Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Hei, hei vaan kaikille. Hain n.viikko sitten ruotsista vm. 1997 ng900T:n viggen korisarjalla. Tänään sitten vein auton tattiksen konttorille, josta seuraavanlainen tulos:
-A3 selvitys muutetusta tehosta+pakokaasupäästötoditus. (päästöt
kuitenkin läpi konttorilla loistavilla arvoilla)
- E4 tuulilasi vaihdettava, kulunut (pieniä kiveniskemiä,ei halkemia)
- oikea etupyörä hankaa sisälokasuojaan (pieni kulumisjälki sisäloksussa)

Autoon on vaihdettu alucooleri (ei mittavasti suurempi kuin viggen ic), JT 3" putkisto ja vähän "jotain muuta" mitä inssi ei voi edes todeta.

Nyt inssi siis vaatii dynolappua, päästödistusta tai vaihtoehtoisesti jonkun maahantuojan edustajan todistusta siitä, että auto on osiltaan orginaali.

Ei v...u voi kyllä käsittää....
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja enska »

Jep jep....Tais sattua vähä into inssi!......Vaihda konttoria kokeeksi... 8)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

No tuohan on kaikki ihan lakiin perustuvaa tekstiä. Ainakin tehojen ja päästölappujen osalta.

Vähäpäästöisestä autosta pitää olla valmistajan todistus, etteivät päästöt suurene tehoja muutettaessa. Tähän ei vaikuta vaikka pysyisi päästörajojen sisällä.

Ja turboautossahan KAIKKI tehoihin vaikuttava johtaa aina muutoskatsastukseen jossa pitää muutokset osoittaa.

Se, että noihin ei niin herkästi puututa, on toinen juttu. Nyt vain sattui niuho osumaan kohdalle....
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Joo, näinhän se tietysti on mutta ei kai pakoputkea kuitenkaan tarvitse muutoskatsastaa?? Ja toi cuuleri ei tosiaankaan ole merkittävästi suurempi vaan katsastusmiehen peruste oli se kun "orkkis ei kyllä ole alumiinia" Eli ton vois kyllä perutella siten, että se on tarvikecooleri hajonneen tilalle. Ajattelin tehdä niin että nyppään APC-sulakkeen irti ja yritän uudelleen. Ehkä vois inssin mieliks vaihtaa orkkis-kuulerin tillalle. Luulis et ei pitäs olla mitään kitisemistä sen jälkeen. Eikös inssilläkin ole sitäpaitsi joku todistelutaakka jos alkaa moista väittämään "muka virittetty".
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

rocco kirjoitti:Eikös inssilläkin ole sitäpaitsi joku todistelutaakka jos alkaa moista väittämään "muka virittetty".
Pahaa pelkään, että ainoa todistusvelvollisuus on auton omistajalla. Näin meillä oikeusvaltiossa... Toista se on Ruotsissa.....
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja Famnium »

vaihda nyt ihmeessä konttoria tai käytä kirvestä.. joissain paikoissa on ihmisiä töissä eikä virkaintoisia mulkkuja jotka ei elämässää ole päässyt edemmäs kuin osien alkuperää kyttäämään..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Joo, tarttee vissiin kaivaa se kirves esille kun autoveroilmotuksen jättämisestä on huomenna 10pv eli limitti umpeutuu ja kaiken hyvän lisäks tuo kyseinen katsastusinsinööriksi itseään tituuleeraava urpo löi konttorin leiman, siihen todistukseen auveroilmoituksen jättämisestä, siinä kun sattuu olemaan kohta; katasastusviranomaisen merkintöjä :x :evil:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:AKEn määräyksen mukaan cooleria ei saa vaihtaa kuin vastaavaankokoiseen (mitoissa saa olla 10% ero). Sinun pitää todistaa coolerin mitat varrattuna orkkikseen.
Mitähän EY-lainsäädäntö sanoo siihen että kielletään tarvikevaraosien käyttö? Olis taas jollekkin lakimiehelle hommaa lähtee kattoon kuinka pitäviä noi paska-AKE:n määräykset on.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jos inssi on sitä mieltä et orkkiscooleri ei ole alumiiniä, niin erehtyy pahasti :D täys tollo.
9-3.1972
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:AKEn määräyksen mukaan cooleria ei saa vaihtaa kuin vastaavaankokoiseen (mitoissa saa olla 10% ero). Sinun pitää todistaa coolerin mitat varrattuna orkkikseen.
Mitähän EY-lainsäädäntö sanoo siihen että kielletään tarvikevaraosien käyttö? Olis taas jollekkin lakimiehelle hommaa lähtee kattoon kuinka pitäviä noi paska-AKE:n määräykset on.
AKE ei kiellä tarvikeoolerin käyttöä, mutta määrää sen koon verrattuna orkkikseen. EU-tyyppihyväksyntä pitää olla osilla, jotka asennetaan 1.4 2000 jälkeen ensirekisteröityyn autoon.
Tiedossa on tapauksia jossa AKE:n kollo ei ole osannut sanoa minkä kokoinen ja minkälainen siihen sitten kelpaa. Täysin tuulesta temmattuja noi AKE:n "säädökset"

Suomen laissa sanotaan seuraavasti:

" Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."

Tosta on helppo tulkita että jos sitä IC:tä ei ole ollut ollenkaan niin sillon tulee ongelmia jos se sieltä löytyy. Mutta jos se siellä on niin ei pitäs olla merkitystä.

Meinaakohan AKE kieltää seuraavaksi pakkastalvet? Saattaa pakkasilla ilma jäähtyä ja tehoa tulla lisää?

mun mielestä IC ei ole osa moottoria sen enempää kun pakoputki tai ilmansuodatin. Kun jostain löytys lakimies joka ottas tän asian tutkittavakseen, pistäs noi AKE:n spedet tiukille,
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

juu ja parhaassa tapauksessa voi jopa heikentää kiesin kulkua :D
9-3.1972
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsittämätön rekisteröintikatsastus.

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mimmi kirjoitti:AKE ei kiellä tarvikeoolerin käyttöä, mutta määrää sen koon verrattuna orkkikseen. EU-tyyppihyväksyntä pitää olla osilla, jotka asennetaan 1.4 2000 jälkeen ensirekisteröityyn autoon.
Mun kiesi on ensirekisteröity 25.2.2000! Ei tartte olla putkistossa leimoja. Kuinka voi olla sitten tuuri kun ton pirssin ostin, T5, ei ilmastointia, ei OBD mittausta ja kaikki tää vaan puhtaalla tuurilla. Kävipähän munkki, eikun lotto vetämään. :D
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin