9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Olin näköjään jossakin "puuskassa" delannut koko jutun... laitanpa takas jos jotaki sattuis vielä kiinnostaan...

Haeskelin aikani vaihdokkia tuolle minulla olevalle 9-5 2.3t -98:lle ja vaihto hinnat olivat suorastaan häpeallisiä summia. Joten suuntasin asian toisaalle. Samalla vaihto rahalla jolla minulle tarjottiin saman ikäisiä mutta vähemmän ajettuja (vähemmän kuin tuo 345tkm) olivat siitä 4000-6000e välirahaa haluavia. Joten katsottuani jcarlsonin juttua alkoi haave kuvat viliseen mielessä ja suuntasin katseet tuonne .ee loppuiselle sivulle. Ja loppu tulemanhan arvaa... se mieleinen napsahti heti silmille ja samantien soittoa myyjälle. No asiat lähti rullaamaan samantien ja suunnitelmaa miettimään.

Soitto Jcarlsonille ja houkuttelu lähtemään mukaan hakureissulle. Tuumasta toimeen, lähtö keskiviikko iltana klo 21.30 kohti Vaasaa tuolla hankkimallani 9-5:lla jolla todellakin mittarissa 345tkm. Viimehetkellä päätin vielä vaihtaa nastarenkaat varmuuden vuoksi koska säätiedotus näytti että pyryä luvassa etelään. Ja sitä lunta ja sohjoa sitten oli, lisäksi aikataulu paineet (ei olis onnistunut noilla kitkoilla ajaminen tuolla sohjossa tuolla vauhdillla).

Vaasan kautta Tampereelle ja siitä Hesaan satamaan klo 8 lähtevään lauttaan.
Tiukille meni ajoitus, toisiksi viimisenä autona sisään 7.52.

Lauttamatka ok (karu laiva mutta onneksi vain 3h). Tallinassa laivasta ulos ja siellä tulee myös lunta. Tiet paikotelle ihan jäässä. Eka tankkaus Oulusta lähdön jälkeen mittarissa 798km ja tankkiin 61,5L bensaa. 7.7L/100km ei hassumpi kulutus 3 henkilöä, nastat ja 345tkm ajettu 2.3t automaatti.

Siitä sitten Tarttoon n.180km ja siellä -> http://fin.auto24.ee/kasutatud/kontakt.php?id=536

Tuolta olin bongannut tuollaisen kulkineen -> http://s917.photobucket.com/albums/ad17/vellumasa/
Sveitsistä paikallisen saabin liikeestä Viroon uitetun kulkineen.
Huomataan että kulkineessa H&R alusta, ja hyvksytty sellainen

Tuumailin myös tuota -> http://www.unoauto.ee/detail.php?ct=f32 ... 0f349312l6
Mutta se meni meidän kanssa ja juuri enne meitä sisään menneille tyypeille.

No kuitenkin jatkettiin tuon mustan aeron syynäilyä ja todettiin se asialliseti pidetyksi ja hyvin huolletuksi. Kone ja muu tekniikka näytti siltä kuten pitääkin.
Kello vain alkoi olla niin paljon että myöhästytään siittä suunnitellusta 17.30 laivasta takaisin.

Sitten alkoi olla jo kello niin paljon että jää myös paperi hommat hoitamatta, paniikki päälle ja sovitaan että myyjä hoitaa kaikki paprut ja viran omais jutut ja maksut ja että makselen ne sitten köntissä kun hoidetaan koko juttu (hieno asenne myyjällä). Kaikki hoituu mallikaasti ja nostellaan nou extrana ostetut aeron 17" vanteen kyytiin ja lähtetään kierrokselle. Vaatimuksen oli myös että tarvitaan nastoilla olevat talvi kummit noille extra vanteille sammalla reissulla.

Viranomais ketjun (katsastus-kilpi-vakuutus) jutun jälkeen todetaan että myös 18 laivaan ei keretä. Kun renkaat on vielä hoitamatta. Sittä sitten myyjän suhteilla paikalliseen gummi liikeeseen speksaan soppeleita ringuloit, siinä sitten väännetään kun paprut näyttää että sinne pitää laittaa ne 225/45/17 ja meidän speksi on 205/50/17... no asiasta päästään yhteisymmärrykseen ja renkaat sovitaan mutta sellaisia renkaita ei ole siinä putiikissa. Renkaat tilataan läheisestä varastosta josta ne saapuu pikana n.10min tähän asti asiat rullaa. Mutta viimeinen laiva lähtee klo 21 ja ollaan vielä 180km päässä satamasta.

