AKE ja A kats maahantuojan reippaat apurit
Lähetetty: Ma Syys 01, 2008 10:38
Hain Ruotsista 9-5 2001 saappin ja aloin suorittamaan maahantuontiin liittyviä pakollisia kuvioita.
Katsastusasemaksi valitsin Helsingin Hakuninmaan aseman koska se sattu olemaan sopivan lähellä.
Ostin auton yksityiseltä joten myyjälle jäi rekisteriotteen osa 2 jolla ilmoitetaan vägvärkketille auton myynnistä ulkomaille. Suomessa katsataja alkoi vaatia ilmoitusosaa ja oli ihmeissään kun ilmoitin dokumentin jaavän myyjälle ihan samoin kuin suomessakin kun auto myydään niin vain tekninen osa annetaan ostajalle. Katsataja kuitenkin hyväksyi selityksen mutta sanoi että kaikissa hänen aikaisemmin tekemissä maahantulokatsastuksissa molemmat paperit ovat olleet tallella.
Seuraavaksi katsastaja kysyi coc todistusta jota en ollut autosta löytänyt, en tosin ollu ettinytkään koska auto oli v 2001 ja tyyppihyväksytty ruotsissa ja pitäisi siten kelvata sellaisenaan maahantuotavaksi. Noh homma eteni siten että katsataja ilmoitti selvittävänsä tekniset tiedot AKE:lta ja lähettävänsä retu kyselyn ruotsiin.
Inssi palasi konttorihommista ja ilmoitti että auton tyyppihyväksyntänumerolla ei löydy mitään tietoja autosta eikä katsastusta voida suorittaa loppuun. Inssi antoi mulle ohjeet pyytää maahantuojalta kirjallinen todistus auton päästö ja kulutusarvoista jonka jälkeen maahantuonti voidaan hoitaa loppuun.
Soitin heti AKE:n ja kerroin ongelmasta ja tiedustelin syytä miten on mahdollista että akella ei ole kyseisen tyyppihyväksyntänumeron päästö ja kulutusarvoja. Vastuksena oli että auto on mallia jota ei ole koskaan tuotu suomeen ja eikä kyseisiä arvoja ole siksi kirjattu sähköisen tietokantaan. Kyselin avuttomana ja ihmeissäni että eikö AKE voisi hankkia kyseiset arvot Ruotsista Vägvärkketiltä jossa varmaan tiodet olisivat olemassa. AKE:ssa sanottiin että tämmöistä viranomaisyhteistyötä ei kuulemma ole tapana harjoittaa ja kehottivat selvittämään Saab maahantuojalta puuttuvia arvoja.
Seuraavaksi soitin maahantuojalle jossa asiasta tietävä henkilö oli lomalla, muutta uskalsivat kuitenkin antaa henkilön gsm, numeron. En kehdannut lomalaiselle soittaa vaan tekstasin ongelmani ja laitoin auton runkonumerobn ja tyyppihyväksyntänumeron viestiin ja toivoin saavani puuttuvat arvot pian koska ajoaikaa oli enää muutama päivä jäljellä. Maahatuojan ystävällinen henkilö lupasi hoitaa homma ja kysyä arvot Trollhättanin tehtaalta. Kirjallisen dokumentin saisin noutaa Saabin respasta nimellä. Olin helpottunut ja onnellien.
Noin viikon kuluttua hain paperin Saabilta, mutta autossa sitä lukiessani huomasin että paperissa vain todistettiin auton olevan EU tyypihyväksytty ja täyttävän vaaditut arvot, mutta itse arvot puuttuivat. Takasin Saabin puheille, mutta nyt sieltä ilmoitettiinkin että tehtaalla ei arvoja löydy, paitsi ehkä jostain mapista jos joku on sattunut säilyttämään kopion auton mukaan laitettavsta coc todistuksesta. Maahantuoja sanoi päästö ym muiden arvojen saamisen tehtaalta olevan hankalaa ja aikaa vievää hommaa ja lisäksi se maksaisi jotain ja kehottikin olemaan uudestaan yhteydessä AKE:en
Soitin AKE:en ja kerroin uutiset. Yllätäen akessa ilmoitettiin että autosta on kaikki tarvittava tieto, mutta saabin kohdalla tiedot ovatkin runkonumeron mukaan talletettu tietojärjestelmään. Pyysin saada auton tiedot itselleni, mutta AKE ei luovuta tietoja yksityisille ihmisille. Katsastusinssin pitää pyytää tietoja AKE:lta ja ake luovuttaa ne sitten pyyntöä vastaan. Jätin soittopyynnön insille ja odotin yhteyden ottoa joka tulikin yllättävän nopesti. Kerroin inssille että tietoja pitää pyytää erityisellä auton rekisteritietokyselykaavakkeella faxilla tai meilillä. Kaavakkeessa ei ole kohtaa runkonumerolle koska kaikki muut merkit löytyvät tyyppihyväsyntä numeron perusteella ja numero piti ujuttaaaa johonkin muuhun kohtaan kaavakkeeseen. Soitin inssille vielä perään ja hän vahvisti lähettäneensä kyselyn AKE:een. Inssi lupas soittaa kun tiedot tulevat. Taas meni päivä eikä mitään kuulunut. Soitin Hakuninmaalle inssille joka kertoi että tietoja ei ole tullut. Tämän jälkeen soitin taas AKE:een ja tiedustelin onko reksiteritietokyselykaavake tullut heille. Kyselykaavake löytyi, mutta sitä ei oltu täytetty. Pyysin AKE:en vastaavaa täyttämään lomakkkeen ja lähettämään sen hakunmaan konttorille. AKE:en vastaava ilmoittikin yllätykseksi että heillä ei olekkaan tietoja kyseisesllä tyyppihyväksyntänumerolla, eikä niitä oikeasti tarvita, sillä katsatusohjeissä lukee että tämmöisissä tapauksissa auto hyväksytään ilma päästöarvoja. No hemmetti olisitte heti sanonut, mietin. Ajoin samantien Hakuninmaalle ja kävelin suoraan inssien toimistoon jonottamatta missään luukulla ja etsin kyseisen inssin käsiini ja luettelin sille EU lakia kohdasta jossa tyyppihyväksytty auton on hyväsyttävä rekisteriin missä EU aluella tahansa ja kerroin myös terveiset AKE:lta kuinka kysisessä tapauksessa tulisi menetellä. Inssipä haki paikan pomon paikalle joka rupesi asiaa selvittämään ja yritti kaivaa itsekkin tyyppihyväksyntänumeron päästöarvoja esiin, mutta ei niitä löytänyt. Pomo ja inssi kuitenkin tulostivat minulle aken määräämät katsastusohjeet joissa selkeästi ilmoitetaan että kyseisestä vuosimallista pitää löytyä tyyppihyväksyntään kuuluvat päästöarvot, ilman niitä autoa ei saa rekisteröidä. Molemmat, pomo sekä inssi sanoivat että AKE:en nuori inssi ei tiedä hommasta mitään ja antaa paikaansa pitämättömiä lausuntoja. No tieto ei minua paljon auttanut kysyinkin että mitäs nytten? Inssi ja pomo kehoittivat minua hankkimaan tiedot jostain, joko AKE:sta missä niitä ei ollut tai naahantuojalta missä sieläkään niitä ei mahdollisesti ollut. Vitutti ankarasti. Jos olisin tiennyt olisin ajanut ensin konttorille ja vasta sitten tehnyt autoveroilmoituksen, mutta nyt olin tehnyt toisinpäin ja maksanut verot heti kun lappu oli luukusta tullut. Oli perjantai joten menin ja ostin suomalaista masennuslääkettä pitkäripasesta ja ajttelin antaa asian hautua muutman päivän ja keskittyä vaihteeksi muuhun. Viikonloppu meni mukavasti ja viikko alkoi tutun tahmeasti, ja ajelin laittomasti tullin kilvillä. Tiistaina aloin taas miettiä asiaa ja meinasin että lainaan jostain coctodistuksen tai väärennän sellaisen ja yritän sitten uudestaan rekisteröintiä. Yllättäen puoleltapäivin puhelin soi ja soittaja kertoi olevansa inssi Hakuninmaalta ja sanoi että AKE:lata oli tullut faxi jossa oli mun saabin päästöarvot ja kysyi että onko mulla rekisteröinti vireillä Vastasin että kyllä on ja näitä tietoja kaivattiin. Inssi kehotti ajamaan paikalle ja hoitamaan homma loppuun. Ajoin hakuninmaalle ja homma eteni suht kitkattomasti kunnes autolle annettuun rekisteritunnukseen ei löytynyt kilpiä vaikka useampi henkilö niitä konttorilta etsi, ja koko paperi souvi piti aloittaa uudestaan ja auto sai uuden tunnuksen jonka kilpien olemassaolo selvitettiin ennen paperien lopullista täyttämistä.
Nyt mulla on leimattu ja maahantuotu 2001 2,3t 95 wagon
Jaksoin koko prosessin olla huutamatta ja vittuilematta ja yritin muutenkin käyttäytyä asiallisesti, vaikka vitutus ja turhautuneisuus oli ankaraa.
Jäin tapauksen tiimoilta ihmettelemään AKE:en ja Akatsatuksen surkeasti toimivaa yhteystyötä ja haluttomuutta hoitaa ehkä normaalista hieman poikkeavaa tapausta. Lisäksi pidän sekä AKE:n että A Katsatuksen toimintaa erittäin ammattitaidottomana välinpitämättömäna ja epäselvänä. Kumpikin taho vieritti vastuuta toiselle ja molemmat antoivat ristiriitaista tietoa siitä miten asiat tulisi edetä ja mitä tietoja tarvitaan ja kuka niitä antaa. Katsastusohjeissa lukee selkeästi ilman tulkinnan varaa että katsastajan, tässä tapauksessa Hakuninmaan A katsastuksen olisi pitänyt hankkian tyyppihyväksyntänumeroa vastaavat päästö ym katsatuksessa vaadittvat arvot. Näiden tietojen hankkimisen vastuu EU tyyppihyväksytyn auton kohdalla on viranomaisilla ei yksityisellä kansalaisella jolla ei ole pääsyä viranomaisrekisteriin. AKE:n olisi pitänyt luovuttaa kyseiset tiedot viipymättä A Katsastukselle sen niitä pyytäessä. AKE on lisäksi velvoitettu autorekisteriviranomaisena säilyttämään tiedot autojen tyyppihyväksyntään liittyvistä päästö ym arvoista ja luovuttamaan tiedot edelleen esim autokatsastusta harjoittaville yrityksille.
Kumpikaan taho ei hoitanut nille annettuja tehtäviä asiaan kuuluvalla, jonka seurauksena minulle aihetui turhaa työtä, ajan hukkaa, taloudellisia menetyksiä ja mielipahaa ja huolta.
Tarkoituksena on vileä käydä tekstiä läpi, tiivistää ja täsmentää ajankulua ja lisätä henkilöiden nimet jonka jäkeen teksti lähteekin sitten muutamaan osoitteeseen ja nähtäväksi jää onko sillä mitään vaikutusta ja herättääkö se laajempaa keskustelua.
Katsastusasemaksi valitsin Helsingin Hakuninmaan aseman koska se sattu olemaan sopivan lähellä.
Ostin auton yksityiseltä joten myyjälle jäi rekisteriotteen osa 2 jolla ilmoitetaan vägvärkketille auton myynnistä ulkomaille. Suomessa katsataja alkoi vaatia ilmoitusosaa ja oli ihmeissään kun ilmoitin dokumentin jaavän myyjälle ihan samoin kuin suomessakin kun auto myydään niin vain tekninen osa annetaan ostajalle. Katsataja kuitenkin hyväksyi selityksen mutta sanoi että kaikissa hänen aikaisemmin tekemissä maahantulokatsastuksissa molemmat paperit ovat olleet tallella.
Seuraavaksi katsastaja kysyi coc todistusta jota en ollut autosta löytänyt, en tosin ollu ettinytkään koska auto oli v 2001 ja tyyppihyväksytty ruotsissa ja pitäisi siten kelvata sellaisenaan maahantuotavaksi. Noh homma eteni siten että katsataja ilmoitti selvittävänsä tekniset tiedot AKE:lta ja lähettävänsä retu kyselyn ruotsiin.
Inssi palasi konttorihommista ja ilmoitti että auton tyyppihyväksyntänumerolla ei löydy mitään tietoja autosta eikä katsastusta voida suorittaa loppuun. Inssi antoi mulle ohjeet pyytää maahantuojalta kirjallinen todistus auton päästö ja kulutusarvoista jonka jälkeen maahantuonti voidaan hoitaa loppuun.
Soitin heti AKE:n ja kerroin ongelmasta ja tiedustelin syytä miten on mahdollista että akella ei ole kyseisen tyyppihyväksyntänumeron päästö ja kulutusarvoja. Vastuksena oli että auto on mallia jota ei ole koskaan tuotu suomeen ja eikä kyseisiä arvoja ole siksi kirjattu sähköisen tietokantaan. Kyselin avuttomana ja ihmeissäni että eikö AKE voisi hankkia kyseiset arvot Ruotsista Vägvärkketiltä jossa varmaan tiodet olisivat olemassa. AKE:ssa sanottiin että tämmöistä viranomaisyhteistyötä ei kuulemma ole tapana harjoittaa ja kehottivat selvittämään Saab maahantuojalta puuttuvia arvoja.
