Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Niin tuota Ruotsin viranomaisten periaatetta että maastaviennin todistamiseksi edellytetään rekisteröintiä ei ole tosiaan helppo ymmärtää

Kosamiitti
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2017 15:56

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Kosamiitti »

Miksi tehdä asiat vaikeimman kautta?

A: pyydät myyjältä auton runkonumeron.(parhaimmassa tapauksessa valokuva rek.todistuksesta)
B:marssi kats.toimistoon suomessa ja ota autolle siirtovakuutus ja lupa-tai sitten suoraan vakuutus , kaikki yhtiöt ei anna vakuutusta suoraan pelkällä kopiolla/runkonumerolla mutta suurin osa kyllä.

C:mene svedulaan , osta auto, ruuvaa kilvet irti ja lyö tarrat tilalle.
D:aja auto suomessa seuraavana arkipäivänä saavuttuasi jälleen kerran konttorille, ota autolle suomalainen vakuutus ja kolmen kk:n siirtoluvat.Muista tietysti laittaa verotus alulle saman tien maahan tultuasi.

E: aja autolla ja odota verotuspäätöstä, maksa kun jaksat ja/tai nauti 90pvn verottomasta ja käyttöverottomasta ajosta.

Julle75
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 16:57

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Julle75 »

Auton haku suunnitelmissa tai vähintäänkin haaveissa... :D

Tätä viestiketjua on tullut tavattua alusta loppuun mutta muuan juttu mietityttää.

Jos saan ajaa auton laivaan Ruåttin kilvillä, olen tehnyt vaikka puhelimitse autoon vakuutuksen ja netin kautta käyttöönottoilmoituksen, voin tyrkkiä menemään kotiin asti ja sitten hakea konttorilta siirtokilvet.

Entäpä jos auto toimitetaan sveduissa satamaan ja ruuvataan kilvet irti? Saan toki ajaa laivaan ja tehdä muut manöveerit normaalisti mutta entäs kun auto ajetaan ulos laivasta? Mistä saan punakilvet siihen lähtöön? Ilman ei varmaan kärsi pitkälle ajella ja etukäteen en niitä mukaani ota, koska ei ihan luotto riitä ruotsalaisiin(kaan) myyjiin puheiden suhteen vaan tarkoitus on että valmiiksi koetan tsekata muutaman vaihtoehdon, joista toivottavasti yksi natsaa... :D

Bo73
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13
Paikkakunta: Hollola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Bo73 »

Sit meet satamasta jollain pelillä lähimmälle konttorille hakemaan ne kilvet, jos et etukäteen niitä ota. Ruåtsin kilvillä ajellessa säästää sen parikymppiä, jos se myyjälle käy. Niillähän voit ajella verotuspäätökseen asti.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9510
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikö satamasta saa enää tullimiehiltä siirtolappuja?

Nimim. 10v aikaa edellisestä hakureissusta.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4897
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei taida olla nykyään kovin paljoa miehitystä. Tullin sivuilta varmaan löytyy tiedot mitä palveluja ja mihin aikaan saa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1994
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Julle75 kirjoitti: Jos saan ajaa auton laivaan Ruåttin kilvillä, olen tehnyt vaikka puhelimitse autoon vakuutuksen ja netin kautta käyttöönottoilmoituksen, voin tyrkkiä menemään kotiin asti ja sitten hakea konttorilta siirtokilvet.
Et tarvitse mitään siirtokilpiä jos saat pitää ruotsin kilvet paikoillaan verotuksen valmistumiseen saakka. Kun haet Suomen kilvet niin voit palauttaa kilvet myyjälle jos olette niin sopinut. Vakuutus pitää olla voimassa kun teet esim. laivalla käyttöönotto ilmoituksen.
Julle75 kirjoitti: Entäpä jos auto toimitetaan sveduissa satamaan ja ruuvataan kilvet irti? Saan toki ajaa laivaan ja tehdä muut manöveerit normaalisti mutta entäs kun auto ajetaan ulos laivasta? Mistä saan punakilvet siihen lähtöön? Ilman ei varmaan kärsi pitkälle ajella ja etukäteen en niitä mukaani ota, koska ei ihan luotto riitä ruotsalaisiin(kaan) myyjiin puheiden suhteen vaan tarkoitus on että valmiiksi koetan tsekata muutaman vaihtoehdon, joista toivottavasti yksi natsaa... :D
Ilman kilpiä et Suomessa voi ( saa) ajaa. Satama alueelle vain auto parkkiin ja lähimmältä kats. konttorilta 3kk siirtokilvet kiinni. Kummassakin vaihtoehdossa sinulla pitää olla vakuutus voimassa kun ajat Suomen liikenteessä.
Turun tulli on auki arkena 8-16 mutta itsellä ei ole tietoa antavatko enää 3 kk ajolupia. Vaasassa ei ainakaan enää niitä saa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Julle75
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 16:57