Renkaat paikalleen (Michelin X-ice ja hinta 166e/kpl) ja nenä kohti Tallinnaa, pysähdytään tankaan ja tuumaileen aikataulua.

Mitä lähemmäksi Tallinnaa päästään sitä tiukemmaksi näyttää menevän, onneksi JCarlsonilla on edelliseltä viikolta muistissa miten tuonne 21 lähtevälle Vikinglinen laivalle pääsee ja mennään. Kelloa tiukasti tuijottaen alkaa hiki kohoamaan koska kaupungin reunalle tultaessa kello on jo 20.30. Tiukasti JC:n ja Aeron perässä kurvailessa saavutaan oikeeseen paikaan ja paikka on ihan tyhjä. Kaukana sisään meno portilla näkyy teksti että lastaaminen lopetetaan klo 20.40. Meillä näkyy kellossa lukemat 20.38. Pikapikaa siihen puomille ja epätoivoisena passeja tyrkyttäen sinne virkailijalle joka pienen epäroinnen jälkeen ottaa ne käteen ja alkaa kyseleemään kaikenlaista. Siinä alkaa hiki puskemaan, virkailija ei vastaa vaikka kysyn monta kertaa että pääseekö/mahtuuko... No viimein kuitenkin paikat heltiää ja saadaan käsky ajaa kiiruusti laivaan... no puhaltimet punaiseksi ja vauhdilla paattiin sisään.

Tuossa vaiheessa on matkalla oltu 23h ja alkaa väsy vaivaan... Pika unet eli 30min unta ja paatin myymälään ostamaan kontteihin täytettä.

Hesan satamassa sitten pysähdytään tullin kohdalle ja ennen ku kysyn etes niin mulle lykätään paperi eteen ja sanotaan että täytä tuo. No raapustelen jutut siihen ja palautan paperin... kysyn että mites tarra kilvet? Vastaukseksi saan että miksi? Sullahan on kilvet siinä ja vakuutus... antaa palaa vaan. 5pvä aikaa käydä aloittamassa paikallisessa tullissa vero asiat. Joten ajelin Hesa-Tre-Vaasa-Oulu reitin kotiin ja kotona olin klo 9 eli aika tarkalleen 35h yhteen menoon tuli asiaa hoidettua.

Molemmat kulkineet toimivat kuin kellot, vain bensaa ja lasinpesu nestettä lisättiin molempiin. Punaisen kanssa ei mitään ongelmia, ei edes enään öljyä kulunut... mutta siitä lisää tuossa aiemmassa aloitamassani topiikissa.

Siinäpä ekat mietteet ku on saanut 4h unta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nyt ois 3" dp ja katti siihen hommattuna ja muuta pientä kunnostus hilpettä. Softaa uusiksi kunhan pito tiessä paranee ensin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Startatessa pukkasi vikakoodit =>
P0300 - eli lienee random/multiple cylinder missfire?
P1110 - ?

Kuittasin pois ne eikä tulleet takaisin. Mikähän on tuo jäljempi?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Katsoppa se Amul/long term trim arvo.. Vikakoodit nollaamalla taitaa monesti resetoitua nollaan joten pitää ajella ensin että sinne jotain ilmaantuu.

Monesti noi sytytyshäiriöt syntyy etenkin Aerossa siitä että on ilmavuoto läpän jälkeen jolloin adaptaatio vetää seosta rikkaammalle ja vielä vedossa ahdot päällä vuoto rikastaa. Yhdistettynä turvallisiin karttoihin menee lopulta niin paksulle että ei jaksa enää sytyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Passin letku oli irti tulipellin päästä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja dama »

Hyvä että "vika" löytyi. Hieno tarina :D
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Viime viikolla antoi sitten P1300 ja käytiin etelän reissu tuossa viimeviikolla sillä. Jotenki oli ihan puuduksissa koko vehje, mihinkään ei kulkenu ja heikosti kiihtyiki koko reissun. Öljyäkin oli kadonnut. Mittasin puristukset. 1 oli 7 ja 2,3,4 oli 12. Eli remontin puolelle menee. Pitänee kasailla tuo varalla oleva alakerta ja kansi. T5 romuilla pitänee hoitaa kasaaminen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin, kinnerin kone vihdoin auki ja hengelliset tuotteet nähtävillä.