Seuraavaksi soitin maahantuojalle jossa asiasta tietävä henkilö oli lomalla, muutta uskalsivat kuitenkin antaa henkilön gsm, numeron. En kehdannut lomalaiselle soittaa vaan tekstasin ongelmani ja laitoin auton runkonumerobn ja tyyppihyväksyntänumeron viestiin ja toivoin saavani puuttuvat arvot pian koska ajoaikaa oli enää muutama päivä jäljellä. Maahatuojan ystävällinen henkilö lupasi hoitaa homma ja kysyä arvot Trollhättanin tehtaalta. Kirjallisen dokumentin saisin noutaa Saabin respasta nimellä. Olin helpottunut ja onnellien.
Noin viikon kuluttua hain paperin Saabilta, mutta autossa sitä lukiessani huomasin että paperissa vain todistettiin auton olevan EU tyypihyväksytty ja täyttävän vaaditut arvot, mutta itse arvot puuttuivat. Takasin Saabin puheille, mutta nyt sieltä ilmoitettiinkin että tehtaalla ei arvoja löydy, paitsi ehkä jostain mapista jos joku on sattunut säilyttämään kopion auton mukaan laitettavsta coc todistuksesta. Maahantuoja sanoi päästö ym muiden arvojen saamisen tehtaalta olevan hankalaa ja aikaa vievää hommaa ja lisäksi se maksaisi jotain ja kehottikin olemaan uudestaan yhteydessä AKE:en
Soitin AKE:en ja kerroin uutiset. Yllätäen akessa ilmoitettiin että autosta on kaikki tarvittava tieto, mutta saabin kohdalla tiedot ovatkin runkonumeron mukaan talletettu tietojärjestelmään. Pyysin saada auton tiedot itselleni, mutta AKE ei luovuta tietoja yksityisille ihmisille. Katsastusinssin pitää pyytää tietoja AKE:lta ja ake luovuttaa ne sitten pyyntöä vastaan. Jätin soittopyynnön insille ja odotin yhteyden ottoa joka tulikin yllättävän nopesti. Kerroin inssille että tietoja pitää pyytää erityisellä auton rekisteritietokyselykaavakkeella faxilla tai meilillä. Kaavakkeessa ei ole kohtaa runkonumerolle koska kaikki muut merkit löytyvät tyyppihyväsyntä numeron perusteella ja numero piti ujuttaaaa johonkin muuhun kohtaan kaavakkeeseen. Soitin inssille vielä perään ja hän vahvisti lähettäneensä kyselyn AKE:een. Inssi lupas soittaa kun tiedot tulevat. Taas meni päivä eikä mitään kuulunut. Soitin Hakuninmaalle inssille joka kertoi että tietoja ei ole tullut. Tämän jälkeen soitin taas AKE:een ja tiedustelin onko reksiteritietokyselykaavake tullut heille. Kyselykaavake löytyi, mutta sitä ei oltu täytetty. Pyysin AKE:en vastaavaa täyttämään lomakkkeen ja lähettämään sen hakunmaan konttorille. AKE:en vastaava ilmoittikin yllätykseksi että heillä ei olekkaan tietoja kyseisesllä tyyppihyväksyntänumerolla, eikä niitä oikeasti tarvita, sillä katsatusohjeissä lukee että tämmöisissä tapauksissa auto hyväksytään ilma päästöarvoja. No hemmetti olisitte heti sanonut, mietin. Ajoin samantien Hakuninmaalle ja kävelin suoraan inssien toimistoon jonottamatta missään luukulla ja etsin kyseisen inssin käsiini ja luettelin sille EU lakia kohdasta jossa tyyppihyväksytty auton on hyväsyttävä rekisteriin missä EU aluella tahansa ja kerroin myös terveiset AKE:lta kuinka kysisessä tapauksessa tulisi menetellä. Inssipä haki paikan pomon paikalle joka rupesi asiaa selvittämään ja yritti kaivaa itsekkin tyyppihyväksyntänumeron päästöarvoja esiin, mutta ei niitä löytänyt. Pomo ja inssi kuitenkin tulostivat minulle aken määräämät katsastusohjeet joissa selkeästi ilmoitetaan että kyseisestä vuosimallista pitää löytyä tyyppihyväksyntään kuuluvat päästöarvot, ilman niitä autoa ei saa rekisteröidä. Molemmat, pomo