Sivu 1/1

Ei alkuperäisen auton maahantuonti

Lähetetty: Su Tammi 24, 2010 19:38
Kirjoittaja C 124 320
Onko kenelläkään kokemusta sellaisen auton maahantuonnista johon on vaihdettu matkan varrella erilainen moottori. Esim. OG900 jossa alunperin 8 venanen ja nyt tilalla 16 venanen. Kuinka maahantuontikatsastus noitten osalta toimii? Vaatiiko jotain selvityksiä, vai meneekö Suomessa suoraan varaosiksi?

Re: Ei alkuperäisen auton maahantuonti

Lähetetty: Su Tammi 24, 2010 20:13
Kirjoittaja Juha96
Sellaisesta ei ole kokemusta, mutta kun tässä aivan äskettäin kävin rekisteröintikatsastuttamassa EU:n ulkopuolelta tulleen ysitonnisen, niin eipä siinä konepellin alle kovin tarkkaan katsottu. Tyyppikilvestä katsoi VIN-koodin ja tyyppihyväksyntätunnuksen eikä sitten oikeastaan muuta. Esim. moottorin numeroa ei katsottu lohkon kyljestä eikä muualtakaan, vaihteiston numeroa tai koodia ei katsottu - eikä VIN-koodiakaan katsottu mistään muualta kuin tuosta kilvestä.

Lisäksi OG900:n ja 96:n vuosikatsastuksista on jäänyt sellainen tuntuma, ettei ainakaan nuoremman polven katsastusmiehet kovin tarkasti vanhempia Saabeja tunne. Turbon ja ei-turbon toki erottaa toisistaan, mutta ei useimmilla liene selvyyttä, missä satkussa pitäisi olla 8 ja missä 16 venttiiliä. 16-venttiilisen venttiilikopassa lukee 16 valve, mutta lukeeko 8-venttiilisen mallisi tyyppimerkinnässä 8 valve? Toki joskus voivat olla tarkempia / tietävämpiä kuin yleensä eli tuuripeliä.