis sakot tullut jos olis pysäytetty. Varmaan omaan nilkkaan? Huomasin nimittäin itse asian ja kysyin myyjältä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
pluukkol
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 02, 2008 20:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja pluukkol »

Hei,

Autovero nousee 1.4.2012 ja nyt heräsi viime hetken kiinnostus, josko Ruotsista löytyisi sopiva NG 9-5. Onko aikataulu toivoton, eli mikä käytännössä ratkaisee meneeko vero vanhan vai uuden uuden listan mukaan?

Uudessa laissa lukee näköjään että:
"Lakia sovelletaan ajoneuvoihin, joiden ensimmäinen veron määräytymispäivä on lain
voimaantulon jälkeen." Mutta mitähän tämä käytännössä tarkoittaa aikataulun kannalta?
NG 9-5 Aero Aut. XWD eLSD & OG 9-5 Aero "bioPower"
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aika tiukille menee... Mikäli se on veropäätöksen tekopäivä, voisi sanoa että juna meni jo :(

Jos tuo auton joka on otettu käyttöön vuonna 2000 tai aikaisemmin, niin CO2-tiedon puuttuessa veron määrän ei pitäisi nousta?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jos oikein muistan niin veronmääräytymispäivä on se kun verovirkailija kuittaa autoveroilmoituksen vastaanotetuksi.
Siis viemällä veroilmoituksen suoraan autoverotusta hoitavaan tulliin ennen 1.4.2012 niin veron pitäisi määräytyä vanhan lain mukaan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
pluukkol
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 02, 2008 20:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja pluukkol »

Hei, kiitos vastauksista. Pieni lisägooglettelu vahvisti, että veronmääräytymispäivä on sama kuin autoveroilmoituksen päiväys. Lisäksi autokin pitäisi tietty saada Suomen kamaralle ennen 1.4.. :)
NG 9-5 Aero Aut. XWD eLSD & OG 9-5 Aero "bioPower"
Vastaa Viestiin