sekä inssi sanoivat että AKE:en nuori inssi ei tiedä hommasta mitään ja antaa paikaansa pitämättömiä lausuntoja. No tieto ei minua paljon auttanut kysyinkin että mitäs nytten? Inssi ja pomo kehoittivat minua hankkimaan tiedot jostain, joko AKE:sta missä niitä ei ollut tai naahantuojalta missä sieläkään niitä ei mahdollisesti ollut. Vitutti ankarasti. Jos olisin tiennyt olisin ajanut ensin konttorille ja vasta sitten tehnyt autoveroilmoituksen, mutta nyt olin tehnyt toisinpäin ja maksanut verot heti kun lappu oli luukusta tullut. Oli perjantai joten menin ja ostin suomalaista masennuslääkettä pitkäripasesta ja ajttelin antaa asian hautua muutman päivän ja keskittyä vaihteeksi muuhun. Viikonloppu meni mukavasti ja viikko alkoi tutun tahmeasti, ja ajelin laittomasti tullin kilvillä. Tiistaina aloin taas miettiä asiaa ja meinasin että lainaan jostain coctodistuksen tai väärennän sellaisen ja yritän sitten uudestaan rekisteröintiä. Yllättäen puoleltapäivin puhelin soi ja soittaja kertoi olevansa inssi Hakuninmaalta ja sanoi että AKE:lata oli tullut faxi jossa oli mun saabin päästöarvot ja kysyi että onko mulla rekisteröinti vireillä Vastasin että kyllä on ja näitä tietoja kaivattiin. Inssi kehotti ajamaan paikalle ja hoitamaan homma loppuun. Ajoin hakuninmaalle ja homma eteni suht kitkattomasti kunnes autolle annettuun rekisteritunnukseen ei löytynyt kilpiä vaikka useampi henkilö niitä konttorilta etsi, ja koko paperi souvi piti aloittaa uudestaan ja auto sai uuden tunnuksen jonka kilpien olemassaolo selvitettiin ennen paperien lopullista täyttämistä.
Nyt mulla on leimattu ja maahantuotu 2001 2,3t 95 wagon
Jaksoin koko prosessin olla huutamatta ja vittuilematta ja yritin muutenkin käyttäytyä asiallisesti, vaikka vitutus ja turhautuneisuus oli ankaraa.
Jäin tapauksen tiimoilta ihmettelemään AKE:en ja Akatsatuksen surkeasti toimivaa yhteystyötä ja haluttomuutta hoitaa ehkä normaalista hieman poikkeavaa tapausta. Lisäksi pidän sekä AKE:n että A Katsatuksen toimintaa erittäin ammattitaidottomana välinpitämättömäna ja epäselvänä. Kumpikin taho vieritti vastuuta toiselle ja molemmat antoivat ristiriitaista tietoa siitä miten asiat tulisi edetä ja mitä tietoja tarvitaan ja kuka niitä antaa. Katsastusohjeissa lukee selkeästi ilman tulkinnan varaa että katsastajan, tässä tapauksessa Hakuninmaan A katsastuksen olisi pitänyt hankkian tyyppihyväksyntänumeroa vastaavat päästö ym katsatuksessa vaadittvat arvot. Näiden tietojen hankkimisen vastuu EU tyyppihyväksytyn auton kohdalla on viranomaisilla ei yksityisellä kansalaisella jolla ei ole pääsyä viranomaisrekisteriin. AKE:n olisi pitänyt luovuttaa kyseiset tiedot viipymättä A Katsastukselle sen niitä pyytäessä. AKE on lisäksi velvoitettu autorekisteriviranomaisena säilyttämään tiedot autojen tyyppihyväksyntään liittyvistä päästö ym arvoista ja luovuttamaan tiedot edelleen esim autokatsastusta harjoittaville yrityksille.
Kumpikaan taho ei hoitanut nille annettuja tehtäviä asiaan kuuluvalla, jonka seurauksena minulle aihetui turhaa työtä, ajan hukkaa, taloudellisia menetyksiä ja mielipahaa ja huolta.
Tarkoituksena on vileä käydä tekstiä läpi, tiivistää ja täsmentää ajankulua ja lisätä henkilöiden nimet jonka jäkeen teksti lähteekin sitten muutamaan osoitteeseen ja nähtäväksi jää onko sillä mitään vaikutusta ja herättääkö se laajempaa keskustelua.