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Julle75 »

Kiitos lisäinfosta! Tuota juuri lähinnä mietin että saako niitä siirtokilpiä enää tullilta - kun tuntuu muutenkin menevän koko prosessin hoito muille viranomaisille (=verottajalle).

Miten olette järjestäneet hakureissuilla liikkumisen ruotsin päässä? Onko autovuokraus siellä miten arvokasta, julkisilla tietysti pääsee sen minkä pääsee... ja taksilla aina jos persus kestää... :)

Pääseekö liikkeissä missä määrin keskustelemaan pyyntihinnoista? 5000-10000kr? Varmaan tietysti aina vähän tapauskohtaista...?

Bo73
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13
Paikkakunta: Hollola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Bo73 »

Tullilla ei ole enää mitään tekemistä Ruotsista tuotujen autojen kanssa. Verottaja verottaa ja katsastuskonttori jakaa kilpiä.
Varmaan vuokra-auto helpoin, jos pörrää esikaupunkialueiden autokaupoissa. Vaikkapa lento Arlandaan ja sieltä biili alle. Julkiset toimii, jos tiedät olevasi menossa johonkin tiettyyn kaupunkiin/paikkaan ja myyjä esim noutaa rautatieasemalta. Taksien kanssa täytyy olla tarkkana, voi tulla muuten tyyris reissu.
Yksi tuttu neuvoi(ja oikeassa oli), että Tukholman seudulta kannattaa mennä kauemmas. Jos saat yksityisen suostumaan maastavientiin, niin todennäköisesti saat edullisemmin ja vielä jos löytää jonkun "ögonstenin", niin hieno homma.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004

maiden838
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 20:37

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja maiden838 »

Oma autonhakureissu lyhyesti

-Etsin auton
-Otin runkonumerolla vakuutuksen
-Koeajoin ja ostin auton
-Suomeen saavuttua tein maahantuonti- ja veroilmoituksen https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... toilmoitu/
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... tuspalvel/
-Rekisteröintikatsastus
-Verojen maksu
-Kilvet konttorilta
Viimeksi muokannut maiden838, Su Helmi 10, 2019 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower

Raser
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Raser »

Nyt kannattaa hakea biili Ruotsista koska euro on vahvistunut ja kruunun kurssi heikentynyt.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-rah ... 53488.html

Itse onnistuin hakemaan saabbini juuri päinvastaisessa tilanteessa ja hävisin ainakin tonnin pelkkiin kursseihin, plus vielä valuutanvaihtopalkkiot...

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1203
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Käynnistin keskustelut seuraavan tuonnin tiimoilta myyjän kanssa, mutta nyt on sellainen peloteltu yksityishenkilö kyseessä. Ilmoitti myyvänsä vain ruotsin henkilötunnuksen omaavan bulvaanin kautta. Alustavasti jo värväsin pojan luokkakaverin joka opiskelee Ruotsissa, mutta nyt tuli myyjältä lisävaatimus, että Transportstyrelsenin appi vaatii ruotsalaisen ajokortin, jota suomalaisopiskelijalla ei tietenkään ole. Onko Del 2:lla myynnissäkin jotain vaikeaa, jos ei suostu siihen (käsittääkseni onnistuu ilman ajokorttia)? Suoraan ei siis suostu myymään suunnattoman byrokratiavaikeuden ja huijausmahdollisuuden vuoksi. Vinkkejä?

Onko kellään kokemusta "pankissa tehtäviin kauppoihin" (lienee autolainan panttina)? Miten ruotsalainen Nordea ottaa rahaa vastaan siellä tiskillä - pelkään, että webbipankista maksu ei kelpaa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

Bo73
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13
Paikkakunta: Hollola

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Bo73 »

Transportstyrelsenin sivuilla on peloteltu vaikka mistä ulkomaille myytäessä. Sitä ne varmaan lukee siellä ja ei uskalla siksi myydä.
Itse ainakin selitin myyjälle (68 v.) juurta jaksaen prosessin, jonka jälkeen hän itse kysyi viranomaiselta ja sai saman vastuksen. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa.
Jos menee noin vaikeaksi, että pitää olla bulvaanit ja systeemit, niin katselisin muita vaihtoehtoja.
Lycka till!
Saab 9-5 2.3T Vector 2004

plt83
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2017 20:51

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja plt83 »

Olen selvitellyt ensimmäisen auton hakemista Ruotsista ja tästä ketjusta olen löytänyt paljon hyviä vinkkejä asiaan. Pari asiaa on jäänyt itselle vähän epäselväksi. Olen hakenut auton tiedot transport styrelsenin sivuilta ja niistä kyselisin lisätietoa. Kyseinen auto on yksityishenkilön omistuksessa.

- Auton status on avställd, joka käsittääkseni vastaa samaa kuin auto olisi Suomessa seisonnassa. Auto on kuitenkin katsastettu tänä vuonna, joten ei ole kovin pitkään seisonut. Vaikeuttaako tämä auto hakureissua Ruotsin puolella, eli kiinnitänkö kaikkien poliisien huomion :D Ajomatkaa Ruotsin teillä tulisi reilut 100km satamaan. Tarkoitus olisi ottaa auton runkonumerolla siirtokilvet ja liikennevakuutus Suomesta. Ruotsin kilvet jättäisin suoraan myyjälle. Koeajo ei tietysti ole mahdollista, jos myyjä ei suostu ottamaan autoa liikenteeseen ennen kaupantekoa.

- Raportista näkyy päivät Senaste utfärdade registreringsbevis del 1/del2. Onko nämä vain rekisteröintiotteiden viimeiset tulostupäivät silloin kuin omistaja on vaihtunut viimeksi?

- Raportissa on mainittu vuotuinen autovero 5170 kruunua. Mitä kohta "Debitering vid påställning (inkl. avgifter)" tarkoittaa? Onko tuo kohta maksamattomat autoverot? Pitääkö suomalaisen ostajan varmistua, etto aikaisempi ruotsalainen omistaja on hoitanut verot kuntoon?

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2262
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Avställt eli seisonnassa, silloin auto on ajokiellossa. Auto pitää olla påställt, että saa ajaa liikenteessä ja vakuutettu vähintään liikennevakuutus trafikförsäkring ja tietenkin katsastettu.

Transport Styrelsen kautta näkee onko kredit eli osamaksua jäljellä ja verotilanteen, sekä paljonko joutuu maksamaan veroa kun laittaa auton liikenteeseen påställning.
Veron tarkistaminen ei oikeastaan riitä, vain Transport Styrelsen kautta, jos verot on mennyt ulosottoon Kronofogdenin kautta, ne ei näy heidän tiedoissa. Kaikkein parasta jos auto on liikenteessä ja verot maksettu. Lycka till!
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Vastaa Viestiin