Tilalle menee T5 männät ja kanget. Kanteen volvon vena jouset ja jotkut noista vanhemmista nokista (pitkälohko aeron pakonokassa ei ole hahloa?). Kanavat teen samalla tavalla kuin tein tuohon omaan 9000 ja G-miehelle 9000, ja uudet venavarren kumit. 1 sylinterissä ei ollut purreja kuin 7 kun muissa oli 11.5, hyvinhän tuo on toisen puristusrenkaan kohdalta antautunut. Tuossa 1:ssä oli myös asennusvirhe tehtaalta, tapin kohdalla molempien puristusrenkaiden katkos (siis samalla puolella vielä) 8O

1:n Mäntä ->

Öljypohja -> Ei onnistu kuvan lisääminen :twisted: -> Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä korkeat.
Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä leveät. ....kele... kuva on 600X400 eikä kelpaa ei etes 400X300 kelpaa ...ttu

Linkkinä sitte ->

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Su Joulu 11, 2022 02:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5171
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja Risto »

V-M kirjoitti:Öljypohja -> Ei onnistu kuvan lisääminen :twisted: -> Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä korkeat.
Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä leveät. ....kele... kuva on 600X400 eikä kelpaa ei etes 400X300 kelpaa ...ttu

Linkkinä sitte -> http://i917.photobucket.com/albums/ad17 ... G_1842.jpg

V-M
Kuva
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7495
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikä oli diagnoosi miksi männänrengas lipsahti?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Paineet yli 1,5bar ja nuo vuotavat mannät+renkaat. Ohituksessa kuulu selvä "ääni" ja sitten piti löysätä. Katotaan miten T5 männät ottaa selkäsaunaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin koneella "kurnuteltu" 1200km, Sisällä siis nuo T5 rojut + T5 kannentiiviste. Nokkina nuo -89 vaparin nokat. Vetoja on ihan mukavasti, tosin eipä oli ollut juuri pitoja kokeilla kunnolla. Tosin parempi niin, on tullut ajettua kohtuu nätisti sisään ajo. Nyt ois eka öljynvaihto edessä, mielenkiinnolla odottelen mitä sisältä löytyy. Sellainen outo juttu on että kiihdyttäessä tuo moottorin ääni on jotenkin "kurnuttava" eli erilainen kuin ennen. Johtuneeko nokista vai siitä että paikallaan on T7 tasapaino akselit vaikka on T5 männät ja kanget?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Johtunee ihan T5 alakerrasta tuo moottorin ääni.. Mulla oli koko T5 alakerta tp-akseleineen ja orkkis T7 nokat ja saman eron huomasin.

Se vaan tuntuu jännältä kontrastilta siihen alkuperäiseen liki äänettömään T7 moottoriin kun kuuluu se T5 soundi. Itse kyllä tykkäsin siitä, kuulosti tehokkaammalta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu... ja tuo ääni on varsin voimakas verrattuna aiempaan ns. äänettömyyteen. Tulee mieleen melkeinpä WRC subarun ääni kiihdyttäessä :mrgreen:

Moottorin jakopään kiinnike kumi oli ihan palasina, laitoin sikaflex liimalla sen umpeen ja annoin olla 2 viikkoa sen irrallaan että kuivuu kunnolla. Sekin voi voimistuttaa ääntä hieman.

Uudet nostimetkin laitoin kanteen samalla kun oli kansi työn alla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero Virosta... (uusinta postaus, sorry)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ajelin Kemistä Ouluun päin ja Simossa kun alkaa se kaks kaistanen tien pätkä niin Volv0 haisteli peräpeiliä ihan kosketus etäisyydellä joten napsasin S nappia ja kun kaistat alkoi niin tarjosin monoa toive polkimelle... ja toiveeksihan se jäi. Seurauksena miehekäs poksahdus ja meno hyyty siihen. Rullailin siihen Viantien risteykseen ja nokka peltiä ylös... kuten arvelinki oikeen puolimmainen ahtoputki irti coolerista :mrgreen: Eikä mitään työkaluja mukana. No kuinka ollakaan sain sen ujutettua sen verran paikalleen että sain köröteltyä siihen Viantien autokorjaamon pihaan ja sain sieltä pitkävartisen lemmari meisselin ja lopussa vääntö apuja kun ei pystyny pitämään lemmaria paikallaan ja samalla vääntään lemmaria kiinni. Ahdas paikka... 45min tuossa operaatiossa meni. Kiitokset Viantien Korjaamolle!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin